Dreigementen deurwaarder langs sturen om 8,30 euro te incasseren

  • 12 August 2022
  • 24 reacties
  • 622 Bekeken

Ik heb vorig jaar mijn bankrekening gewijzigd. Daardoor heeft de NS niet meer mijn goede bankrekeningnummer. Nu moest ik 8,30 euro betalen. Dit is niet via automatische incasso goed gegaan. Ik heb de mails hierover niet gezien. Ik ben druk.

 

Ik kreeg vorige week een herinneringsmail dat als ik niet binnen 5 dagen zou betalen ze een deurwaarder gaan langs sturen. Ik heb nu betaald maar te laat.

 

Ik vind het echt heel erg. Je gaat toch geen dreigementen sturen dat je binnen 1 week een incassobureau in gaat schakelen en een deurwaarder langs sturen voor 8,30 euro? Stuur nog een betalingsherinnering. Ik ben jaren trouwe klant en heb altijd alles betaald en veel met de trein gereisd. Stuur me een sms of bel mij op.

 

Bovendien is dit extreem risicovol voor mij omdat ik dan geregistreerd kan worden als wanbetaler in het BKR en daarmee veel rechten verlies, zoals het kunnen verkrijgen van een hypotheek. Staat de NS wel eens stil bij dit soort dingen?


24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Dreigementen_van_de_NS,

Voordat een incassobureau (is overigens niet hetzelfde als een deurwaarder) ingeschakeld wordt, worden er als het goed is meerdere herinneringen verstuurd, zowel per e-mail als per post. Als u te druk bent om deze te lezen, kunt u niet van NS verwachten dat ze het er dan maar bij laten zitten, ook niet als het om een klein bedrag gaat.

Wat verwacht u dan? Dat NS maar moet accepteren dat u ondanks meerdere herinneringen blijft vertikken om te betalen met de smoes "ik ben druk"? Als ze daar aan beginnen betaalt binnen de kortste keren de helft van de mensen niet meer.

U bent trouwens niet één week maar al vele weken te laat als u bovenstaande laatste aanmaning hebt gekregen.

Dat u daardoor het risico loopt als wanbetaler te boek te komen staan is iets waar u zelf voor kiest door te weigeren om (op tijd) te betalen. NS is geen gratis kredietbureau.

Het gaat om iets wat ik 2 weken geleden had moeten betalen. Maar jullie snappen blijkbaar niet dat er ook mensen zijn die wel eens op vakantie gaan of om andere reden 2 weken niet bereikbaar zijn.

 

Ik kan het ieder mens aanraden om eens een pauze te nemen. Maar jullie zijn natuurlijk ook vrij om onbegripvolle reacties te geven. Ieder zo zijn plezier.

 

Ik wens jullie verder een prettige dag!

 

Reputatie 7
Badge +3

Wij reageren op de informatie die u ons geeft. Daar stond niks in over twee weken.
Was die datum twee weken geleden de oorspronkelijke betaaldatum, of was dat de uiterste datum na meerdere herinneringen?

Het gaat om iets wat ik 2 weken geleden had moeten betalen. Maar jullie snappen blijkbaar niet dat er ook mensen zijn die wel eens op vakantie gaan of om andere reden 2 weken niet bereikbaar zijn.

De meeste mensen kunnen via hun mobiele telefoon hun email lezen en via die zelfde telefoon alsnog betalen. Ook als ze op vakantie zijn.

Als het geld overigens niet binnen de gestelde termijn van 5 dagen op de rekening van NS stond is uw dossier al vrijwel zeker doorgestuurd naar het incassobureau dat dan ook nog kosten in rekening zal gaan brengen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vermoed dat TS gebruik heeft gemaakt van de overstapservice waar NS niet aan meedoet en dus nu is geconfronteerd met de openstaande rekening van € 8,30. (vorig jaar mijn bankrekening gewijzigd) Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n rekening al na 2 weken bij het incassobureau ligt zal denk ik eerder een periode van 6 weken zijn.

Een excuus van ik heb het druk daar kan NS en ook het incassobureau niets mee. Heel veel mensen hebben het druk en betalen hun rekeningen wel. 

