http://www.ns.nl/binaries/_ht_1484823524466/content/assets/ns-nl/klantenservice/2017/tarieven-2017.pdf
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/loopt-de-actie-weekendvrijdalvrij-eerste-klas-gewoon-door-jaar-30778/index1.html#post211583
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache: DNRbSDAcKzAJ:https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/dal-vrij zonder de spatie (bij elkaar één link) (oude versie van de pagina over Dal Vrij, van belang omdat NS oude schoenen weggooit voordat hij nieuwe koopt)
https://www.ns.nl/producten/toevoegingen-aan-uw-abonnement/p/bijabonnementen
201901 8 8:56
Als je een aantal dagen niet reist kan je Dal Vrij klassiek 65min omzetten naar Flex zonder abonnement. Daarna kan je met een ander account met ander emailadres Dal Vrij klassiek 65min opnieuw nemen, of Dal Vrij Flex nemen. (https://community.ns.nl/ns-flex-60/2nd-ns-flex-account-54875) Als de onderbreking minstens een maand is kan je ook je Flex zonder abonnement omzetten naar Dal Vrij Flex.
201904 3 2:25
Als je een tijd weinig reist kan je Dal Vrij Klassiek ook omzetten naar bijvoorbeeld Dal Voordeel Flex. Dit kan per direct via Mijn NS (ik meen dat dit zelfs met terugwerkende kracht tot het begin van de dag ingaat) met dezelfde kaart. Als je al een tweede persoonlijke OV-chipkaart hebt kan je op elk moment per direct weer een nieuw Dal Vrij Klassiek nemen, hooguit moet je kort (minder dan een maand) overlap met het Dal Voordeel Flex voor lief nemen. Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-abonnement-per-direkt-64559#post444725.
..
201904 3 2:25
Als je een tijd weinig reist kan je Dal Vrij Klassiek ook omzetten naar bijvoorbeeld Dal Voordeel Flex. Dit kan per direct via Mijn NS (ik meen dat dit zelfs met terugwerkende kracht tot het begin van de dag ingaat) met dezelfde kaart. Als je al een tweede persoonlijke OV-chipkaart hebt kan je op elk moment per direct weer een nieuw Dal Vrij Klassiek nemen, hooguit moet je kort (minder dan een maand) overlap met het Dal Voordeel Flex voor lief nemen. Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-abonnement-per-direkt-64559#post444725.
201904 3 2:25 moet zijn 202004 3 2:25
..
Als je een tijd weinig reist kan je Dal Vrij Klassiek ook omzetten naar bijvoorbeeld Dal Voordeel Flex. Dit kan per direct via Mijn NS (ik meen dat dit zelfs met terugwerkende kracht tot het begin van de dag ingaat) met dezelfde kaart. Als je al een tweede persoonlijke OV-chipkaart hebt kan je op elk moment per direct weer een nieuw Dal Vrij Klassiek nemen, hooguit moet je kort (minder dan een maand) overlap met het Dal Voordeel Flex voor lief nemen. Zie ook https://community.ns.nl/abonnementen-2/opzeggen-abonnement-per-direkt-64559#post444725.
Qua variabele reiskosten gaat een wijziging tegenwoordig direct in, qua abonnementskosten lijkt een wijziging in te gaan aan het begin van de dag.
..
201911 12 7:49
Assortiment en tarieven 2020 (https://www.ns.nl/binaries/_ht_1572956418025/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-2020.pdf):
Dal Vrij € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Dal Vrij bijabonnement € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
Assortiment en tarieven 2021, voor zover bekend, en afgezien van eventuele inflatiecorrectie:
Dal Vrij Flex € 105 (2e klas) of € 133 (1e klas) per maand
Dal Vrij Flex 65+ € 45 (2e klas) of € 71 (1e klas) per maand
202011 18 10:44
https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html:
2021:
Dal Vrij Flex € 106 (2e klas) of € 134 (1e klas) per maand
Er staat niets over Dal Vrij 65+ (al of niet Flex).
Ook niet op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/dal-vrij.
Dal Vrij Flex 65+ € 46 (2e klas) of € 72 (1e klas) per maand
Er staat verder dat Dal Vrij 65min op saldo niet meer wordt verkocht in 2021, maar nog wel verlengd kan worden.
Vreemd dat er bij Altijd Vrij niet gewoon een nieuwe prijs staat (zoals voor Dal Vrij), maar gem. 1,5% duurder.
Dat is dan dus €356 voor 2e klas en €601 voor 1e klas.
Ja, en ook vreemd is dat de pagina
https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html,
tabblad 2021, niet linkt maar
Het is trouwens € 602.
Nu staat op https://www.ns.nl/ns-abonnementen/dal-vrij:
Alles wat je moet weten over reizen met NS Flex Dal Vrij
(..)
