Hoe zit dat nou eigenlijk (juridisch)?

  • 13 February 2023
  • 6 reacties
  • 276 Bekeken

Reputatie 7
Badge

Enkele recente topics hebben mijn nieuwsgierigheid geprijkeld en daarom maar weer eens een topic van mijn kant. Geen concreet probleem, geen haast en zeker geen halszaak (voor mij in ieder geval) maar gewoon wat vragen waar we misschien het gesprek over aan kunnen.

NS Flex kennen we allemaal wel en de punten die ik hieronder aankaart zullen voor de meeste leden hier ook niet nieuw zijn, maar de juridische kant van de dingen hebben we het volgens mij nooit over gehad.

- Als ik NS Flex aanschaf met bijvoorbeeld een Traject Vrij abonnement, koop ik mijns inziens twee producten: een reisrecht en een betaaldienst. De betaaldienst kan ik met Flex Basis ook los krijgen, maar voor het abonnement geldtdat niet, aangezien NS de meeste 'klassieke' abonnementen heeft vervangen door de Flex varianten. Is dit koppelverkoop? Mag dit?

- Als ik NS Flex gebruik kan NS mij in bepaalde situaties conform de voorwaarden een correctietarief opleggen. In veel gevallen betreft dit effectief reizen zonder geldig vervoersbewijs, wat conform artikel 70 lid 1 WP 2000 verboden is. Is een correctietarief daarmee feitelijk een straf (bijvoorbeeld in de zin van het EVRM) en heeft een consument bij de oplegging daarvan dan rechten zoals de mogelijkheid tot beroep? Zo ja, hoe is dit dan geregeld?

- Zoals geschetst is reizen zonder vervoerbewijs strafbaar conform artikel 70 lid 1 WP2000. Artikel 48 BP2000 regelt dat deze strafbaarstelling vervalt als wordt voldaan aan een vordering om de vervoerprijs en een extra bedrag (bepaald op €50) te betalen. In hoeverre is het achteraf in rekening brengen van dit bedrag een vordering conform dit besluit? En als dat niet zo is, in hoeverre voldoet een aangewezen toezichthouder met slechts het opleggen van zo'n correctietarief dan aan het feit dat hij is belast met de handhaving van het eerder genoemde verbod, op grond van artikel 87 WP2000? Of als dit wel zo'n vordering is, zijn er dan geen regels of minstens beroepsrichtlijnen o.i.d. die eisen stellen aan zo'n vordering? En verbieden die het domweg incasseren van het gevorderde dan niet?


6 reacties

NS Flex is een product wat wij gratis aanbieden, administratiekosten uitgezonderd. Dit kan dus, volgens mij, geen koppelverkoop zijn.


NS Flex gebruikers gaan akkoord met de voorwaarden. Daarin staat dat wij een correctietarief mogen toepassen indien je niet beschikt over een geldig vervoerbewijs dat wij 50 euro in rekening mogen brengen.

Reputatie 7
Badge

NS Flex is een product wat wij gratis aanbieden, administratiekosten uitgezonderd. Dit kan dus, volgens mij, geen koppelverkoop zijn.

NS Flex Basis is gratis, maar geen van de andere varianten, toch? En ik kan die ook niet zonder flex krijgen.

NS Flex gebruikers gaan akkoord met de voorwaarden. Daarin staat dat wij een correctietarief mogen toepassen indien je niet beschikt over een geldig vervoerbewijs dat wij 50 euro in rekening mogen brengen.

Ah ja, die ken ik inderdaad. Maar de samenhang met de wet blijft interessant. Als we dit puur als voorwaarden bij een overeenkomst moeten zien, maakt dat de vraag in hoeverre toezichthouders hiermee hun wettelijke taak nog uitvoeren er voor mij niet kleiner op.

Dank voor de verbluffend snelle reactie trouwens.

Badge +3

Traject Vrij was altijd al ‘op rekening’ eigenlijk (reizen buiten je traject worden gefactureerd).

Er zijn nu wel ‘prepaid’ (maand) Traject Vrij abonnementen te koop bij kaartautomaten, die zijn 20% duurder en dan reis je buiten je traject zonder geldig vervoerbewijs.

Dat zou dus ook met een anonieme kaart kunnen? Oh wacht dat zijn natuurlijk gewoon chipkaartjes uit een automaat die 1 of 3 maanden geldig zijn tussen A en B. 😅

Ongeacht een abonnement kost reizen zonder geldig vervoerbewijs je 50 euro, en dat kan zowel een correctietarief zijn (bij reizen op rekening), of een handgeschreven UvB (geel briefje) van een conducteur of V&S.

Bij reizen op rekening is zo’n correctie heel snel gemaakt, bij reizen op saldo (of ander product of student) wordt je dan meestal vriendelijk verzocht om de trein te verlaten.

Badge +3

Andere vervoerders hadden al langer soortgelijke producten, zoals de RET met ABC (achteraf betalen consumenten).

Vergeten in- of uit te checken (zonder controle onderweg) kostte je dan het instaptarief van 4 euro. Te corrigeren via uitcheckgemist.nl en bij vergeten in te checken en controle gewoon die ‘boete’ voor zwartrijden.

