Skip to main content
Antwoord

Groningen plat en keuzedagen coulance?

• February 5, 2025
  • 16 reacties
  • 333 Bekeken

Groningen station is in de maanden mei t/m juli of langer treinvrij, zegt ProRail. Concreter kunnen ze het nog niet maken en NS weet nog van niks (zegt klantenservice). Aangezien het een knooppunt is tussen het noorden en de rest van Nederland, treft dit veel reizigers. ProRail zegt dat NS dit pas kan verwerken als alles zeker is, en dat is kort voor de ingangsdatum.
Mijn jaarlijks te verlengen dalvoordeelabonnement met keuzedagen loopt over enkele weken af. Ik belde om het stop te zetten, omdat ik de maanden dat ik de meeste van die keuzedagen gebruik niet met de trein kan vanwege deze werkzaamheden in Groningen. De dame van de klantenservice zei dat ik pas na een jaar weer een nieuw abonnement met keuzedagen kan nemen. Het zij zo.
Toch zou ik het coulant vinden als NS in dit soort situaties - knooppunt plat voor 3 maanden of langer - de mogelijkheid te opent om wél binnen een jaar een nieuw abonnement af te sluiten.

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi Algje,

Er zal ongetwijfeld vervangend vervoer ingezet worden, waarin de Keuzedagen ook gewoon geldig zijn. Het is dus niet zo dat je maandenlang helemaal niet kunt reizen.

16 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • February 5, 2025

Hoi Algje,

Er zal ongetwijfeld vervangend vervoer ingezet worden, waarin de Keuzedagen ook gewoon geldig zijn. Het is dus niet zo dat je maandenlang helemaal niet kunt reizen.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • February 5, 2025

Klopt, maar die keuzedagen gebruik ik voor dagretours van Noordoost naar Zuidwest, die op zich al ruim 4 uur duren (enkele reis) en met vervangend vervoer nog een half of heel uur langer. Dat is geen doen.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 5, 2025

Mja, dat is wel vervelend dan. Het schijnt momenteel systeemtechnisch gewoon echt niet te kunnen om eerder weer een abonnement met Keuzedagen af te sluiten. Kwestie van: computer says no. (Al vind ik daar wel wat van. Het zijn uiteindelijk mensen die het systeem bedenken en programmeren)
Er komen hier regelmatig verzoeken voorbij om de Keuzedagen om te zetten van 2e klas naar 1e klas, of andersom. Dan is ook steevast het antwoord dat het technisch gewoon niet mogelijk is, en je eerst een jaar moet wachten.

• Koploper****
  • February 5, 2025

Toch zou ik het coulant vinden als NS in dit soort situaties - knooppunt plat voor 3 maanden of langer - de mogelijkheid te opent om wél binnen een jaar een nieuw abonnement af te sluiten.

U kunt gewoon reizen met vervangend busvervoer dus er lijkt me geen reden voor een uitzondering.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 5, 2025

Zeg in ieder geval uw abonnement met keuzedagen nooit op. Groningen er uit is regionaal zeker rampzalig, maar Zwolle. en dat is voor alle verkeer naar het Noorden en een deel van het Oosten,  was nog erger. Dan houdt van en naar het Noorden bijna alles op.  Het is toen met busvervoer redelijk opgelost, met onder meer de verbinding Meppel-’t Harde. In Zwolle staat de trein naar Leeuwarden tien minuten stil en met de rechtstreekse busverbinding en de aansluiting in Meppel was het allemaal wel te doen. Die tien minuten kun je verhoudingsgewijs van de tijd die de bus er over doet aftrekken.

Als het vanaf Haren of Europapark kan, is de afstand niet te groot. De trein Nieuweschans naar Haren kan via het tussenboogje, vanuit het Oosten gezien vanaf Hoogezand. Vanaf Groningen-Noord en Zuidhorn zal het niet zonder busvervoer gaan als alles er echt uit ligt.

Ik verwacht geen coulance op dit punt. Ik zou het dus ook niet vragen, gezien bovenstaande.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • February 5, 2025

Mijn advies is ook om keuzedagen nooit op te zeggen. Voor zover ik het kan beoordelen is er geen betere aanbieding bij NS dan de keuzedagen. Hoewel het misschien minder aantrekkelijk is zou je kunnen overwegen om de 7 keuzedagen buiten juli en augustus in te zetten. Of door gebruik te maken van het vervangend vervoer.

