beantwoord

Geldigheid van Keuzedagen

  • 18 August 2023
  • 26 reacties
  • 895 Bekeken

Ik heb een vraag over de Keuzedagen.

Op de lijst met Keuzedagen die ik heb ontvangen, staat, bijvoorbeeld, Keuzedag 3 geldig van 21 mei 2023 en is geldig t/m 20 mei 2024 en staat voor u klaar op 20 mei 2023. Als ik echter niet download binnen een bepaalde tijd uit de NS-kaartautomaat, ik kan het niet meer vinden. Dus hoe maak ik er gebruik van?

Ik ben in de war.

icon

Beste antwoord door MoDe 18 August 2023, 09:45

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een keuzedag staat klaar op automaat tot de dag voor verlopen. Die van 20 mei vind je op de automaat onder ‘ophalen keuzedagen’

Bedankt voor je reactie. Maar als hij geldig is tot 20 mei 2024, hoe download ik hem dan bijvoorbeeld in 2024?

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor je reactie. Maar als hij geldig is tot 20 mei 2024, hoe download ik hem dan bijvoorbeeld in 2024?

Op dezelfde manier als nu. Bij een OV automaat.

Reputatie 3

Het advies is om keuzedagen altijd op te halen bij een NS automaat op het station. De OV automaten in bijvoorbeeld een supermarkt zijn erg primitief en nogal onduidelijk als het gaat om ophalen van bestellingen. Onder ‘ophalen keuzedagen’ in de NS automaat vind je inderdaad de keuzedagen die voor je klaarstaan. Je kunt ze daar eenvoudig een voor een op je kaart laden. Zelf doe ik dat voor de zekerheid altijd op de dag dat ik reis. De eerstvolgende check-in in de daluren (of in het weekend de hele dag) geldt immers als reizen met je keuzedag. De volgende keer dat je er een ophaalt bij de automaat, zie je dan de keuzedagen die nog klaarstaan. 

Bedankt voor je advies. Dat is helaas geen antwoord op mijn vraag. De informatie over mijn keuzedagen waar ik naar verwees, heb ik van Mijn NS op internet gehaald en niet van een NS-automaat. Ik zou graag willen dat de NS op mijn vraag reageert.

Badge +3

Dit is een reizigersforum en geen klantenservice kanaal.

Maar u bedoelt dat die Keuzedag voor t/m 20 mei 2024 niet meer in het overzicht in Mijn NS staat?

Dan neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Reputatie 3

Volgens mij zie je op de overzichtspagina in mijn NS bij Producten alleen de meest recente keuzedag en moet je even verder klikken voor het overzicht van alle dagen die klaarstaan. Je ziet dan ook wanneer de andere dagen waar je recht op hebt beschikbaar komen.

Badge +3

Dat zou ook nog kunnen, maar is het niet zo dat de oudste nog geldige Keuzedag dan als eerste (en enige) getoond wordt?

In andere topics ging het wel over Keuzedagen die op de laatste dag van geldigheid niet meer opgehaald konden worden omdat de volgende dan al klaar stond.

Dat zou wel verklaren dat de meest recente (van 21 juli) als eerste getoond wordt, maar niet dat die van 21 mei geheel verdwenen is.

Je kunt dus het overzicht dat je per e-mail gekregen hebt aanhouden, en bij een automaat op het station zou het hele overzicht (zowel de gebruikte en nog te gebruiken Keuzedagen) ook moeten staan. Daar heeft @Thom wel een screenshot van.

Reputatie 3

Ja, ik kon het net niet checken want onderweg en op de telefoon is het anders. Maar als je op de startpagina van mijn je kijkt zie je idd alleen de oudste keuzedag. Voor de volledige lijst moet je doorklikken.

Vandaag, 30 augustus, ontving ik bericht van een nieuwe keuzedag met een opgegeven geldigheid van 14 maart 2023 t/m 13 maart 2024. Pardon? 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag, 30 augustus, ontving ik bericht van een nieuwe keuzedag met een opgegeven geldigheid van 14 maart 2023 t/m 13 maart 2024. Pardon? 

Wanneer krijg je ze normaal?

Bedankt. Antonius. Inderdaad 2024!! Dat was PRECIES mijn probleem. Helaas leek niemand het te begrijpen.

