beantwoord

Hoe kan ik aantonen dat ik wel gewoon geldig reisrecht had? Ik heb een email en 50 euro onterechte boete gekregen.

  • 8 February 2024
  • 26 reacties
  • 565 Bekeken

  • Reisadviseur*
  • 7 reacties

Vandaag ontving ik een email van de NS dat ik 50 euro moet betalen omdat ik ongeldig reisrecht had op 5 februari. Op maandag reis ik regelmatig retour van Amsterdam naar Amersfoort. Aangezien ik een pas en abonnement heb check ik altijd gewoon in en uit. Ik heb al een keer eerder op dit traject onterecht de melding gekregen dat ik niet zou hebben uitgecheckt. Dat was destijds ook onterecht.

Nu wordt er gesteld dat ik niet heb ingecheckt in Amersfoort voor mijn terugreis. Om überhaupt het station uit te kunnen of naar de perrons te kunnen gaan staan er poortjes met hoge deuren. Ik check dus gewoon in en uit. Op die dag ging het poortje open na mijn incheck. Ik zag de bevestiging op het scherm bij het opengaan van de deurtjes. zonder pas geen open deur. Anders gaan ze niet eens open. Hoe kan ik dit bewijzen? Als iemand zou willen reizen zonder te betalen is het nagenoeg onmogelijk om erover heen te klimmen. Ik hoor het graag want ik vind het bijzonder vervelend hiervan beschuldigd te worden. Ik neem aan dat er camera’s hangen in de centrale hal waar ik ben in en uitgecheckt?

Uit mijn reishistorie blijkt toch ook gewoon dat ik een normale reiziger ben? Ik vind het echt een lastige zaak. Ik hoor graag wat ik nu moet of kan doen?

icon

Beste antwoord door Enna 9 February 2024, 21:02

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een incheck is te zien in je reishistorie dus daarmee kun je het aantonen. Wat wel het geval zou kunnen zijn is dat je in Amersfoort niet bij NS hebt ingecheckt maar bij RRReis (Keolis), voorheen Connexxion. Dit moet ook te zien zijn in je reishistorie. In Amersfoort staan poortjes van 2 vervoerders, de fout van bij de verkeerde vervoerder inchecken wordt vaker gemaakt

Vandaag ontving ik een email van de NS dat ik 50 euro moet betalen omdat ik ongeldig reisrecht had op 5 februari. Op maandag reis ik regelmatig retour van Amsterdam naar Amersfoort. Aangezien ik een pas en abonnement heb check ik altijd gewoon in en uit. Ik heb al een keer eerder op dit traject onterecht de melding gekregen dat ik niet zou hebben uitgecheckt. Dat was destijds ook onterecht.

Nu wordt er gesteld dat ik niet heb ingecheckt in Amersfoort voor mijn terugreis. Om überhaupt het station uit te kunnen of naar de perrons te kunnen gaan staan er poortjes met hoge deuren. Ik check dus gewoon in en uit. Op die dag ging het poortje open na mijn incheck. Ik zag de bevestiging op het scherm bij het opengaan van de deurtjes. zonder pas geen open deur. Anders gaan ze niet eens open. Hoe kan ik dit bewijzen? Als iemand zou willen reizen zonder te betalen is het nagenoeg onmogelijk om erover heen te klimmen. Ik hoor het graag want ik vind het bijzonder vervelend hiervan beschuldigd te worden. Ik neem aan dat er camera’s hangen in de centrale hal waar ik ben in en uitgecheckt?

Ik vermoed gezien wat je schrijft dat je in Amersfoort regelmatig in- of uitcheckt bij de poortjes van Keolis en niet bij de poortjes van NS. Dan krijg je namelijk dit soort ongelukken.

Ik vrees dat je bij de klantenservice moet zijn, die kunnen eventueel correcties maken.

Dank je wel voor je snelle antwoord. Poortjes van KEOLIS? Ik heb serieus geen idee waar je het over hebt. De ingang is toch de ingang? Wat heb ik gemist? Ik ga de klantenservice benaderen. Wat is keolis uberhaubt? Ik heb in ieder geval een idee dat ik nog wat kan doen en dat maakt nu slapen makkelijker. Dus nogmaals dank je wel.

Reputatie 7
Badge +3

Keolis is een andere treinvervoerder vanaf Amersfoort onder de naam RRReis op de Valleilein . Tot afgelopen december was dat Connexxion. De poortjes van Connexxion hadden een blauwe kleur, ik lees dat de RRReis/Keolis poortjes paars zijn. Die van NS zijn geel. 