Reputatie 7
Badge +4

Niet betalen is meestal duur en zonde van het geld.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens ‘dreigt’ NS in de eerste herinnering al wel met een incassobureau. De soep wordt alleen niet zo heet gegeten, want er volgen later nog meerdere herinneringen. Pas bij de e-mail met het onderwerp ‘Laatste betalingsherinnering NS factuur’ wordt het wel echt tijd te gaan betalen 🙂

(sprak hij schaamtevol uit ervaring)

Reputatie 7
Badge +1

Overigens ‘dreigt’ NS in de eerste herinnering al wel met een incassobureau. De soep wordt alleen niet zo heet gegeten, want er volgen later nog meerdere herinneringen. Pas bij de e-mail met het onderwerp ‘Laatste betalingsherinnering NS factuur’ wordt het wel echt tijd te gaan betalen 🙂

(sprak hij schaamtevol uit ervaring)

Maar dan even nieuwsgierig: Hoe lang zat er tussen de factuurdatum en de laatste betalingsherinnering?

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om iets wat ik 2 weken geleden had moeten betalen. Maar jullie snappen blijkbaar niet dat er ook mensen zijn die wel eens op vakantie gaan of om andere reden 2 weken niet bereikbaar zijn.

 

Ik kan het ieder mens aanraden om eens een pauze te nemen. Maar jullie zijn natuurlijk ook vrij om onbegripvolle reacties te geven. Ieder zo zijn plezier.

 

Ik wens jullie verder een prettige dag!

 

Het gaat om iets wat je 2 weken geleden moest betalen en je krijgt nu bericht dat ze incassobureau gaan inschakelen. Dan ben je al meer dan 2 weken te laat geweest, want volgens de procedure heb je ongeveer 4 weken voor daadwerkelijk een incassobureau wordt ingeschakeld. Als je daarbij nog eens na de termijn genoemd in de laatste herinneringsmail gaat betalen is het jouw eigen schuld dat je te laat bent. Daarbij hoor je ook zelf te zorgen dat jouw nieuwe bankrekeningnummer bij NS bekend is. Je kunt NS wel de schuld van alles geven, maar het is echt aan jouzelf te wijten. 

Overigens als je om een of andere reden een aantal weken niet bereikbaar bent, dan is het handig om te zorgen dat een ander jouw (financiële) zaken kan behartigen of alles zo te regelenen dat betalingen doorlopen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan even nieuwsgierig: Hoe lang zat er tussen de factuurdatum en de laatste betalingsherinnering?

24-7: Factuurdatum
29-7: Datum dat het afgeschreven zou worden (“omstreeks")
5-8: E-mail dat incasso mislukt is
6-8: Betalingsherinnering per e-mail (“Betaal vóór 11-8", maar ook “Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau.”)
23-8: Laatste betalingsherinnering per e-mail (“Betaal vóór 30-8" met iets andere tekst: “Indien u niet op tijd betaalt, dragen wij de vordering over aan een incassobureau.”)

Daarna toch maar 's betaald 🙂
In Mijn NS staat overigens “Betaald op 23 juli”

Het was trouwens niet dit jaar, dus misschien is de procedure inmiddels aangepast. mrfreeze heeft sindsdien altijd keurig op tijd betaald. 

 

Misschien dat Dreigementen_van_de_NS dus ook pas de eerste herinnering heeft ontvangen. Al spreekt hij zelf over “mails" die hij niet gezien heeft.

Reputatie 7
Badge +1

NS is dan wel snel met de overdracht naar een incassobureau. Ik denk dat voor deze €8,30 de kosten hoger zullen zijn dan de baten. Bedrijf wil dus dus duidelijk niet zelf een debiteurenafdeling opzetten.

 

Bedrijf wil dus dus duidelijk niet zelf een debiteurenafdeling opzetten.

Een incassobureau kan dat wat bij grotere aantallen veel efficiënter en een kleine vordering lift dan gewoon mee met de grote stroom (ik vermoed dat er behoorlijk grote aantallen wanbetalers zijn bij Flex)..

Het is niet voor niets dat tandartsen, webwinkels, etc. ook geen eigen debiteurenadministratie opzetten.

