beantwoord

Discriminatie bejaarden NS Flex abonnement

  • 3 February 2024
  • 24 reacties
  • 534 Bekeken

Waarom kunnen bejaarden geen gebruik maken van het NS Flex abonnement zonder de mogelijkheid van keuzedagen te verliezen? Ik word gedwongen een daluren-abo te nemen, die lang niet zo prettig is en veel beperkingen heeft.

icon

Beste antwoord door MoDe 3 February 2024, 13:23

Bekijk origineel

24 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Er was ooit een plan voor Flexkeuzedagen maar die zouden fors duurder zijn dan de huidige Keuzedagen, ik meen 39 euro voor 3 stuks ongeacht welk Flex abonnement je hebt en voor wie nog geen 60 is zou het 45 euro kosten.

U betaalt nu € 94,70 voor 7 Keuzedagen (naast de 40% dalurenkorting), dus € 13,53 per stuk dus dat valt te overzien toch? Uiteraard zijn er veel senioren die alleen de Keuzedagen gebruiken en het bijbehorende Dal Voordeel abonnement eigenlijk helemaal niet nodig hebben, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Flex zou wellicht handig zijn als je minimaal Dal Voordeel neemt gedurende het jaar (zodat je in de vakantie een maandje Weekend Vrij of Dal Vrij kan nemen), maar dat is blijkbaar lastig.

Het gaat niet (alleen) om de kosten, het ongemak van een Daluren abo tov Flex is echt groot!

Reputatie 7
Badge +3

Je wordt niet gediscrimineerd, want je kunt naast jouw dal voordeel + keuzedagen op een andere kaart een flex-abonnement nemen. Je wordt zelfs bevoordeeld want 60 minners kunnen geen keuzedagen nemen.

Overigens voel ik mij als nog niet pensioengerechtigde 60+er met keuzedagen niet bejaard.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet (alleen) om de kosten, het ongemak van een Daluren abo tov Flex is echt groot!

Benieuwd welk ongemak je bedoelt. Als dat is dat je niet op rekening kunt reizen, dan zou je automatisch opladen kunnen aanzetten.

 

Badge +3

Het gaat niet (alleen) om de kosten, het ongemak van een Daluren abo tov Flex is echt groot!

Ik ben wel nieuwsgierig wat dat grote verschil dan is (stel dat je Keuzedagen bij Flex zou kunnen krijgen)… 🤔

Geen OV fiets, geen terggave foute check in, geen rekening achteraf. Flex is bedacht om dingen makkelijker te maken (?), maar daar krijg je dan als bejaarde geen keuzedagen meer voor . Waarom eigenlijk zo moeilijk doen?

Badge +3
  • OV-fiets kan je gratis toevoegen aan Dal Voordeel op saldo.
  • Teruggave foute check-in is bij Flex net zo onhandig als bij een saldo-abonnement (al gaat het automatisch corrigeren soms goed).
  • Rekening achteraf kan je ook oplossen door automatisch saldo laden te nemen, dan hoef je nooit meer saldo te laden en wordt ca. 5 dagen later afgeschreven via automatische incasso.
Reputatie 7
Badge +1

Het gaat niet (alleen) om de kosten, het ongemak van een Daluren abo tov Flex is echt groot!

Ik ben wel nieuwsgierig wat dat grote verschil dan is (stel dat je Keuzedagen bij Flex zou kunnen krijgen)… 🤔

Het enige echt grote nadeel is volgens mij bij het reizen met een andere vervoerder en je in de spits dan je dal-voordeel kwijt raakt. 15.55 uur inchecken bij NS en dan bijvoorbeeld in Groningen om 17.00 uur bij Arriva.

Badge +3

Oh, een ander nadeel van Flex is de trage verwerking van transacties (en reiskosten), wat bij reizen op saldo bijna real-time gaat (via Mijn OV-chip).

Zorgt voor de nodige klachten bij reizigers die wekelijks of maandelijks moeten declareren, maar dat zal voor ‘bejaarden’ niet snel een probleem zijn.