Nieuwe in- en uitcheckpalen en bordjes

Vanaf 10 december zien de in-en uitcheckpalen en poortjes er anders uit dan je gewend bent. Ze zijn nu van RRReis en hebben een paarse kleur, maar staan nog gewoon op dezelfde plek. Ook de borden boven de poortjes op de stations worden aangepast van Valleilijn naar RRReis.

https://www.keolis.nl/over-ons/nieuws/valleilijn-wordt-rrreis,-wat-betekent-dat-voor-jou

Bij de ingang staan dus poortjes van 2 verschillende vervoerders naast elkaar met wel met een andere kleur en ander logo. Wanneer bij een Keolis poortje is ingecheckt dan is er geen geldige check-in bij NS en volgt er bij controle een correctietarief van €50. Check de reishistorie (als die al bijgwerkt is, met Flex kan het soms wat langer duren), daarop is te zien bij welke vervoerder is ingecheckt. Neem vervolgens contact op met de NS klantenservice om het te laten corrigeren. 

Poortjes van KEOLIS? Ik heb serieus geen idee waar je het over hebt. De ingang is toch de ingang? .

Buiten de Randstad wordt een groot deel van de treinen gereden door andere bedrijven dan NS. Die hebben hun eigen poortjes en chippaaltjes. Je moet steeds in- en uitchecken bij het bedrijf dat jouw trein rijdt.

In Amersfoort vertrekken ook de treinen van Keolis (RRReis) naar Barneveld en Ede-Wageningen. Daar zijn dus zowel poortjes van NS als poortjes van Keolis. 

Reputatie 2

Uit mijn reishistorie blijkt toch ook gewoon dat ik een normale reiziger ben? Ik vind het echt een lastige zaak. Ik hoor graag wat ik nu moet of kan doen?

Je zou eens kunnen kijken of de uitcheck geregistreerd werd op ov-chipkaart.nl (dat is een website van TLS).

Om een of andere reden verwerkt NS niet steeds alle registraties die ze van TLS krijgt en dan gaat er automatisch vanalles mis in de ingeregelde processen.

 

Je zou eens kunnen kijken of de uitcheck geregistreerd werd op ov-chipkaart.nl (dat is een website van TLS).

Om een of andere reden verwerkt NS niet steeds alle registraties die ze van TLS krijgt en dan gaat er automatisch vanalles mis in de ingeregelde processen.

Uit het feit dat er bij controle door de conducteur €50 correctietarief in rekening is gebracht kun je concluderen dat er geen incheck bij NS op de kaart van @Enna  geregistreerd stond en het dus niet aan de afhandeling bij TLS ligt. En omdat er in Amersfoort poortjes zijn kan het dan bijna niet andere dan dat @Enna bij Keolis door het poortje is gegaan.

Reputatie 7
Badge

Maar @Enna zal eerst eens op mijn NS moeten kijken hoe en wat. Tot dan is het speculeren.

De situatie wordt nu nog vervelender. Ik reis namelijk ook op donderdag vanaf deze week van Amsterdam naar Amersfoort en terug. Bij die reis staat nu ook 50 euro want correctietarief. Ik weet nog precies door welk poortje ik ben gelopen. Ik weet niet welke kleur die had. Ik ben echter tijdens die terugreis direct na vertrek uit Amersfoort gecontroleerd door de conducteur. Als ik niet zou hebben ingecheckt is dat dan toch ook voor hem te zien? Hij scande mijn kaart en gaf oke en liep door. Dat begrijp ik nu echt niet meer. De precieze vertrektijd van mijn reis en dus de wetenschap dat ik in Amersfoort ben ingestapt staat wel bij de correctie. 

In mijn NS staat dit:

Ik heb bij alle onderwerpen van de klantenservice gekeken, maar nog geen passende ingang gevonden. Bij vergeten uitchecken /inchecken staat wel iets over de procedure als je het vergeten bent. Maar ik ben het niet vergeten en zelfs gecontroleerd. De service blijkt nog prettiger als je een flex abonnement hebt zoals ik. Ik reis alleen met NS maar dit staat op die pagina: Let op: heb je een NS Flex-abonnement? Dan kun je op Uitcheckgemist alleen geld terugvragen voor reizen bij andere vervoerders.

