Dalvrij reizen | NS Community
beantwoord

Dalvrij reizen


Goedemorgen,

 

Vanmiddag moet ik iets afleveren naar in Deventer, dit doe ik vanaf Zwolle en wil daarna doorreizen naar Groningen. Ik check voor 16u in (Zwolle), ga naar Deventer en daarna weer terug. In de omschrijving van het abonnement staat dat ik onbeperkt mag reizen, dus volgens mij is dit toegestaan. Wat denken jullie?

 

Met vriendelijke groet

icon

Beste antwoord door mrfreeze 15 March 2023, 09:44

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is toegestaan. U moet wel uit- en inchecken in Deventer. Zolang er minder dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit, leidt dit niet tot extra kosten.

Reputatie 7
Badge +3

Om welk abonnement gaat het?

Reputatie 7
Badge +3

Om welk abonnement gaat het?

Dal Vrij.

Reputatie 7
Badge +3

Niet goed gekeken. Sorry.

 

Reputatie 3

Dat is toegestaan. U moet wel uit- en inchecken in Deventer. Zolang er minder dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit, leidt dit niet tot extra kosten.

Dit is dus wel belangrijk. Als iemand voor het station op je staat te wachten (en ook op tijd is) gaat het allemaal goed,

Als je Deventer in moet wordt het allemaal krapjes of onmogelijk.

Bedankt allen, helder!

Ik meende dat je binnen het spoornetwerk moet blijven, maar zo is het ook goed.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is ook wel aan te raden. Uw abonnement is niet geldig op de A28 😉

Bedankt allen, helder!

Ik meende dat je binnen het spoornetwerk moet blijven, maar zo is het ook goed.

Het enige is dus dat u niet mag terugreizen in de richting van uw vertrekpunt en dat u daarom moet uit/inchecken in Deventer.

Gister had ik hetzelfde gedaan, alleen niet de check-in gedaan en toen vond de conducteur het meteen nodig om een boete te schrijven. Ik vind het wat onduidelijk vermeld, dus zal kijken wat ik kan doen.

Gister had ik hetzelfde gedaan, alleen niet de check-in gedaan en toen vond de conducteur het meteen nodig om een boete te schrijven. Ik vind het wat onduidelijk vermeld, dus zal kijken wat ik kan doen.

Die boete is terecht want dat is niet toegestaan. En dat is al jaren zo.

Reputatie 7
Badge +3

Gister had ik hetzelfde gedaan, alleen niet de check-in gedaan en toen vond de conducteur het meteen nodig om een boete te schrijven. Ik vind het wat onduidelijk vermeld, dus zal kijken wat ik kan doen.

Waarom stel je dan de vraag of dit mag? Je hebt gisteren dan toch jouw antwoord gekregen? Je moet met elk abonnement in-e uitchecken en het is niet toegestaan om tegen de reisrichting in te reizen zonder omchecken. Met Dal vrij heb jij afgekocht reisrecht in de daluren. Op grond daarvan kun je de klantenservice vragen om de boete ongedaan te maken. Maar als jij in de spits aan het reizen was zonder geldige check in, dan is het de vraag op jij je kunt beroepen op afgekocht reisrecht van een dal vrij abonnement. Je had op moment van controle geen geldig vervoersbewijs, dar staat vast, anders geen boete.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft natuurlijk idioot om mensen met afgekocht reisrecht te beboeten. Dat moet NS echt beter onder de aandacht brengen van het controlerend personeel.

Reputatie 7

In de daluren wel maar in de spits wanneer het onduidelijk is welk reisrecht geldt vanwege gemiste uit en incheck bij terugsteken ligt dat toch enigszins anders

Ik was er niet zo bekend mee, op de site stond onbeperkt. Er zit kennelijk toch een beperking aan, andere controles heb ik er geen problemen mee gehad

Badge +3

Nou ja, er staat op de site dat u onbeperkt kunt reizen in de daluren. Als u in de daluren incheckt, mag u inderdaad ook reizen in de spitsuren, maar daar zijn dan wel voorwaarden aan verbonden. Niet reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt, bijvoorbeeld.

Even uitchecken en weer inchecken is nodig om te voorkomen dat iemand in de daluren reist naar een station met paaltjes, niet uitcheckt, en later midden in de spitsuren weer aan de terugreis begint zonder spitstarief te betalen. Dat u binnen 30 minuten na inchecken aan de reis moet beginnen is ook zo'n voorwaarde om misbruik te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Die dal/spits beperking maakt het natuurlijk wel wat ingewikkeld. In de daluren controle zou geen boete mogen opleveren. In de spits natuurlijk wel omdat niet is vast te stellen hoe gereisd is.

Reputatie 7
Badge +3

Die dal/spits beperking maakt het natuurlijk wel wat ingewikkeld. In de daluren controle zou geen boete mogen opleveren. In de spits natuurlijk wel omdat niet is vast te stellen hoe gereisd is.

TS heeft nergens aangegeven hoe laat de boete gisteren gegeven is.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Vandaar mijn opmerking. Als je incheck om 10.00 uur is geweest en de controle om 15.00 uur dan maakt het niet uit of iemand een uit- en incheck heeft gemist. Als daar dan toch een boete voor is geschreven dan heeft de betreffende controleur niets begrepen van letter en geest van de regels.

Reputatie 7
Badge +3

Gaat het om een Dal Vrij op saldo of om NS Flex Dal Vrij?  Als het Flex is ziet de HC alleen een incheck op het begin station en dat reiziger reist tegen reisrichting en registreert dit. Deze registratie levert dan een correctietarief op, ongeacht de tijd. 

Reageer