Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik mijn abonnement wijzigen naar 1e klas zonder dat er toeslag 1e klas toeslag berekend word?

• February 2, 2025
  • 15 reacties
  • 241 Bekeken

Ik heb een NS Flex Weekend Vrij abonnement zonder dal korting en sindskort wil ik voortaan 1e klas reizen in het weekend. Ik dacht dat ik het abonnement had gewijzigd naar 1e klas maar ik betaal per reis nog 13,10 toeslag. Hoe kan dit en hoe kan ik dit wijzigen dat 1e klas maar eenmalig 10,00 per maand is boven op mijn abonnement? 

Ik heb het nu maar weer teruggezet naar 2e klas totdat ik weet waar ik moet zijn.

Beste antwoord door Thom

Het abonnement voor de tweede klas opzeggen en direct weer een eerste klas abonnement kopen als de opzegging bevestigd is. Uw tweedeklas abonnement opzeggen kan pas als u het een maand heeft.

Ik ontraad te reizen met een toeslag. De kosten voor de eersteklas toeslag zijn relatief hoog en rond een tientje extra voor het abonnement eersteklas is meestal goedkoper. Weekendvrij is een abonnement waarmee je relatief vaak en ver kunt reizen en mensen doen dat dan ook meestal. Reizen in de eerste klas met losse kaartjes of normale toeslagen is erg duur.

U wijzigt uw tweedeklasabonnement naar Flex Basis, wacht op de bevestiging, en die is er doorgaans wel binnen een half uur of sneller. Daarna verandert u Flex Basis weer in Weekendvrij eerste klas. Het hele proces is duurt minder dan  een uur. 

15 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • Antwoord
  • February 2, 2025

Het abonnement voor de tweede klas opzeggen en direct weer een eerste klas abonnement kopen als de opzegging bevestigd is. Uw tweedeklas abonnement opzeggen kan pas als u het een maand heeft.

Ik ontraad te reizen met een toeslag. De kosten voor de eersteklas toeslag zijn relatief hoog en rond een tientje extra voor het abonnement eersteklas is meestal goedkoper. Weekendvrij is een abonnement waarmee je relatief vaak en ver kunt reizen en mensen doen dat dan ook meestal. Reizen in de eerste klas met losse kaartjes of normale toeslagen is erg duur.

U wijzigt uw tweedeklasabonnement naar Flex Basis, wacht op de bevestiging, en die is er doorgaans wel binnen een half uur of sneller. Daarna verandert u Flex Basis weer in Weekendvrij eerste klas. Het hele proces is duurt minder dan  een uur. 

• February 2, 2025

Verwijderd

• February 2, 2025

Verwijderd

Daniël NS
Moderator
  • Moderator
  • February 2, 2025

Een gevalletje spamfilter Treinreiziger JS. De exacte reden waarom het gepakt was weet ik zo niet, maar je comment staat er nu.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 2, 2025

Welkom ​@WeekendVrijReiziger,

Je kunt gewoon je huidige Weekend Vrij wisselen naar 1e klas door op https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij/opties de 10 euro vrij in het weekend toe te voegen. Verder hoef je niets te doen zoals opzeggen en opnieuw bestellen.

Dan reis je in het weekend altijd 1e klas (minimaal 1 maand), en de instelling in Mijn NS bepaalt de klasse voor buiten je vrij reizen periode (dus doordeweeks).

Een tijdelijke wissel naar 1e klas (voor één reis) kost inderdaad 70% van het 2e klas tarief (effectief 42% want je krijgt nog 40% korting), en dat loopt aardig op zoals je gemerkt hebt.

42% van € 31,20 is die € 13,10

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 2, 2025

@Robert B Ik zie hem inderdaad. Het is een mooie truc. Ik kan helaas niet uitproberen of het werkt, lol. Het kan dan waarschijnlijk beide, aangenomen dat dit werkt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 2, 2025

Ik zie hem inderdaad. Het is een mooie truc. Ik kan helaas niet uitproberen of het werkt, lol.

Werkt hetzelfde als je (40 euro) 1e klas Dal Vrij optie te verwijderen of toe te voegen, rechtstreeks via de webshop of via Mijn NS.

Je nieuw samengestelde abonnement vervangt het huidige ‘dit heb je → dit krijg je’ 😃 Bevestigen en klaar. Je kunt het uitproberen zonder op Bevestigen te klikken natuurlijk https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij/opties

• Reisadviseur*
  • February 2, 2025

Zodra je dit abo 2e klas hebt afgesloten zit je er gewoon een maand aan vast. Je kan dus niet tijdens die maand 10 euro extra betalen zodat je de rest van die maand 1e klas kan reizen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 2, 2025

Ik reis al eerste klas, lol. Ik ben benieuwd of iemand dit heeft uitgeprobeerd. Het zou bij de bestelling/upgrade vermeld horen te zijn. Maar grappig en onverwacht is het wel.😇

Dat je er een maand aan vast zit klopt, de vraag is of je het na die maand ook zo kunt doen. Een andere optie is natuurlijk Klantenservice te bellen. Een overgang naar een duurder abonnement staat men nog wel eens toe. De door mij beschreven  werkwijze werkt natuurlijk altijd.

Ik ben heel benieuwd of er iemand is die het met succes zo gedaan heeft als ​@Robert B beschrijft. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 2, 2025

Elke wissel binnen Flex gaat in feite (op de achtergrond) via de webshop, dus levert hetzelfde op.

Zelf upgraden (wissel naar 1e klas voor minimaal een maand) lukt inderdaad niet als je nog geen maand 2e Klas Weekend Vrij had, maar de Klantenservice kan dat wel regelen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 2, 2025

Elke wissel binnen Flex gaat in feite (op de achtergrond) via de webshop, dus levert hetzelfde op.

In zijn algemeenheid is dat altijd waar natuurlijk maar werkt het ook echt? Dit bedenken maar weinig mensen, zeker ook omdat het niet vermeld wordt. Vandaar dat ik wel zou willen dat iemand aan zou geven dat dit gelukt is.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 2, 2025

Gisteren is het mij in ieder geval gelukt voor een wissel van Dal Voordeel naar Basis.

Via https://www.ns.nl/abonnementen/basis Flex Basis bestellen beëindigt Dal Voordeel per direct.

Supplementen (zoals 1e klas) toevoegen of verwijderen werkt hetzelfde.

Een factuur krijgen ik (en ​@Momo) niet, want het ging om precies één gratis maand Dal Voordeel met ingangsdatum 1 januari 2025 (besteld rond kerst vanuit Wintercity).

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 2, 2025

Het gaat me er natuurlijk om of je met het aanklikken van de opslag van tien euro je abonnement Weekendvrij tweede klas direct kunt wijzigen naar Weekendvrij eerste klas. Het komt me erg vreemd voor, ik vind het niet erg consistent dat dit kan.

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • February 2, 2025

Dit kan, ik heb het in het verleden gedaan met NS Flex Dal Vrij. Daarnaast wijzig ik met enige regelmaat NS Flex Dal Voordeel in NS Flex Dal Voordeel om drie maanden korting te krijgen als er weer een actie is.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 2, 2025

@Tochjo Mooi zo, als jij het kan en hebt gedaan, dan is het helder. Voor die wijziging met Dal voordeel heb ik overigens ook wel begrip, al reist Bommel met Dalvoordeel op saldo, vanwege de keuzedagen.;-)