beantwoord

dal voordeelabbonnement

  • 7 November 2023
  • 13 reacties
  • 140 Bekeken

Ik woon in het buitenland, ben volgende zomer met mijn vrouw door de familie paar weken naar Nederland uitgenodigd, we willen samen ook nog wat uitstapjes maken, kan ik daarvoor een voordeelabbonnement aanvragen of moet ik eerst een persoonlijke ov-chipkaart hebben? We verblijven in Zoetermeer, willen oa naar Enkhuizen en Zuid-Limburg, zou fijn zijn als dat met korting kan.

icon

Beste antwoord door Tochjo 7 November 2023, 08:32

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Abonnementen moeten altijd op een persoonlijke OV-chipkaart staan. Deze kan tegelijk besteld worden met het abonnement, maar alleen als u een Nederlandse betaalrekening hebt met iDEAL.

De makkelijkste optie is vermoedelijk dat uw familie het abonnement voor u bestelt en dat u de kosten vervolgens aan hen vergoedt. Merk op dat één abonnement voor u beiden genoeg is, omdat de ander met Samenreiskorting mee kan reizen en dan ook van korting kan profiteren.

Dank voor de reactie, mijn moeder had het gisteren bij loket in Leiden nagevraagd, daar zeiden ze dat t niet kon omdat ik daarvoor een persoonlijke OV jaarkaart met foto moet hebben

Badge +3

Ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt, want ik gaf ook aan dat u een persoonlijke OV-chipkaart, en dus automatisch met foto, moet hebben om een abonnement af te kunnen sluiten. Maar als u uw moeder een digitale pasfoto stuurt, dan kan zij het abonnement bestellen samen met een persoonlijke OV-chipkaart.

Alle abonnementen zijn tegenwoordig na een maand opzegbaar. U zit er geen jaar aan vast.

Ok, nog 1 vraagje dan, zie online dat je bij abbonnement gratis een persoonlijke OV-chipkaart krijgt, betekent dat, dat als ze dal of altijd voordeel bestellen automatisch die persoonlijke chipkaart krijgen?

Ik had vroeger zelf een voordeelurenkaart, ben al bijna 12 jaar weg uit Nederland, weert dus niet zo goed hoe t nu werkt, bij voorbaat dank voor uw uitleg!

Badge +3

Bij de bestelling van een abonnement wordt gevraagd of het voor op een bestaande OV-chipkaart is of dat een nieuwe kaart moet worden meebesteld. Bij Dal Voordeel en duurdere abonnementen is die kaart gratis.

U kunt de bestelprocedure zelf eens doorlopen tot het moment dat u moet betalen om te zien hoe dit werkt.

Reputatie 7
Badge +3

U kunt ook zelf een abonnement op een persoonlijke chipkaart bestellen op het adres van uw moeder (daar wordt deze dan naar toe gestuurd) en Nederlandse iban van uw moeder. Uw moeder kan eventueel de kaart naar u opsturen.

Badge +3

Bij de bestelling moet de eerste termijn betaald worden met iDEAL. Dat kan dus alleen de rekeninghouder doen.

ok, dank u voor de informatie, we hebben nog even tijd, ik woon zelf op Bali, ben, met mijn vrouw van 16 Juni tot 9 Juli in Nederland, zie online dat verwerkingstijd aanvraag ong 7 dagen is, dus als mijn ouders de kaart begin Juni aanvragen wordt die bezorgd als wij bij hen zijn!

Reputatie 2

@suryaveen voordat u een abonnement neemt bij NS, raad ik u aan eerst in dit forum te kijken hoe het abonnement opgezegd kan worden. Kan namelijk niet vanuit het buitenland. En niet binnen een maand (dus niet nu opzeggen met datum over drie weken). Ik kom daar helaas pas achter nu ik terug ben in Frankrijk. NS chat kan u helpen, mocht u toch in de problemen zijn gekomen.

Badge +3

NS Flex-abonnementen kunnen eenvoudig worden omgezet in NS Flex Basis. Dan zijn er geen abonnementskosten meer. Deze wijziging hoeft niet te worden bevestigd bij een kaartautomaat en kan ook vanuit het buitenland worden gedaan.

De beëindiging van klassieke abonnementen (reizen op saldo) moet bij een kaartautomaat worden bevestigd. Maar als dat niet kan, omdat de abonnementhouder in het buitenland zit, bestaat de mogelijkheid de kaart te blokkeren en het abonnement op te zeggen zonder de handeling bij de kaartautomaat te moeten verrichten. De klantenservice kan u hier meer over vertellen.

@Paul Frankrijk, dank u voor de tip, voordat we weer uit Nederland vertrekken zijn we nog een paar dagen in en om huis, bij mijn ouders, dan kan ik kaart wellicht opzeggen

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt de kaart ook achterlaten bij je ouders hier, dan kunnen zij na opzeggen het van de kaart verwijderen. 

Badge +3

Je kunt de kaart ook achterlaten bij je ouders hier, dan kunnen zij na opzeggen het van de kaart verwijderen. 

Mocht je nog met de kaart naar Schiphol willen dan kan je het abonnement daarna gewoon op Basis zetten en zijn er ook geen kosten meer. Ongebruikte dagen van de lopende maand krijg je terug.

Let wel op dat een Flex abonnement (Dal Voordeel) een minimale looptijd heeft van een maand, dus in dit geval van 16 juni t/m 15 juli, en je het pas daarna kunt pauzeren (omzetten naar Basis).

Bij het bestellen van een abonnement in combinatie met een nieuwe persoonlijke kaart kan de ingangsdatum 7 tot 14 dagen in de toekomst gekozen worden, dus inderdaad bestellen tussen 2 en 9 juni met 16 juni als ingangsdatum.

Voor elke kaart is een apart e-mailadres nodig, je krijgt dan een Mijn NS account met nieuw klantnummer.

Voor de (maandelijkse) betaling is een (EU) IBAN nodig met SEPA (automatische incasso) ondersteuning met voor de initiële betaling iDeal, maar dat kan gewoon via uw ouders.

Reageer