Geen nieuwe kaart ontvagen, moeizame procedure

  • 22 December 2022
  • 92 reacties
  • 1764 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

Reputatie 6

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Dat is natuurlijk wel alleen zo als je je Chipkaart ook gekoppeld hebt op de site van OV-chipkaart.

Ik denk eerlijk gezegd dat zeer weinig mensen die met het OV reizen dit ook doen. 

Ik toevallig wel :) ik heb jarenlang declaraties via mijn eigen OV moeten indienen en OV chipkaart was destijds de meest geschikte. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees nu hier dat je 6 tot 7 weken voor aflopen abonnement, een seintje krijgt van OV Chipkaart indien NS geen actie heeft ondernomen. Betekent dit dat een vraag voor nieuwe foto dan daarvoor moet krijgen van NS? Mijn kaart loopt begin maart 2023 af...

Inderdaad, een vraag voor een nieuwe foto moet je dan enkele weken daarvoor van NS krijgen, ik meen dat de termijn daarvoor iets van 10 a 11 weken voor het verlopen van de OV-chipkaart is, wellicht kan een moderator de exacte termijn hiervoor geven. Als je die vraag krijgt heb je zo'n 2 of 3 weken waarin je die foto moet toesturen, de uiterste datum staat dan in de mail die je krijgt, en doe je dat niet op tijd kan NS niets meer doen.

Mocht je NS toestemming hebben gegeven de huidige foto te hergebruiken dan krijg je de vraag om een nieuwe foto toe te sturen niet en zet NS 7 weken voor de verloopdatum de kaartvernieuwing in gang (afgaand op mijn kaartvernieuwing in 2019, toen 13 mei kaartvernieuwing gestart voor een kaart die 1 juli verliep, daarna kaart 17 mei in huis) maar ik vraag me af of dat toestemming vragen om de foto te hergebruiken nog gedaan wordt. 

Je kunt ook zelf in je account bij OV-chipkaart.nl kijken naar de status van je bijna verlopen kaart. Als de kaartvernieuwing is aangevraagd door NS zie je dat aan de status, dan staat daar dat de kaartvernieuwing is aangevraagd en op welke datum, is er geen kaartvernieuwing aangevraagd zie je dat ook, dan is de status dat de kaart bijna verloopt. In het laatste geval zou je dus ook een mailtje moeten hebben ontvangen van OV-chipkaart.nl. 

Als NS in jouw geval wel eens keer doet wat ze zouden moeten doen, dan zou je ongeveer nu of anders volgende week dat verzoek voor een nieuwe foto moeten krijgen als je kaart de 1e of 2e week van maart verloopt. 

De mail met het verzoek om een pasfoto aan te leveren wordt 10 weken voor de vervaldatum van de kaart verstuurd. 8 weken voor de verloopdatum wordt er een reminder gestuurd als de pasfoto nog niet is aangeleverd. Als er 6 weken voor de vervaldatum nog geen foto binnen is, vervalt het proces en zal er zelfstandig een kaarvernieuwing aangevraagd moeten worden.

Als wij een pasfoto hebben (ontvangen) en het proces is goed gestart, dan hoort de vernieuwende kaart meestal uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum aan te komen. Heb je de kaart 4 weken voor de vervaldatum nog niet binnen, dan is de kans groot dat er iets is misgegaan in het proces en dat je alsnog zelf de vernieuwing moet regelen. Neem in dat geval contact op met onze Klantenservice om het te controleren.

Reputatie 6

@Momo Dank voor de uitleg. Mijn kaart is geldig t/m 2 maart 2023.

@Stijn NS Ik weet niet hoe letterlijk ik de 10 weken moet nemen maar dan zou er gister of vandaag iets moeten komen.

Ik heb maar een reminder gezet in mijn agenda. We gaan zin of dit gaat werken.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor deze uitleg Stijn.

Zelf zou ik niet wachten tot 4 weken voor de vervaldatum. Wanneer je 10 weken ervoor geen verzoek om een foto aan te leveren hebt ontvangen is dat al een teken dat het misschien niet goed gaat en dat je de boel zelf even goed in de gaten moet houden, bv door de status van je kaart te checken in je account op OV-chipkaart.nl. En als je bericht van OV-chipkaart.nl ontvangt dat je kaart bijna verloopt is het eigenlijk wel zeker dat het bij NS niet goed is gegaan, zie bv het topic van iMark waar wel een foto gevraagd was maar het alsnog niet goed was gegaan. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo Dank voor de uitleg. Mijn kaart is geldig t/m 2 maart 2023.

