beantwoord

Hoe te voorkomen dat een al op OV-kaart geladen keuzedag toch gebruikt wordt tijdens de eerstvolgende incheck tijdens daluren?, en toch nog op gereduceerd saldo reizen tijdens daluren?

  • 1 September 2023
  • 11 reacties
  • 219 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik heb op mijn OV Daluren voordeelkaart een keuzedag geladen om (tijdens daluren) een reis van Utrecht naar Leeuwarden (en retour) te maken.

Echter ik ben van reisplan veranderd, en wil eerst een kortere reis maken, tijdens daluren van Utrecht naar Amersfoort en retour, en wil daarvoor mijn al geladen keuzedag niet gebruiken en het gebruik van deze keuzedag uitstellen tot een paar dagen na mijn reis naar Amersfoort.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik bij het inchecken (tijdens daluren) voor mijn reis naar Amersfoort gewoon van mijn OV Daluren voordeeltarief  gebruik kan maken zonder daarbij de keuzedag aan te spreken die ik al op mijn OV-kaart geladen heb?

icon

Beste antwoord door Thom 1 September 2023, 22:13

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat had u moeten voorkomen door de keuzedag er pas op te zetten kort voor u gaat reizen. De keuzedag wordt nu geactiveerd zodra u incheckt in de daluren. Dat is niet te veranderen en had u op bovenstaande wijze kunnen en moeten voorkomen. 

Wat u wilt, kan gewoon niet met dezelfde ov-chipkaart. Ik weet dat dit geen leuke boodschap is, maar zo werkt het wel.

Wat omslachtig, maar wat wel kan is een eventuele extra persoonlijke chipkaart bezitten dat geeft de mogelijkheid een extra Dalvoordeelabonnement te nemen, nu voor tweevijftig per maand. Als u die niet heeft, en de reis is over meer dan een week dan kunt u ook een nieuwe aanvragen. Vervolgens na een maand opzeggen. Het kan wel, maar is idioot veel gedoe.  Misschien is het het verstandigste toch met de keuzedag te reizen en eventueel  er wat aan vast te knopen. 
Zie ook de opmerking van Robert hieronder. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is zuur, maar een eenmaal op een kaart geladen Keuzedag zal aangesproken worden bij de eerstvolgende incheck buiten de spits. Daar is technisch of administratief niets meer aan te doen.

Als u toevallig met iemand anders meereist (op voorwaarde dat diegene Samenreizigers mag meenemen) zou dat kunnen met een e-ticket met Samenreiskorting, of een anonieme ov-chipkaart van iemand lenen en daar Samenreiskorting op laden bij een automaat.

Nog beter, gebruik uw bankpas voor die reis Utrecht - Amersfoort vv. en claim de 40% korting een dag later via https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (vergeten abonnement).

Reputatie 7
Badge +3

Een eeenmaal op de kaart gezette keuzedag wordt bij een 1e incheck voor trein in daluren aangesproken. Een enkele reis kost €5,30 vol tarief en €3,18 met korting. Je kunt het ook zo zien: €6,36 retour is meer dan de kosten van een keuzedag en de keuzedag gebruiken.

Als je alleen reist kun je ook jouw verlies nemen en op vol tarief reizen. Eventueel vergeten abonnement claimen (kan ook met e-ticket, let op als je retour reist neem dan retour ticket, er is een beperking in het aantal keren dat je een vergeten abonnement mag claimen).

En in het vervolg keuzedag pas op de kaart als je daadwerkelijk gaat reizen. Kleine moeite, je moet toch al op een station zijn om in een trein te kunnen stappen.

Badge +3

Had mijn vorige reactie nog wat aangevuld.

Een e-ticket of zo is niet nodig, gebruik je bankpas en claim je gemiste dalkorting via Abonnement Vergeten https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug.html

Reputatie 7
Badge +3

Maar met bankpas heen en weer is twee keer claimen. Met een retour e-ticket één keer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal de tips uit dit topic ter harte nemen en pas kort voor vertrek de keuzedag laden. 

