beantwoord

Hoe te handelen voor de samenreiskorting?

  • 4 March 2023
  • 1 reactie
  • 4515 Bekeken

Ik wil binnenkort voor het eerst met mijn Ns Flex Dal reizen. Er zijn mij een paar dingen niet helemaal duidelijk. Gaat de 40% er vanzelf af als ik incheck in de daluren?

Tweede vraag betreft het samenreizen met iemand die geen abonnement heeft. Moet ik, als abonnementhouder de samenreiskorting in de app aanzetten of degene die meereist. Moet degene die meereist nog iets anders doen?

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 March 2023, 10:22

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3

Gaat de 40% er vanzelf af als ik incheck in de daluren?

Ja.
 

Moet ik, als abonnementhouder de samenreiskorting in de app aanzetten of degene die meereist. Moet degene die meereist nog iets anders doen?

De abonnementhouder doet niets anders dan normaal: inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart waarop het abonnement staat. De persoon die meereist moet een van de volgende dingen doen:

  • Reizen met een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart zonder NS Flex en bij een kaartautomaat het product Samenreiskorting en voldoende saldo laden. Bij inchecken in de daluren zal bij het uitchecken de ritprijs met korting in rekening worden gebracht.
     
  • Reizen met een persoonlijke OV-chipkaart met NS Flex en in de app of Mijn NS de Samenreiskorting activeren. Bij inchecken in de daluren zal op de factuur de ritprijs met korting in rekening worden gebracht.
     
  • Reizen met een e-ticket met Samenreiskorting (enkele reis of dagretour, ook te koop in de app).

Let wel op het subtiele verschil tussen reizen met een OV-chipkaart en reizen met een e-ticket: bij reizen met de OV-chipkaart geldt dat het tijdstip van inchecken geldt, bij reizen met een e-ticket het tijdstip van reizen. Iemand die meereist met een e-ticket met Samenreiskorting mag zich in de spitsuren niet in de trein bevinden, maar iemand die Samenreiskorting op een OV-chipkaart heeft geladen mag dat wel als in de daluren is ingecheckt.

Zie ook www.ns.nl/samenreiskorting.

Reageer