Dubbel abonnement wordt niet terugbetaald

  • 4 December 2023
  • 31 reacties
  • 464 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Ik weet niet meer wat ik moet doen want de NS heeft aan de telefoon weinig te vertellen en verschuilt achter een andere afdeling die niet akkoord gaat maar ook niet aan de telefoon kan komen. 

 

Ik heb zelf een studenten OV en kom er vandaag achter dat ik al maandenlang voor een abonnement betaal (NS flex) van 5,60 per maand. Ipc betaald de overheid voor mijn abonnement en wordt er nu dus 2x betaald aangezien dat NS flex abonnement ook in het studenten OV zit. Nu heb ik dit geprobeerd uit te leggen maar de NS zegt dat ik dat zelf had moeten stopzetten en dat ik ook iedere maand een afschrijving heb. Nu heb ik beredeneert dat ik elke maand een andere afschrijving heb ivm fietsstallingen die ook worden afgeschreven en het daardoor dus niet door heb gehad. Tevens staan beide abonnementen op hetzelfde account dus ik vind het sowieso bizar dat het goedkopere abonnement niet vanzelf stopt, maar dat terzijde. 

 

Ik vind het ronduit belachelijk dat de NS hier dus indirect gewoon 2x laat betalen. Ik hoef in de supermarkt toch ook niet 2x te betalen voor hetzelfde brood.

 

 


31 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat duo en NS hun systemen niet in orde hebben wil niet zeggen dat ze de onverschukdigde betalingen gewoon mogen houden. Pure diefstal.

Ik ben dit volkomen met je eens. Dat je het abonnement niet goed kunt gebruiken en er toch voor betaslt omdat je het toch afgesloten hebt is één ding, maar NS mogen geen niet verschuldigde betalingen innen en dat ze niet weten hoe ze kunnen bepalen of je een betaling verschuldigd bent in een bepaald geval is hun probleem. Als twee partijen kosten innen voor één product, doet minstens één daarvan dat ongegrond en jij hoeft niet te bewijzen dat je een betaling niet verschuldigd bent. NS en Translink hebben te (zorgen dat ze kunnen) bewijzen dat je hen wél geld verschuldigd bent.

Reputatie 7
Badge +3

Ik, die nog nooit een SRP heb gehad, zou dan contact opnemen met DUO of NS en vragen of als er al iets opstaat dat gecombineerd mag worden.

Contact opnemen met DUO? Dat heb je vast nog nooit geprobeerd als je het voorstelt. En een NS medewerker bereiken duurt ook uren.

Ik ben nog uit de tijd het Groningen heette.

Reputatie 7
Badge +1

Het woord ‘product’ gebruiken voor een abonnementsvorm maakt het niet bepaald eenvoudig om een en ander te begrijpen.

Dat klopt zeker. Producten zijn dingen die je kunt kopen en dan je eigendom zijn. Vervoerders verkopen geen producten maar diensten en daarvoor koop je een treinkaartje, abonnement e.d. Dat is geen product maar (in het jargon) een propositie. Dat woord is ook niet geschikt voor gewone reizigers, maar past beter dan product.

Het SRP is in feite een abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Het SRP is in feite een abonnement.

En dat wordt óók een product genoemd, namelijk Studentenreisproduct. En ook andere vervoerders gebruiken de term reisproduct voor hun abonnementen en kaartjes, bv GVB, RET.

Ja, ik vind het ook een raar woord voor een abonnement, maar het is iets wat algemeen gebruikt wordt door de verschillende OV-bedrijven. Nu kun je daar over blijven muggeziften, maar je kunt ook aanvaarden dat het tegenwoordig in Nederland zo gebruikt wordt als verzamelnaam voor alles wat je op een OV-chipkaart kunt zetten waarmee je met het OV kan reizen.

Reputatie 7

Zou denken dat de propositie het aanbod is. Als je op het aanbod ingaat verkrijg je een product dat bestaat uit een reisrecht op een gegevensdrager. Met dat product kun je vervolgens de betreffende dienst consumeren.

Kortom: het abonnement is een product dat recht geeft op een dienst

Reputatie 7
Badge +1

Zou denken dat de propositie het aanbod is. Als je op het aanbod ingaat verkrijg je een product dat bestaat uit een reisrecht op een gegevensdrager. Met dat product kun je vervolgens de betreffende dienst consumeren.

Kortom: het abonnement is een product dat recht geeft op een dienst

Zo kun je het ook zien. Vroeger (nou ja, in de brochures van eind jaren 90) heette dat overigens gewoon "kaartsoort”.

Reageer