Verder is het goed om te weten dat wanneer het een keer zou misgaan er altijd de uitwijk is om gebruik te maken van de regeling vergeten abonnement. 

Het lijkt me dat het technisch mogelijk zou moeten om via de kaartautomaat de ‘bestelling’ van de keuzedag te annuleren. Maar dat moet dan weer geprogrammeerd worden en daar zal NS geen zin in hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Had mijn vorige reactie nog wat aangevuld.

Een e-ticket of zo is niet nodig, gebruik je bankpas en claim je gemiste dalkorting via Abonnement Vergeten https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug.html

Met e-ticket is het makkelijker om beroep te doen op geld terug bij vergeten abonnement.

Badge +3

Met e-ticket is het makkelijker om beroep te doen op geld terug bij vergeten abonnement.

Nee, scheelt een paar muisklikken en de OVpay transactie van https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht invullen.

Een e-ticket kopen is veel meer moeite want allerlei gegevens invullen en zo (wie ben je, wat is je e-mailadres) en dan ook nog kunnen betalen met een rekening die toevallig iDeal ondersteunt.

En dan soms maar afwachten wanneer je het ticket uiteindelijk krijgt ook nog! 🤣

Bij ‘vergeten abonnement’ mag je gewoon ‘bankpas’ kiezen als alternatief vervoerbewijs, en het NLOV1234567ABCDEFG (samen 18 karakters) dat op je bankafschrift staat invullen. Veel simpeler.

Dank voor alle reacties en suggesties. Wat betreft: ‘Het lijkt me dat het technisch mogelijk zou moeten om via de kaartautomaat de ‘bestelling’ van de keuzedag te annuleren. Maar dat moet dan weer geprogrammeerd worden en daar zal NS geen zin in hebben.’:

via de kaartautomaat kun je inderdaad wijzigen naar ‘reizen op saldo', zodat de keuzedag niet wordt aangesproken indien je incheckt, Maar deze optie is enkel ‘reizen op saldo, vol tarief’ beschikbaar, dus je kunt dan met je OV-kaart voor die reis geen gebruik maken van reizen op gereduceerd tarief tijdens daluren.

 

Kortom, inderdaad ietwat de klos wanneer je keuzedag eenmaal op je kaart geladen hebt, en je op andere gedachten komt. (extra kosten of extra moeite).

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel een beetje knullig dat je alleen kunt terugwijzigen naar reizen op saldo vol tarief.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor alle reacties en suggesties. Wat betreft: ‘Het lijkt me dat het technisch mogelijk zou moeten om via de kaartautomaat de ‘bestelling’ van de keuzedag te annuleren. Maar dat moet dan weer geprogrammeerd worden en daar zal NS geen zin in hebben.’:

via de kaartautomaat kun je inderdaad wijzigen naar ‘reizen op saldo', zodat de keuzedag niet wordt aangesproken indien je incheckt, Maar deze optie is enkel ‘reizen op saldo, vol tarief’ beschikbaar, dus je kunt dan met je OV-kaart voor die reis geen gebruik maken van reizen op gereduceerd tarief tijdens daluren.

 

Kortom, inderdaad ietwat de klos wanneer je keuzedag eenmaal op je kaart geladen hebt, en je op andere gedachten komt. (extra kosten of extra moeite).

 

Dat is voor het eerst dat ik hoor dat je bij de automaat kunt wijzigen naar reizen op saldo. Je reist als je keuzedagen hebt al op saldo.

E-tickets kun je ook niet annuleren, waarom zou dat bij een keuzedag wel moeten kunnen? Het is een eigen keuze om keuzedag alvast op de kaart te zetten voor een eventuele reis in de toekomst, net als e-ticket ruim van te voren aanschaffen.

Reageer