handleiding ns flex combineren met bus, tram of metro abonnement | NS Community

handleiding ns flex combineren met bus, tram of metro abonnement

  • 2 February 2021
  • 6 reacties
  • 2553 Bekeken

Afgelopen week heb ik contact gehad met NS, omdat ik een ns flex abonnement wilde combineren met een kortingsabonnement voor de bus. De eerste medewerker die is sprak adviseerde mij om hiervoor gebruik te maken van twee verschillende ov chipkaarten. Dit lijkt mij een redelijk belachelijk advies, aangezien de ov chipkaart juist bedoeld was voor het hele ov. Daarna meerdere malen contact gehad om het bus, tram en metro gedeelte van ns flex uit te laten zetten. Automatisch werd mijn saldo teruggestort naar mijn rekening. Dit is super onhandig, omdat het saldo nodig is om met de bus te kunnen reizen. Bij NS automaten is het tevens niet mogelijk om saldo te laden. Ik kwam hier pas op het station achter en ik was hier door de verschillende ns medewerkers niet op gewezen. Wederom heb ik contact gezocht met de NS om te vragen hoe ik nu saldo op mijn ov kaart kan laden. Na verschillende mensen op verschillende afdelingen te hebben gesproken, kon nog niemand me echt helpen. Ik werd doorverwezen naar de servicebalie. Daar lukte het uiteindelijk wel. Het opladen via een servicebalie kost 50 cent per keer, maar hier kwam ik pas later achter.

 

Mijn vraag is: kan er een handleiding komen voor zowel reizigers als NS personeel, zodat dit soepeler verloopt voor alle reizigers die hiermee te maken hebben?

 

Waarom is het niet mogelijk om saldo te laden via een ns kaartautomaat? Bij Arriva en de palen van ov chipkaart zelf kan dit namelijk wel.


6 reacties

Hoi Reizi90r. Welkom bij de Community.

Vervelend dat het zo onduidelijk is wat betreft NS Flex en het opladen van je OV-chipkaart. Onze Klantenservice kan het BTM (bus/tram/metro) deel van NS Flex uitschakelen. Deze dien je vervolgens bij de automaat van de kaart te verwijderen. Zo reis je met de bus, tram en metro weer op saldo. Helaas is saldo laden bij de NS automaat niet mogelijk, deze herkent namelijk dat je NS Flex op je kaart hebt staan en op rekening reist. Je krijgt vervolgens alleen de mogelijke opties in combinatie met NS Flex. Automaten in bijvoorbeeld de supermarkt of van een andere vervoerder kunnen wel gebruikt worden om je saldo op te laden. Ik vind het jammer om te lezen dat mijn collega's hier niet van op de hoogte waren, deze informatie is voor ons intern namelijk voor iedereen op de Klantenservice beschikbaar.

Badge +3

Wat zou het handig zijn als een NS kaartautomaat kan herkennen dat je weliswaar NS Flex (trein) hebt, maar het BTM deel ontbreekt. En dan gewoon de optie voor saldo laden tonen, zoals alle andere oplaadpunten?

Of gewoon ongeacht NS Flex altijd saldo kunnen laden want voor veerpontjes, watertaxi en sommige nachtbussen heb je simpelweg saldo nodig, die herkennen Flex helemaal niet. 

De ‘service’ van NS om bij een overstap naar Flex automatisch opladen en het saldo van je kaart te halen is natuurlijk handig voor de meeste mensen, maar weigeren om er bij een NS automaat weer saldo op te kunnen zetten voor BTM (of iets anders) is natuurlijk te gek voor woorden eigenlijk.

Maar goed, voor Flex zonder BTM kan je ook nog automatisch saldo laden (opnieuw) activeren, of online saldo bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Dat kan je dan wél weer ophalen bij een NS automaat… 

Tot zover ‘mijn’ instructie voor reizigers, en NS. :sweat_smile:

 

@Robert B Bedankt voor de tips en de link.

Vandaag wilde ik saldo laden op station Breda. De kaartautomaten van NS had ik gezien, maar hier kan ik vanwege Flex geen gebruik van maken, dus liep ik door naar de servicebalie op zoek naar de gele automaat van ov chipkaart zelf. Bij de balie vroeg ik waar ik saldo kon laden bij de gele palen van ov chipkaart. Ik werd alsnog gewezen op de kaartautomaten van NS.. Aangegeven dat ik NS Flex heb, ‘maar mevrouw dan heeft u helemaal geen saldo nodig’. Dat heb ik wel en daarom vraag ik hoe ik het kan opladen :zipper_mouth: . Het irriteert me dat ik steeds moet uitleggen waarom ik saldo wil laden.

Ik had begrepen dat er op ieder station palen van ov chipkaart zouden staan? Ik ben nu geholpen door een servicemedewerkster van Arriva. Ik vind het nog altijd vrij onhandig om bij de servicebalie mijn saldo op te moeten laden. Zijn er op ieder station mogelijkheden (kaartautomaten) om saldo op te laden buiten openingstijden van de servicebalie? Zo ja, is er ergens een overzicht waar ik die kan vinden op het station?

Ik begrijp nog steeds niet wat de meerwaarde is van NS Flex. Volgens NS zouden reizigers het een voordeel vinden om zonder saldo te kunnen reizen. In de praktijk bestaat dit voordeel in veel gevallen niet en is het vooral erg irritant en onhandig.

Of er op ieder station een automaat van OV-chipkaart aanwezig is durf ik niet te zeggen. Ik heb zo'n vermoeden dat je enkel OV-chipkaart automaten te zien krijgt als je op deze website de optie 'Sterabonnement kopen’ selecteert.

NS Flex is niet voor elke reiziger even handig, dat klopt. Als je van NS Flex af wil zien kunnen we dat via de Klantenservice uiteraard voor je regelen.

Badge +3

Automaten ‘van OV-chipkaart’ op stations zijn er in de regel op stations met poortjes, en dan binnen de poortjes.

Daar kan je dan saldo laden of een bestelling ophalen en verder eigenlijk niets, vergelijk het met de (CCV) automaten bij supermarkten e.d. Ik meen dat die dingen een ‘300 nummer’ hebben. Zie ook dit topic.

Oh, en deze dingen van NS, maar of je daar met een Flex abonnement terecht kunt weet ik niet.

Ik heb nog steeds niet echt een antwoord op mijn vraag. Al vele jaren reis ik met NS. Nooit gebruik hoeven te maken van de servicebalie of problemen gehad met de kaartautomaten. Ik heb geen idee waar de automaten van OV-chipkaart op het station zouden moeten staan. Zelfs nu ik er actief naar op zoek ga. Kunnen jullie mij helpen bij dit probleem?

@Robert BIk heb het geprobeerd, maar bij die palen / dingen van NS kan ik met mijn Flex abonnement niet terecht. Wat kan ik met dat 300 nummer?

Als er qua kosten, korting en voorwaarden een vergelijkbaar product is, hoor ik dat graag.

Reageer