beantwoord

gratis weekendabonnement

  • 31 August 2023
  • 31 reacties
  • 781 Bekeken

Op 11 augustus 2023 om 18.30 uur m. reisden mijn vrouw en ik van Groningen naar Sneek Nord. Feit is dat we een abonnement hebben voor de gratis weekenden en dat geldt ook voor de vrijdag van dat moment, maar de reis kostte ons € 14,76 per persoon. Ik wil de twee kaarten claimen, maar ik weet niet waar. 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 31 August 2023, 19:18

Bekijk origineel

31 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, social media).

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt erop alsof de busreis voorafgaand aan de treinreis wordt meegeteld en dan zou de eerste incheck om 17.50 uur zijn en dus geen recht op vrij reizen geven. Een ‘losse’ treinreis Groningen - Sneek Noord zou anders € 15,84 moeten kosten. Wordt R-net soms altijd als trein gezien?

Wel apart dat we daar nooit(?) eerder meldingen over hebben gehad.

Reputatie 7
Badge +1

Lijkt erop alsof de busreis voorafgaand aan de treinreis wordt meegeteld en dan zou de eerste incheck om 17.50 uur zijn en dus geen recht op vrij reizen geven. Een ‘losse’ treinreis Groningen - Sneek Noord zou anders € 15,84 moeten kosten. Wordt R-net soms altijd als trein gezien?

Wel apart dat we daar nooit(?) eerder meldingen over hebben gehad.

Lijkt mij niet. Ik zie hier https://rnet.nl/dit-is-rnet/ dat R-net flink wat bussen rijdt dus als dit zo zou zijn hadden we hier al veel eerder meldingen van gehad op dit forum.

Badge +3

Lijkt mij juist wel, gezien de prijs van die treinreis. Helaas staat het aantal tariefeenheden bij aanvang er niet meer bij in de Reishistorie.

Klik anders die busrit even open, staat daar Product: Bus, Tram en Metro dan zouden er helemaal geen kosten moeten zijn voor de trein.

Bij mijn Bravo/Hermes/Connexxion busritten in Eindhoven staat nu ook ineens Valleilijn als vervoerder 🤔

Reputatie 7

Wat dan weer vreemd is R net wordt in de link van Henk Peetersen gekoppeld aan Randstad Noord holland Zuid Holland en Flevoland en Utrecht.Groningen en andere provincies worden helemaal niet genoemd wat doet R net dan in Groningen.

 

Het heeft niets met R-net te maken, maar alles met de berekening van de tarieven in Noord-Nederland. Trein- en busritten worden aan elkaar gekoppeld.

Dat betekent iemand met een vrij reizen-abonnement voor de trein (stel: Assen - Groningen - Groningen-Noord - bus), geen opstaptarief voor de bus in rekening gebracht krijgt. Dit is mijn eigen ervaring. De busrit van 2 kilometer kost dan € 0,40, Zou je vanaf station Groningen direct de bus nemen, dan betaal je volgens mij wel € 1.48, want de tariefstructuur van de NS staat hier los van.

Concreet houdt dat hier in dat de treinrit wordt gezien als voortzetting van de rit die om 17.50 uur (dus in de spits) is begonnen. Daarom is Weekend Vrij niet van toepassing. Zou je de bus een uur later nemen, dan is Weekend Vrij wel geldig, want dan is de busrit om 18.50 uur begonnen.

Dit werkt dus zowel voor- als nadelig voor de reiziger.

Badge +3

Het heeft niets met R-net te maken, maar alles met de berekening van de tarieven in Noord-Nederland. Trein- en busritten worden aan elkaar gekoppeld.

Dat betekent iemand met een vrij reizen-abonnement voor de trein (stel: Assen - Groningen - Groningen-Noord - bus), geen opstaptarief voor de bus in rekening gebracht krijgt. Dit is mijn eigen ervaring. De busrit van 2 kilometer kost dan € 0,40, Zou je vanaf station Groningen direct de bus nemen, dan betaal je volgens mij wel € 1.48, want de tariefstructuur van de NS staat hier los van.

Wat je hier beschrijft is inderdaad van toepassing bij Arriva en andere streekvervoerders (Blauwnet/Keolis) ongeacht abonnement, maar een NS reis staat daar los van. Dit is gewoon een bug, en R-net als vervoerder ook.

Zou mij benieuwen wat er gebeurt als ik met een bus (vervoerder: Valleilijn) in de spits naar het station in Eindhoven ga en daar (overstap in daluren) in een trein stap… heb helaas geen vrij reizen abonnement om het te testen, anders had ik morgenavond even een rondje Eindhoven Centraal - Strijp S en terug gedaan.

