http://www.ns.nl/binaries/_ht_1484823524466/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/loopt-de-actie-weekendvrijdalvrij-eerste-klas-gewoon-door-jaar-30778/index1.html#post211583
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache: DNRbSDAcKzAJ:https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/dal-vrij zonder de spatie (bij elkaar één link) (oude versie van de pagina over Dal Vrij, van belang omdat NS oude schoenen weggooit voordat hij nieuwe koopt)
https://www.ns.nl/producten/toevoegingen-aan-uw-abonnement/p/bijabonnementen
Tarieven 2019:
Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 106 (2e klas) of € 134 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
201901 29 12:06
Vóór de jaarlijkse vervaldatum in 2019 is de prijs 109/106 maal de vorige prijs, niet verder afgerond dan op centen.
Het nieuwe tariefbestand https:// www.ns.nl/binaries/_ht_1547808758890/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf bevat weliswaar rare fouten, maar lijkt voor Dal Vrij wel te kloppen.
Het nieuwe tariefbestand https:// www.ns.nl/binaries/_ht_1547808758890/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf bevat weliswaar rare fouten, maar lijkt voor Dal Vrij wel te kloppen.
201901 30 9:05
Werkende link (workaround linkbug):
www.ns.nl/binaries/_ht_1547808758890/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf
In de daluren is het instaptarief bij het klassieke Dal Vrij bij de paaltjes van Qbuzz € 0,90
201902 24 20:17
Inmiddels € 0,96.
Inmiddels is bij de Qbuzz trein het instaptarief bij Dal Vrij zowel in de daluren als in de spits bij de poortjes € 0 en bij de paaltjes € 0,96.
Bij Dal Vrij Flex wordt een uitsplitsing gemaakt naar doordeweeks reizen buiten de spits en reizen in het weekend, en naar 2e klas en meerprijs 1e klas. In 2018 (https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post346591):
Weekend Vrij Flex 2e klas excl. dalkorting:
"Onbeperkt reizen in het weekend, € 31,00 per maand"
Meerprijs Dal Vrij 2e klas:
"Onbeperkt reizen buiten de spits, € 72,00 per maand"
Meerprijs 1e klas voor Weekend Vrij Flex excl. dalkorting:
"1e klas reizen in het weekends, € 6,00 per maand"
Meerprijs 1e klas voor meerprijs Dal Vrij Flex:
"1e klas reizen buiten de spits, € 21,00 per maand"
Zo'n uitsplitsing wordt ook onder meer gemaakt bij Altijd Vrij Flex (https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post350667, 2e deel) en Dal Voordeel Flex (https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post346453, dit topic gaat over een vreemde verdubbeling van de bedragen, bij de "normale" uitsplitsing zouden de deelbedragen waarschijnlijk half zo hoog zijn). Daarbij gaat het niet om werkelijke prijzen en meerprijzen, maar om een voorbeeld van uitsplitsing met fictieve prijzen van niet bestaande producten.
In https://community.ns.nl/abonnementen-2/factuurspecificatie-ns-flex-altijd-vrij-57206 wordt NS gevraagd naar de reden van de uitsplitsing, maar NS heeft daar nog geen antwoord op gegeven. Het zou een rekenvoorbeeld kunnen zijn voor de reiziger om te bepalen of het abonnement voor hem het geld waard is (een voorbeeld van een break-even geval).
Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/abonnement-ineens-2-keer-zo-duur-51306#post346591 voor de uitsplitsing van Dal Vrij Flex 2e klas (2018) naar Weekend Vrij Flex excl. dalkorting en meerprijs Dal Vrij, en 1e klas van beide uitgesplitst naar 2e klas en meerprijs 1e klas.
Er wordt niet gesproken over een meerprijs, waardoor het lijkt of je je ook alleen kan abonneren op doordeweeks buiten de spits vrij reizen, maar dat is niet zo.
Update link naar tarieven:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1565346336997/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2019.pdf
201911 5 22:47
In de loop van 2020 verdwijnt de klassieke versie van Dal Vrij, er is dan alleen nog Dal Vrij Flex. De korting voor abonnementhouders van 65+ gaat ook gelden voor Dal Vrij Flex en blijft daardoor behouden. (https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html)
201911 6 7:09
De mogelijkheid om Dal Vrij “in te stellen” (bij de klassieke versie door een laag saldo) op alleen vrij reizen vervalt daarmee helaas, zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/verandering-dalvrij-naar-flex-dalvrij-61539. Dit is bij Flex een extra groot gemis omdat je pas na een paar dagen schijnt te kunnen ontdekken dat een reis onbedoeld geld gekost heeft.
