beantwoord

grensabonnement naar Duitsland

  • 2 October 2022
  • 6 reacties
  • 281 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo, 

Per mei 2021 heeft de NS het grensabonnement naar Duitsland afgeschaft. Ik reis voor werk van Düsseldorf naar Arnhem Centraal met de ICE. Voor zover ik weet is er geen alternatief voor deze reis. De klantenservice vertelt dat ik een NS flex abonnement kan nemen maar dit abonnement schijnt niet te gelden in de ICE en je kan niet in/uitchecken. Ik begrijp dat een nieuw grensabonnement naar Belgie al gerealiseerd is maar naar Duitsland nog niet. Komt dit nog? Zo ja, per wanneer? Wat is anders een alternatief voor het traject Düsseldorf-Arnhem met de ICE?

 

Groet,

Eva 

icon

Beste antwoord door Daniel 2 October 2022, 21:47

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Volgens NS International is er geen echt alternatief, want daar wordt alleen vermeld dat je met een TrajectVrij abonnement 40% korting op het Nederlandse deel van een internationaal kaartje krijgt. Alleen reist u naar Arnhem, dus volledig met de ICE, en is er dan niet echt een traject te kiezen.

Een NS Flex AltijdVrij of DalVrij abonnement is wel gewoon bruikbaar voor de ICE, in combinatie daarmee kunt u namelijk een kaartje met 100% korting voor het Nederlandse traject kopen. Let er wel op dat DB dat kortingspercentage niet kent, dus die kaartjes kunt u alleen bij NS International (of NMBS) boeken. Een combinatie van zo'n abonnement met een Duits abonnement kan mits dat Duitse abonnement tot de grens geldig is. Alleen zijn die abonnementen wel wat prijzig voor het korte stukje wat u aflegt.

Reputatie 7
Badge +1

Ja ken ook met de RE 19 naar Dusseldorf. Alleen die heeft natuurlijk wel veel stops en doet er ook een stuk langer over.

https://www.vias-online.de/wp-content/uploads/sites/5/2022/01/Fahrplan-RE19-VIAS-Uebergangsfahrplan-01.02.-25.02.2022-v2.1.pdf  

Reputatie 7
Badge +1

Bij de invoering van de grensabonnementen (in 2014 of 2015 zeg ik uit mijn hoofd) heeft NS zonder overleg gecombineerde abonnementen met andere vervoerders naar de grens afgeschaft (bv. Sliedrecht - Roosendaal grens). Er waren alleen nog abonnementen op NS-trajecten mogelijk (alleen Venlo grens was om onduidelijke redenen gebleven). Dat is toen meteen gemeld, NS beloofde dat die mogelijkheid zou terugkomen en dit jaar is dat er dan eindelijk gekomen. Maar… deze keer zijn ook weer zonder overleg nog meer grenspunten verdwenen voor de grensabonnementen. Er zijn er nog maar 2 over:

https://www.nsinternational.com/nl/tarieven-en-kortingen/ns-flex-traject-vrij

NS beweert dat ze alleen de grenspunten hebben behouden die daadwerkelijk gebruikt worden.

Klaag dus vooral bij NS. En als je andere reizigers kent die zo'n abonnement hadden, moedig ze dan ook aan om te klagen. Zonder klachten zal NS immers stellen dat er geen probleem is.

Badge +3

Alle Grensabonnementen (Traject Vrij tot de grens) worden per 2023 beëindigd. Zie 

De pagina waar @rvdborgt naar linkt zal dus spoedig verdwijnen.

Reputatie 7
Badge +1

Het grensabonnement is/wordt opgenomen in NS Flex Traject Vrij. Ik denk dat je het in dat licht moet bezien dat de speciale grensabonnementen weer verdwijnen. Vroeger waren het ook gewone trajectabonementen.

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels zijn Emmerich(Gr) en Bad Bentheim(Gr) weer toegevoegd als mogelijke bestemmingen voor NS Flex Traject Vrij. NS monitort dit naar eigen zeggen een jaar.

Reageer