Overigens ‘dreigt’ NS in de eerste herinnering al wel met een incassobureau. De soep wordt alleen niet zo heet gegeten, want er volgen later nog meerdere herinneringen. Pas bij de e-mail met het onderwerp ‘Laatste betalingsherinnering NS factuur’ wordt het wel echt tijd te gaan betalen 🙂

TS blijft vaag over de voorgeschiedenis. Wanneer was de mislukte incasso, hoeveel aanmaningen zijn er sindsdien geweest, etc???

Reputatie 7
Badge +3

NS is dan wel snel met de overdracht naar een incassobureau. Ik denk dat voor deze €8,30 de kosten hoger zullen zijn dan de baten. Bedrijf wil dus dus duidelijk niet zelf een debiteurenafdeling opzetten.

NS is ook erg snel met dreigen met incassobureau, al direct bij de eerste betalingsherinnering (even op basis van de casus mrfreeze). Ja, iedereen moet op tijd betalen, maar het kan wel eens gebeuren dat er even niet genoeg op de rekening staat en de incasso mislukt. Een tekst als “Voorkom extra kosten en betaal voor datum” is dan wel wat vriendelijker, dreigen kan altijd nog wanneer de betaling uitblijft. 

Ja, iedereen moet op tijd betalen, maar het kan wel eens gebeuren dat er even niet genoeg op de rekening staat en de incasso mislukt. 

Je bent zelf de verplichting aangegaan om op de incassodatum te betalen. Dus dat er even niet genoeg op je rekening staat zou niet mogen voorkomen.

Anderzijds NS wist natuurlijk van te voren dat ze zich deze ellende met veel wanbetalers op de hals zouden halen.  

Reputatie 7
Badge +1

NS is dan wel snel met de overdracht naar een incassobureau. Ik denk dat voor deze €8,30 de kosten hoger zullen zijn dan de baten. Bedrijf wil dus dus duidelijk niet zelf een debiteurenafdeling opzetten.

NS is ook erg snel met dreigen met incassobureau, al direct bij de eerste betalingsherinnering (even op basis van de casus mrfreeze). Ja, iedereen moet op tijd betalen, maar het kan wel eens gebeuren dat er even niet genoeg op de rekening staat en de incasso mislukt. Een tekst als “Voorkom extra kosten en betaal voor datum” is dan wel wat vriendelijker, dreige n kan altijd nog wanneer de betaling uitblijft. 

Klopt helemaal, is hier wel eens eerder voorbijgekomen deze discussie. Volgens mij is een dergelijke mail ook helemaal niet effectief. Klanten worden dan snel boos. Daarbij als je als NS zijnde alles vlekkeloos laat verlopen, dan zou je voor een dergelijke mail nog begrijp kunnen hebben. Moet ik nog verder gaan...😀

Reputatie 7
Badge +3

Ja, iedereen moet op tijd betalen, maar het kan wel eens gebeuren dat er even niet genoeg op de rekening staat en de incasso mislukt. 

Je bent zelf de verplichting aangegaan om op de incassodatum te betalen. Dus dat er even niet genoeg op je rekening staat zou niet mogen voorkomen.

Bij tal van andere bedrijven ga je een zelfde verplichting aan en die zijn minder snel zo dreigend als NS.

Reputatie 7
Badge +3

Lastig te beoordelen. Misschien heeft NS meer last van wanbetalers dan andere bedrijven. Maar ongeacht de toon van de brieven: betalen moet je toch.

Reputatie 7

Vind het wel opvallend dat NS met aanpak en incasseren van te late betalingen zo voortvarend te werk gaat, terwijl aan de andere kant de controle op vervoerbewijzen op z'n zachtst gezegd matig is en het "door de vingers zien" van tal van situaties aan de orde van de dag. Als ze nu echt nog geld binnen willen harken....

Reputatie 7
Badge +3

Lastig te beoordelen. Misschien heeft NS meer last van wanbetalers dan andere bedrijven. Maar ongeacht de toon van de brieven: betalen moet je toch.

