Een conducteur twee keer bij de neus genomen

  • 15 January 2023
  • 4 reacties
  • 232 Bekeken

Reputatie 3

Het is al een tijdje geleden. In 1978 geloof ik. Ik had een maandabonnement. Zo'n ding wordt meestal heel vluchtig gecontroleerd: je zwaait er even mee en dan is de conducteur al tevreden.

Ik stapte in in Utrecht Overvecht. Ik zag een seinpaal die een beetje raar stond te knipperen. Ik vroeg me af wat er aan de hand was en ik keek langs de trein naar die seinpaal. Maar de trein wil natuurlijk rijden, dus ik stapte in. Vrijwel meteen verscheen de conducteur. Hij bekeek mijn abonnement van voren en van achteren, van binnen en van buiten. Alles wat gecontroleerd kon worden werd gecontroleerd. Ik denk dat hij een zwartrijder rook toen hij me zag instappen.

Daarna reisde ik met de D-trein naar Schiedam. Ja, in die tijd had je D-treinen waarvoor toeslag moest worden betaald (twee gulden), maar een maandabonnement was toeslagvrij. De conducteur van een D-trein zou dat moeten weten, maar deze conducteur wist het niet en wilde dat ik ook nog een toeslagkaartje zou tonen. Ik moest praten als Brugman. En toen zagen we wat er achterop het abonnement stond: toeslagvrij. De conducteur droop af.


4 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik zie even niet wat je met een verhaal van 44 jaar terug wilt bereiken, maar 👍

Reputatie 3

Ik zie even niet wat je met een verhaal van 44 jaar terug wilt bereiken, maar 👍

Ik wil ermee bereiken dat jullie heel hard moeten lachen.

Reputatie 7
Badge

Hahaha raap me op ik kom niet meer bij

Reputatie 5

Wat is er relevant aan het vermelden van het feit dat een sein 'raar’ stond te knipperen mbt het gegeven dat je uitgebreid gecontroleerd werd door een conducteur? Ik zie het verband niet.

Reageer