@Stijn NS Ik weet niet hoe letterlijk ik de 10 weken moet nemen maar dan zou er gister of vandaag iets moeten komen.

Ik heb maar een reminder gezet in mijn agenda. We gaan zin of dit gaat werken.

Heel verstandig. Met de vele meldingen dat het niet goed gaat met het vernieuwen van bijna verlopen kaarten de afgelopen paar maanden, kun je er niet vanuit gaan dat het in jouw geval wel goed gaat. Beter een keer teveel gecheckt dan te weinig. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg dit jaar mijn kaart een paar weken voor afloop in de bus zonder dat er een nieuwe foto werd gevraagd. Ooit toestemming gegeven om oude foto te gebruiken. Op mijn nieuwe kaart stond een andere foto dan op mijn oude kaart. Men had de foto gebruikt van de kaart die ik in 2021 had aangevraagd met nieuw abonnement. Daar had ik bewust een andere foto voor genomen om beide kaarten makkelijker uit elkaar te houden. Nu heb ik op beide kaarten dezelfde foto. Mijn partner kreeg pas zijn nieuwe kaart zonder dat er om nieuwe foto was gevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk is dan bij het aanvragen van de kaart 2021 de oude foto overschreven met de nieuwe foto die je toen aanleverde. Op zich kan ik dat wel begrijpen, abonnementhouder levert een nieuwe recente foto aan, dus waarom nog de oude bewaren? En er zal wellicht maar 1 foto bewaard kunnen worden. In dit geval was dit dan niet wat je wilde, maar door de toestemming die je ooit had gegeven heb je wel zonder de nu geschetste problemen een nieuwe kaart ontvangen. 

Wanneer was dat overigens dat je die toestemming had gegeven? Ik heb dat in 2015 gedaan, zie ook het topic er over toen. Hierdoor kreeg ik in 2019 dus ook vanzelf in de bus. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk is dan bij het aanvragen van de kaart 2021 de oude foto overschreven met de nieuwe foto die je toen aanleverde. Op zich kan ik dat wel begrijpen, abonnementhouder levert een nieuwe recente foto aan, dus waarom nog de oude bewaren? En er zal wellicht maar 1 foto bewaard kunnen worden. In dit geval was dit dan niet wat je wilde, maar door de toestemming die je ooit had gegeven heb je wel zonder de nu geschetste problemen een nieuwe kaart ontvangen. 

Wanneer was dat overigens dat je die toestemming had gegeven? Ik heb dat in 2015 gedaan, zie ook het topic er over toen. Hierdoor kreeg ik in 2019 dus ook vanzelf in de bus. 

Ik zou niet meer weten wanneer ik toestemming heb gegeven, maar waarschijnlijk in de periode dat het aan iedereen gevraagd was. Deze kaart is van september 2022, die daarvoor 2017 had dezelfde foto als die van 2012.

Reputatie 6

Update:

Morgen is het 8 weken. Ik heb met 11/10 wekennog geen verzoek om een pasfoto gehad van de NS via email. De vraag is of de reminder nog gaat komen. Of dat een oude foto van paar jr terug wordt gebruikt.

Status op ovchipkaart.nl staat is nog "actief".

Reputatie 7
Badge +3

Als je ooit eens toestemming hebt gegeven om de oude foto te hergebruiken zou het kunnen dat die foto weer gebruikt wordt, al is het wel de vraag hoe lang die toestemming geldig is en hoe oud een foto mag zijn. Bij mij werd in 2019 de foto van 5 jaar ervoor gebruikt. De status bij OV-chipkaart.nl veranderde 7 weken voor verloopdatum van “actief” naar “kaartvernieuwing gestart” (of iets van die strekking). Kijk eind volgende week als het 7 weken is nog eens wat de status dan is. Of wellicht ontvang je dan een mail van OV-chipkaart.nl.

Reputatie 6

Als je ooit eens toestemming hebt gegeven om de oude foto te hergebruiken zou het kunnen dat die foto weer gebruikt wordt, al is het wel de vraag hoe lang die toestemming geldig is en hoe oud een foto mag zijn. Bij mij werd in 2019 de foto van 5 jaar ervoor gebruikt. De status bij OV-chipkaart.nl veranderde 7 weken voor verloopdatum van “actief” naar “kaartvernieuwing gestart” (of iets van die strekking). Kijk eind volgende week als het 7 weken is nog eens wat de status dan is. Of wellicht ontvang je dan een mail van OV-chipkaart.nl.

