Skip to main content

Bij verandering van mijn flex abonnement (telefonisch) heeft NS mij voor de komende periode een te hoge factuur gestuurd. Daarover heb ik contact gehad, de fout is erkend. En vervolgens schrijft NS toch het foutieve bedrag af. Ze zeggen dat ze dit bij de volgende maandnota zullen corrigeren.

Daar ben ik het niet mee eens. Voordat het bedrag is afgeschreven is de fout gesignaleerd en door NS toegegeven. Dan is het misbruik maken van een incassomachtiging als toch dat te hoge bedrag wordt afgeschreven.

Ik heb het daarom laten storneren en zelf het juiste bedrag overgemaakt. Met de toevoeging dat dit het afgesproken juiste bedrag is. Nu krijg ik bericht dat ik te weinig betaald heb…. Juridisch lijkt me dat onjuist, ik heb betaald voor het product dat ik heb afgenomen. Blijkbaar is er een probleem in de financiële organisatie van NS. Het is gek dat ik daar als klant mee belast wordt (ook financieel door het extra bedrag voor te schieten). Blijkbaar is het organisatorisch voor NS niet mogelijk om dit goed te verwerken. Ik wacht af wat er volgt, een incassobureau inschakelen om een bedrag te innen waarop NS geen recht heeft?

Kan NS dit niet zelf op een juiste zorgvuldige wijze afhandelen?

Hallo AntonieWFR en welkom bij de NS Community,

Spijtig dat het zo is gelopen. Wij kunnen hier helaas niet in jouw gegevens kijken. Je kan het beste wederom contact opnemen met onze klantenservice om dit op te lossen. 

Storneren is een slecht idee, het incasseren is een automatisch systeem. Je staat nu te boek als wanbetaler en zal als je niet alsnog het hele bedrag betaalt een incasso-traject ingaan.

Als NS heeft toegegeven dat de factuur foutief is, moet het gewoon de factuur corrigeren en de betaling van TS accepteren. Wanbetaler is sowieso niet van toepassing want TS betaalt gewoon het juiste bedrag. NS moet gewoon eens grondig aan de gang met de systemen. Er gaat gewoon veel te veel mis. Ik heb 35 jaar in een debiteurenomgeving gewerkt en iemand die het juiste bedrag betaalt en dan toch als wanbetaler wordt gezien is echt not done.

Bedankt voor jullie reacties. Van Erryt begrijp ik dat goed dat je aan NS gelinkt bent? Dan zou ik het toch echt waarderen als je intern doorgeeft dat het niet juist is het probleem bij de klant te leggen als het probleem bij NS ligt.
En, MoDe, eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er met een incassobureau gaat gebeuren… Als er stappen worden gezet om geld dat NS niet toekomt te incasseren, vraag ik me af wat dat voor de 'status van NS’ in incasso-land gaat betekenen.

Ik overweeg ook nog een klacht bij mijn bank omdat NS de incassomachtiging misbruikt door een bedrag af te schrijven waar NS geen recht op heeft. Als we het dan helemaal op scherp gaan spelen…..

En dat allemaal omdat ik gewoon als klant serieus wil worden genomen. En niet uren (écht!!!) aan de chat of telefoon moet zitten om dingen te corrigeren.
Maar, opgewekt stap ik zo weer in de trein :)
Denk nog steeds dat het voor de wereld beter is als we samen in een trein zitten dan allemaal apart in autootjes.

Het is een automatisch systeem, waarbij een foute factuur niet terug te draaien is. De foute factuur dient eerst betaald te worden, anders raakt het systeem in de war. Vervolgens krijg je via een correctie-factuur het teveel betaalde terug.

Je hebt overigens zelf een automatische incasso machtiging afgegeven bij het aangaan van een abonnement.

Het is een automatisch systeem, waarbij een foute factuur niet terug te draaien is. De foute factuur dient eerst betaald te worden, anders raakt het systeem in de war. Vervolgens krijg je via een correctie-factuur het teveel betaalde terug.

Je hebt overigens zelf een automatische incasso machtiging afgegeven bij het aangaan van een abonnement.

Een incassomachtiging is verplicht dus dat is geen argument. De rest zijn ook geen argumenten. NS moet gewoon juiste facturen en juiste bedragen incasseren. Net wat topics aan de rechterzijde doorgenomen en het probleem van die hoge facturen die later weer gecorrigeerd worden speelt dus al jaren. NS moet gewoon de processen op orde krijgen. In die topics is ook als voorstel aangegeven dat NS een eindfactuur zou moeten sturen voor het oude product en een nieuwe factuur moet sturen voor het nieuwe product. Waarom doet het bedrijf niets met de goede aanbevelingen op dit forum?    

