beantwoord

Dal Vrij abonnement: Gratis reizen in de spits bij inchecken voor de spits?

  • 24 March 2021
  • 12 reacties
  • 3522 Bekeken

Ik ben me aan het verdiepen in het Dal Vrij abonnement omdat ik binnenkort drie avonden in de week van Hoogeveen naar Groningen moet reizen. Ik zal dan de trein van 15:51 in Hoogeveen pakken en check dus in voor de spits. Om 16:32 kom ik dan in Groningen aan en moet ik dus buiten de spits uitchecken. Nu staat er dat het moment van inchecken bepaalt of je gratis reist. Houdt dit dan in dat ik voor deze reis niks hoef te betalen (als ik een Dal Vrij abonnement heb), ondanks dat ik wel gedeeltelijk in de spits reis? 

icon

Beste antwoord door dennisg 24 March 2021, 22:21

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij inchecken om 15:51 reist u inderdaad zonder extra kosten verder in de spits.

Reputatie 5

Daarnaast reis je ook vrij als je in de spits binnen 35 overstapt van bijvoorbeeld van ns naar blauwnet. Daarnaast als je binnen 35 minuten opnieuw incheckt (na eerst een uitcheck) bij dezelfde vervoerder blijf je ook vrij reizen.

Als je eerste incheck in de spits is en je overstapt in de daluren blijf je vol tarief reizen. Mocht je een kleine afstand tot het overstap station moeten reizen. Dan kun je tot het overstap station een e ticket, een los kaartje uit de automaat halen. En bij overstap bij de juiste vervoerder inchecken met je ov-chipkaart. Dan reis je verder vrij.

Dal vrij tijden, de marge voor en na tarief wisseling staat tussen haakjes. En je ben je 1 seconde te vroeg of last dan reis je vol tarief, tijd op paaltje of poortje telt.

00:00 tot 6:30 ( uiterlijk 06:34:59)

9:00 (vanaf 08:55:00) tot 16:00 ( uiterlijk 16:04:59)

En vanaf 18:30 (vanaf 18:25:00) tot 00:00

Heb zelf ook een vraag!

Als je bijvoorbeeld 0615 inchecktdat is dan voor de spits, maar je gaat dan nog shoppen en pakt dan pas 0730 de trein wat dan in de spits is. Mag dat ook?

Reputatie 7
Badge +3

Na inchecken moet je binnen 30 minuten beginnen aan je reis, tenzij er binnen deze tijd geen trein vertrekt door bv vertraging of uitval.

Zie hiervoor de algemene voorwaarden

3.3. Wanneer dient u in en uit te checken?

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.

Met een incheck van 6:15 moet je dus uiterlijk om 6:45 de treinen nemen, tenzij deze trein uitvalt. Als de eerstvolgende trein dan pas een half uur later gaat mag je dus ook de trein van 7:15 nemen.

Reputatie 5

Als ik aan een reis ga beginnen, mijn dalvrij onnadenkend per ongeluk te vroeg incheck, bijvoorbeeld om 18:20, en snel weer uitcheck, moet ik dan toch 35 minuten wachten voordat ik voor nultarief kan reizen?

 

Reputatie 7
Badge

Niet als je op hetzelfde station uitcheckt: dan wordt de incheck geannuleerd. (Wel als je op een ander station zou uitchecken en weer zou inchecken.)

Reputatie 5

Niet als je op hetzelfde station uitcheckt: dan wordt de incheck geannuleerd. (Wel als je op een ander station zou uitchecken en weer zou inchecken.)

Dank voor het snelle antwoord, Raymond123. Ik ga ervan uit dat ik het niet per ongeluk hoef te testen, maar ik was er een keer dichtbij.

Dus ik kan met Dal Vrij bijvoorbeeld om 16:04 inchecken en om 18:15 uitchecken, en ik reis totaal  gratis?

Reputatie 7
Badge +3

Dus ik kan met Dal Vrij bijvoorbeeld om 16:04 inchecken en om 18:15 uitchecken, en ik reis totaal  gratis?

Dat klopt. Maar u moet wel binnen 30 minuten na inchecken aan uw reis beginnen.

Dus ik kan met Dal Vrij bijvoorbeeld om 16:04 inchecken en om 18:15 uitchecken, en ik reis totaal  gratis?

Dat klopt. Maar u moet wel binnen 30 minuten na inchecken aan uw reis beginnen.

Maar hoe kan het gecheckt worden dat ik binnen 30 minuten mijn reis ben begonnen? Werkt het met GPS of zoiets?

Badge +3

De conducteur kan het tijdstip van inchecken zien, en NS controleert achteraf of de tijd tussen in- en uitchecken niet bij herhaling ruim meer is dan de normale reistijd.

Reputatie 7
Badge +3

Het eerste, bij controle door een conducteur, is natuurlijk het meest zuivere, dat is zeg maar “op heterdaad". Heb dat een keer mee gemaakt toen de HC een Engels sprekende reiziger die zich van de domme hield hiervoor een boete gaf. Reiziger was voor de ochtendspits ingecheckt en controle was rond kwart voor 8, betrof de IC naar Eindhoven vanaf Den Haag HS, waar op dat moment de poortjes nog niet gesloten waren. Mogelijk woonde die persoon dicht bij het station zodat hij vroeg kon inchecken met zijn Dal abonnement, terug naar huis kon om vervolgens pas later te vertrekken. 

Reageer