Geldigheid klassewissel 2-1 tijdens keuzedag | NS Community
beantwoord

Geldigheid klassewissel 2-1 tijdens keuzedag

  • 14 February 2023
  • 3 reacties
  • 287 Bekeken

Ik heb een treinabonnement “Dal Voordeel op saldo 2e klas” met keuzedagen vrij reizen. Bij recent gebruik hiervan op een doordeweekse dag tevens een klassewissel 2-1 toegepast. Bij terugkeer vanuit bestemming niet goed opgelet en iets na 16 u ingecheckt. Oftewel te laat om ook op terugweg van voordeel keuzedag te profiteren. Dus kosten voor dit traject tegen vol tarief 2e klas. Heb echter wél gewoon 1e klas gereisd, terwijl ik mij later afvroeg of dat eigenlijk wel mocht. Ik ben niet gecontroleerd op geldigheid plaatsbewijs, dus geen eventuele (fout)constatering van de conducteur.

Vraag: is de klassewissel 2-1 sowieso de hele dag geldig of alleen tijdens de uren (doordeweeks) dat vrij op keuzedag mag worden gereisd? C.q. had ik 2e klas moeten reizen? 

icon

Beste antwoord door MoDe 14 February 2023, 14:22

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt bij een saldoabonnement de keuze bij de automaat: een toeslag 2-1 daluren, hele dag of weekenddag. Dus of je toeslag 2-1 geldig was hangt af welke versie je gekozen had bij de automaat.

Ik heb de klassewissel uitgevoerd conform de door NS gegeven instructies. Die zijn als volgt:

  1. Haal je Keuzedag op .
  2. Houd de OV-chipkaart nogmaals voor de kaartlezer op een NS-kaartautomaat.
  3. Kies voor ‘Wijzig Klasse’, vervolgens voor ‘Toeslag 2-1’.
  4. Kies de datum waarop je wilt reizen en betaal.
  5. Houd de OV-chipkaart nogmaals voor de lezer.
  6. Toeslag 2-1 is nu toegevoegd.
Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de klassewissel uitgevoerd conform de door NS gegeven instructies. Die zijn als volgt:

  1. Haal je Keuzedag op .
  2. Houd de OV-chipkaart nogmaals voor de kaartlezer op een NS-kaartautomaat.
  3. Kies voor ‘Wijzig Klasse’, vervolgens voor ‘Toeslag 2-1’.
  4. Kies de datum waarop je wilt reizen en betaal.
  5. Houd de OV-chipkaart nogmaals voor de lezer.
  6. Toeslag 2-1 is nu toegevoegd.

Dat is een klassewissel van €6? Dit is alleen in combinatie met keuzedag geldig, dus in daluren.

Reageer