Is er ook een mogelijkheid om met een persoon te spreken bij de klantenservice?

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben echter tijdens die terugreis direct na vertrek uit Amersfoort gecontroleerd door de conducteur. Als ik niet zou hebben ingecheckt is dat dan toch ook voor hem te zien? Hij scande mijn kaart en gaf oke en liep door. Dat begrijp ik nu echt niet meer.

Het is de laatste tijd erg gebruikelijk dat conducteurs niks meer zeggen bij een foutieve of ontbrekende incheck. Ze drukken gewoon op een knopje zodat je een correctietarief krijgt en lopen vrolijk door. Persoonlijk vind ik dit zeer kwalijk, maar anderen vinden dit begrijpelijk i.v.m. mogelijke agressie.

 

Is er ook een mogelijkheid om met een persoon te spreken bij de klantenservice?

Jazeker. De klanteNService is bereikbaar per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X. Als je ervoor kiest om te chatten (klik op de contactpagina op de knop ‘Chat met NS') krijg je in eerste instantie een chatbot, maar als je ‘medewerker’ intypt, wordt er een medewerker ingeschakeld.

Reputatie 6

conducteurs praten liever niet meer met reizigers, steeds meer doen dingen gewoon stiekem. 

Reputatie 7
Badge +3

De situatie wordt nu nog vervelender. Ik reis namelijk ook op donderdag vanaf deze week van Amsterdam naar Amersfoort en terug. Bij die reis staat nu ook 50 euro want correctietarief. Ik weet nog precies door welk poortje ik ben gelopen. Ik weet niet welke kleur die had. Ik ben echter tijdens die terugreis direct na vertrek uit Amersfoort gecontroleerd door de conducteur. Als ik niet zou hebben ingecheckt is dat dan toch ook voor hem te zien? Hij scande mijn kaart en gaf oke en liep door. Dat begrijp ik nu echt niet meer. De precieze vertrektijd van mijn reis en dus de wetenschap dat ik in Amersfoort ben ingestapt staat wel bij de correctie. 

In mijn NS staat dit:

Ik heb bij alle onderwerpen van de klantenservice gekeken, maar nog geen passende ingang gevonden. Bij vergeten uitchecken /inchecken staat wel iets over de procedure als je het vergeten bent. Maar ik ben het niet vergeten en zelfs gecontroleerd. De service blijkt nog prettiger als je een flex abonnement hebt zoals ik. Ik reis alleen met NS maar dit staat op die pagina: Let op: heb je een NS Flex-abonnement? Dan kun je op Uitcheckgemist alleen geld terugvragen voor reizen bij andere vervoerders.

Is er ook een mogelijkheid om met een persoon te spreken bij de klantenservice?

Je hebt 2x een gemiste incheck gehad, wat de conducteur heeft geregistreerd. Hij hoeft dat niet te zeggen en doet dat vaak ook niet om discussie te voorkomen. In Amersfoort zijn poortjes van verschillende vervoerders. Je hebt daar vrijwel zeker een poortje van een andere vervoerder genomen om vervolgens met NS te reizen. Je had geen incheck bij NS.

Je kunt het beste bellen. Let op, je kunt ook nog kosten van die andere vervoerder krijgen vanwege gemiste uitcheck. Vraag daar naar bij de NS klantenservice. Je zal dan ook contact moeten zoeken met die andere vervoerder.

Reputatie 6

toevoeging: juridisch gezien zal het vast waar zijn dat een conducteur niets hoeft te zeggen. Menselijk gezien is het natuurlijk een gotspe. Want dat was wel de manier om te voorkomen dat een fout zoals deze vaker voor ging komen. Maar bij NS zijn ze de weg een beetje kwijt vrees ik. 

Goed nieuws! Het is opgelost

Ik had net een hele uitleg getypt maar die werd niet geplaatst. Dus nu in kleine stukjes. Bedankt voor het delen en meedenken in deze situatie. Het is echt heel fijn dat er informatie komt

Klantenservice heeft mijn verhaal gelukkig voor waar aangenomen en de correcties eruit gehaald!

De klantenservice is gewoon 24/7 bereikbaar!!

Helaas gaat er dus wel iets mis met mijn kaart. Ik kreeg het advies om vervangende kaart aan te vragen. Dat ga ik dus doen en er werd ook een oplossing geboden om totdat ik die kaart ontvang toch met mijn korting te kunnen reizen.