Reputatie 7
Badge +1

Het heeft niets met R-net te maken, maar alles met de berekening van de tarieven in Noord-Nederland. Trein- en busritten worden aan elkaar gekoppeld.

Dat betekent iemand met een vrij reizen-abonnement voor de trein (stel: Assen - Groningen - Groningen-Noord - bus), geen opstaptarief voor de bus in rekening gebracht krijgt. Dit is mijn eigen ervaring. De busrit van 2 kilometer kost dan € 0,40, Zou je vanaf station Groningen direct de bus nemen, dan betaal je volgens mij wel € 1.48, want de tariefstructuur van de NS staat hier los van.

Wat je hier beschrijft is inderdaad van toepassing bij Arriva en andere streekvervoerders (Blauwnet/Keolis) ongeacht abonnement, maar een NS reis staat daar los van. Dit is gewoon een bug, en R-net als vervoerder ook.

 

@Robert B De reizen waar geld voor in rekening is gebracht zijn reizen met Arriva niet met NS. 

Badge +3

@Robert B De reizen waar geld voor in rekening is gebracht zijn reizen met Arriva niet met NS. 

Oh ja! Tja, dan klopt het in principe gewoon.

Wel suf zeg… en dat zal niet zozeer door NS Flex komen, maar je ook misschien overkomen bij een saldo-abonnement (geen dalkorting bij Arriva want er zat een busrit voor).

Reputatie 7
Badge +1

Het heeft niets met R-net te maken, maar alles met de berekening van de tarieven in Noord-Nederland. Trein- en busritten worden aan elkaar gekoppeld.

Dat betekent iemand met een vrij reizen-abonnement voor de trein (stel: Assen - Groningen - Groningen-Noord - bus), geen opstaptarief voor de bus in rekening gebracht krijgt. Dit is mijn eigen ervaring. De busrit van 2 kilometer kost dan € 0,40, Zou je vanaf station Groningen direct de bus nemen, dan betaal je volgens mij wel € 1.48, want de tariefstructuur van de NS staat hier los van.

Concreet houdt dat hier in dat de treinrit wordt gezien als voortzetting van de rit die om 17.50 uur (dus in de spits) is begonnen. Daarom is Weekend Vrij niet van toepassing. Zou je de bus een uur later nemen, dan is Weekend Vrij wel geldig, want dan is de busrit om 18.50 uur begonnen.

Dit werkt dus zowel voor- als nadelig voor de reiziger.

We hebben dus ook nog eens een keer 2 methodes om treinreizen te bereken??? Ik vind dit echt een eye-opener topic. Waarom werkt dat blijkbaar alleen in Groningen zo?? Ik vind het echt absurd.

Volgens mij werkt het bij Connexion op de Valleilijn inderdaad niet zo en wordt het opstaptarief bij de overstap van trein naar bus opnieuw in rekening gebracht.

En Arriva rekent voor Martenshoek - Kropswolde € 2,55, terwijl Arnhem Velperpoort - Arnhem Centraal (ook bij Arriva) € 1,31 kost.

Ik heb ooit nog een klacht ingediend bij de OV Ombudsman omdat bij een bus - bus overstap opnieuw het opstaptarief in rekening werd gebracht omdat ik met twee verschillende abonnementen reisde. Dat hoorde nu eenmaal bij het tariefsysteem, aldus de Ombudsman.

 

Het is echt een kwestie van uitproberen en meelezen in topics zoals dit. Mede vanwege dit soort problemen heb ik drie OV-chipkaarten, zodat ik het zelf op kan lossen door op station Groningen met een andere OV-chipkaart in te checken.

Ik heb een heel groot vermoeden dat er een wijziging heeft plaatsgevonden binnen het abonnement naar Weekend Vrij. Als deze wijziging kort voor reizen wordt gedaan dan pakt het systeem nog het oude abonnement. Het kan soms even duren voordat het systeem de wijziging heeft verwerkt. Er is eigenlijk niet anders mogelijk. Een BTM rit wordt nooit als treinreis gezien en kan dus ook niet leidend zijn voor de gemaakte kosten met de trein.

 

*Ik kan de kosten voor de trein inclusief kilometerkorting zelf ook niet verklaren. Ik ga het eens navragen.

Reputatie 5

 

Waarom werkt dat blijkbaar alleen in Groningen zo?? 

Het werkt niet alleen zo in Groningen, maar bijvoorbeeld ook in Limburg.

Ik kan me herinneren dat toen ik in Tegelen van de Arriva-trein op de Arriva-bus overstapte en omgekeerd het ook daar zo werkte en het in beide gevallen als overstap gold. Ik reisde destijds op saldo zonder abonnement.

