beantwoord

gebruiken van NS flex korting

  • 12 March 2024
  • 4 reacties
  • 54 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Wil samen met mijn neefje op zaterdag met de trein reizen en ook gebruikmaken van OV fietsen.

Ik heb nu een abonnement genomen op NS flex.

Hoe doe ik dit in de praktijk? ik heb nul ervaring met trein reizen en gebruik van abonnementen.

 

icon

Beste antwoord door Real aire 12 March 2024, 16:08

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5

Welkom op de NS community!

 

Huur een OV-fiets met je persoonlijke OV-chipkaart met daarop een gratis OV-fietsabonnement óf een NS Flex-abonnement.

 

De huur start zodra je bij de huurlocatie het slot opent.

 

Controleer voordat je een OV-fiets pakt bij een huurlocatie, altijd eerst of deze wel op slot staat met het ringslot. 

Hou je OV-chipkaart met OV-fietsabonnement tegen het slot. Als het ringslot opent is je huur gestart. Er knippert een groen lampje op het slot.

Huur je een OV-fiets met sleutel?

 

Laat dan de fietssleutel en je OV-chipkaart scannen bij een medewerker. Op een zelfservice locatie krijg je toegang met je OV-chipkaart. Volg daarna de aanwijzingen op (de display van) de huurlocatie. 

Met de trein reis je door bij paaltjes of poortjes op het begin station in te checken en op het eindstation weer uit te checken. De factuur krijgt je bij flex later. Uw neefje moet ook een geldig vervoersbewijs hebben.

Nog een fijne reis!

Reputatie 7
Badge +3

Hoe heb je dit Flex abonnement besteld? Op een nieuwe kaart die gratis wordt meegeleverd of op een bestaande persoonlijke kaart die je al had? Bij bestelling op een nieuwe kaart gaat het abonnement pas in op de vermelde ingangsdatum, ook al heb je de kaart eerder in huis. Heb je het besteld op een bestaande kaart dan moet je dit eerst bij een automaat activeren, vergeet dit activeren niet. Mocht het zo zijn dat je al wel NS Flex Basis had dan hoef je niets te doen en is het Flex abonnement direct actief.

Om te reizen met je Flex abonnement hoef je alleen in te checken bij een paalte of poortje aan het begin van de reis en weer uit te checken aan het eind van de reis. Check voor de zekerheid dat het schermpje aangeeft of je in of uitcheckt. Wanneer je gebruik maakt van 2 treinvervoerder (bv NS en Arriva) dan check je bij overstappen van de ene naar ander eerst uit bij de ene en check je in bij de andere vervoerder. Hiervoor staan overstap paaljtes op het perron.

Bij Flex is een OV-fiets abonnement inbegrepen, dit hoef je dus niet apart af te sluiten. Per OV-fiets abonnement kun je 2 fietsen huren. 

Reputatie 7
Badge +3

Aanvulling op bovenstaande: je kunt als je een NS abonnement hebt (geen basis) jouw neefje met samenreiskorting laten meereizen. Kijk daar voor op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

Daarnaast mag je 2 ov fietsen huren op jouw ovfiets abonnement.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als neefje in de leeftijd van 12 t/m 18 is kan hij een Jongerendagkaart aanschaffen. Is hij jonger dan 12 dan een Railrunner of gebruik maken van Kids Vrij. Of misschien heeft neefje wel zelf een abonnement (of SRP). 

Reageer