Ik krijg straks 7 keuzedagen die allemaal na een jaar verlopen. Maar ik heb ook nog 5 "oude" keuzedagen.

  • 20 May 2023
  • 22 reacties
  • 993 Bekeken

Ik krijg straks 7 keuzedagen die allemaal na een jaar zijn verlopen. Maar ik heb ook nog 5 "oude" keuzedagen. Dus nu móet ik er ineens 12 opnemen binnen een jaar. Ik wil graag een langere periode om de 12 dagen te kunnen opmaken. Zo vaak reis ik nou ook weer niet. Kun u daar voor zorgen?


22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, we kunnen daar niet voor zorgen. De NS zal ook geen langere periode toe gaan kennen.

Ik zou gewoon afwachten als je voor december 2022 al een keuzedagenabonnement had. Mijn abonnement werd eind maart 23 verlengd en ik krijg nog volgens de oude voorwaarden iedere 2 maanden een keuzedag.

Ik kreeg een mail van NS waarin dat stond. Heb al jaren een abonnement.
Reizigers helpt reizigers forum …...Misschien hebben meer mensen die mail gehad en hebben die hetzelfde probleem. NS reageert ook op dit forum….

 

 

Goedemorgen Filobert. Zoals MoDe al heeft aangegeven zal de geldigheid van je Keuzedagen niet verder veranderen. De wijziging van de geldigheid van Keuzedagen naar 12 maanden was met name een Corona maatregel omdat reizigers in die periode begrijpelijk veel minder hebben gereisd. Als gevolg daarvan zijn Keuzedagen tot een volledig jaar na het einde van het behorende contractjaar nog bruikbaar, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Met deze wijziging wordt de geldigheid van Keuzedagen gelijk getrokken met de geldigheid van het behorende jaarcontract. In het eerste jaar daarvan zul je inderdaad nog een overlap hebben van Keuzedagen uit het vorige jaar. Dat zal helaas niet veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

 

Die mail heb ik in maart 23 niet gehad. Ik kan mij die mail van 20 oktober 21 ook niet herinneren.

Goedemorgen Filobert. Zoals MoDe al heeft aangegeven zal de geldigheid van je Keuzedagen niet verder veranderen. De wijziging van de geldigheid van Keuzedagen naar 12 maanden was met name een Corona maatregel omdat reizigers in die periode begrijpelijk veel minder hebben gereisd. Als gevolg daarvan zijn Keuzedagen tot een volledig jaar na het einde van het behorende contractjaar nog bruikbaar, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Met deze wijziging wordt de geldigheid van Keuzedagen gelijk getrokken met de geldigheid van het behorende jaarcontract. In het eerste jaar daarvan zul je inderdaad nog een overlap hebben van Keuzedagen uit het vorige jaar. Dat zal helaas niet veranderen.

Nou dat kost me dan 5 keuzedagen want zo vaak ga ik niet per jaar. Dat is gewoon diefstal

Badge +3

Nou dat kost me dan 5 keuzedagen want zo vaak ga ik niet per jaar. Dat is gewoon diefstal

Als u (ik zeg voor het gemak ‘je’) bedoelt dat je 7 keuzedagen tegelijk krijgt terwijl je er nog 5 had of tegoed hebt van vorig jaar (geldig tot ergens in 2023 of misschien wel 2024)?

Dan kan je ook je ‘huidige/nieuwe’ abonnement herroepen/opzeggen (binnen 14 dagen na de verlengingsdatum) via https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html

Daarna maak je op je gemak de 5 Keuzedagen die je nog tegoed hebt op (je krijgt geen korting meer als je niet reist op een Keuzedag), en neemt na die tijd weer Dal Voordeel op saldo + Keuzedagen voor het jaar erna.

Er is ooit (in 2018 of zo al) gecommuniceerd dat de Keuzedagen op termijn zouden verdwijnen, maar ik voorzie niet dat die in 2024 ineens niet meer te krijgen zouden zijn (in combinatie met een redelijk duur € 67,20 Dal Voordeel abonnement waar veel senioren niet eens mee reizen, want die willen eigenlijk alleen de Keuzedagen?!)

Er was toen ook een plan voor Flex Keuzedagen, 3 stuks voor €39 (of €45 voor wie nog geen 60 is) waarbij je geen abonnement nodig had, maar daar hebben we nooit meer iets over gehoord.

Nou dat kost me dan 5 keuzedagen want zo vaak ga ik niet per jaar. Dat is gewoon diefstal

Als u (ik zeg voor het gemak ‘je’) bedoelt dat je 7 keuzedagen tegelijk krijgt terwijl je er nog 5 had of tegoed hebt van vorig jaar (geldig tot ergens in 2023 of misschien wel 2024)?

Dan kan je ook je ‘huidige/nieuwe’ abonnement herroepen/opzeggen (binnen 14 dagen na de verlengingsdatum) via https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html

Daarna maak je op je gemak de 5 Keuzedagen die je nog tegoed hebt op (je krijgt geen korting meer als je niet reist op een Keuzedag), en neemt na die tijd weer Dal Voordeel op saldo + Keuzedagen voor het jaar erna.

