beantwoord

Heeft de NS foutief extra kosten gerekend voor het wisselen van abbonement?

  • 5 December 2023
  • 7 reacties
  • 129 Bekeken

 

Ik ben een paar dagen geleden geswitcht van het gratis-ex-studenten-dal-korting abonnement naar een weekend-vrij abonnement met dal-korting. Ik had dit ex-studentabonnement nu ongeveer 4 maanden. Toen ik echter de factuur kreeg voor dit abonnement zag ik dat de NS €5.60 in rekening had gebracht voor “Berekende actiekorting”. Dit is precies de prijs van een regulier dal-korting-abbonement.

Ik vond dit vreemd, dus ik heb de klantenservice gecontact en deze wist me te vertellen dat deze €5.60 in rekening was gebracht omdat (als ik het goed begrijp) ik mijn volledige jaar gratis abonnement niet heb opgemaakt. Ik heb echter de voorwaarden gecheckt en deze noemt niets over extra kosten of niet vroegtijdig kunnen wisselen van abonnement (m.u.v. de eerste maand). Ligt het aan mij of heeft de NS hier een fout gemaakt? Zo niet, kan iemand me uitleggen waarom ik €5,60 moet betalen? Hieronder kunnen jullie een gedeelte van de factuur zien die ik heb gekregen.

 

 

 

Een screenshot uit de factuur
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 December 2023, 12:55

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo Kaniskogel en welkom bij de NS Community,

 

Helaas vervalt het gratis abonnement als je deze laat wijzigen of beëindigen. Dit staat onder het vierde kopje in deze voorwaarden.

Dus op het moment dat ik mijn abonnement wijzig, vervalt eerste de korting, en daarna moet ik zowel mijn oude als nieuwe abonnementskosten betalen? 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je ooit op de 30e het NS Flex studenten/afgestudeerden aanbod hebt in laten gaan klopt het mogelijk wel.

Je actiekorting voor (pakweg) december zou op een vorige factuur berekend moeten zijn als -€ 5,60 (negatief bedrag), maar omdat je er nu geen gebruik meer van maakt betaal je die terug.

Maar omdat dit om een volledige maand gaat denk ik toch dat er iets mis gaat. Gebeurt wel vaker, zie 

Of (uit het archief) iets soortgelijks… Verleende korting voor een periode waar je het betreffende abonnement niet meer hebt betaal je (naar rato aantal dagen) terug.

https://www.dropbox.com/scl/fi/qv718j5yishm1u7x947s4/screencapture-community-ns-nl-archief-43-op-factuur-actiekorting-30-10-t-m-30-10-67229-2023-12-05-21_36_47.png?rlkey=iutic14kra3jlgcqnxofxfq0p&dl=0

Ik zou contact opnemen met de Klantenservice, want zoals het er nu staat betaal je € 5,60 aan korting die je nooit (eerder) gekregen had.

Edit: Erryt to the rescue… Profiel aanvullen doe je via https://community.ns.nl/settings/profile (naam, adres, e-mail en NSR klant/debiteurnummer zoals op je factuur). Alleen moderators kunnen die zien.

Zoals ik het begrijp hoef je deze niet te betalen. Zou je je NAW-gegevens in jouw profiel willen aanvullen en mij een privébericht willen sturen? Ik zoek het dan graag voor je uit. Hou er wel rekening mee dat ik niet alle dagen hier actief ben en het soms even kan duren voordat ik weer een antwoord geef. Dit is minimaal 1 keer per week.

Badge +3

Mocht je later (in het nog lopende jaar vanaf aanvang Dal Voordeel met studenten/afgestudeerden korting) weer willen wisselen naar Dal Voordeel dan zou je de korting opnieuw moeten krijgen, voor de restererende tijd van ‘het kortingsjaar’ dus.

Ik heb het voor TS in orde gemaakt zodat de 5,60 euro weer in mindering zal worden gebracht op de volgende factuur. Ik heb het de technische afdeling laten weten dat dit is gebeurd om dit uit te zoeken.

Badge +3

Er speelt hier ook iets anders, en dat zijn de datums op de (maandelijkse) Flex factuur.

Daar zou niet moeten staan 30-11 t/m 30-12 maar t/m 29-12.

Uiteraard dien je eerder verrekende korting op een Dal Voordeel abonnement terug te betalen zodra je wisselt naar Weekend Vrij. Was het maar waar dat je als ex-student ook € 5,60 korting kreeg op een ander Flex abonnement 🤣 (dat was bij saldo-abonnementen vroeger wel zo, je kreeg dan 50 euro korting op een jaarabonnement).

Meestal gaat dat om een deel van een maand maar in dit geval toevallg een hele maand (+1 dag)?

Hoe dan ook, de € 5,60 korting voor december heb je nooit gekregen dus hoef je ook niet terug te betalen.

Reageer