En, MoDe, eigenlijk ben ik wel benieuwd wat er met een incassobureau gaat gebeuren… Als er stappen worden gezet om geld dat NS niet toekomt te incasseren, vraag ik me af wat dat voor de 'status van NS’ in incasso-land gaat betekenen.

Veel incassobureaus kijken helaas ook niet zo nauw, zeker bij grote klanten. Uiteindelijk kunnen die natuurlijk ook niks en voor een deurwaarder echt iets uit kan halen, komt het langs de rechter en krijg je echt je gelijk wel. In de tussentijd behandelt NS je dan echter (onterecht) als wanbetaler en kun je geen abonnement meer afsluiten etc. Dus ondanks je gelijk heeft dit wel een hoop gedoe als gevolg van de slechte procedures van NS (en jouw gebrek aan opties om met een concurrent in zee te gaan).

Veel incassobureaus kijken helaas ook niet zo nauw, zeker bij grote klanten. Uiteindelijk kunnen die natuurlijk ook niks en voor een deurwaarder echt iets uit kan halen, komt het langs de rechter en krijg je echt je gelijk wel. In de tussentijd behandelt NS je dan echter (onterecht) als wanbetaler en kun je geen abonnement meer afsluiten etc. Dus ondanks je gelijk heeft dit wel een hoop gedoe als gevolg van de slechte procedures van NS (en jouw gebrek aan opties om met een concurrent in zee te gaan).

Dit is dus echt misbruik maken van je monopolie.

Een eenmaal aangemaakte factuur kan niet meer gewijzigd worden, en de bijbehorende incasso kan niet teruggedraaid worden. Correcties komen op een tussentijdse of je volgende maandelijkse factuur terecht.

Bij storneren (of de incasso blokkeren) ben je in gebreke en volgen de nodige herinneringen en uiteindelijk de overdracht naar een incassobureau.

Het is natuurlijk zuur dat het op die manier werkt, zeker als de NS je al gelijk gegeven heeft, maar op zich niet onlogisch of misbruik maken. Het gedeeltelijk betalen van een factuur telt niet als voldaan. De hoofdsom overmaken naar de NS als het al bij een incassobureau ligt telt ook niet, want het incassobureau wil natuurlijk ook hun ‘kosten’ vergoed krijgen.

Het zou fijn zijn als je i.p.v. per automatische incasso ook handmatig zou kunnen betalen (tegen een vergoeding zoals bijv. kan bij sommige energiemaatschappijen en zorgverzekeraars, de vroegere acceptgiro’s) maar daar begint de NS niet aan, net zomin als je maandelijkse betaaldatum wijzigen.

In feite dien je dus ‘onder bezwaar’ te betalen (zoals bij verkeersboetes) en daarna in discussie te gaan, waarbij mijn eigen ervaring is dat je bij een tussentijdse restitutie je geld binnen een week wel terug hebt.

Een eenmaal aangemaakte factuur kan niet meer gewijzigd worden, en de bijbehorende incasso kan niet teruggedraaid worden. Correcties komen op een tussentijdse of je volgende maandelijkse factuur terecht.

Bij storneren (of de incasso blokkeren) ben je in gebreke en volgen de nodige herinneringen en uiteindelijk de overdracht naar een incassobureau.

Het is natuurlijk zuur dat het op die manier werkt, zeker als de NS je al gelijk gegeven heeft, maar op zich niet onlogisch of misbruik maken. Het gedeeltelijk betalen van een factuur telt niet als voldaan. De hoofdsom overmaken naar de NS als het al bij een incassobureau ligt telt ook niet, want die willen natuurlijk ook hun ‘kosten’ vergoed krijgen.

Het zou fijn zijn als je i.p.v. per automatische incasso ook handmatig zou kunnen betalen (tegen een vergoeding zoals bijv. kan bij sommige energiemaatschappijen en zorgverzekeraars, de vroegere acceptgiro’s) maar daar begint de NS niet aan, net zomin als je maandelijkse betaaldatum wijzigen.

In feite dien je dus ‘onder bezwaar’ te betalen (zoals bij verkeersboetes) en daarna in discussie te gaan, waarbij mijn eigen ervaring is dat je bij een tussentijdse restitutie je geld binnen een week wel terug hebt.

Elders op dit forum is er een topic over iemand met 2 “gestolen” OV-fietsen waarbij dan maar even € 700,00 wordt afgeschreven en de belofte dat je dat ooit nog een keer terug gaat krijgen. Ik vind NS wel heel gemakkelijk omspringen met het woord foute factuur en dat je het geld wel een keer terugkrijgt. Je moet dat geld op dat moment maar net nodig hebben.