Er is ooit (in 2018 of zo al) gecommuniceerd dat de Keuzedagen op termijn zouden verdwijnen, maar ik voorzie niet dat die in 2024 ineens niet meer te krijgen zouden zijn (in combinatie met een redelijk duur € 67,20 Dal Voordeel abonnement waar veel senioren niet eens mee reizen, want die willen eigenlijk alleen de Keuzedagen?!)

Er was toen ook een plan voor Flex Keuzedagen, 3 stuks voor €39 (of €45 voor wie nog geen 60 is) waarbij je geen abonnement nodig had, maar daar hebben we nooit meer iets over gehoord.

Ik neem aan dat ik mijn dalabonnement dan een paar maand niet kan gebruiken. Dat is geen optie

Reputatie 7
Badge +3

Nou dat kost me dan 5 keuzedagen want zo vaak ga ik niet per jaar. Dat is gewoon diefstal

Als u (ik zeg voor het gemak ‘je’) bedoelt dat je 7 keuzedagen tegelijk krijgt terwijl je er nog 5 had of tegoed hebt van vorig jaar (geldig tot ergens in 2023 of misschien wel 2024)?

Dan kan je ook je ‘huidige/nieuwe’ abonnement herroepen/opzeggen (binnen 14 dagen na de verlengingsdatum) via https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html

Daarna maak je op je gemak de 5 Keuzedagen die je nog tegoed hebt op (je krijgt geen korting meer als je niet reist op een Keuzedag), en neemt na die tijd weer Dal Voordeel op saldo + Keuzedagen voor het jaar erna.

Er is ooit (in 2018 of zo al) gecommuniceerd dat de Keuzedagen op termijn zouden verdwijnen, maar ik voorzie niet dat die in 2024 ineens niet meer te krijgen zouden zijn (in combinatie met een redelijk duur € 67,20 Dal Voordeel abonnement waar veel senioren niet eens mee reizen, want die willen eigenlijk alleen de Keuzedagen?!)

Er was toen ook een plan voor Flex Keuzedagen, 3 stuks voor €39 (of €45 voor wie nog geen 60 is) waarbij je geen abonnement nodig had, maar daar hebben we nooit meer iets over gehoord.

Ik neem aan dat ik mijn dalabonnement dan een paar maand niet kan gebruiken. Dat is geen optie

Je kunt alleen het keuzendagenabonnement opzeggen. Betekent wel dat je dan pas over een jaar nieuwe keuzedagen kunt nemen.

Badge +3

Een Keuzedag kost omgerekend € 3,93 maar @filobert wil graag óók gebruik (blijven) maken van het Dal Voordeel abonnement?

Voor welke (hele korte) reizen zou je op Dal Voordeel willen reizen als je daar ook gewoon een van die vele Keuzedagen die je hebt/krijgt (12 stuks dus) voor zou kunnen gebruiken?

Een enkele reis Gouda - Utrecht in de daluren (dus met 40% korting) kost € 4,50

Dus als je daar een Keuzedag voor wilt gebruiken/opmaken is het al goedkoper. Ga je dezelfde dag ook nog terug dan is dat al pure winst!

Waar is dus de (vermeende) diefstal? Ik snap het blijkbaar niet goed, want hoe meer Keuzedagen ter beschikking des te beter toch? 🤔

En ja, een reisje van € 4,50 maken op een Keuzedag voelt natuurlijk als onzin.

We reizen met de keuzedagen natuurlijk op dagen dat we mensen bezoeken die ver weg wonen. Dus geen ritjes van 4,50. Wat een drogredenering. Het wordt er niet veel beter op…...

Badge +3

We reizen met de keuzedagen natuurlijk op dagen dat we mensen bezoeken die ver weg wonen. Dus geen ritjes van 4,50. Wat een drogredenering.

Leg mij dan gerust uit waarom u het diefstal (dat is pas een drogreden) vindt om Keuzedagen te krijgen die maar een jaar geldig zijn (want “zo vaak reis ik niet”) 🙄

In uw geval “wat moet ik nou met 7 Keuzedagen als ik er nog 5 heb, maar die niet wens te gebruiken binnen een jaar?”

Zie mijn eerdere reactie, dan maak die 5 Keuzedagen gewoon op (die nieuwe hoef ik niet) en neem daarna pas een nieuw abonnement met 7 Keuzedagen voor het jaar daarna.

Het concept “ik bestel nu 7 Keuzedagen en dan moet er elke twee maanden eentje beschikbaar komen en vervolgens tot een jaar daarna te gebruiken zijn!” was tijdelijk (wegens corona).

Voorheen was het zo dat als je binnen die twee maanden er niet mee reisde, je dan pech had (Keuzedag 3 is verlopen, je kunt de komende twee maanden met Keuzedag 4 reizen).

Zoals het nu geregeld is, is toch prima!?

