Dubbele factuur

  • 1 September 2023
  • 6 reacties
  • 163 Bekeken

Hallo, 

Ik heb een factuur die via de post kwam betaald. Vervolgens werd het zelfde bedrag ook automatisch van mijn rekening afgetrokken. 
 

Graag zie ik een van deze betalingen terug op mijn rekening. 

Kan ik dit bedrag terugboeken? Of kan NS dit bedrag overmaken naar mijn rekening? 

Met dit bericht stuur ik ook 2 screenshots van de betalingen. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Elizabeth Löhr


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een factuur per post betekent dat er een gemiste incasso is geweest en er een betalingsachterstand is ontstaan. Weet je zeker dat het om dezelfde factuur gaat. Je kunt dit terug zien in MijnNS.

Storneren is geen goed idee. Je kunt het beste telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Wij kunnen hier op deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet bij klantgegevens.

Badge +3

De screenshots gaan over dezelfde factuur (zie factuurnummer). Deze factuur is op 16-08-2023 (valutadatum) aangemaakt en op 21-08-2023 geïncasseerd (is bijna standaard op maandag).

Waarom je daar post over hebt gekregen (en het ook nog eens handmatig overgemaakt hebt) is mij onduidelijk, neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media), maar kijk vooral op die brief of het factuurnumer hetzelfde is (420011696734), want het zou zomaar over een andere factuur kunnen gaan met toevallig hetzelfde bedrag.

Reputatie 5

Lijkt erop alsof de factuur al meteen betaald is door @Eliozioabiawowawi nadat de factuur beschikbaar is gekomen in Mijn NS. (Met post wordt hier denk ik geen fysieke post bedoeld.) Dat houdt de incasso niet tegen.

Ik weet niet hoe NS omgaat met onverschuldigde betalingen, maar contact openen met de klantenservice kan inderdaad geen kwaad.

Badge +3

Ik weet niet hoe NS omgaat met niet-verschuldigde betalingen, maar contact openen met de klantenservice kan inderdaad geen kwaad.

Als NS een betaling niet kan plaatsen maar je wel een factuurnummer of betalingskenmerk vermeld hebt, wordt het binnen een week of twee teruggestort op de rekening waarvan je het betaald hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Deze factuur is op 16-08-2023 (valutadatum) aangemaakt

Valutadatum heeft niks te maken met wanneer de factuur is aangemaakt. Het is de dag dat je geen rente meer ontvangt over het bedrag van de afschrijving.

Badge +3

Deze factuur is op 16-08-2023 (valutadatum) aangemaakt

Valutadatum heeft niks te maken met wanneer de factuur is aangemaakt. Het is de dag dat je geen rente meer ontvangt over het bedrag van de afschrijving.

Wat betekent die 16-08-2023 dan in het eerste screenshot? Is dat een incasso (of soort reservering) die op 16-08-2023 bij ING aangeboden is en pas op 21-08-2023 afgeboekt is? Het gaat toch echt om dezelfde factuur.

Oh wacht, dat van de 16e is de handmatige overboeking… Veemd dat ze dan 5 dagen later alsnog incasseren, want NS probeert dat toch helemaal niet en stuurt je meteen een herinnering?

Hoe dan ook, de omschrijving van die eigen overboeking is voldoende om het bedrag automatisch teruggestort te krijgen, want een factuur dubbel betalen zou boekhoudkkundig niet moeten kunnen.

Voor de rest is het IBAN het normale NS Flex IBAN, bureau nabetalingen heeft een ander IBAN.

Reageer