beantwoord

Hoe duur is klassewissel met traject vrij abonnement?

  • 31 August 2022
  • 6 reacties
  • 844 Bekeken

Ik ben verhuisd en wil nu graag met de trein naar mijn werk. Met het traject vrij abonnement zou ik het goedkoopst uitkomen (Ede centrum - Amersfoort Centraal, 190,10 per maand). Ik las op de site van NS dat er per reis ook een klassewissel mogelijk is, van 2 naar 1. Er staat ook dat de prijs varieert per traject, maar ik kan niet vinden hoe duur dat dan is voor het traject ede Centrum-Amersfoort c. 

Ik wil het abonnement pas vanaf oktober in laten gaan, en kan daarom in de app niet bekijken hoe duur dit is. Kan iemand mij de kosten van een klassewissel op dit traject vertellen? Bedankt!

icon

Beste antwoord door Robert B 1 September 2022, 19:57

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Heb je ooit wel eens precies gekeken wat er op dat treintje staat? Dat lijntje is NIET van tante NS, maar van de Connexxion-werd ooit Kippenlijn genoemd, nu Valleilijn. Conx is eigendom van transDEV, een enorm grote Franse internationale vervoerder. Dit omdat je specifiek centrum noemt als halte- vanaf Ede-W, net nog in grote ombouw, kan je kiezen door met NS/IC via Utrecht te gaan=veel meer KMs, hogere prijs.

Als ik me goed herinner is er hooguit een klein blokje precies dezelfde stoelen die als 1e worden aangeduid-in hoeverre dat ook wordt gerespecteerd door de bulk sreuwende scholiertjes op spitstijden-geen idee. Het is bible-belt country, dus mogelijk vat dat mee. Begin eerst eens op de site van connexxion te kijken-mogelijk hanteren ze ook nog andere prijzen.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens NS betaal je een toeslag van 67% van de ritprijs in de 2e klas als je een NS Flex abonnement hebt.

Verwacht overigens niet teveel van de 1e klas op de Valleilijn. Het zijn iets dikkere stoelen maar niet perse veel comfortabeler. En verder krijg je er alleen een leeslampje en tafeltje bij. Wel vaak rustiger in dat aparte hokje.

Heb je ooit wel eens precies gekeken wat er op dat treintje staat? Dat lijntje is NIET van tante NS, maar van de Connexxion-werd ooit Kippenlijn genoemd, nu Valleilijn. Conx is eigendom van transDEV, een enorm grote Franse internationale vervoerder. Dit omdat je specifiek centrum noemt als halte- vanaf Ede-W, net nog in grote ombouw, kan je kiezen door met NS/IC via Utrecht te gaan=veel meer KMs, hogere prijs.

Als ik me goed herinner is er hooguit een klein blokje precies dezelfde stoelen die als 1e worden aangeduid-in hoeverre dat ook wordt gerespecteerd door de bulk sreuwende scholiertjes op spitstijden-geen idee. Het is bible-belt country, dus mogelijk vat dat mee. Begin eerst eens op de site van connexxion te kijken-mogelijk hanteren ze ook nog andere prijzen.

Bedankt voor je reactie. Ja ik heb op de trein gekeken, én op de site van conexxion (specifiek over de valleilijn) en het ns traject vrij abonnement is gewoon te gebruiken voor die lijn. Sterker nog, er is geen apart abonnement of maandkaart van conexxion beschikbaar. Als je het antwoord op mijn vraag niet weet is het misschien handiger volgende keer niet te reageren.

Volgens NS betaal je een toeslag van 67% van de ritprijs in de 2e klas als je een NS Flex abonnement hebt.

Verwacht overigens niet teveel van de 1e klas op de Valleilijn. Het zijn iets dikkere stoelen maar niet perse veel comfortabeler. En verder krijg je er alleen een leeslampje en tafeltje bij. Wel vaak rustiger in dat aparte hokje.

Die 67% heb ik ook gevonden, wordt er dan per reis die je maakt met klassewissel een extra bedrag op de factuur gezet? Dat was me een beetje onduidelijk. 

 

Het gaat me met name om de rust en zitplek, niet per se het comfort. Ik werk in het onderwijs en zou graag wat werk gedaan krijgen onderweg naar werk/huis. In een volle spitstrein is het lastig nakijken heb ik ervaren. Maar bedankt voor de waarschuwing!

Badge +3

Als je NS Flex Traject Vrij hebt (zoals bijna iedereen met Traject Vrij tegenwoordig) en de Klassewissel dus in Mijn NS of de NS app doet, dan wordt er 67%* gerekend van de prijs die je reis 2e klas zou kosten (zie de Reisplanner), en zal op je factuur terecht komen.

In feite is dat gewoon het verschil tussen 1e en 2e klas, omdat het 2e klas deel afgekocht is door je abonnement.

Daarbij krijg je natuurlijk 40% korting buiten de spits, dus dan betaal je effectief 40,2% van de prijs 2e klas voltarief*.

Per rit Ede-Wageningen - Amersfoort (Valleilijn) die je 1e klas maakt betaal je dus € 5,61 (spits) of € 3,36 (dal) via je factuur.

Reis je met NS (via Utrecht) dan is het € 8,51 resp. € 5,11

* Voor de Valleilijn is de 1e klas toeslag 70% maar zie voor de juiste prijs de Reisplanner en dan ‘Meer Prijzen’.

Badge +3

Ter aanvulling: als je Traject Vrij uit een automaat hebt gekocht (1 maand of 3 maanden) of een ander vrij reizen abonnement op saldo dan kan je naar 1e klas upgraden bij een kaartautomaat.

Zie deze pagina en dan ‘Abonnement op saldo’.

Dat kost dan voor één dag €25 (spits), €10 (dal) en €6 voor een dag in het weekend.

Voor alleen Ede-Wageningen - Amersfoort is de Flex optie (per enkele reis bijbetalen) goedkoper.

Reageer