201911 12 7:49
Assortiment en tarieven 2020 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1572956418025/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf):
Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
De toeslag voor Flex is dus vervallen, verder zijn de prijzen hetzelfde als in 2019.
Assortiment en tarieven 2021, voor zover bekend, en afgezien van eventuele inflatiecorrectie:
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html
Volgens https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066/index15.html#post406586 is Dal Vrij Flex 65+ verkrijgbaar vanaf juli 2020.
Als Flex verplicht wordt geldt dit ook voor btm, tenzij je daarvoor een andere kaart gebruikt. Het nadeel van Flex dat je pas een paar dagen na de reis (en bij btm nog later) je gemaakte reiskosten kan inzien blijft dan beperkt tot de trein.
(Aanvullingen en correcties zijn welkom, ik heb zelf nog geen Flex.)
Het nadeel van Flex dat je pas een paar dagen na de reis (en bij btm nog later) je gemaakte reiskosten kan inzien (..)
Ook is het zo dat het bij vergissingen zoals vergeten in te checken of reizen in een reisrichting die niet past bij het laatste incheckstation, kan gebeuren dat een controleur heimelijk een correctietarief of boete oplegt, zelfs als je doordeweeks in de daluren reist. Dit terwijl je met een klassiek abonnement alleen een UVB/boete kan krijgen na aangesproken te zijn, waarna de controleur aan de hand van de reactie van de reiziger kan inschatten of het gaat om een onschuldige vergissing die NS niet benadeelt.
Als Flex verplicht wordt geldt dit ook voor btm, tenzij je daarvoor een andere kaart gebruikt.
NS gaat het mogelijk maken om alleen Reizen op Rekening Trein te laden, zodat voor bus, tram en metro nog op saldo gereisd wordt. Hiermee worden problemen voorkomen voor reizigers die Dal Vrij voor de trein willen combineren met een regionaal abonnement voor bus, tram of metro.
201912 13 17:49
Op onder meer https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021 wordt het klassieke Dal Vrij een '’reizen op saldo-abonnement’’ genoemd. Wel verwarrend voor wie focust op vrij reizen.
201912 13 17:49
Op onder meer https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021 wordt het klassieke Dal Vrij een '’reizen op saldo-abonnement’’ genoemd. Wel verwarrend voor wie focust op vrij reizen.
Technisch gezien klopt het natuurlijk, want een incheck/reis buiten de daluren gaat op saldo. Zelfs een Altijd Vrij abonnement is op saldo, bijv. voor ICd toeslag.
201912 13 17:49
Op onder meer https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021 wordt het klassieke Dal Vrij een '’reizen op saldo-abonnement’’ genoemd. Wel verwarrend voor wie focust op vrij reizen.
Technisch gezien klopt het natuurlijk, want een incheck/reis buiten de daluren gaat op saldo. Zelfs een Altijd Vrij abonnement is op saldo, bijv. voor ICd toeslag.
Als je “op saldo” leest als “enigszins beschermend tegen onverwachte kosten” dan is de term misschien toch niet zo gek.
201911 12 7:49
Assortiment en tarieven 2020 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1572956418025/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf):
Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
De toeslag voor Flex is dus vervallen, verder zijn de prijzen hetzelfde als in 2019.
Assortiment en tarieven 2021, voor zover bekend, en afgezien van eventuele inflatiecorrectie:
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
201912 16 7:54 tarieven2020 euregioticket
Update:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1574418453005/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf
Geen verschil in het bovenstaande.
Gevonden verschil: Euregioticket nu €19
201911 5 22:47
In de loop van 2020 verdwijnt de klassieke versie van Dal Vrij, er is dan alleen nog Dal Vrij Flex. De korting voor abonnementhouders van 65+ gaat ook gelden voor Dal Vrij Flex en blijft daardoor behouden. (https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-vrij-abonnement.html)
202001 1 9:02
Van https://locov.nl/binaries/Locov%202019-183444%20Adviesaanvraag%20wijziging%20NS-abonnementen_tcm118-415558.PDF:
Vanaf de tweede helft [van] 2020 en in 2021 gaat NS gefaseerd [Dal Vrij klassiek] migreren van Reizen op Saldo naar NS Flex. Klanten worden drie maanden van te voren hierover uitgebreid en persoonlijk geïnformeerd. De verwachting is dat in de loop van 2021 alle klanten zijn gemigreerd naar NS Flex.
https://locov.nl/binaries/Locov%202019-253779%20Besluit%20aanpassing%20GTBV_tcm118-419686.PDF:
Naar aanleiding van uw advies trekt NS een deel van de voorstellen in of stelt deze bij:
2. Oplossing combinatie regionale abonnementen en uitstel van overzetten
NS bouwt samen met Translink een technische oplossing waardoor NS proactief kan
voorkomen dat klanten met een regionaal BTM-kortingsabonnement worden
geconfronteerd met extra kosten of moeten reizen met twee kaarten. NS neemt uw
criteria over en volgt uw advies om dit probleem op te lossen. NS zet klanten pas
over op NS Flex nadat deze oplossing is gerealiseerd. Doordat deze oplossing
gebouwd moet worden, zal de migratie naar verwachting een vertraging krijgen van
enkele maanden.