Als ik dus een (Flex-)abonnement voor de trein heb zoals nu, dan gebruik ik in dit soort gevallen daarom een aparte OV-chipkaart of tegenwoordig bankpas voor de busreis. Dat om te voorkomen dat ik eventueel moet betalen of geen korting krijg op de trein.

Het werkt in ieder geval bij Arriva Noord en Limburg zo en ik vermoed misschien ook bij sommige combinaties van RRReis (Oost), maar daar heb ik het nooit uitgeprobeerd.

Ik heb een heel groot vermoeden dat er een wijziging heeft plaatsgevonden binnen het abonnement naar Weekend Vrij. Als deze wijziging kort voor reizen wordt gedaan dan pakt het systeem nog het oude abonnement. Het kan soms even duren voordat het systeem de wijziging heeft verwerkt. Er is eigenlijk niet anders mogelijk. Een BTM rit wordt nooit als treinreis gezien en kan dus ook niet leidend zijn voor de gemaakte kosten met de trein.

Het gaat er niet om dat een BTM-rit als treinreis wordt gezien, maar dat Arriva bus- en treinritten aan elkaar koppelt tot één OV-rit. Arriva rekent voor een treinreis met het tijdstip dat de OV-rit is begonnen. Of heeft u er (los van uw medewerkerschap bij de NS) ook kennis van hoe Arriva werkt?

 

Ik persoonlijk niet, maar ik hoop iemand binnen de organisatie te vinden die dit wel kan verklaren. 

Reputatie 7

Als het zo werkt dan moet men voortaan op reis met de voorwaarden van alle vervoerders op zak en liefst meerdere OV kaarten zeker in de provincies met treinen van een andere vervoerder. Het wordt steeds gekker het is toch een abonnement voor treinen en niet voor bussen tram en metro.

 

 

Badge +3

Als het zo werkt dan moet men voortaan op reis met de voorwaarden van alle vervoerders op zak en liefst meerdere OV kaarten zeker in de provincies met treinen van een andere vervoerder. Het wordt steeds gekker.

Ja, dit verwacht je natuurlijk niet en als het een NS trein vanaf Groningen was geweest zou er ook niets aan de hand zijn.

Ik vermoed dat je bij Arriva het meeste kans hebt op enige coulance, en laat je niet afschepen want de aanhouder wint.

Reputatie 5

Ik heb ooit nog een klacht ingediend bij de OV Ombudsman omdat bij een bus - bus overstap opnieuw het opstaptarief in rekening werd gebracht omdat ik met twee verschillende abonnementen reisde. Dat hoorde nu eenmaal bij het tariefsysteem, aldus de Ombudsman.

Het is echt een kwestie van uitproberen en meelezen in topics zoals dit. 

Inderdaad, kwestie van uitproberen en meelezen.

Als je met een Connexxion-bus van Amstelland Meerlanden reist met een ZWAM DalVoordeel en overstapt op een bus van Connexxion Haarlem-IJmond, dan betaal je opnieuw het basistarief van 1,08 euro (want je wisselt van reizen op ZWAM DalVoordeel naar reizen op saldo).

Als je met GVB verder reist dan reis je echter wel verder op je ZWAM DalVoordeel. Zonder korting bij GVB, maar je betaalt niet opnieuw het basistarief. Of als je de overstap maakt met een OV-chipkaart zonder kortingsabonnement dan betaal je ook niet opnieuw het basistarief. Bij een korte eerste rit is het dus goedkoper om geen gebruik te maken van je OV-chipkaart zonder kortingsabonnement.

De fout zit in dit geval wat mij betreft ook gewoon in het Flex Weekend Vrij-product van NS. Vrij reizen met de trein vanaf 18:30 op vrijdag is gewoon vrij reizen met de trein. Als je daarvoor niet met een bus gereisd mag hebben dan moet NS dat gewoon duidelijk maken (in de voorwaarden).

Badge +3

NS (Flex) Weekend Vrij even buiten beschouwing gelaten…

Zal Arriva in eerste instantie volhouden dat in die regio een BTM-Trein overstap (of andersom) telt als één reis. Met natuurlijk een korting op de prijs voor de trein omdat er al een stukje gereisd is.

Die ‘korting’ op de prijs voor de trein is het landelijke instaptarief van € 1,08 en geeft aan dat het precies zo werkt. Langeafstandskorting is niet aan de orde.

Dat is in principe verdedigbaar, maar als klant van NS (Flex of niet maakt niet uit) weet je dat dus niet, want het staat inderdaad nergens!