Extra voordeel voor 65-plussers
Iedereen van 65 jaar of ouder krijgt korting op de prijs van Dal Vrij. Deze korting kan oplopen tot wel 50%, afhankelijk of je kiest voor een 1e of 2e klas abonnement. Je vult tijdens het bestellen je geboortedatum in en wij berekenen dan automatisch de juiste prijs.
Bij NS Flex Dal Vrij is er (net als bij het klassieke Dal Vrij) een belangrijk onderscheid tussen een check-in waarbij een reis wordt aangevangen (check-in genoemd), en een check-in waarbij een reis wordt voortgezet (overstap genoemd). Het woord ‘check-in’ wordt zowel in de ruime als de engere betekenis gebruikt, wat niet erg handig is. Verder is er de incheckhandeling, die resulteert in check-in of overstap.
Voortzetting van een reis betekent dat de korting (0% of 100%) hetzelfde blijft. Dit is volgens de flexvoorwaarden het geval als het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Hoewel niet in de flexvoorwaarden, wordt waarschijnlijk de aanvullende voorwaarde gehanteerd dat de reis minder dan zes uur vóór de betreffende incheckhandeling begonnen is.
Voor reizen met alleen NS specificeert de NS-automaat binnen de poortjes (3xx) op het transactie-overzicht ‘Check-In’of ‘Overstap'. Ook is dit bij het inchecken zichtbaar op het schermpje, maar dat is dus wel erg vluchtige informatie. (Logischerwijs geldt dit voor NS Flex in het algemeen, omdat het abonnement niet op de kaart staat, en deze informatie voor zover bekend bij het opvragen van het transactieoverzicht ook niet uit de centrale wordt opgehaald.)
Onhandig is dat de andere NS-automaten (1xx en 2xx) dit onderscheid niet maken, en de 3xx alleen op poortjesstations staat. En ook dat de app en website bij de transacties het onderscheid niet maken.
In de app wordt met ‘Je reist momenteel 2e klas’ bedoeld dat je dit bij 0% korting doet (op de website geldt hetzelfde, maar daar staat erbij wat bedoeld wordt).
Probleem met de app is dat je daar helemaal niet kunt zien welk abonnement je hebt. Bij Instellingen kan je wel een willekeurig abonnement aangeven waarop de prijs van geplande reizen (en het tonen van geldige terugsteekmogelijkheden) gebaseerd wordt. Daar vergissen mensen zich soms ook in, die stellen daar bijv. Weekend Vrij in en denken dat ze hun abonnement gewisseld hebben.
De optie 1e/2e klas in de app (en Mijn NS) is inderdaad voor de reizen buiten je vrij reizen periode, en bij Dal Vrij is dat dus inderdaad alleen bij inchecken in de doordeweekse spits (0% korting).
Probleem met de app is dat je daar helemaal niet kunt zien welk abonnement je hebt.
Dat is wel vreemd. Er staat wel wat het abonnement kost
Als je NS Flex Dal Vrij 1e klas hebt, ingesteld op 2e klas voor reizen tegen vol tarief, kunnen de consequenties extra groot zijn van per ongeluk tegen vol tarief reizen, bijvoorbeeld als je de bedoeling hebt in de spits over te stappen, maar door meer dan 34 minuten uitgecheckt te zijn geweest een nieuwe reis begint. Als je gaat reizen zonder dit opgemerkt te hebben ga je logischerwijs in de 1e klas zitten, dus dan kan je ook nog correctietarief daarvoor verschuldigd zijn.
Bij NS Flex Dal Vrij is er (net als bij het klassieke Dal Vrij) een belangrijk onderscheid tussen een check-in waarbij een reis wordt aangevangen (check-in genoemd), en een check-in waarbij een reis wordt voortgezet (overstap genoemd). Het woord ‘check-in’ wordt zowel in de ruime als de engere betekenis gebruikt, wat niet erg handig is. Verder is er de incheckhandeling, die resulteert in check-in of overstap.
Voortzetting van een reis betekent dat de korting (0% of 100%) hetzelfde blijft. Dit is volgens de flexvoorwaarden het geval als het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Hoewel niet in de flexvoorwaarden, wordt waarschijnlijk de aanvullende voorwaarde gehanteerd dat de reis minder dan zes uur vóór de betreffende incheckhandeling begonnen is.
Voor reizen met alleen NS specificeert de NS-automaat binnen de poortjes (3xx) op het transactie-overzicht ‘Check-In’of ‘Overstap'. Ook is dit bij het inchecken zichtbaar op het schermpje, maar dat is dus wel erg vluchtige informatie. (Logischerwijs geldt dit voor NS Flex in het algemeen, omdat het abonnement niet op de kaart staat, en deze informatie voor zover bekend bij het opvragen van het transactieoverzicht ook niet uit de centrale wordt opgehaald.)
