Skip to main content

Geen overzicht van keuzedagen in de automaat

  • 11 June 2024
  • 4 reacties
  • 76 Bekeken

Jarenlang zag ik in de automaat bij bestelling ophalen mijn keuzedagen. Al geruime tijd zie ik er maar één. Reden voor mij om deze te bewaren, omdat ik denk dat ik er nog maar één heb. in Mijn NS zie ik dat die zuinigheid helemaal niet nodig was, want ik heb er zeven. Allemaal geldig tot eind januari. Na maanden van sparen is mijn zorg of ik ze wel kan opmaken, want ik heb ook een weekendvrij abonnement. ik krijg de indruk dat de NS wil dat mensen op deze manier het gebruiken van keuzedagen uitstellen of ze vergeten, waarna ze vervallen. Vreemd is ook dat ze in de app niet te vinden zijn. 

4 reacties

Reputatie 3

Ik denk eerder dat dit te maken heeft met de manier waarop keuzedagen tegenwoordig beschikbaar komen. Zodra je er een gebruikt hebt, komt de volgende op de automaat. Alle keuzedagen vervallen op de einddatum van je abonnement, dus ik zou er toch maar snel gebruik van gaan maken. Het overzicht kun je vinden in Mijn NS.

Reputatie 7
Badge +4

Ik krijg de indruk dat de NS wil dat mensen op deze manier het gebruiken van keuzedagen uitstellen of ze vergeten, waarna ze vervallen. Vreemd is ook dat ze in de app niet te vinden zijn. 

Welnee. Dat vooronderstelt kwade trouw en daar is geen aanleiding toe. NS faliciteert het gebruik van Keuzedagen zelfs veruit als beste. Heeft u naast uw weekendvrijabonnement het Dalvoordeelabonnement op saldo nog steeds in uw bezit? Anders heeft nu geen recht meer op keuzedagen.

Het komt wel eens voor dat mensen een Weekendvrijabonnement nemen, en dan die op de kaart zetten waar het Dalvoordeel op saldo op stond. Dan vervalt Dalvoordeel met de keuzedagen in principe. Maar goed, dat is speculatie.

Wat AnjaB hierboven zegt is ook zeker van belang. Maar in principe moeten ze zichtbaar zijn bij uw abonnement op MijnNS gewoon op de site, en dan kunnen er zelfs meer dan zeven staan, als uw vorige abonnement nog van de oude regeling is.

Als u Dalvoordeel op saldo nog heeft op een aparte kaart: Op het automaat staat er telkens eentje klaar, maar de dag nadat die is gebruikt en vervallen, krijgt u bericht dat er een nieuwe beschikbaar is. Dat betekent niet dat er in totaal maar eentje beschikbaar is.  Vermoedelijk is er niets aan de hand.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Tegenwoordig zijn alle zeven Keuzedagen het hele contractjaar geldig (dus niet meer per twee maanden), en is er altijd maar één beschikbaar op de kaatautomaten (of apparaten in supermarkten e.d.)

Ophaalpunten (vooral die bij het raam van busen en trams) hadden de onhebbelijkheid om alles wat er aan bestellingen klaar stond tegelijk op je ov-chipkaart te laden. Apparaten in supermarkten vragen tegenwoordig wel per bestelling of je die wilt uitvoeren, maar daarbij moet je alsnog opletten.

Waarom dat op kaartautomaten zo is weet ik niet, want voor een meerdaagse reis naar het buitenland was het wel handig om twee Keuzedagen te kunnen laden (een voor de heenreis en een voor de terugreis). Waarom je Keuzedagen niet in de NS app kunt zien weet ik ook niet, maar dat geldt ook voor bijv. facturen. Tot voor kort kon je in de app ook niet eens zien welk abonnement je hebt.

Reputatie 3

Ik krijg ook altijd een e-mail als ik een keuzedag heb gebruikt met de mededeling dat de volgende klaar staat. Kijk eens in de spamfolder, de NS is niet zo goed in e-mailen.

Reageer