NS maakt het ook zeer lastig om de incassodatum aan te passen. Als je rond de 22e/23e van de maand je salaris krijgt, je regelmatig aan het eind van je geld nog een stukje maand over hebt en de incasso van NS nou net in dat laatste stukje maand komt kun je die niet betalen. Maar als de incassodatum aangepast kan worden naar een datum kort na de gebuikelijke salarisbetaling, kan iemand wel de NS incasso betalen. Wellicht is er dan wel een andere rekening die dan vervolgens niet betaald kan worden, maar dat is niet het probleem van NS.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 Vanachter een bureau is het nu eenmaal makkelijker om te dreigen.

Controleren op vervoerbewijzen? Waarom zou je dat doen? We hebben toch poortjes?

Ik voorspel dat er het komende jaar heel veel klachten gaan komen over het incasseren door bedrijven. Met name de stijgende energiekosten gaan voor heel betalingsproblemen zorgen. Een schuld bij het ene bedrijf leidt vaak tot een schuld bij andere bedrijven en krankzinnig hoog oplopende incassokosten. De overheid zal snel iets moeten bedenken voordat half Nederland aan de bedelstaf geraakt.

Badge +3

Maar dan even nieuwsgierig: Hoe lang zat er tussen de factuurdatum en de laatste betalingsherinnering?

24-7: Factuurdatum
29-7: Datum dat het afgeschreven zou worden (“omstreeks")
5-8: E-mail dat incasso mislukt is
6-8: Betalingsherinnering per e-mail (“Betaal vóór 11-8", maar ook “Bij uitblijven van de betaling zijn wij genoodzaakt de vordering van het verschuldigde bedrag uit handen te geven aan een incassobureau.”)
23-8: Laatste betalingsherinnering per e-mail (“Betaal vóór 30-8" met iets andere tekst: “Indien u niet op tijd betaalt, dragen wij de vordering over aan een incassobureau.”)

Daarna toch maar 's betaald 🙂
In Mijn NS staat overigens “Betaald op 23 juli”

Het was trouwens niet dit jaar, dus misschien is de procedure inmiddels aangepast. mrfreeze heeft sindsdien altijd keurig op tijd betaald. 

 

Misschien dat Dreigementen_van_de_NS dus ook pas de eerste herinnering heeft ontvangen. Al spreekt hij zelf over “mails" die hij niet gezien heeft.

Na verlopen van de e-accept (eerste herinnering, 7 dagen geldig) zou er een brief moeten volgen met een betalingstermijn van 14 dagen.

Daarna nog een laatste herinnering per e-mail waar je 5 dagen de tijd voor krijgt en dan is het einde verhaal.

Betaal in ieder geval niet op de allerlaatste dag want de verweking bij NS (Bureau Nabetalingen) duurt ook nog een dag of twee, met het risico dat de vordering dan al naar het incassobureau is gegaan en jij je vervolgens in allerlei bochten moet gaan wringen om aan te tonen dat het geld toch echt op tijd bij NS binnen was.

Voor @mrfreeze de factuur met datum 24-7 zal op 23-7 klaar zijn gezet. Bij latere betaling wordt alsnog die datum aangehouden. Zie je andere facturen, die zullen op Betaald op {factuurdatum-1} staan, terwijl de incasso pas later heeft plaatsgevonden.

Ik kreeg vorige week een herinneringsmail dat als ik niet binnen 5 dagen zou betalen ze een deurwaarder gaan langs sturen. Ik heb nu betaald maar te laat.

 

Ik vind het echt heel erg. Je gaat toch geen dreigementen sturen dat je binnen 1 week een incassobureau in gaat schakelen en een deurwaarder langs sturen voor 8,30 euro? 

Sterker nog, de wetgever heeft waar NS mee dreigt uitdrukkelijk verboden. Er dient (op zijn minst) eerst een veertiendagenbrief te worden verstuurd die aan de wettelijke eisen voldoet. Pas daarna mogen er incassokosten berekend worden.

De e-mail van NS voldoet aan vrijwel geen van de eisen. Zo is bijvoorbeeld de betalingstermijn korter dan wettelijk toegestaan en staan de toekomstige incassokosten niet vermeld.

NS weet dit zelf ook en voert daarom deze dreiging met vroegtijdig doorsturen naar een incassobureau niet uit. De zin staat echter nog steeds in de eerste e-mail. Vermoedelijk als drukmiddel (en dat is een beetje een grijs gebied).

Reageer