Elders op dit forum is er een topic over iemand met 2 “gestolen” OV-fietsen waarbij dan maar even € 700,00 wordt afgeschreven en de belofte dat je dat ooit nog een keer terug gaat krijgen. Ik vind NS wel heel gemakkelijk omspringen met het woord foute factuur en dat je het geld wel een keer terugkrijgt. Je moet dat geld op dat moment maar net nodig hebben.

Absoluut (ik praat het ook niet goed), maar ‘maatwerk’ bij Flex facturen/incasso’s is erg lastig. Als je op tijd bent (zolang de factuur nog niet bestaat) dan is er natuurlijk van alles mogelijk via de Klantenservice, met de kans dat er alsnog iets verkeerds gefactureerd wordt (onhandig bij declaraties, je Reishistorie zal niet zomaar veranderen na correcties).

De NS benaderen met “ik heb een factuur ontvangen die niet klopt dus ik betaal die niet, stuur maar een correcte factuur” heeft weinig zin, want die factuur (plus bijbehorende incasso) is er nou eenmaal. 😥

Absoluut (ik praat het ook niet goed), maar ‘maatwerk’ bij Flex facturen/incasso’s is erg lastig. Als je op tijd bent (zolang de factuur nog niet bestaat) dan is er natuurlijk van alles mogelijk via de Klantenservice, met de kans dat er alsnog iets verkeerds gefactureerd wordt (onhandig bij declaraties, je Reishistorie zal niet zomaar veranderen na correcties).

De NS benaderen met “ik heb een factuur ontvangen die niet klopt dus ik betaal die niet, stuur maar een correcte factuur” heeft weinig zin, want die factuur (plus bijbehorende incasso) is er nou eenmaal. 😥

Ja en de mogelijkheid tot storneren en het juiste bedrag betalen is er voor de klant dus ook. Dan moet NS in die gevallen maar haar boekhouding corrigeren. Heel vervelend voor NS maar wel het gevolg van het falende facturatiesysteem.

Probleem bij grote bedrijven is natuurlijk dat een klantenservice (1e of 2e lijns) medewerker dat helemaal niet mag of kan (factuur on hold of aborted zetten)… 

Onlangs bij Budget (mobiel) als reseller van KPN ook zoiets, tot drie keer toe ergens voor betaald maar niets geleverd. Klantenservice zegt ‘vreemd, bel maar tijdens kantooruren’. Dan krijg je binnen een week je geld wel terug maar de betalingen (in dit geval via iDeal) waren al aantoonbaar gedaan.

Dat de ene afdeling (sales) niet weet wat de andere (finance/billing) doet of weet komt me in ieder geval niet geheel onbekend voor. Bij mij ging het om kleine bedragen (sim-only abonnementje van 5 euro) maar het kan zomaar zijn dat het om grotere bedragen gaat die je op dat moment net ff niet kunt missen.

Maar goed, alsnog een factuur voor het juiste bedrag hoef je bij de NS niet op te rekenen.

Een eenmaal aangemaakte factuur kan niet meer gewijzigd worden, en de bijbehorende incasso kan niet teruggedraaid worden.

Dat eerst deel klopt, maar voor het tweede is geen juridische basis, toch? Een onjuiste factuur levert geen betalingsverplichting op dus kan (en moet) gewoon niet worden gefactureerd na krediteren. Onverschuldigd toch (onder protest) betalen is geen verplichting maar slechts een middel om te vermijden dat een bedrijf bijvoorbeeld dienstverlening stopt terwijl de kreditering van de onjuiste factuur wordt geregeld.

Dat eerst deel klopt, maar voor het tweede is geen juridische basis, toch? Een onjuiste factuur levert geen betalingsverplichting op dus kan (en moet) gewoon niet worden gefactureerd na krediteren. Onverschuldigd toch (onder protest) betalen is geen verplichting maar slechts een middel om te vermijden dat een bedrijf bijvoorbeeld dienstverlening stopt terwijl de kreditering van de onjuiste factuur wordt geregeld.

Ben geen jurist maar dat klopt volgens mij. De dienstverlening mag je niet ontnomen worden zolang er bezwaar mogelijk is. Tot de uitspraak (van een rechter) is je ov-chipkaart met of zonder abonnement gewoon een geldig vervoerbewijs.

Wel graag bij de juiste vervoerder in/uitchecken (en daar gaat het dus vaak mis) 😅

Reageer