6. Soepele migratie
U adviseert om de migratie naar NS Flex zo eenvoudig mogelijk te maken. Klanten
krijgen een mail die verwijst naar een pagina waarin zij met één handeling kunnen
overstappen. NS werkt daarnaast aan een oplossing dat klanten niet meer langs de
kaartautomaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje van NS hun reis beginnen. NS
zal klanten in de brieven die zij over de migratie stuurt Nin 2020] nader
informeren over het overstapproces en het ophalen van het nieuwe product.
https://locov.nl/binaries/Locov%202019-253779%20Besluit%20aanpassing%20GTBV_tcm118-419686.PDF
(vervolg):
Combinatie NS Flex en regionale abonnementen
In uw advies geeft u aan dat de situatie, waarin een regionaal BTM-kortingsabonnement niet op 1 OV-chipkaart te combineren is met een NS Flex abonnement, een onacceptabele situatie is. Dit is ook in de diverse themasessies en gesprekken door u naar voren gebracht. Tevens geeft u aan dat het voor u niet duidelijk is hoe groot de problemen precies zijn, hoeveel reizigers er nu al last hebben van deze combinatie en hoeveel extra reizigers daar bij komen zodra NS contracten gaat migreren. U heeft daarom een aantal criteria opgesteld waar de oplossingsrichtingen aan moeten voldoen:
1. NS klanten mogen door de gedwongen overgang naar NS Flex niet geconfronteerd worden met hogere kosten door;
a. Onjuist in rekening brengen van het reistarief (opstaptarief en langeafstandskorting moeten in alle situaties correct worden berekend en kortingen van abonnementen moeten altijd worden verleend als de reiziger daar recht op heeft);
b. Het niet kunnen faciliteren van een gewenste situatie waardoor de reiziger zich gedwongen voelt met een extra OV-chipkaart te reizen.
2. NS zal alle verantwoordelijkheid moeten dragen in het proces van overstappen door;
a. Voor iedere klant te inventariseren wat voor keuzes zij kunnen maken en wat de gevolgen daar van zijn;
b. Klanten die zowel een NS-, als een regionaal abonnement hebben te ontzorgen. Het moet voor klanten duidelijk zijn in welke situaties het uitzetten van BTM nodig is en hoe ze dit kunnen realiseren. Bij voorkeur kan dit via een online formulier zodat hiervoor geen telefonisch contact nodig is met de Klantenservice;
c. Iedere klant de mogelijkheid te bieden om eenvoudig een overstap te maken, zonder dat hij/zij daarvoor naar de automaat moet.
d. Waar nodig coulant om te gaan met het mogelijk herzien van gemaakte keuzes.
4. NS draagt er zorg voor dat klanten die reeds NS Flex hebben en besluiten een regionaal abonnement aan dezelfde OV-chipkaart toe te voegen, geen problemen krijgen door deze combinatie.
NS is het met u eens dat de reiziger geen hinder mag ondervinden van de verschillende betaalwijzen van abonnementen en de migratie van Reizen op Saldo naar Reizen op Rekening. NS heeft daarom een oplossing gezocht die aan uw criteria voldoet, waardoor reizigers geen last krijgen van de combinatie van NS Flex en een regionaal BTM- kortingsabonnement op hun kaart.
Criterium 1: voorkomen dat klanten door de overgang van NS Flex egeconfronteerd] worden met hogere kosten
In opdracht van NS zal Translink een service bouwen, waardoor NS een check kan doen op de aanwezigheid van een ander (niet NS-) product op de OV-chipkaart (namelijk een regionaal BTM-kortingsproduct). Met deze service kan NS voor alle klanten die gemigreerd gaan worden, een check doen op mogelijk conflicterende producten op de kaart. Mocht dat zo zijn, dan zal NS alleen Reizen op Rekening voor het treindeel aanbieden. Hierdoor wordt voorkomen dat de klant geconfronteerd wordt met verkeerde prijzen of dat de klant met twee kaarten moet reizen. NS informeert de klant hierover, omdat de klant voor BTM-reizen op saldo blijft reizen. De service kan ook gebruikt worden voor het adviseren van klanten die zelf overstappen naar NS Flex en voor klanten die al een NS Flex product hebben en later nog een regionaal abonnement bij een andere vervoerder willen aanschaffen. In dat laatste geval zal de check door de andere vervoerder bij Translink moeten worden uitgevoerd. NS is voornemens om de check op regelmatige basis uit te voeren en klanten deze oplossing aan te bieden als er wordt geconstateerd dat het beter is dat de klant voor BTM-reizen op saldo reist. NS en Translink geven prioriteit aan het bouwen van deze oplossing om zo dit issue voor de klant zo snel mogelijk op te kunnen lossen.
