beantwoord

Ik heb een abonnement om 1e klas te reizen in het weekend. Waarom moet ik bij betalen om 1e klas te reizen in het weekend?

  • 29 September 2023
  • 7 reacties
  • 428 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Dag: vrijdag

Tijd van inchecken: 18:55

Abonnement: Flex Weekend Vrij + 1e Klas optie in het weekend.


Ik zag in mijn app staan dat ik op 2e klas ingecheckt was. Ik vroeg aan een conducteur om te kijken of dit klopte. Ze scande mijn pas: ja, als je eerste klas wil reizen moet je in de app aangeven dat je nu eerste klas wil reizen. 

Nu heb ik dat gedaan en zegt die dat er extra kosten in rekening worden gebracht om eerste klas te kunnen reizen.

... heh? Waarom betaal ik dan die +9 euro maandelijks?

icon

Beste antwoord door Robert B 29 September 2023, 19:19

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De instelling in de app is voor reizen buiten je vrij reizen periode, dus doordeweeks kun je kiezen voor 1e/2e klas en betaalt het bijbehorende tarief (met 40% korting in de daluren als je dat hebt).

In het weekend reis je standaard 1e klas want daarvoor heb je al betaald. Eventuele extra kosten voor 1e klas (die instelling in Mijn NS) zijn er dus alleen bij reizen doordeweeks.

En de conducteur had dus ongelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je de optie 1e klas erbij genomen hebt, dan hoef je in de app niets te wijzigen. Die 2e klas staat daar voor reizen buiten jouw weekendabonnement. Zet wel de app terug naar 2e klas, anders wordt er voor jouw doordeweekse reizen 1e klas berekend.

scande mijn pas: ja, als je eerste klas wil reizen moet je in de app aangeven dat je nu eerste klas wil reizen.

Heb je vrijdag ook een rit in de avondspits gemaakt? En na 18u20 uitgecheckt? Dan vrees ik dat de conducteur gelijk had. 

Als je in de spits incheckt met een overstap van minder dan 35 minuten, dan wordt de incheck van 18u55 als een overstap gezien. U reist dan nog steeds 2de klas zonder korting. 

Wil je geen 35 minuten wachten? Dan kan je het gedeelte in de spits met een e-ticket of OV Pay reizen.

Zie ook van-rit-naar-reis

Is dit niet van toepassing? Dan komt het zoals gezegd door de visuele weergave in de app. 

 

Hoi,

 

Ik heb ook weekend flex en ik betaal ook 9 euro meer voor de eerste klasse. Tijdens nationale feestdagen reis je ook gratis maar dan mag je dan ook 1ste klasse reizen. Ik begreep van de conducteur dat natonale feestdagen worden gezien als zondag !

Badge +3

Ja, als u een eerste klas abonnement Weekend Vrij hebt, dan mag u eerste klas reizen op alle tijden dat u met uw abonnement gratis mag reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Hoi,

 

Ik heb ook weekend flex en ik betaal ook 9 euro meer voor de eerste klasse. Tijdens nationale feestdagen reis je ook gratis maar dan mag je dan ook 1ste klasse reizen. Ik begreep van de conducteur dat natonale feestdagen worden gezien als zondag !

ja dat klopt 1e kerstdag, 2e kerstdag en nieuwjaarsdag zijn voorbeelden

 

https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html

Badge +3

Let ook op dat poortjes/paaltjes van andere vervoerders (zoals Arriva) bij NS Flex altijd 2e klas aangeven, ook al heb je een 1e klas abonnement.

NS poortjes/paaltjes tonen bij Flex geen klasse, en zelfs in Mijn NS of de NS app staat bij Producten niet of je een 1e klas vrij reizen abonnement hebt (maar aan de prijs per maand kan je dat op zich wel zien, plus op je facturen natuurlijk).

Reageer