En nogmaals, als die overstap in Groningen op een NS trein geweest was zou er ook helemaal niets aan de hand zijn (óók niet met NS Flex).

In dat geval had je (gratis met Weekend Vrij) in Groningen bij NS moeten inchecken en via Meppel en Leeuwarden naar Sneek moeten reizen 😅 Wereldreis, en wie snapt dat allemaal?

Hou dus vol bij Arriva, verwijs ze naar dit topic en blijf volhouden totdat iemand het wel snapt.

Ik mag hopen dat Arriva weet dat NS (Flex) sinds juli 2022 géén onterechte kosten bij andere vervoerders meer wenst te corrigeren, want daar zijn afspraken over! 

Zie 

Dat gaat over net iets anders, maar de voorwaarden van OV-chipkaart (kan ze zo gauw niet vinden) waren er ook vrij helder over:

BTM en trein zijn verschillende modaliteiten, en ook al stond het daar niet zo specifiek, bij een BTM - NS Trein - BTM reis betaal je gewoon voor de losse NS treinreis en als het je lukt om binnen 35 minuten weer verder te gaan met BTM is dat geldig en betaal je dus niet opnieuw het instaptarief voor BTM (ongeacht waar of welke BTM vervoerder). Bij reizen op saldo gaat dat vlekkeloos.

Het probleem hier is dat Arriva -en andere vervoerders- hun treinen in feite zien als ware het BTM (met hetzelfde landelijke basistarief van € 1,08 plus een kilometerprijs die per provincie wat verschilt). Langeafstandskorting kennen ze ook, maar is in dit geval niet aan de orde.

Ik wens @Ramon Dario veel succes in de de discussie met Arriva over NS Weekend Vrij (en wat je daarbij dus zou verwachten als NS reiziger) 🤔

Want als je dat wist zou je natuurlijk wel via Meppel gereisd hebben, of in Groningen tot na 18:44 (die 35 minuten na BTM uitcheck) gewacht hebben voor de Arriva trein naar Leeuwarden/Sneek.

Als dit geen coulance waard is (via Arriva) weet ik het ook niet meer 🙄😴

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat dit probleem ontstaan is doordat er in die provincie ook gecombineerde bus/treinabonnementen bestaan.

Voor teruggave zou je kunnen kijken of Arriva je tegemoet kan komen.

Ha, ik zie inderdaad dat Arriva € 1,08 korting heeft gegeven op de treinreis. 

@Robert B Arriva hanteert nu juist geen kilometerprijs in Noord-Nederland, want Kropswolde - Martenshoek (één station) is even duur als Kropswolde - Hoogezand-Sappemeer (twee stations). 

Badge +3

Ha, ik zie inderdaad dat Arriva € 1,08 korting heeft gegeven op de treinreis. 

@Robert B Arriva hanteert nu juist geen kilometerprijs in Noord-Nederland, want Kropswolde - Martenshoek (één station) is even duur als Kropswolde - Hoogezand-Sappemeer (twee stations). 

Hmm,

https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=KW&end=&end=MTH is 1 TE

https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=KW&end=&end=HGZ is 3 TE

De Reisplanner geeft voor beide inderdaad € 2,55 met Arriva, en dat lijkt in de verste verte niet op een basistarief van € 1,08 plus prijs per TE/km.

Elders (Qbuzz DMG lijn) werkt het wel zo:

https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=SDT&end=&end=HBZM (1 TE) kost € 1,30 dus € 0,22 per TE
https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=SDT&end=&end=GND (4 TE) kost € 1,95 ook afgerond € 0,22 per TE

Ik heb meerdere collega's gesproken waarbij ik de hoop had dat ze dit konden verklaren. Dat is helaas niet het geval. Dit valt ook niet te achterhalen voor mij.

Badge +3

Ik heb meerdere collega's gesproken waarbij ik de hoop had dat ze dit konden verklaren. Dat is helaas niet het geval. Dit valt ook niet te achterhalen voor mij.

Zou je misschien nog kunnen achterhalen waarom BTM vervoerders verkeerd weergegeven worden in de Reishistorie?

Dus R-net voor Arriva Noord en Valleilijn voor Connexxion/Hermes/Bravo bussen in Eindhoven?

Nu: 

Voorheen stond er (zelfde datum):

De busritten worden natuurlijk wel als zodanig weergegeven 

  • Product: Bus, Tram en Metro reizen

Dat kan ik nog wel doen. Dan dien ik wel de gegevens van Ramon Dario te ontvangen. Zou je mij een privébericht willen sturen, Ramon?

Reageer