Skip to main content
Antwoord

IBAN t.b.v. incasso fietskluis

• January 13, 2025
  • 5 reacties
  • 208 Bekeken

Voortaan moet ik NS machtigen voor d betaling van mijn fietskluis. Toen ik mijn IBAN invulde op het formulier, werd gemeld dat dit land niet ondersteund wordt?!? Het nummer is echter correct. Verzenden met deze gegevens is niet mogelijk. Hoe moet ik die incasso nu machtigen?

Beste antwoord door Henkpeetersen

Welk land is dat dan als ik vragen mag? Van onderstaande landen zou NS het bankrekeningnummer volgens mij dienen te accepteren.

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • Antwoord
  • January 13, 2025

Welk land is dat dan als ik vragen mag? Van onderstaande landen zou NS het bankrekeningnummer volgens mij dienen te accepteren.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • January 13, 2025

Hi real6101! Welkom bij de NS Community. 

Zoals Henkpeetersen aangeeft kun je met een bankrekening van een SEPA-land bij oNS betalen. Gebruik je een Nederlands of buitenlands rekeningnummer voor jouw bestelling? 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 13, 2025

Buitenlandse IBAN’s kunnen in opmaak en lengte verschillen van de bij ons gebruikelijke 18 karakters (NL ×× BANK ××××××××××, dus dat kan een foutmelding opleveren.

Uit eigen ervaring weet ik dat een Litouwens Revolut IBAN (LT××REVO...ook 18 karakters) prima werkt bij de NS, maar als je specifiek de melding krijgt dat het land niet ondersteund wordt lijkt me er meer aan de hand.

Toevallig vorig jaar nog iemand geholpen met een Zwitsers IBAN dat niet geaccepteerd werd, maar dat was mede omdat Revolut geen iDeal ondersteunt voor CH IBAN’s.

Zie ook https://nl.iban.com/structuur en sorteer op de kolom SEPA voor landen die ondersteund zouden moeten worden. Een Turks of Oekraïens IBAN gaat bijv. niet werken.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • January 13, 2025

Buitenlandse IBAN’s kunnen in opmaak en lengte verschillen van de bij ons gebruikelijke 18 karakters (NL ×× BANK ××××××××××, dus dat kan een foutmelding opleveren.

Uit eigen ervaring weet ik dat een Litouwens Revolut IBAN (ook 18 karakters) prima werkt bij de NS, maar als je specifiek de melding krijgt dat het land niet ondersteund wordt lijkt me er meer aan de hand.

Toevallig vorig jaar nog iemand geholpen met een Zwitsers IBAN dat niet geaccepteerd werd, maar dat was mede omdat Revolut geen iDeal ondersteunt voor CH IBAN’s.

iDeal heb je alleen nodig om bij NS online een abonnement af te sluiten.

Als je via de klantenservice je IBAN wijzigt, is iDeal niet relevant en heb je alleen een bankrekening nodig die SEPA Direct Debit (automatische incasso) ondersteunt.

Maar ik ben nu ook wel benieuwd uit welk land de bankrekening is.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • January 14, 2025

iDeal heb je alleen nodig om bij NS online een abonnement af te sluiten.

Klopt, daar ging het feitelijk ook om. Nadat ik voor die persoon het gewenste abonnement besteld had (een student van 23 met adres van een B&B in Tilburg die nog geen persoonlijke kaart had maar al wel een Mijn NS account) heeft zijn vader het IBAN gewijzigd via de Klantenservice.

Feitelijk heb ik dus een persoonlijke kaart plus abonnement aangeschaft namens iemand anders (naam, foto, adres, Mijn NS account) maar dat ging verder prima. Beetje omslachtig allemaal maar kleine moeite (gesneden koek) 😄

Edit: denk dat hetzelfde tegenwoordig een EDR melding oplevert (persoon onbekend op dat adres) 😥