beantwoord

Factuur

  • 31 May 2023
  • 11 reacties
  • 180 Bekeken

Hi!

Na op 29 mei een betalingsachterstand te hebben voldaan is er op 30 mei een bericht binnengekomen dat de betaling niet binnen de gewenste termijn voldaan is en het incassobureau ingeschakeld zal worden; deze kwestie is na contact met NS klantenservice verholpen.

 

Echter wordt er door mij nu 75,- ‘extra’ betaald waarbij ik een te ontvangen bedrag van 175 euro als restitutie van het beeindigde abbonement ontvang, maar 260,20 betaal voor het nieuwe abbonement. Het verschil van 75,- komt voor de rekening van mij, is er enige manier om aanspraak te doen op vergoeding van dit bedrag door het niet corresponderende systeem van NS (29 mei betaald - 30 mei is de betaling niet doorgekomen)? 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 31 May 2023, 13:10

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi MartinJ99,

Kan het verschil wellicht verklaard worden door het feit dat je al een tijdje gebruik hebt gemaakt van je vorige abonnement en er nu een nieuw abonnement met nieuwe ingangsdatum is?

Ja dit zou inderdaad kunnen de nieuwe ingangsdatum zal (hopelijk, want de betaalde factuur staat nog steeds niet geregisteerd) 31 mei of 1 juni worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat was de factuurdatum van je ‘vorige’ abonnement? Als dat bijvoorbeeld altijd de 20e van de maand was, en je abonnement per 30 mei stopgezet is, dan zou je 21/31 * 260,20 = € 176,26 terug moeten krijgen.

Dat was 21 mei. 

Een extra vraag; hoe ziet het met de kosten die ‘ tussen ‘ de abbonementen door gemaakt zijn (tweemalig 5,12 voor heen en terug reis), zijn die te declareren of gelden die als eigen kosten? (aangezien er bij onrechtmatige beeindiging geen tussen termijn zou moeten gelden, verwacht ik persoonlijk) 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je betaling is een feit als dat door NS verwerkt is. Als je voor 30 mei moest betalen dan is 29 mei op het randje. NS kijkt naar verwerkingsdatum, niet naar betaaldatum.

Reputatie 7
Badge +3

Dat moet NS lekker zelf weten. Maar dat houdt juridisch nog geen twee minuten stand. In de laatste herinneringsmail staat letterlijk:

Uw betaling dient vóór xxxx op onze bankrekening te zijn bijgeschreven.

Geen woord over verwerkingstijd of wat-dan-ook. Als je het dus een dag eerder overmaakt, is dat gewoon op tijd. Overschrijvingen worden tegenwoordig gewoon direct op de andere rekening gestort, ook op feestdagen en in het weekend. Je kunt dit vaak ook terugvinden in je bank-app.

Als NS toch je abonnement beëindigd heeft, terwijl je op tijd betaald had, zouden ze ook alle gemaakte (extra) kosten moeten vergoeden. Probleem met NS is wel dat dit wel eens een kwestie van lange adem kan worden.

Reputatie 7
Badge

Als je op 29 mei betaald hebt dan is het in orde lijkt me.

Het is dus niet in orde; ik moet een nieuw abbonement aanschaffen voor 260,20 en er wordt 174,80 teruggestuurd op mijn rekening (gedeeltelijk het oude abbonement - tweemalig 5,zoveel voor het reizen op NS basis). Dit komt neer op een verschil van rond de 65 euro die uit eigen portemonnee komt. 

 

Dit lijkt me niet de juiste manier om met klanten om te gaan die binnen de betalingstermijn betalen…..

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt op 21 mei een factuur gehad met de abonnementskosten voor de komende 31 dagen. Je abonnement is per 30 mei (denk ik?) stopgezet. Dan heb je dus nog 9 dagen gebruik kunnen maken van je abonnement en krijg je 22/31 * 260,20 = € 184,66 terug. Min 2 * 5,nogwat kom je dan wel ongeveer op die 174,80.

Als je nu weer een nieuw abonnement afsluit, betaal je gewoon weer een volledige maand vooruit en kun je daar ook een volledige maand gebruik van maken. Alleen de factuurdatum verandert.

 

Badge +3

Het abonnement zal inderdaad per 30 mei ‘gestopt’ zijn (omgezet naar Flex Basis), want bij mijn weten wordt Flex niet automatisch (bij een NS incheck) van je kaart gehaald, al gebeurt dat soms wel bij saldo abonnementen.

In dat geval zul je de twee reizen van 30 mei gefactureerd krijgen, maar bij het opnieuw afsluiten van het (zelfde) abonnement -wat mogelijk is zodra je betaling verwerkt is- betaal je dan als het goed is alleen maar het deel t/m 19 juni, dus niet € 260,20 voor een hele maand. Als je dat vandaag (31 mei) doet zou het dan gaan om 20/31 × 260,20 = € 167,87

Je gaat dus van Flex Abonnement - Flex Basis - Flex Abonnement, en daarbij wijzigt de factuurdatum als het goed is niet. Uiteraard krijg je bij opnieuw bestellen wel die prijs van € 260,20 te zien.

Reageer