beantwoord

DalVrij en 65+ korting

  • 19 March 2024
  • 11 reacties
  • 184 Bekeken

Hallo NS. Ik heb vanmiddag met de NS telefonische helpdesk al contact gehad over dit verhaal, de medewerker adviseerde mij om een klacht in te dienen. Ik kan nergens een route daarvoor vinden (X en Facebook doe ik niet), in de website maak ik rondjes die me niet helpen. Dus maar hier.

Goed. Het verhaal: ik heb al 10+ jaar een DalVrij abonnement. Afgelopen februari zag ik dat de factuur opeens een stuk lager was, ipv 119 euro nu 54,55. Heel leuk — maar hoezo dan… Bij nakijken op MijnNS bleek dat het ging om een 65+ prijs.

Maar ik ben al bijna een jaar 65+-er, dus ik vraag mij af hoe het kan dat die prijs nu pas is ingegaan. Uw collega aan de telefoon vertelde mij dat NS ervan uitgaat dat ik zelf moet melden dat ik in aanmerking kom voor een 65+ abonnementsprijs. 

Mijn punt(en): ik heb van NS nooit enige informatie ontvangen over afwijkende abonnementsprijzen voor 65+-ers. Hoe moet ik dan weten dat ik me daarvoor moet aanmelden? Is het niet billijk dat NS even vóór het bereiken van die mooie leeftijd hierover een berichtje stuurt? NS weet immers mijn geboortedatum, een geautomatiseerd bericht zou volstaan. Of NS kan automatisch de korting toepassen, nog netter en scheelt weer gedoe.

Alles bij elkaar gaat het om 10 maanden misgelopen korting. Dat is een boel! Ik zie graag jullie reactie met concrete informatie over verdere afhandeling.

Vriendelijke groeten, Jip

(ps: telefonisch al geprobeerd, X en Facebook heb ik niet, de chat is een robot, die weet het ook niet.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 19 March 2024, 18:24

Bekijk origineel

11 reacties

Het duidelijkste lijkt me om die 65+ korting af te schaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat fijn dat de korting zomaar zonder dat je er zelf iets voor hoefde te doen is toegepast. Had je nog dal vrij op saldo en is deze onlangs verlengd? Dat kan verklaren waarom de korting niet 10 maanden geleden is toegepast.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, wij kunnen hier niets met een klacht. Daarvoor zul je toch via de andere kanalen contact moeten opnemen met NS klantenservice.

niet een bepaald zinvolle reactie Tamzin. En bedankt.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als u kijkt op https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html#abonnementen staat het er inderdaad niet bij, maar in de PDF staat de 65+ korting wel (pagina 3 en 4).

De nieuwe prijs bij een saldo-abonnement gaat in bij verlenging van het (jaar) abonnement, dus dat zal in februari geweest zijn. U had zelf al eerder kunnen wisselen naar NS Flex Dal Vrij, dan zou u de korting per dat moment gekregen hebben.

Reputatie 7
Badge +3

de medewerker adviseerde mij om een klacht in te dienen. Ik kan nergens een route daarvoor vinden (X en Facebook doe ik niet), in de website maak ik rondjes die me niet helpen. Dus maar hier.

Een klacht indienen kan via diezelfde klanteNService: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

 

Overigens ben ik het met je eens dat het netjes zou zijn om die korting automatisch te verlenen. Ik vermoed net als Robert B dat je een abonnement op saldo hebt? Daar zit denk ik het probleem. De systemen van NS kijken dan blijkbaar alleen bij de jaarlijkse verlenging naar de leeftijd.

Dank voor de verwijzing mrfreeze. De pagina had ik gezien op mijn zoektocht maar er staat niet méér dan de eerder genoemde kanalen. 

 Gaat idd om de saldo versie van het abbo. Nooit begrepen wat Flex voor mij kon betekenen, nu dus wel. 

niet een bepaald zinvolle reactie Tamzin. En bedankt.

Ik ben zelf 65+ maar ik vind die 65+ kortingen volledig uit de tijd. 

Reputatie 7
Badge +3

niet een bepaald zinvolle reactie Tamzin. En bedankt.

Ik ben zelf 65+ maar ik vind die 65+ kortingen volledig uit de tijd. 

Ik ben nog geen 65, maar zie er wel naar uit. Juist vanwege bepaalde kortingen/privileges.

Badge +3

Ik ben nog geen 65, maar zie er wel naar uit.

Maar dan wel op tijd wisselen naar NS Flex Dal Vrij of Weekend Vrij (zodra je 65 bent), en niet zeuren over 10 maaanden later pas die korting krijgen bij verlenging van Dal Voordeel op saldo (waar geen 65+ voordelen aan zitten).

Oh wacht, je bent dan wel je Keuzedagen die je nog niet gebruikt had kwijt, maar die kan je nog gewoon netjes op tijd gebruiken en niet eentje per twee maanden! 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben nog geen 65, maar zie er wel naar uit.

Maar dan wel op tijd wisselen naar NS Flex Dal Vrij of Weekend Vrij (zodra je 65 bent), en niet zeuren over 10 maaanden later pas die korting krijgen bij verlenging van Dal Voordeel op saldo (waar geen 65+ voordelen aan zitten).

Oh wacht, je bent dan wel je Keuzedagen die je nog niet gebruikt had kwijt, maar die kan je nog gewoon netjes op tijd gebruiken en niet eentje per twee maanden! 🤣

Neen, hoor die keuzedagen ben ik niet kwijt. Die hou ik gewoon. Met 2 keuzedagenabonnementen ben ik goedkoper uit dan met dalvrij of weekendvrij, want zoveel reis ik niet. Maar krijg dan wel korting in de bus, dus goedkoper uit dan met OV fiets.

Reageer