Wanneer het vervangend vervoer ver van te voren gepland kan worden is het meestal wel in orde.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 5, 2025

Lijkt mij niet dat er 3 maanden lang 7 dagen per week geen treinen rijden. Daarbij zal er vervangend vervoer zijn. Als NS coulance zou moeten toepassen vanwege werkzaamheden dan zouden ze dat het hele jaar moeten doen. En waarom zou iemand uit Groningen wel coulance krijgen en iemand uit een andere plaats die 3 maanden niet naar Groningen zou kunnen geen coulance krijgen? Iemand die 3 maanden ziek is krijgt ook geen coulance. Er blijven nog 9 maanden over om de 7 keuzedagen te kunnen gebruiken.

Zeg het keuzedagenabonnement niet op, als je dat nog niet hebt gedaan. Een jaar geen keuzedagen lijkt mij vervelender dan 3 maanden niet reizen, vanwege het niet willen gebruiken van vervangend vervoer.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • February 5, 2025

Er wordt in dit artikel gesproken over 51 dagen dat is dus ruim 7 weken. 

https://www.prorail.nl/nieuws/treinvrije-periode-groningen-verschuift-van-2023-naar-2025

We hebben niet al te lang geleden de problemen met die fietstunnel gehad in Groningen. De treinen reden toen naar Groningen-Europapark. Ik neem aan dat dat bij deze werkzaamheden ook zo zal gaan en dan is het volgens mij vrij onzinnig om je keuzedagenabonnement dan op te zeggen.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • February 5, 2025

Een bericht van over de verlenging van de treinvrije periode naar 51 dagen is ook te vinden op https://www.groningenspoorzone.nl/nieuws/verlenging-buitendienststelling-groningen.

Zoals ​@Thom al aangeeft zal het treinvervangende busvervoer niet een enorm lang traject zijn. Hooguit Groningen - Groningen Europapark of Groningen - Haren.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • February 5, 2025

Een bericht van over de verlenging van de treinvrije periode naar 51 dagen is ook te vinden op https://www.groningenspoorzone.nl/nieuws/verlenging-buitendienststelling-groningen.

Zoals ​@Thom al aangeeft zal het treinvervangende busvervoer niet een enorm lang traject zijn. Hooguit Groningen - Groningen Europapark of Groningen - Haren.

Wordt inderdaad gesproken over verlenging maar een duur wordt niet gegeven. Ik had de reactie van Thom even niet gelezen. 

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • February 5, 2025

verlenging van de treinvrije periode naar 51 dagen

De treinvrije periode was zonder verlenging al 51 dagen. Deze periode wordt nu dus nog langer.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • February 5, 2025

Of het voor u enige verlichting of opties biedt kan ik niet beoordelen. Maar in de treinvrije periode gaan alle treinen starten (en keren) op Groningen Europapark. Als ik het goed heb is dat geen tientallen kilometers verderop, maar dat maakt het ongemak (misschien) niet minder natuurlijk.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 7, 2025

Als oud-inwoner van de gezelligste stad van Nederland kan ik mensen gerust stellen. Het is voor een groot deel vanaf het station langs doorgaande wegen.

• Koploper****
  • February 8, 2025

Of het voor u enige verlichting of opties biedt kan ik niet beoordelen. Maar in de treinvrije periode gaan alle treinen starten (en keren) op Groningen Europapark. Als ik het goed heb is dat geen tientallen kilometers verderop, maar dat maakt het ongemak (misschien) niet minder natuurlijk.

Kan dat? Want ze gaan nu tegelijkertijd dat weggespoelde stuk bij station Euroborg definitief repareren.

• Reisleider*
  • February 8, 2025

Die locatie is toch bij de verdiepte ligging van Ring Zuid? Dat ligt tussen Groningen en Groningen Europapark. In theorie zou Europapark vanuit het oosten en zuiden dus nog bereikbaar moeten zijn. 

• Reisadviseur*
  • February 8, 2025

de gedachte "je kunt gewoon reizen dus er is niks aan de hand" vind altijd heel erg simplistisch. alsof je een 100 mbit internet abonnement neemt en je krijgt maar 50, en dat de provider dan zegt "je hebt verbinding, je hebt niks te zeuren. Op het spoor is dat schijnbaar normaal😁