Skip to main content
Antwoord

Geldigheid OV grensstreek

• February 17, 2025
  • 14 reacties
  • 436 Bekeken

Wil de NS wandeling lopen Venlo - Kaldenkirchen. Kan ik dan mijn OV kaart gebruiken met keuze dag. Of moet ik apart kaart kopen voor Venlo naar Kaldenkirch 

Beste antwoord door rvdborgt

In Venlo bij de Duitse automaat kopen.

Of juist online, zodat je een kaartje tot de grens kunt kopen met 100% korting in Nederland? Moet je wel buiten de spits reizen... Werkt dat ook in combinatie met een keuzedag? (Ik val nog niet in de doelgroep)

Dat werkt. Bovendien is er bij internationale reizen alleen een ochtendspits.

14 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 17, 2025

Uw keuzedag is vanaf Kaldenkirchen naar Venlo en andersom niet geldig. U kunt er daar ook niet mee in-en uitchecken, zoals in Leer, Gronau. Emmerich en Aken.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • February 17, 2025

• Reisleider**
  • February 17, 2025

Of juist online, zodat je een kaartje tot de grens kunt kopen met 100% korting in Nederland? Moet je wel buiten de spits reizen... Werkt dat ook in combinatie met een keuzedag? (Ik val nog niet in de doelgroep)

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • Antwoord
  • February 17, 2025

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 17, 2025

Als je ingecheckt bent met een Keuzedag telt gewoon 100% korting in NL.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 17, 2025

Ik vind het verstandiger het in Venlo of Kaldenkirchen bij het Duitse automaat te kopen. Venlo is namelijk een Duits tariefpunt, het wordt dus in de Duitse berekening gezien als een Duits station. De afstand Venlo-Kaldenkirchen is minimaal en er geldt een Duits minimumtarief. 

De grens en het grenstarief gebruiken is dus minder handig. De keuzedag telt bij een internationaal kaartje wel tot de grens, maar het tarief van Kaldenkirchen-grens   is ook tegen Duits minimumtarief. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 17, 2025

Ik vind het verstandiger het in Venlo of Kaldenkirchen bij het Duitse automaat te kopen. Venlo is namelijk een Duits tariefpunt, het wordt dus in de Duitse berekening gezien als een Duits station. De afstand Venlo-Kaldenkirchen is minimaal en er geldt een Duits minimumtarief.

Venlo is alleen een tariefpunt voor het VRR- en NRW-tarief. Niet voor het Deutschlandtarifverbund of het DB-tarief.

De grens en het grenstarief gebruiken is dus minder handig. De keuzedag telt bij een internationaal kaartje wel tot de grens, maar het tarief van Kaldenkirchen-grens is ook tegen Duits minimumtarief. 

Enkele reis VRR-tarief Kaldenkirchen-Venlo kost €3,60.

Enkele reis Kaldenkirchen tot de grens kost €2 (kies iedere bestemming behalve Venlo).

• Koploper****
  • February 17, 2025

Werkt dat ook in combinatie met een keuzedag? (Ik val nog niet in de doelgroep)

Goede vraag, ik dacht alleen met abonnementen.

• Reisleider**
  • February 17, 2025

Ik dacht dat je bij grensoverschrijdende ritten niet ingecheckt hoefde te zijn, als je maar een 'soort van geldig' vervoersbewijs kunt tonen. Écht geldig is het niet, want niet ingecheckt, maar je internationale kaartje is dan wél geldig. Anders kun je nooit een van/tot-de-grenskaartje gebruiken met een 100% korting in Nederland.

Dus volgens mij kun je met een 100% (Dal) Vrij / dagkaart die níet is ingecheckt wél gewoon met een van/tot-de-grenskaartje reizen.

Een keuzedag moet je uiteraard wel geactiveerd hebben.

Ik heb zelf ook eens online een kaartje van Duitsland naar een plaats in Nederland geboekt met 100% korting in Nederland. Toen zat ik vanaf de grens tot eindbestemming ook met niet-ingecheckt NS abonnement in de trein.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 18, 2025

Ik dacht dat je bij grensoverschrijdende ritten niet ingecheckt hoefde te zijn, als je maar een 'soort van geldig' vervoersbewijs kunt tonen.

Dat klopt, in ieder geval als je reist naar een station waar je niet uit kunt checken (er zijn wat stations net over de grens waar dat nog wel kan, toch?). Je toont dan dus je internationale ticket met (40% of 100%) korting in Nederland (dat is dan je feldige vervoerbewijs overigens) samen met je niet ingecheckte ov-chipkaart, als bewijs van je recht op die korting.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 18, 2025

samen met je niet ingecheckte ov-chipkaart, als bewijs van je recht op die korting.

…..met als uitzondering de keuzedag, waarmee wel ingecheckt moet zijn. Die is immers pas geldig op de dag waarmee er ingecheckt is. Een keuzedag is geen abonnement met afgekocht reisrecht. Vanuit het buitenland inchecken op het eerste overstapstation, dat is een vorm van coulance door de praktijk ontstaan en in de ICE niet altijd bekend.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • February 18, 2025

Keuze dagen heeft niets met doel groep te maken. Je kunt 7 keuze dagen op je abonnement kopen. Aangezien ik graag wandel kan ik zo redelijk goedkoop verder van huis af goedkoper gaan wandelen.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 18, 2025

Ik dacht dat je bij grensoverschrijdende ritten niet ingecheckt hoefde te zijn, [...]

Een keuzedag moet je uiteraard wel geactiveerd hebben.

Een Keuzedag activeer je door de eerste check-in.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 18, 2025

Keuze dagen heeft niets met doel groep te maken. Je kunt 7 keuze dagen op je abonnement kopen. Aangezien ik graag wandel kan ik zo redelijk goedkoop verder van huis af goedkoper gaan wandelen.

De doelgroep voor keuzedagen is 60+.