Skip to main content
Antwoord

Deel van traject vrij reizen

• January 6, 2025
  • 5 reacties
  • 248 Bekeken

Ik heb een traject vrij abonnement van Leiden naar Gouda.

Hoe werkt het precies als ik alleen een deel van mijn traject vrij wil afreizen? Wordt dat dan ook vergoed?

Ik ga via Den Haag of via Alphen, zijn delen van deze trajecten dan ook gratis?

Of is alleen het kortste traject gratis? NS geeft aan dat via Alphen sneller is, dus wordt die dan alleen vergoed? Het is natuurlijk afhankelijk van het tijdstip dat je vertrekt welke daadwerkelijk sneller is, daarbij is den haag eigenlijk sneller als je de overstap van 1 minuut haalt. Die overstap wordt alleen niet laten zien in de app.

Beste antwoord door Henkpeetersen

Als ik nu in de reisplanner kijk dan krijg ik onderstaande treinen te zien. Die mag je dus allemaal kiezen met het abonnement. Heel veel mogelijkheden zo te zien. Die ene reistijd van 36 minuten is natuurlijk normaliter 40 minuten maar wordt korter omdat je bij instap 4 minuten vertraging hebt. 

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • Antwoord
  • January 6, 2025

Als ik nu in de reisplanner kijk dan krijg ik onderstaande treinen te zien. Die mag je dus allemaal kiezen met het abonnement. Heel veel mogelijkheden zo te zien. Die ene reistijd van 36 minuten is natuurlijk normaliter 40 minuten maar wordt korter omdat je bij instap 4 minuten vertraging hebt. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • January 6, 2025

De treinen die in de NS-reisplanner van en naar Leiden-Gouda worden aangegeven vallen onder traject-vrij.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • January 6, 2025

En als u een abonnement hebt met vrije vervoerderkeuze mag u zelfs gratis uitstappen op alle stations onderweg. Zo niet, dan alleen langs de route die u gekozen hebt (wel of geen R-net)

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • January 6, 2025

En als u een abonnement hebt met vrije vervoerderkeuze mag u zelfs gratis uitstappen op alle stations onderweg. Zo niet, dan alleen langs de route die u gekozen hebt (wel of geen R-net)

Bij R-net Gouda Alpen is er geen vervoerderskeuze. Dit is gewoon NS maar onder een andere naam.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 6, 2025

De kortste route tussen Leiden en Gouda is 33 TE (via Alphen a/d Rijn), dus daar mag je gewoon in/uitchecken.

Voor de rest mag je 10 TE omreizen (zonder ‘terug te steken’) en via Den Haag kom je dan op 15 TE voor naar Den Haag Centraal en dan nog 28 TE naar Gouda, totaal 43 TE dus Den Haag Centraal telt ook als binnen traject dus je mag daar in/uitstappen.

Van/naar Den Haag HS mag niet (dat is 44 TE) maar daar overstappen zonder uit- en weer in te checken is ook geen probleem als dergelijke reisadviezen zouden bestaan.