Onhandig is dat de andere NS-automaten (1xx en 2xx) dit onderscheid niet maken, en de 3xx alleen op poortjesstations staat. En ook dat de app en website bij de transacties het onderscheid niet maken.
De automaten van Blauwnet (en mogelijk ook die van andere niet-NS treinvervoerders) geven (op het scherm, maar ook op een ‘declaratiebon’) bij de transacties bij een check-uit aan hoe laat de eerste check-in van de reis was, en daarmee dat de tussentijdse check-ins overstappen waren. Aan die tijd kan je zien of de reis (tot dan toe, maar ook de voortzetting ervan zolang de overstappen binnen 6 uur plaatsvinden) gratis is (bij Qbuzz eventueel alleen als je NS daar om vraagt). Dat is eigenlijk nog beter dan wat de 3xx biedt.
Bij NS Flex Dal Vrij is er (net als bij het klassieke Dal Vrij) een belangrijk onderscheid tussen een check-in waarbij een reis wordt aangevangen (check-in genoemd), en een check-in waarbij een reis wordt voortgezet (overstap genoemd). Het woord ‘check-in’ wordt zowel in de ruime als de engere betekenis gebruikt, wat niet erg handig is. Verder is er de incheckhandeling, die resulteert in check-in of overstap.
Voortzetting van een reis betekent dat de korting (0% of 100%) hetzelfde blijft. Dit is volgens de flexvoorwaarden het geval als het verschil tussen het uit- en incheckmoment minder dan 35 minuten is. Hoewel niet in de flexvoorwaarden, wordt waarschijnlijk de aanvullende voorwaarde gehanteerd dat de reis minder dan zes uur vóór de betreffende incheckhandeling begonnen is.
Voor reizen met alleen NS specificeert de NS-automaat binnen de poortjes (3xx) op het transactie-overzicht ‘Check-In’of ‘Overstap'. Ook is dit bij het inchecken zichtbaar op het schermpje, maar dat is dus wel erg vluchtige informatie. (Logischerwijs geldt dit voor NS Flex in het algemeen, omdat het abonnement niet op de kaart staat, en deze informatie voor zover bekend bij het opvragen van het transactieoverzicht ook niet uit de centrale wordt opgehaald.)
Onhandig is dat de andere NS-automaten (1xx en 2xx) dit onderscheid niet maken, en de 3xx alleen op poortjesstations staat. En ook dat de app en website bij de transacties het onderscheid niet maken.
De automaten van Blauwnet (en mogelijk ook die van andere niet-NS treinvervoerders) geven (op het scherm, maar ook op een ‘declaratiebon’) bij de transacties bij een check-uit aan hoe laat de eerste check-in van de reis was, en daarmee dat de tussentijdse check-ins overstappen waren. Aan die tijd kan je zien of de reis (tot dan toe, maar ook de voortzetting ervan zolang de overstappen binnen 6 uur plaatsvinden) gratis is (bij Qbuzz eventueel alleen als je NS daar om vraagt). Dat is eigenlijk nog beter dan wat de 3xx biedt.
Connexxion en Qbuzz hebben automaten waar dezelfde bonnen uitkomen, met twee rijtjes chiplogo's. Stations worden niet vermeld, de vervoerders alleen bij de bonnen van Qbuzz. Bij het raadplegen van de automaat na uitchecken wordt de bovengenoemde begintijd van de reis vermeld.
Er zijn 12 schermpagina's, overeenkomstig de 12 regels op het transactiescherm bij de NS. Ze kunnen geprint worden, maar de printjes tonen niet hetzelfde als de schermpjes. Sowieso hoeven na check-uit hoogstens die van de check-ins en de laatste check-uit geprint te worden, want de daaropvolgende check-uit, resp. de eerste check-in van de reis staan daar ook bij. Alleen het schermpje geeft aan dat een check-in een overstap is. Printje 1/12 (eerste van de 12, omgekeerd chronologisch), geeft daarentegen de eerste check-in van de reis met de laatste check-uit, daarmee weet je zoals gezegd dat alle check-ins daartussen overstappen zijn.
Of het vermelde bedrag standaard op nul staat weet ik niet, want in de gevallen die ik heb bekeken hoorde het ook nul te zijn.
Als het papier op is kan de tijd van de eerste check-in van de huidige reis bepaald worden als die van de laatste check-in die geen overstap is, mits het aantal check-ins van de reis niet te groot is (van de 12 transactie-items zijn de laatste twee voor oplaadacties; van de resterende 10 gaan nog de controles af; er zijn daardoor meestal 4 of 5 ritten af te lezen, inclusief in-/uitcheckparen zonder rit). Als het wel te groot is, is dit gegeven niet met de automaat af te lezen, hoewel het wel op de kaart moet staan. Dit laatste blijkt uit de toepassing van de zesuursregel.