Reputatie 3

Misschien moet u de vraag dan iets duidelijker stellen Joe F, want ik begrijp nog steeds niet wat het probleem is. (Even afgezien van de melding die Anthonius kreeg, dat lijkt me een zaak voor de klantenservice. Soms worden er spookmails verstuurd. Als het goed is staan alle keuzedagen wel juist in je overzicht op mijn NS.) 

Bij keuzedagen "oude stijl",  aangeschaft voor december 2022, wordt er elke 2 maanden een keuzedag vrijgegeven (plus 1 extra aan het begin). Als je die ophaalt bij een NS automaat, kiest die de oudste beschikbaar. Je kunt maar 1 dag tegelijk ophalen. De volgende keer pakt hij dus weer de eerstvolgende (mits vrijgegeven). Je kunt in je overzicht zien hoeveel dagen je nog tegoed hebt en tot wanneer ze geldig zijn. Bij keuzedagen nieuwe stijl (na december 2022 aangeschaft) werkt het anders. Deze zijn geldig tot de einddatum van je abonnement. Bij verlenging krijg je natuurlijk ook weer automatisch nieuwe keuzedagen. De volgende keuzedag is meteen beschikbaar als er eentje gebruikt is. Als ik het goed begrijp, kun je "nieuwe stijl" dus 7 dagen achter elkaar opmaken. Maar ik heb zelf "oude stijl".

Laat me de zaken vereenvoudigen, AnjaB. Mijn keuzedagen zijn inderdaad "nieuwe stijl” (d.w.z. niet op papier maar digitaal op mijn NS-kaart). En het probleem dat ik heb heeft te maken met geldigheid. In het voorbeeld dat ik gebruikte (Keuzedag 3 geldig van 21 mei 2023 en is geldig t/ m 20 mei 2024), hoe kan ik gebruik maken van deze keuzedag, bijvoorbeeld op 20 mei 2024, als ik hem niet eens kan downloaden uit de NS-kaartautomaat? Mis ik iets?

Reputatie 7
Badge +3

Laat me de zaken vereenvoudigen, AnjaB. Mijn keuzedagen zijn inderdaad "nieuwe stijl” (d.w.z. niet op papier maar digitaal op mijn NS-kaart). En het probleem dat ik heb heeft te maken met geldigheid. In het voorbeeld dat ik gebruikte (Keuzedag 3 geldig van 21 mei 2023 en is geldig t/ m 20 mei 2024), hoe kan ik gebruik maken van deze keuzedag, bijvoorbeeld op 20 mei 2024, als ik hem niet eens kan downloaden uit de NS-kaartautomaat? Mis ik iets?

Heb je keuzedag nr. 2 al gebruikt? Keuzedag 3 komt bij nieuwe stijl pas vrij als nr. 2 gebruikt is.

Als je 20 mei 2024 keuzedag 3 wilt gebruiken dan zul je deze op 19 mei 2024 op jouw kaart moeten zetten. Ik zou echter niet wachten tot 20 mei 2024 met keuzedag 3, want op 21 mei 2024 zijn keuzedag 4 t/m 7 vervallen.

Als dat zo is, waarom is Keuzedag 3, indien niet gebruikt, na een korte periode niet meer beschikbaar op de NS-kaartautomaat, waarna Keuzedag 4 beschikbaar wordt gesteld. Bedenk dat we nog steeds in 2023 zijn en dat de vervaldatum van Keuzedag 3 20 mei 2024 is. Wat is er mee gebeurd? Toch staat het nog steeds in Mijn NS als beschikbaar. Vertel eens, heb jij ervaring met de keuzedagen nieuwe stijl? Ik ga nu contact opnemen met de NS-klantenservice voor een antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Het is vrij simpel. Bij ‘nieuwe stijl’ zijn alle keuzedagen een jaar geldig. Een keuzedag is beschikbaar zodra je de vorige keuzedag hebt gebruikt.

Ik snap nog steeds niet wat nou precies het probleem is.

Reputatie 7
Badge +3

Als dat zo is, waarom is Keuzedag 3, indien niet gebruikt, na een korte periode niet meer beschikbaar op de NS-kaartautomaat, waarna Keuzedag 4 beschikbaar wordt gesteld. Bedenk dat we nog steeds in 2023 zijn en dat de vervaldatum van Keuzedag 3 20 mei 2024 is. Wat is er mee gebeurd? Toch staat het nog steeds in Mijn NS als beschikbaar. Vertel eens, heb jij ervaring met de keuzedagen nieuwe stijl? Ik ga nu contact opnemen met de NS-klantenservice voor een antwoord.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet bij klantgegevens. Toch lijk jij 13 dagen na jouw 1e vraag te verwachten dat wij een specifiek op jouw situatie toegesneden antwoord kunnen geven.