Criterium 2: NS draagt zorg voor een soepele en goede overstap van klanten Klanten die een regionaal BTM-kortingsproduct hebben, worden ontzorgd.
NS zal voor deze klanten het BTM-deel van NS Flex niet op de kaart zetten en hen hier duidelijke informatie over geven. NS zorgt ervoor dat deze klanten op een later moment alsnog het BTM-deel eenvoudig kunnen aanzetten (bijvoorbeeld omdat zij geen regionaal abonnement meer hebben). Uiteraard gaat NS coulant om met eerder gemaakte keuzes door klanten en maakt NS de overstap zo eenvoudig mogelijk.
Criterium 4: NS zal er alles aan doen om deze oplossing sectorbreed in te zetten in gesprekken met andere vervoerders
NS gaat andere vervoerders vragen om deze service ook te gebruiken. De service wordt door Translink generiek gebouwd, dat wil zeggen dat alle vervoerders gebruik kunnen maken van deze service, zodat de klant te allen tijde gewaarschuwd wordt voor een mogelijk conflicterende combinatie van producten op de kaart. Ook zal NS andere vervoerders vragen om op hun website hierover duidelijk te communiceren.
Er staat niet duidelijk of de klant ook gewoon zelf mag kiezen voor Dal Vrij Flex waarvan het btm-deel uitstaat.
(niet duidelijk hoe je dit overbodig geworden kopje verwijdert)
Tarieven:
Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
GTBV bij een half uur vertraging is 1/36 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 82,80 is, dus alleen bij het reguliere Dal Vrij 1e of 2e klas.
GTBV bij een uur vertraging is 1/18 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 41,40 is, dus bij iedere variant.
202001 11 11:39
Bij Dal Vrij Flex geldt zowel bij 0% korting als bij 100% korting bij een half uur vertraging een vergoeding van 50% van de vol tarief enkele ritprijs, en bij een uur vertraging een vergoeding van 100% van de vol tarief enkele ritprijs. Dit is dus vaak veel meer dan bij Dal Vrij Klassiek.
Tarieven:
Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
GTBV bij een half uur vertraging is 1/36 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 82,80 is, dus alleen bij het reguliere Dal Vrij 1e of 2e klas.
GTBV bij een uur vertraging is 1/18 van de maandprijs, mits dat bedrag minstens € 2,30 is, dus mits het maandbedrag minstens € 41,40 is, dus bij iedere variant.
202001 11 11:39
Bij Dal Vrij Flex geldt zowel bij 0% korting als bij 100% korting bij een half uur vertraging een vergoeding van 50% van de vol tarief enkele ritprijs, en bij een uur vertraging een vergoeding van 100% van de vol tarief enkele ritprijs. Dit is dus vaak veel meer dan bij Dal Vrij Klassiek.
202001 13 14:14 gtbvvoordeelvanflex
Het scheelt tot € 40 per vertraging. Zie ook https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/gtbv-en-ns-flex-een-goede-bijverdienste-53157.
202001 13 19:57
In principe is "van rit naar reis” bij Flex vervoerderoverschrijdend.
https://www.ns.nl/klantenservice/flex/altijd-een-eerlijk-tarief.htm: ‘’Je korting wordt bepaald door het moment van inchecken, en verandert niet bij je overstap naar een andere treinvervoerder. '’
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-en-overstappen-op-andere-vervoerder-50265
Bij Qbuzz werkt dit al heel lang niet. Je kan het teveel betaalde wel terugvragen, maar dat is veel gedoe.
Zie:
https://community.ns.nl/abonnementen-2/gorinchem-amsterdam-ns-flex-dal-vrij-58860
Als Flex verplicht wordt geldt dit ook voor btm, tenzij je daarvoor een andere kaart gebruikt. Het nadeel van Flex dat je pas een paar dagen na de reis (en bij btm nog later) je gemaakte reiskosten kan inzien blijft dan beperkt tot de trein.
202003 10 7:10
Flex kan op een kaart met Dal Vrij Flex nu uitgezet worden voor btm. Je kan er dan saldo op laden voor btm en hoeft dan geen andere kaart te gebruiken om direct na elke btm-rit de reiskosten te kunnen zien.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.