Ik hou het in de gaten. Ik ben benieuwd!

Al zou het sowieso handiger zijn als je sowieso een soort van update krijgt, ook al gebruiken ze je foto van heel lang terug.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, zo'n update zou handig zijn. Gewoon even een berichtje dat je kaart binnenkort verloopt maar dat je zelf niets hoeft te doen omdat de oude foto weer wordt gebruikt, als dat het geval is. Ook zou het handig zijn om een ooit gegeven toestemming weer in te kunnen trekken als je na een aantal jaar niet meer wil dat die oude foto wordt hergebruikt omdat je misschien ten opzichte van die oude foto intussen nogal bent veranderd. Maar laat NS eerst maar weer eens het proces van vragen om een nieuwe foto goed op de rit krijgen, want daarmee gaat het de laatste tijd wel te vaak mis. 

Reputatie 6

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.

Anyway, @Stijn NS kan ik nu zelfstandig een kaart aanvragen? Of moet ik dit via de Klantenservice spelen?

Wordt wel even uitzoeken want dit is voor het eerst sinds ik een NS abonnement heb dat ik het zelfstandig mag doen ;)

 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.

Anyway, @Stijn NS kan ik nu zelfstandig een kaart aanvragen? Of moet ik dit via de Klantenservice spelen?

Wordt wel even uitzoeken want dit is voor het eerst sinds ik een NS abonnement heb dat ik het zelfstandig mag doen ;)

 

Zelf nieuwe kaart aanvragen via kaartvernieuwing bij OV-chipkaart.nl Als je een abonnement hebt contact opnemen met Klantenservice voor het terugvragen van de kosten.

Reputatie 6

De wachttijd van de klantenservice was slechts 2 minuten dus alvast contact gehad. Het ging wonderbaarlijk snel.

Bedankt voor het wachten! Ik heb het voor je nagekeken en ik zie inderdaad dat de OV-chipkaart op 2 maart 2023 verloopt. Er zal hiervoor inderdaad een vervangende ov-chipkaart voor moeten worden aangevraagd, helaas is dit niet gebeurd vanwege een storing in ons systeem. In dit geval kan je dan zelf de OV-chipkaart laten vervangen door de klantenservice van de OV-chipkaart. De kosten voor de vervangende OV-chipkaart kunnen dan gerestitueerd worden. Ik zal het geld overmaken naar het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Inmiddels het proces gestart en de kaart aangevraagd via OVChipkaart.nl. Met een mooie nieuwe portretfoto die recent gemaakt is.

Reputatie 7
Badge +1

De wachttijd van de klantenservice was slechts 2 minuten dus alvast contact gehad. Het ging wonderbaarlijk snel.

Bedankt voor het wachten! Ik heb het voor je nagekeken en ik zie inderdaad dat de OV-chipkaart op 2 maart 2023 verloopt. Er zal hiervoor inderdaad een vervangende ov-chipkaart voor moeten worden aangevraagd, helaas is dit niet gebeurd vanwege een storing in ons systeem. In dit geval kan je dan zelf de OV-chipkaart laten vervangen door de klantenservice van de OV-chipkaart. De kosten voor de vervangende OV-chipkaart kunnen dan gerestitueerd worden. Ik zal het geld overmaken naar het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Inmiddels het proces gestart en de kaart aangevraagd via OVChipkaart.nl. Met een mooie nieuwe portretfoto die recent gemaakt is.

Alleen jammer dat gezien de vele klachten hierover, die systeemstoring dus blijkbaar al maanden lang hardnekkig aanwezig is. 

Reputatie 6

Alleen jammer dat gezien de vele klachten hierover, die systeemstoring dus blijkbaar al maanden lang hardnekkig aanwezig is. 

Dat vind ik ook zorgelijk. En ook omdat er niks over gecommuniceerd wordt. Je moet het maar net weten. En de gemiddelde NS flex gebruiker, die weet dit niet en verwacht dat het wordt geregeld.

Als je via de live chat binnenkomt en je kaart dit probleem aan dan is het eerste antwoord van de chat-bot dat je naar www.ovchipkaart.nl moet hiervoor. Ik wist dankzij dit forum dat ik toch echt een NS medewerker nodig had voor de vergoeding dus ik heb daar om gevraagd.