Het wisselen van vervoerder in spits-dal werkt natuurlijk twee kanten op, want als je in de spits vertrokken bent uit bijv. Assen en je in de daluren overstapt naar Arriva voor Groningen - Leeuwarden betaal je bij Flex de hoofdprijs.

Bij een spits-overstap in Groningen zou je bij op saldo reizen nog kunnen overwegen om via Meppel te reizen.

Al die variaties, exclusies en inclusies maken het allemaal nodeloos ingewikkeld. Ik blijf maar gewoon lekker bij mijn business kaart, daar is alles perfect geregeld, alleen (ook) geen keuzedagen voor oudere business mensen…...

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat niet (alleen) om de kosten, het ongemak van een Daluren abo tov Flex is echt groot!

Ik ben wel nieuwsgierig wat dat grote verschil dan is (stel dat je Keuzedagen bij Flex zou kunnen krijgen)… 🤔

Het enige echt grote nadeel is volgens mij bij het reizen met een andere vervoerder en je in de spits dan je dal-voordeel kwijt raakt. 15.55 uur inchecken bij NS en dan bijvoorbeeld in Groningen om 17.00 uur bij Arriva.

Daar staat tegenover dat als je in de spits incheckt en in Dal verwisselt van vervoerder je Dal tarief krijgt.

Geen OV fiets, geen terggave foute check in, geen rekening achteraf. Flex is bedacht om dingen makkelijker te maken (?), maar daar krijg je dan als bejaarde geen keuzedagen meer voor . Waarom eigenlijk zo moeilijk doen?

Ik stel voor de keuzedagen dan gewoon helemaal af te schaffen. Dan kunt u ook overstappen op Flex en is de "discriminatie" opgelost. Trouwens waarom zouden senioren kortingen moeten krijgen die andere groepen reizigers niet krijgen?

Dat is inderdaad een fundamentele kwestie. Maar in het algemeen hebben veel bejaarden een klein inkomen met slechts AOW en zijn ze minder in staat om met een auto te reizen vanwege evt. gebreken. In veel andere landen is openbaar vervoer voor ouderen zelfs gratis.

Badge +3

Ik stel voor de keuzedagen dan gewoon helemaal af te schaffen. Dan kunt u ook overstappen op Flex en is de "discriminatie" opgelost. Trouwens waarom zouden senioren kortingen moeten krijgen die andere groepen reizigers niet krijgen?

Dat senioren korting krijgen is prima, maar als voor Keuzedagen een Dal Voordeel jaarabonnement vereist is, dan is dat ook prima toch?
Met Flex zou het niet minder kosten.

Je mist dan een paar kleine Flex voordelen (maandje weekend vrij of dal vrij nemen, factuur achteraf, dal-spits overstappen tussen vervoerders met behoud van korting of vrij reizen, eenvoudige klassewissel in de app) maar je kunt niet alles hebben, en een klassewissel bij een automaat doen is ook simpel (en een stuk goedkoper dan bij Flex!).

Reputatie 7
Badge +3

Geen OV fiets, geen terggave foute check in, geen rekening achteraf. Flex is bedacht om dingen makkelijker te maken (?), maar daar krijg je dan als bejaarde geen keuzedagen meer voor . Waarom eigenlijk zo moeilijk doen?

Ik stel voor de keuzedagen dan gewoon helemaal af te schaffen. Dan kunt u ook overstappen op Flex en is de "discriminatie" opgelost. Trouwens waarom zouden senioren kortingen moeten krijgen die andere groepen reizigers niet krijgen?

@Tamzin Kinderen tot 4 jaar reizen gratis, van 4 t/m 11 gratis met kidsvrij of voor €2,50 met railrunner, jongeren in daluren voor €7,95. Daarnaast kunnen abonnementhouders gratis of met 40% korting reizen afhankelijk van abonnement.

Bovenstaande regelingen ook maar afschaffen inclusief 1e klas tarieven? Gelijke monniken, gelijke kappen.

