Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een flex dal abonnement.

Ik heb net als 'proef' een samenreiscode gedeeld, en gezien hoe het werkt als mijn medereiziger een e-ticket met korting zou kopen. Op dit ticket staat dan de samenreiscode.

Maar hoe weet de conducteur dat deze code door mij is gedeeld? Code wordt niet opgeslagen in mijn app, voorzover ik kan zien.

En (domme vraag) maakt het nog iets uit als ik het samenreis ticket zelf koop, wel met de naam vd medereiziger erop uiteraard ?

 

Bedankt!

Irene

Volgens mij ziet de conducteur dat gewoon staan tijdens controle. Je kan alleen gebruik maken van Samenreiskorting als je met iemand gaat meereizen met een geldig abonnement.


Ik zie het als iemand met een abonnementhouder mee dient te reizen bij controle van het E-ticket.

De abonnementhouder dient dan ook de hele reis (het traject van het E-ticket) aanwezig te zijn. 

De naam van de reiziger die het vervoersbewijs gebruikt dient op het E-ticket te staan.


Op een e-ticket Samenreiskoring staat ’reist mee met {jouw naam}’.

Reist iemand met door jou verleende Samenreiskorting met je mee op een ov-chipkaart met NS Flex (Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting), dan weet ik niet precies wat een conducteur kan zien bij controle.

En ja, je kunt tickets gewoon zelf aanschaffen voor je medereiziger(s) en in jouw app opslaan. Volgens mij volstaat één code voor drie medereizigers, maar als dat niet zo is genereer je gewoon een nieuwe want dat kan onbeperkt.


Ik zie het als iemand met een abonnementhouder mee dient te reizen bij controle van het E-ticket.

De abonnementhouder dient dan ook de hele reis (het traject van het E-ticket) aanwezig te zijn. 

De naam van de reiziger die het vervoersbewijs gebruikt dient op het E-ticket te staan.

Dank voor uw reactie, maar checkt u ook de codes? En hoe dan bij de abonnementhouder?


Ik zie het als iemand met een abonnementhouder mee dient te reizen bij controle van het E-ticket.

De abonnementhouder dient dan ook de hele reis (het traject van het E-ticket) aanwezig te zijn. 

De naam van de reiziger die het vervoersbewijs gebruikt dient op het E-ticket te staan.

Dank voor uw reactie, maar checkt u ook de codes? En hoe dan bij de abonnementhouder?

 

Dezelfde code kan maar 3x keer uitgegeven worden. Die zijn voor ons op de trein niet belangrijk.

Het enige wat ik wil zien is een geldig vervoersbewijs. We zien oa de naam van de abonnementhouder die mee dient te reizen (ofwel degene die de codes heeft gedeeld) in ons scherm bij het scannen. Dan weten we dus met wie de reiziger in de trein dient te zitten.

Als u mevrouw Dekker heet dan zie ik dat. Op uw persoonlijke OV chipkaart met het abonnement staat namelijk uw achternaam en een persoonlijk OV chipkaart nummer. Zo kunnen we de kortingskaarten koppelen aan de juiste persoon/ het abonnement.

 

Overigens kan die meereiskorting ook op een OV chipkaart worden geladen welke Flex heeft (wat Robert B ook aan geeft), maar in de praktijk kom ik het niet echt tegen.

 

Belangrijk voor je medereizigers: Mocht je echter je reis net voor de spits willen beginnen is het handig om op de OV Chipkaart te laden via je MIJN NS account mits er een Flex abbo op staat. Met een E-ticket mag je je namelijk niet in de trein bevinden tijdens de spits. Met een meereiskorting welke op tijd is ingecheckt wel.

 

Voor meer informatie: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html


Overigens kan die meereiskorting ook op een OV chipkaart worden geladen welke Flex heeft (wat Robert B ook aan geeft), maar in de praktijk kom ik het niet echt tegen.

Ik bedoelde dat je bij Flex de Samenreiskorting aanzet in Mijn NS (website of app) door de ontvangen code in te toetsen.

Het laden op een willekeurige ov-chipkaart kan alleen als je samen naar een balie gaat, maar dat zal inderdaad weinig gebeuren ook al is het de enige optie voor reizigers zonder Flex om in de spits de reis af te kunnen maken.


Reageer