beantwoord

Gebruik keuzedagen, met NS en een andere vervoerder

  • 3 July 2023
  • 5 reacties
  • 474 Bekeken

Ik wil reizen met vrij-reizen abonnement, Gedeeltelijk met en NS en Arriva. Ik haal eerst vrij reizen op bij een NS-automaat. Dit beteken;  geactiveerd voor de hele dag.

MIJN VRAAG IS: Is eenmalig activeren op mijn NS-kaart hierdoor ook geactiveerd voor ARRIVA de hele dag??

Bij overstappen check ik (visa versa) uit bij de NS automaat en in bij de ARRIVA automaat. IS DIT DE CORRECTE PROCEDURE??

icon

Beste antwoord door Tochjo 3 July 2023, 16:40

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Tweemaal ja.

Merk op dat het inchecken altijd in de daluren moet gebeuren. U kunt dus niet om 15.30 uur inchecken met uw Keuzedag bij NS en om 16.15 uur overstappen op een trein van Arriva (waarvoor u moet uit- en weer inchecken). In dat geval is de reis bij Arriva niet meer op uw Keuzedag, maar tegen vol tarief. En dit geldt natuurlijk ook in omgekeerde richting, bij een overstap van Arriva op NS.

Dit is eigenlijk heel bijzonder want de daluren bij Arriva zijn tussen 09:00 uur en 7:30 uur de volgende dag. 

Met andere woorden Arriva kent geen middagspits vol tarief. 

Na 9 uur reis je de hele dag daltarief als je een regionale daluren abonnement hebt. 

Waarom zou dit met keuzedagen anders zijn? 

Ik zou dit vandaag gaan uitproberen, maar helaas, door een seinstoring gaat de reis verder met een reguliere Arriva bus i.p.v. trein en daar gelden de keuzedagen niet. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij Arriva is dat niet in alle concessiegebieden het geval. In Limburg is op weekdagen ook de middagspits.
https://www3.arriva.nl/over-je-reis/met-de-trein/ en klik vervolgens op ‘Wat zijn de daluren in de trein’.

Dat Arriva zelf in sommige concessiegebieden ruimere daluren kent dan NS is verder niet zo relevant. De keuzedag is een product van NS onder voorwaarden van NS. De spits- en daluren gelden in het ganse land.

Reputatie 7
Badge +4

Dit is eigenlijk heel bijzonder want de daluren bij Arriva zijn tussen 09:00 uur en 7:30 uur de volgende dag. 

Dat is niet waar.  Arriva hanteert in de trein ook de middagspits van 16.00 tot 18.30.

 

Met andere woorden Arriva kent geen middagspits vol tarief. 

 

Dat is dus ook niet waar

Na 9 uur reis je de hele dag daltarief als je een regionale daluren abonnement hebt. 

Waarom zou dit met keuzedagen anders zijn? 

Dat is geen geldige redenering. Een regionaal dalurenabonnement is een product voor een bepaalde situatie. U redeneert op basis van een vergelijking en leidt daar ten onrechte uit af dat dit voor alle treinen zal gelden. De regionale abonnementen vormen soms een uitzondering op de regel, niet andersom.

Ik zou dit vandaag gaan uitproberen, maar helaas, door een seinstoring gaat de reis verder met een reguliere Arriva bus i.p.v. trein en daar gelden de keuzedagen niet. 

Ik zou het geld van het uitproberen in mijn zak houden, wat u veronderstelt is gewoon niet zo en hoeft op die grond ook helemaal niet zo te zijn. De middagspits geldt verder bij alle binnenlandse treinvervoerders. Uitproberen is zonde van uw geld.

Reputatie 5

 Na 9 uur reis je de hele dag daltarief als je een regionale daluren abonnement hebt. 

Arriva kent in Noord en Oost inderdaad geen middagspits in de trein bij regionale dalurenabonnementen, volgens mij alleen in Limburg.

Dat maakt voor de keuzedagen inderdaad niet uit zoals @iMark al aangeeft, aangezien dit een NS-product met NS-voorwaarden is. Soms is bij Arriva (bijvoorbeeld in Oost) je regionale dalabonnement dan weer niet geldig voor 6.30 uur, maar je NS-keuzedag of ander NS Dal-abonnement weer wel.

Ieder verschillend reisproduct heeft weer eigen voor- en nadelen. U kunt natuurlijk niet zelf beslissen de voordelen van NS-keuzedagen (lage prijs) te combineren met die van een regionaal Arriva-product (geen middagspits). 

Reageer