Skip to main content

Goedendag, 

Ik stel deze vragen voor een vriend die niet in het bezit is van een ov chipkaart. 

Bij de aanvraag van een Flex weekend vrij abonnement kun je aangeven op welke datum je het abonnement wil laten ingaan.

Vraag 1: Als ik het abonnement in laat gaan op bijvoorbeeld 1 november en ik doe de aanvraag vandaag krijg ik dan over 5 dagen een ov chipkaart thuis gestuurd?

Of wordt de ov chipkaart pas verstuurd wanneer het abonnement in werking treed?

Vraag 2: ik zag op internet dat je kunt opzeggen op elk moment na 1 maand. Betekent dit dus dat ik er in feite 2 maanden aan vast zit?

Alvast bedankt!

Gr Wiatrak 

1. De kaart wordt na de bestelling meteen geproduceerd en verzonden. De kaart kan na ontvangst in theorie al gebruikt worden om op saldo te reizen tot de ingangsdatum van NS Flex, maar dan staat er na de ingangsdatum nog wel saldo op dat niet meer gebruikt wordt. Ook dat valt wel weer op te lossen, natuurlijk, maar bijvoorbeeld reizen met een bankpas lijkt dan simpeler.

2. Nee; als het abonnement is ingegaan op 1 november en op 1 december het abonnement wordt opgezegd (gewijzigd in NS Flex Basis/zonder abonnement), dan zal geen tweede maand gefactureerd worden. Overigens kan na de eerste maand op elk moment worden opgezegd en worden alleen de gebruikte dagen in rekening gebracht. Bij opzeggen op 2 december wordt bijvoorbeeld wel eerst een tweede maand in rekening gebracht, maar wordt na opzeggen 30/31 deel van de abonnementskosten weer terugbetaald.

Bij aanvragen van een nieuw NS abonnement met nieuwe kaart kun je een ingangsdatum kiezen vanaf 7 dagen in de toekomst t/m 14 dagen. Langer vooruit kan niet. Wil je een ingangsdatum van1 november dan kan dat vanaf 18 oktober, als ik even goed op de kalender kijk. De kaart is in de meeste gevallen binnen een dag of 3 -4 in huis, al kan het soms ook wel langer duren (bv door achterstand bij Translink of vertraging bij Post.NL). Maar ook al heb je de kaart eerder in huis, het abonnement kun je pas gebruiken vanaf de ingangsdatum en dit is niet te vervroegen.

Je kunt een abonnement na 1 maand wijzigen of opzeggen. Een abonnement met ingangsdatum van 1 november kun je dus vanaf 1 december opzeggen (of wijzigen). Doe je dit precies op 1 december dan komt er geen nieuwe factuur. Doe je het op 2 december dan zul je eerst een factuur krijgen voor de maand december maar na opzeggen op 2 december krijg je het vooruitbetaalde bedrag min 1 dag weer terug. Je zit er dus niet 2 maanden aan vast. 

Reageer