Voor NS, het ‘reisrecht’ vanwege een abonnement maak je geldig door in te checken (uitgezonderd reizen op 100% afgekocht abonnement voor die dag, zoals Weekend/Dal Vrij op een zaterdag of zondag).

Een correctietarief is geen boete, want die gaan via het CJIB (proces verbaal) en komen mogelijk op je strafblad. Dat heeft weinig te maken met ‘zwartrijden’ eigenlijk.

Dat die kosten bij ‘reizen op rekening’ achteraf in rekening gebracht kunnen worden (en vaak wel kwijtgescholden/gecorrigeerd) geeft dat op zich al aan.

Hoe dan ook, zonder geldig vervoerbewijs (100% afgekocht reisrecht voor de gehele dag) ben je ‘strafbaar/beboetbaar’.

Zowel met NS Flex, student, senior met een Keuzedag, een Business Card of reizen op saldo zonder incheck of welk reisproduct ook dat een incheck vereist (als daar reiskosten aan verbonden zouden kunnen zijn op die dag).

Reputatie 7
Badge

Traject Vrij was altijd al ‘op rekening’ eigenlijk (reizen buiten je traject worden gefactureerd).

Er zijn nu wel ‘prepaid’ (maand) Traject Vrij abonnementen te koop bij kaartautomaten, die zijn 20% duurder en dan reis je buiten je traject zonder geldig vervoerbewijs.

Dat zou dus ook met een anonieme kaart kunnen? Oh wacht dat zijn natuurlijk gewoon chipkaartjes uit een automaat die 1 of 3 maanden geldig zijn tussen A en B. 😅

Oke Traject Vrij was qua 'kopppelverkoop' een slecht voorbeeld, hier had ik even niet aan gedacht. Maar dit geldt natuurlijk niet voor veel andere abonnementen die wel alleen Flex te krijgen zijn.

Ongeacht een abonnement kost reizen zonder geldig vervoerbewijs je 50 euro, en dat kan zowel een correctietarief zijn (bij reizen op rekening), of een handgeschreven UvB (geel briefje) van een conducteur of V&S.

Bij reizen op rekening is zo’n correctie heel snel gemaakt, bij reizen op saldo (of ander product of student) wordt je dan meestal vriendelijk verzocht om de trein te verlaten.

Dat snap ik, maar mijn vraag is dus eigenlijk in hoeverre een toezichthouder met het opleggen van zo'n correctietarief ook aan zijn wettelijke taak om te handhaven voldoet.

Andere vervoerders hadden al langer soortgelijke producten, zoals de RET met ABC (achteraf betalen consumenten).

Vergeten in- of uit te checken (zonder controle onderweg) kostte je dan het instaptarief van 4 euro. Te corrigeren via uitcheckgemist.nl en bij vergeten in te checken en controle gewoon die ‘boete’ voor zwartrijden.

Interessant, dat wist ik niet, maar hier lijkt het dus ook voorzichtiger geregeld door alleen het inhouden van het instaptarief automatisch te regelen en die 'boetes' (wettelijk te vorderen bedragen) daar niet in mee te nemen.

Een correctietarief is geen boete, want die gaan via het CJIB (proces verbaal) en komen mogelijk op je strafblad. Dat heeft weinig te maken met ‘zwartrijden’ eigenlijk.

Dat klopt, maar dat is een andere vraag dan de vraag of er sprake is van een straf. Het EHRM heeft eerder uitgesproken dat bijvoorbeeld een bestuurlijke boete daar wel degelijk onder valt, hoewel ook die in de Nederlandse wet niet tot het strafrecht behoort. Het criterium dat het Hof hier hanteerde, leek puur de vraag of het niet alleen ging om een middel om herstel van de overtreding af te dwingen, maar (ook) om repressie. Daar lijkt mij het eerste gezicht wel degelijk sprake van bij dit correctietarief.

Hoe dan ook, zonder geldig vervoerbewijs (100% afgekocht reisrecht voor de gehele dag) ben je ‘strafbaar/beboetbaar’.

Dat is eigenlijk precies mijn punt. Reizen zonder vervoerbewijs is strafbaar (artikel 70 WP2000) en het recht op strafvervolging hiervoor vervalt als je voldoet aan een vordering de kosten van de reis en een wettelijk vastgesteld bedrag te betalen (artikel 48 BP2000. Als er met een correctietarief geen sprake is van zo'n vordering, kan er dus ook nog steeds strafvervolging plaatsvinden. Artikel 101 WP2000 stelt dat dit strafbaar is met "een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie".

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn nu wel ‘prepaid’ (maand) Traject Vrij abonnementen te koop bij kaartautomaten, die zijn 20% duurder en dan reis je buiten je traject zonder geldig vervoerbewijs.

Dat zou dus ook met een anonieme kaart kunnen? Oh wacht dat zijn natuurlijk gewoon chipkaartjes uit een automaat die 1 of 3 maanden geldig zijn tussen A en B. 😅

De prepaid kaarten zijn enkel te laden op een persoonlijke OV-Chipkaart. Als je dus buiten je traject reist gaat het verschuldigde bedrag van je saldo af, lijkt mij. Net zoals mensen die gratis mogen reizen met de RET en met metrolijn E naar Den Haag gaan, tussen Berkel Westpolder en Den Haag Centraal op saldo en daarbuiten gratis.

Reageer