Dat is inderdaad een fundamentele kwestie. Maar in het algemeen hebben veel bejaarden een klein inkomen met slechts AOW en zijn ze minder in staat om met een auto te reizen vanwege evt. gebreken. In veel andere landen is openbaar vervoer voor ouderen zelfs gratis.

Het gemiddelde inkomen van ouderen ligt fors hoger dan dat van de groep onder de 40 jaar. Dat is anders dan in bijvoorbeeld Duitsland, waar er geen AOW bestaat. 

Dat veel ouderen zich ontzettend verongelijkt voelen slaat werkelijk nergens op. De meesten van hen wonen vrijwel gratis in een afbetaald koophuis of in een huurwoning waarvan de huur een fractie is van de markthuur. Hoewel ouderen wonen er anti-kraak? Hoeveel gedwongen met huisgenoten?

Reputatie 7
Badge +3

 

 

De meesten van hen wonen vrijwel gratis in een afbetaald koophuis of in een huurwoning waarvan de huur een fractie is van de markthuur. Hoewel ouderen wonen er anti-kraak? Hoeveel gedwongen met huisgenoten?

Dit is appels met peren vergelijken.

Niet iedere oudere heeft een riant pensioen, een afbetaalde koopwoning of een lage huur. En menige oudere heeft anti-kraak en/of met huisgenoten gewoond en een studieschuld moeten aflossen en/of naast de studie moeten werken. De ouderen spaarden in tegenstelling tot jongeren van nu. Onder ouderen is veel stille armoede. Een koophuis betekent geen toeslagen al heb je alleen aow. Dat afbetaalde koophuis moet eerst verkocht worden om geld te krijgen wat je vrij kunt besteden. Maar dan moet je daarna vrije sector huren, want vermogen.

Die ouderen hadden niet het voordeel van kidsvrij, goedkope jongerenkaartjes en studentenOV.

 

Jongeren van nu kunnen niet meer sparen, omdat ze de helft van hun inkomen kwijt zijn aan huur. En al verdien je € 60.000 per jaar, dan nog kun je geen huis kopen in mijn dorp en de plaatsen er omheen. 

Het percentage ouderen dat in armoede leeft, is het laagst van alle leeftijdsgroepen. @MoDe

Veel ouderen hebben gewoon echt geen idee hoe moeilijk jongere generaties het hebben vergeleken met hen. En anders dan vroeger is er weinig perspectief dat het beter wordt. De ouderen van nu hadden op hun 35e in grote meerderheid een koophuis. Dat gaat niet gelden voor de jongeren van nu.

Dat is inderdaad een fundamentele kwestie. Maar in het algemeen hebben veel bejaarden een klein inkomen met slechts AOW en zijn ze minder in staat om met een auto te reizen vanwege evt. gebreken. In veel andere landen is openbaar vervoer voor ouderen zelfs gratis.

Het gemiddelde inkomen van bejaarden is in Nederland nog altijd hoger dan het gemiddelde inkomen van de hele bevolking.

Andere landen kennen vaak overigens maar een hele beperkte AOW en pensioenvoorziening. Daarvoor hoef je al niet verder dan België of Duitsland te kijken.

Ook het autobezit is onder ouderen hoger dan gemiddeld en ze reizen gemiddeld juist heel weinig met het OV.

Ik ben zelf ook senior maar ik schaam me soms voor het oeverloze gezeur van veel leeftijdsgenoten.

Reputatie 7

Vreemd dan dat veel "arme" jongeren wel volop kunnen uitgaan. Kijk eens in het weekend in de stad.... of doordeweeks. Wat kost dat allemaal tegenwoordig. Dat hadden de meeste jongeren vroeger niet. En dan die dure telefoons etcetera.

In het algemeen: het is ook een kwestie van prioriteiten stellen waar je je geld aan besteedt. Maar dit is geheel offtopic natuurlijk.

Badge +3

[Off-topic]

Als het aan mij lag had ik ook 20 jaar geleden mijn (huur)appartement gekocht voor ca. € 85.000 (via https://www.slimmerkopen.nl) en dan was ik nu spekkoper want in ieder geval 75% eigenaar.