Slecht geregeld. Ik heb geen keus. Of ik moet gaan toeren….zomaar. Zinloos

Badge +3

Voorheen bestonden er ook nog @Thom papieren Keuzedagen (die waren wel € 1,50 per stuk duurder) die je in één keer kreeg en een heel jaar (of soms zelfs langer, tot 31 december volgend jaar?) te gebruiken waren. Those were the days, en iemand anders daar blij mee maken mocht (viel vrijwel niet te controleren, want het was een Dagkaart Voordeeluren) kon ook nog.

Hoe dan ook, wie zich beklaagt over een stapel Keuzedagen die je niet wenst te gebruiken voor een retourtje Gouda - Utrecht (€ 9,00) is dief van zijn eigen portemonnee.

Badge +3

Slecht geregeld. Ik heb geen keus. Of ik moet gaan toeren….zomaar. Zinloos

Het is uw goed recht om die Keuzedagen niet te willen (want wat moet ik ermee, heb er nog voldoende?)

Niemand verplicht u om te gaan toeren (al was het maar om toch al iets te besparen op één enkele reis Gouda - Utrecht).

Ik snap uw ‘gevoel’ goed want 12 keer in een jaar goedkoop naar de Efteling ga ik ook niet doen (7 keer is wel genoeg), dus dan maar dat goedkope ticket (de Keuzedag) gebruiken voor iets anders, of het laten voor wat het is.

Het ‘gevoel’ is dus dat je iets krijgt/betaalt waar je (binnen een jaar) geen gebruik van kunt/wenst te maken? Dan niet van tevoren kopen, of gedurende dat jaar er voordeel mee doen op andere reizen.

Dus geen ritjes van 4,50

Juist wel dus!

Moet je zelf weten als je je een oor laat aannaaien. Een overgangsperiode van een jaar is gewoon te kort.

Badge +3

Moet je zelf weten als je je een oor laat aannaaien. Een overgangsperiode van een jaar is gewoon te kort.

Niet om het een of ander en wees boos op de NS zoveel je wilt natuurlijk!

Even diep adem halen en tot 10 tellen… Hoe had u/je het dan graag anders willen zien?

De meesten zijn juist super blij met de ‘wijziging’ naar alle Keuzedagen ineens, zonder elke keer tot wel twee maanden  te hoeven wachten op de volgende… 🤗

Ik ben geen NS, maar vraag me serieus af of u nu ineens 12 Keuzedagen klaar hebt staan, en zo weinig reist om wat u ervoor betaald heeft niet te kunnen’innen’ om ervan te profiteren (de fictieve enkele reis Gouda - Utrecht) 😣

“ja maar” voor Gouda - Utrecht ga ik toch geen Keuzedag ‘slachtofferen’ waar ik heen en weer mee naar Groningen zou kunnen?

Zelf weten, je hebt er € 3,93 (bij 2e klas) voor betaald en zonder die Keuzedag kost het je (daltarief) € 4,50 🤣

Mijn verstand staat stil bij uw ongenoegen, met alle respect.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B in coronatijd was het een tijdje de bedoeling dat je alleen ging reizen als het noodzakelijk was. Kwetsbaren (waaronder ouderen) werd afgeraden met ov te reizen. Daarnaast werd keer op keer aangekondigd dat het ‘binnenkort’ niet meer mogelijk zou zijn om als nieuwe klant keuzedagen te bestellen. Als je dan niet opzegt, kun je zomaar een berg keuzedagen hebben. 

Ik heb zelf ook nog keuzedagen staan van de vorige abonnementsperiode, omdat ik veel minder met de trein ben gaan reizen. Ik gebruik ze nu wel voor kortere reizen, anders gaan ze vervallen.

Over een paar weken krijg ik een nieuw daluren-voordeel abonnement. Ik heb nog 1 geldige keuzedag. Gaat die automatisch mee naar het nieuwe abonnement dat ook daluren-voordeel is?

Reputatie 7
Badge +3

Nee, helaas. In ieder geval bij mij niet. 

Als je 7 keuzedagen in een keer krijgt bij dan is de geldigheid gelijklopend met de geldigheid van het abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Over een paar weken krijg ik een nieuw daluren-voordeel abonnement. Ik heb nog 1 geldige keuzedag. Gaat die automatisch mee naar het nieuwe abonnement dat ook daluren-voordeel is?

Wat bedoel je met nieuw daluren voordeel abonnement? Ga je over op flex?

Als je bedoelt een nieuwe ov-chipkaart, dan wordt als het om kaartvernieuwing gaat alles automatisch overgezet. Heb je de keuzedag al opgehaald en staat deze op de oude kaart dat is de kans groot dat die niet wordt overgezet.

Als het gaat om verlenging dan kun je deze tot de voorlaatste dag van geldigheid nog ophalen.

Badge +3

Keuzedagen die u nog heeft kunnen gewoon gebruikt worden tot de einddatum, ook na verlenging (met 7 nieuwe Keuzedagen) of zelfs na opzeggen van uw abonnement.

Oók bij een overstap naar NS Flex Dal Voordeel (zonder Keuzedagen).

Reageer