In mijnNS kun je zien welke keuzedagen je hebt en wanneer je keuzedagen gebruikt hebt. Wanneer je telefonisch, via X, Facebook of chat contact opneemt met NS klantenservice dan kunnen ze met jou meekijken. Laat je ons hier nog weten wat de uitkomst is?

Reputatie 3

@Joe. F oké, volgens jou is er dus een keuzedag overgeslagen. Dat zou dus betekenen dat dag 4 is gebruikt, maar dag 3, 5, 6 en 7 niet. Op zich maakt dat bij nieuwe stijl niet uit, omdat alle dagen dezelfde einddatum hebben. Maar alleen de klantenservice kan zien wat er aan de hand is, dus ik zou voor de zekerheid even contact opnemen. Overigens zijn keuzedagen oude stijl al heel lang niet meer op papier. Het werkt hetzelfde als nieuwe stijl, behalve het verschil in distributie.

Ik heb nog rec ht op 5 keuzedagen. Echter mijn abonnement wordt over 6 weken verlengd.

Blijven deze dagen nog geldig en worden ze bij de volgende 7 opgeteld?

Of kan ik de verlenging van de keuzedagen uitstellen?

Badge +3

Ik heb nog rec ht op 5 keuzedagen. Echter mijn abonnement wordt over 6 weken verlengd.

Blijven deze dagen nog geldig en worden ze bij de volgende 7 opgeteld?

Of kan ik de verlenging van de keuzedagen uitstellen?

Volgens mij krijg je er gewoon 7 bij, de huidige blijven staan en zullen als eerste gebruikt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog rec ht op 5 keuzedagen. Echter mijn abonnement wordt over 6 weken verlengd.

Blijven deze dagen nog geldig en worden ze bij de volgende 7 opgeteld?

Of kan ik de verlenging van de keuzedagen uitstellen?

De verlenging van keuzedagen kun je uitstellen door het keuzedagenabonnement op te zeggen. Hou er dan wel rekening mee dat je bij een nieuw abonnement die 7 dagen tegelijk krijgt en deze tot de volgende verlenging geldig zijn en niet ieder een jaar zoals bij het 2 maandelijks vrijkomen.

Jouw 5 huidige keuzedagen blijven geldig volgens de data die in het keuzendagenoverzicht zijn aangegeven. Bij ophalen wordt de eerstverlopende keuzedag op de kaart gezet.

Reputatie 3

Ik heb nog rec ht op 5 keuzedagen. Echter mijn abonnement wordt over 6 weken verlengd.

Blijven deze dagen nog geldig en worden ze bij de volgende 7 opgeteld?

Of kan ik de verlenging van de keuzedagen uitstellen?

Dat hangt ervan af of je een abonnement oude stijl of nieuwe stijl hebt. Nieuwe stijl keuzedagen vervallen op de einddatum van je abonnement (maar bij verlenging krijg je 7 nieuwe). Keuzedagen oude stijl zijn tot 1 jaar na vrijgegeven geldig. Omdat je niet aangeeft welk abonnement je hebt, is deze vraag niet te beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vorige week voor het eerst keuzedagen besteld. In november wordt mijn Dal Voordeel-abonnement verlengd. Ik krijg naar rato twee keuzedagen voor september en oktober. Ik heb een factuur gekregen voor 2 keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nog rec ht op 5 keuzedagen. Echter mijn abonnement wordt over 6 weken verlengd.

Blijven deze dagen nog geldig en worden ze bij de volgende 7 opgeteld?

Of kan ik de verlenging van de keuzedagen uitstellen?

Dat hangt ervan af of je een abonnement oude stijl of nieuwe stijl hebt. Nieuwe stijl keuzedagen vervallen op de einddatum van je abonnement (maar bij verlenging krijg je 7 nieuwe). Keuzedagen oude stijl zijn tot 1 jaar na vrijgegeven geldig. Omdat je niet aangeeft welk abonnement je hebt, is deze vraag niet te beantwoorden.

Als over 6 weken keuzedagenabonnement wordt verlengd, gast het om het oude systeem van voor december 2022. Over 6 weken is oktober.

Reageer