Mijn advies bij onterechte beschuldiging van ongeldig reisrecht:

Check je reishistorie. Welke poort heb je gebruikt? Gecontroleerd of niet? Blijkt uit historie een normaal reispatroon? Bel dan met klantenservice en leg je situatie uit. Dan komt het goed.

Als je net als ik vaker onterecht wordt beschuldigd van niet in of uitchecken vervang je kaart. Zet de alerts aan en maak een foto van je scherm bij die melding.

Succes!!

Reputatie 7
Badge +3

Fijn dat het opgelost is. Maar als je volgende week weer gaat reizen naar Amersfoort zou ik wel even goed checken welk poortje je gebruikt bij het inchecken. Volgens mij zijn bij inchecken de paar meest rechtse poortjes van Keolis, alle anderen van NS. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Moet zeggen dat er blijkbaar wel goed gecontroleerd wordt op dit traject, 2 keer in een week geen geldige check-in en allebei de keren controle. Deze HC was geen 1e klas zitter. 

Fijn dat het opgelost is. Maar als je volgende week weer gaat reizen naar Amersfoort zou ik wel even goed checken welk poortje je gebruikt bij het inchecken. Volgens mij zijn bij inchecken de paar meest rechtse poortjes van Keolis, alle anderen van NS. 

Anders is het over een week weer hetzelfde.

Reputatie 2

Bel dan met klantenservice en leg je situatie uit. Dan komt het goed.

Dat is ook mijn ervaring. Je moet wel erg vaak en erg lang met de klantenservice bellen en soms ook eens het OV-loket inschakelen maar uiteindelijk komt het wel steeds goed telkens er weer iets volautomatisch mis gegaan is.

Reputatie 7
Badge +3

De titel is fout. Als er geen incheck is, heb je geen geldig reisrecht.

Het ligt ook niet aan de pas, want waarom werkt deze alleen bij incheck Amersfoort niet en verder wel? Amersfoort heeft poortjes van verschillende vervoerders te herkennen aan kleur en opschrift. Het lijkt er sterk op dat er bij de verkeerde vervoerder is ingecheckt.

Badge +3

Als er staat check-in/uit Amsterdam Centraal (met poortjes) heb je een incomplete reis, en dat komt vrijwel zeker door een incorrecte incheck bij de RRReis poortjes in Amersfoort.

In dat overzicht staan alleen de NS transacties, om de rest te zien klik je op Naar reishistorie > Daar kan trouwens wat vertraging in zitten (enkele dagen tot wel 3 weken, dus de check-in op Amersfoort donderdag zal wel ontbreken).

En anders kan je het nakijken met een Mijn OV-chip account op www.ov-chipkaart.nl (zonder prijzen), dat overzicht is real-time.

Aan je ov-chipkaart ligt het echt niet (poortjes gaan open dus die werkt gewoon) dus 11 euro betalen voor vervanging is nergens voor nodig. Heel vreemd advies van de Klantenservice 🤔

Dat een reis zonder controle wel goed gaat (zelfs bij inchecken bij een verkeerd poortje) komt doordat je dezelfde reis regelmatig maakt, en het NS Flex systeem dat automatisch kan corrigeren. Daar zou je overigens wel een e-mail over moeten krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Aan je ov-chipkaart ligt het echt niet (poortjes gaan open dus die werkt gewoon) dus 11 euro betalen voor vervanging is nergens voor nodig. Heel vreemd advies van de Klantenservice 🤔

We weten intussen toch wel dat sommige klantenservice medewerkers niet altijd het juist advies geven, niet allemaal zijn op de hoogte van alle ins en outs of zijn mischien nog nieuw en onervaren.

Hopelijk let TS bij een volgende reis naar Amersfoort en terug wel goed op de kleur poortjes, ziet wat we bedoelen en checkt dan wel bij het NS poortje in waardoor er geen correctietarief van €50 volgt. Ik zie uit naar een update. 

 

Reputatie 6

Ik vind het wel komisch hoeveel rotzooi er komt van alle kleurtjes en vormpjes waar je als reiziger rekening mee moet houden. Dat de vervoerders geen interesse hebben in reizigers ontzorgen is één ding, dat ze zelf uren en uren kwijt zijn aan allerlei klantenservice-acties is ook voor henzelf onprettig. Maar kennelijk moet het koste wat kost ellendig blijven. 

Reageer