 

Reputatie 7
Badge +3

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.
 

Het is ook dankzij jouzelf, dat je zelf al in de gaten hieldt wanneer je kaart verloopt en dat je dit soort topics meeleest. Eigenlijk zou er een sticky topic moeten komen vanuit de modearatie waarin staat hoe het normaal zou moeten gaan met de timeline en wat je moet doen en waar op te letten als het niet zo gaat. 

Heb je overigens geen mail ontvangen van OV-chipkaart.nl? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de indruk dat de problemen met kaartvernieuwing zich hoofdzakelijk met flex voordoen. De kaarten met onze op saldo abonnementen vielen keurig weken voor vervallen op de mat.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou heel goed kunnen. Ik heb het me eerder ook al eens afgevraagd of het misschien met Flex te maken heeft. Aan de andere kant, er zijn natuurlijk steeds meer reizigers die een Flex abonnement hebben omdat op Dal Voordeel na alle abonnement alleen nog maar als Flex abonnement verkocht worden. Er kan ook verschil zijn tussen abonnementhouders die ooit eens toestemming hebben gegeven om de bestaande foto te mogen hergebruiken en zij die dit niet gedaan hebben. 

Reputatie 6

Helaas, het is bij mij mislukt. De status op OV chipkaart is per vandaag aangepast naar Verloopt bijna Vraag je saldo terug. Er is geen enkele e-mail van NS binnen gekomen hierover. Over 6 weken is mijn kaart verlopen en helaas moet ik nogal veel reizen in die periode. Het goede nieuws is dat ik dankzij @Momo precies wist wanneer ik in actie mag komen.
 

Het is ook dankzij jouzelf, dat je zelf al in de gaten hieldt wanneer je kaart verloopt en dat je dit soort topics meeleest. Eigenlijk zou er een sticky topic moeten komen vanuit de modearatie waarin staat hoe het normaal zou moeten gaan met de timeline en wat je moet doen en waar op te letten als het niet zo gaat. 

Heb je overigens geen mail ontvangen van OV-chipkaart.nl? 

Nee, hij is vannacht versprongen. Had vanmorgen andere status dan gisteren. Misschien had de mail nog verzonden moeten worden.

Badge +3

Ik heb de indruk dat de problemen met kaartvernieuwing zich hoofdzakelijk met flex voordoen. De kaarten met onze op saldo abonnementen vielen keurig weken voor vervallen op de mat.

Nee hoor, zie het topic van @iMark (met een VDU) die blijft volgens mij zover als mogelijk bij Flex vandaan 🤣

Als ze bij TLS/OV-chipkaart je adresgegevens hebben (bijv. automatisch opladen) krijg je misschien een heuse brief (6 weken voor de einddatum), dus wellicht valt die morgen op de mat.

Maar @Lies87 weet al hoever het is… er zal vanuit NS géén nieuwe kaart komen.

Reputatie 7
Badge +3

iMark ontving nog wel de mail met de vraag om een nieuwe foto te uploaden. Dat het daarna alsnog misging had dan een andere oorzaak. Nu krijgen abonnementhouders niet eens die mail meer. En nu zijn er ook veel mensen bij wie het mis gaat, toendertijd niet.

Reputatie 6

Ik heb de indruk dat de problemen met kaartvernieuwing zich hoofdzakelijk met flex voordoen. De kaarten met onze op saldo abonnementen vielen keurig weken voor vervallen op de mat.

Nee hoor, zie het topic van @iMark (met een VDU) die blijft volgens mij zover als mogelijk bij Flex vandaan 🤣

Als ze bij TLS/OV-chipkaart je adresgegevens hebben (bijv. automatisch opladen) krijg je misschien een heuse brief (6 weken voor de einddatum), dus wellicht valt die morgen op de mat.

Maar @Lies87 weet al hoever het is… er zal vanuit NS géén nieuwe kaart komen.

Ik ben die brieven het liefst voor 😆 

Ik heb inderdaad Flex Dal Voordeel. Ik had lange tijd VDU maar toen de middagspits werd ingevoerd en de vrijstelling in ochtendspits in juli/augustus eraf ging, omgezet naar flex dal voordeel. Deze nooit naar basis gezet. 

Ik zal voor over 5 jaar alvast een reminder in mijn telefoon zetten 🤣🤣

 

Reageer