Maar ja, ik had toentertijd redelijk wisselende inkomsten (en relaties) dus was bovendien niet van plan om er lang te wonen. Heb toen eigenlijk nooit langer dan 5 jaar ergens gewoond, het moest altijd groter of juist kleiner, of simpeler maar luxueuzer. Het appartement waar ik nu/nog altijd woon gaat voor minimaal 2 ton!

Dat heb ik helaas niet, en geen hypotheekverstrekker die mij (55 jaar en alleenwonend, werk op papier 24 uur per week maar 32 in de praktijk, vriendin woont elders) serieus zou nemen.

Het voordeel van huren (met weinig eigen vermogen) zijn wel de toeslagen, met mogelijk zelfs gratis ov in je stad/regio als je goed op de hoogte bent van alle verborgen ‘potjes’ en (gemeentelijke) regelingen.

Met alleen AOW (en een klein pensioentje) is 65+ korting voor het ov in de daluren dan wel terecht (vind ik), maar zeuren over Flex + Keuzedagen hoeft van mij niet en maakt het verschil dus ook helemaal niet (die € 67,20 per jaar voor Dal Voordeel op saldo)!

[/off-topic]

Vreemd dan dat veel "arme" jongeren wel volop kunnen uitgaan. Kijk eens in het weekend in de stad.... of doordeweeks. Wat kost dat allemaal tegenwoordig. Dat hadden de meeste jongeren vroeger niet. En dan die dure telefoons etcetera.

In het algemeen: het is ook een kwestie van prioriteiten stellen waar je je geld aan besteedt. Maar dit is geheel offtopic natuurlijk.

Het bezoek aan uitgaansgelegenheden is sterk teruggelopen. Veel gelegenheden hebben moeten sluiten. Op het platteland is nauwelijks een discotheek over. 

Het punt is niet dat jongeren teveel uitgeven, maar te weinig overhouden. De helft die geld heeft zie je op straat. De helft zonder geld zie je niet. 

Je kunt allerlei dingen noemen, de feiten wijzen in een andere richting. De percentages onder ouderen zijn relatief laag.

https://www.parool.nl/amsterdam/marjolein-moorman-spreekt-met-hva-studenten-over-geldzorgen-80-miljoen-voor-jullie-energietoeslag-heb-ik-niet~bb2dde3e/

 

Reputatie 7

Het bezoek aan uitgaansgelegenheden is sterk teruggelopen. Veel gelegenheden hebben moeten sluiten. Op het platteland is nauwelijks een discotheek over. 

Het punt is niet dat jongeren teveel uitgeven, maar te weinig overhouden. De helft die geld heeft zie je op straat. De helft zonder geld zie je niet.

Als je te weinig overhoudt, kan je ook proberen andere prioriteiten te stellen. Ik ken jongeren (studenten van een jaar of 20 heb ik het dan over) hier uit de buurt die klagen dat ze niet rondkomen maar wel op een dure electrische fiets rijden met flinke verzekering. Of sigaretten roken. Of net iets teveel online thuis laten bezorgen aan gemaksvoedsel omdat ze geen zin hebben zelf te koken. Maar vanzelfsprekend zijn er ook genoeg echt arme studenten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic wat ging over discriminatie van ouderen met keuzedagen mbt flex is uitgemond in discriminatie van jongeren omdat zij het nu slechter zouden hebben dan de ouderen toen op die leeftijd.

Veel vervoersbedrijven hebben goedkoper of soms zelfs gratis vervoer voor bepaalde leeftijdsgroepen (met bijbehorende voorwaarden). NS heeft er voor gekozen om keuzedagen alleen aan dal voordeel te koppelen. Koppelen aan flexabonnementen lijkt mij administratief lastig omdat flex elke maand gewijzigd mag worden. Wat te doen als de bij dal flex afgenomen keuzedagen alle 7 na een week op zijn en de abonnementhouder na een maand wijzigt naar basis? Er is dan maar €5,60 + €27,50 betaald en geen €67,20 + €27,50 zoals bij op saldo. Brengt NS dan €61,60 extra in rekening bij flex?

 

Reageer