Aan een bon die een check-in en een check-uit toont is niet te zien of het gaat om de laatste check-in voor de check-uit, of om de eerste check-in van de betreffende reis. Om de bon tijdens de rest van de reis te kunnen interpreteren kan het nodig zijn hierover een aantekening op de bon te maken.
Er zijn 12 schermpagina's, overeenkomstig de 12 regels op het transactiescherm bij de NS. Ze kunnen geprint worden, maar de printjes tonen niet hetzelfde als de schermpjes. Sowieso hoeven na check-uit hoogstens die van de check-ins en de laatste check-uit geprint te worden, want de daaropvolgende check-uit, resp. de eerste check-in van de reis staan daar ook bij. Alleen het schermpje geeft aan dat een check-in een overstap is. Printje 1/12 (eerste van de 12, omgekeerd chronologisch), geeft daarentegen de eerste check-in van de reis met de laatste check-uit, daarmee weet je zoals gezegd dat alle check-ins daartussen overstappen zijn.
Of het vermelde bedrag standaard op nul staat weet ik niet, want in de gevallen die ik heb bekeken hoorde het ook nul te zijn.
Bij Qbuzz stond nul euro op de bon, maar later in de reishistorie wel een bedrag. Blijkbaar staat er sowieso nul euro op de bon bij Flex.
Bij Qbuzz stond nul euro op de bon, maar later in de reishistorie wel een bedrag. Blijkbaar staat er sowieso nul euro op de bon bij Flex.
Dat lijkt me wel zo logisch, want een automaat van een andere vervoerder incl. de controleapparatuur van personeel (status 2 jaar geleden) kan/mag natuurlijk niet zomaar in de NS systemen kijken wat voor Flex abonnement je hebt, of op het moment van die reis had. Zelfs NS automaten niet denk ik.
Je krijgt dus eigenlijk hetzelfde te zien als een transactieoverzicht van OV-chipkaart, Reizen op Rekening zonder prijs, met het verschil dat de automaat er (min of meer correct, want de automaat ziet alleen de saldo-transacties op je kaart) € 0,00 bij zet, en OV-chipkaart niet meer.
Bij Qbuzz stond nul euro op de bon, maar later in de reishistorie wel een bedrag. Blijkbaar staat er sowieso nul euro op de bon bij Flex.
Dat lijkt me wel zo logisch, want een automaat van een andere vervoerder kan/mag natuurlijk niet zomaar in de NS systemen kijken wat voor Flex abonnement je hebt, of op het moment van die reis had. Zelfs NS automaten niet denk ik.
Je krijgt dus eigenlijk hetzelfde te zien als een transactieoverzicht van OV-chipkaart, Reizen op Rekening zonder prijs, met het verschil dat de automaat er (min of meer correct, want de automaat ziet alleen de saldo-transacties op je kaart) € 0,00 bij zet, en OV-chipkaart niet meer.
Als er staat "Reizen op Rekening Trein” en een bedrag, dan zou dat bedrag natuurlijk het bedrag moeten zijn dat in rekening wordt gebracht. Beweren dat iets nul euro kost is iets heel anders dan het bedrag onvermeld laten omdat het abonnement niet bekend is. Blijkbaar wordt een oud computerprogramma gebruikt dat nooit is aangepast voor gevallen waarbij het bedrag door ontbrekende gegevens niet bepaald kan worden.
Tja, cosmetisch detail dan bij die automaten. Aanpassen wel gewenst natuurlijk.
Zal straks eens kijken wat zo’n CCV-apparaat bij een supermarkt zegt qua prijs. Op de OV-chip website en in hun (nogal verouderde) app staat er in geval van Flex inderdaad geen prijs meer.
Tja, cosmetisch detail dan bij die automaten. Aanpassen wel gewenst natuurlijk.
Zal straks eens kijken wat zo’n CCV-apparaat bij een supermarkt zegt qua prijs. Op de OV-chip website en in hun (nogal verouderde) app staat er inderdaad geen prijs meer.
Voor ingewijden zoals wij een cosmetisch detail, voor niet-ingewijden een kwalijke fout.
Tegenover reizen op saldo duiken bij NS Flex Dal Vrij steeds meer nadelen op (niet alleen veel minder feedback bij in- en uitchecken, maar ook meer kans op boetes, en foute werking bij overstappen op Qbuzz), maar het GTBV-voordeeltje is afgeschaft:
wijzigingen in Geld Terug Bij Vertraging NS Flex Weekend/Altijd/Dal Vrij
En terug gaan naar reizen op saldo kan niet!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.