Volgens NS International is er geen echt alternatief, want daar wordt alleen vermeld dat je met een TrajectVrij abonnement 40% korting op het Nederlandse deel van een internationaal kaartje krijgt. Alleen reist u naar Arnhem, dus volledig met de ICE, en is er dan niet echt een traject te kiezen.
Een NS Flex AltijdVrij of DalVrij abonnement is wel gewoon bruikbaar voor de ICE, in combinatie daarmee kunt u namelijk een kaartje met 100% korting voor het Nederlandse traject kopen. Let er wel op dat DB dat kortingspercentage niet kent, dus die kaartjes kunt u alleen bij NS International (of NMBS) boeken. Een combinatie van zo'n abonnement met een Duits abonnement kan mits dat Duitse abonnement tot de grens geldig is. Alleen zijn die abonnementen wel wat prijzig voor het korte stukje wat u aflegt.
Bij de invoering van de grensabonnementen (in 2014 of 2015 zeg ik uit mijn hoofd) heeft NS zonder overleg gecombineerde abonnementen met andere vervoerders naar de grens afgeschaft (bv. Sliedrecht - Roosendaal grens). Er waren alleen nog abonnementen op NS-trajecten mogelijk (alleen Venlo grens was om onduidelijke redenen gebleven). Dat is toen meteen gemeld, NS beloofde dat die mogelijkheid zou terugkomen en dit jaar is dat er dan eindelijk gekomen. Maar… deze keer zijn ook weer zonder overleg nog meer grenspunten verdwenen voor de grensabonnementen. Er zijn er nog maar 2 over:
https://www.nsinternational.com/nl/tarieven-en-kortingen/ns-flex-traject-vrij
NS beweert dat ze alleen de grenspunten hebben behouden die daadwerkelijk gebruikt worden.
Klaag dus vooral bij NS. En als je andere reizigers kent die zo'n abonnement hadden, moedig ze dan ook aan om te klagen. Zonder klachten zal NS immers stellen dat er geen probleem is.
Alle Grensabonnementen (Traject Vrij tot de grens) worden per 2023 beëindigd. Zie
De pagina waar @rvdborgt naar linkt zal dus spoedig verdwijnen.
Het grensabonnement is/wordt opgenomen in NS Flex Traject Vrij. Ik denk dat je het in dat licht moet bezien dat de speciale grensabonnementen weer verdwijnen. Vroeger waren het ook gewone trajectabonementen.
Inmiddels zijn Emmerich(Gr) en Bad Bentheim(Gr) weer toegevoegd als mogelijke bestemmingen voor NS Flex Traject Vrij. NS monitort dit naar eigen zeggen een jaar.