Welkom @DennisNS je hebt een goede vraag!
Ik laat het aan de NS over, maar je zult in ieder geval via Driebergen-Zeist moeten.
@Tochjo weet de details, en Utrecht Centraal telt niet als binnen traject (al zegt de Reisplanner dat)
Goedenavond,
Ik wil een traject vrij abonnement nemen tussen Veenendaal-De Klomp en Maarn. Dit gaat volgens de NS reisplanner altijd over Utrecht Centraal. Als ik het goed begrijp mag ik op de tussenstations uitchecken.
Mijn vraag is: mag ik op de tussenstations ook inchecken: bijvoorbeeld op Utrecht Centraal om naar Veenendaal-De Klomp te gaan of naar Maarn? Of bijvoorbeeld op Driebergen-Zeist als ik naar Maarn ga?
Terugsteken geldt volgens mij gewoon als een snellere omrit. Zo'n snellere omrit is toegestaan maar u mag dan op stations buiten het directe traject niet in/uitchecken.
Uw truc om niet te hoeven betalen voor het stuk Maarn-Utrecht gaat dus vrees ik niet op.
Welkom @DennisNS je hebt een goede vraag!
Ik laat het aan de NS over, maar je zult wel via Driebergen-Zeist moeten.
@Tochjo weet de details, en Utrecht Centraal telt niet als binnen traject (al zegt de Reisplanner dat)
Het incheckpunt is dus altijd Driebergen-Zeist? De kortste route begrijp ik nu. Maar als ik daar incheck, dan adviseert de NS reisplanner ook om (naast via Utrecht Centraal) via Ede-Wageningen te reizen naar Veenendaal-De Klomp. Ik mag als ik incheck op Veenendaal-De Klomp, Maarn of Driebergen-Zeist kosteloos uitchecken op Ede-Wageningen of Utrecht Centraal, maar daar niet kosteloos inchecken? EDIT: buiten het traject mag je dus niet in- of uitchecken lees ik nu terug van Tamzin. Dat klinkt wel logisch, omdat die reizen duurder zijn.
Goedenavond,
Ik wil een traject vrij abonnement nemen tussen Veenendaal-De Klomp en Maarn. Dit gaat volgens de NS reisplanner altijd over Utrecht Centraal. Als ik het goed begrijp mag ik op de tussenstations uitchecken.
Mijn vraag is: mag ik op de tussenstations ook inchecken: bijvoorbeeld op Utrecht Centraal om naar Veenendaal-De Klomp te gaan of naar Maarn? Of bijvoorbeeld op Driebergen-Zeist als ik naar Maarn ga?
Terugsteken geldt volgens mij gewoon als een snellere omrit. Dat is toegestaan maar u mag dan op stations buiten het directe traject niet in/uitchecken.
Dat niet in- of uitchecken buiten het directe traject klinkt inderdaad wel logisch.
Je mag er wel in of uitchecken, alleen worden er dan extra kosten voor buiten je traject gerekend vanaf het dichtsbijzijnde station wat wel binnen je traject valt.
Met een Traject Vrij abonnement Veenendaal-De Klomp - Maarn heb je alleen dat stukje afgekocht, dat zijn 14 TE (tariefeenheden). Wil je van De Klomp naar Utrecht (en dus dus ook uitchecken) zijn dat 34 TE en moet je dus nog betalen voor het stuk Maarn - Utrecht. Dat de reisplanner je laat terugsteken via Utrecht is simpel omdat er geen sprinter van De Klomp naar Maarn rijdt en je dus wel moet terugsteken om daar te komen.
Qua reistijd is het sneller om eerst een bus naar Veenendaal Centrum te nemen, of te fietsen, en vanaf daar de sprinter naar Maarn.
Qua reistijd is het sneller om eerst een bus naar Veenendaal Centrum te nemen, of te fietsen, en vanaf daar de sprinter naar Maarn.
Het begint nu steeds duidelijker te worden. Qua reistijd lijkt het inderdaad wel sneller via Veenendaal Centrum. Het jammere is alleen dat ik niet altijd op dezelfde locatie werk en ook af en toe bij mijn vriendin verblijf. Nou goed, ik ben goed op weg geholpen met deze informatie in ieder geval.
Veenendaal-De Klomp - Maarn is wat dat betreft ook wel een nogal ongelukkig traject, je kunt niet rechtstreeks reizen tussen die 2 stations, dit kan alleen via Utrecht. Hierdoor heb je een flink langere reistijd. Zo is Veenendaal Centrum - Maarn ook 14 TE en dan is de reistijd maar 12 minuten, tegenover bijna een uur vanaf De Klomp. Vanaf Veenendaal West is zelfs maar 9 minuten. Met de reistijd van de bus of fiets erbij zit je op ongeveer de helft van de reistijd vergeleken met reizen vanaf De Klomp. Neem de bus naar Centrum of West betaal je daar natuurlijk wel apart voor, waardoor het duurder is dan wanneer je vanaf De Klomp reist.
Je kunt altijd na een maand weer wijzigen van traject. Dus als je kiest voor een Traject Vrij vanaf De Klomp en de lange reistijd via Utrecht bevalt niet kun je het na een maand wijzigen naar Veenendaal Centrum of West, of andersom.
Destijds was het verhaal dat zodra de nieuwbouw van station Ede-Wageningen klaar zou zijn er sprinters Utrecht - Ede-Wageningen zouden komen. Bestaat dat plan nog steeds of heeft NS dat inmiddels ook ingeslikt?
Het oorspronkelijke plan van 6 intercity's en 6 sprinters (vanuit Utrecht 3 naar Ede, 3 naar Rhenen) is in 2018 al geleden gesneuveld op aangescherpte plannormen en te weinig geld. Dat er maar 4 sprinters zouden komen, was al vrij snel helder, het was alleen nog de vraag of dat 2 naar Ede en 2 naar Rhenen zou worden, of 2 naar Veenendaal en 2 naar Rhenen. Ik weet niet precies meer wanneer het die laatste optie geworden is, maar volgens mij is dat ook al een tijd geleden besloten.
Eén sprinter Arnhem - Ede-Wageningen doortrekken naar Driebergen-Zeist zou wel handig zijn, want behalve dat je dan rechtstreeks van Ede of De Klomp naar Maarn kan scheelt het ook (overdag) terugsteken als je tussen Driebergen-Zeist en De Klomp reist, zoals ikzelf af en toe (werklocatie op steenworp van De Klomp, fiets op Veenendaal West/Centrum geen optie voor die enkele keer).
Voorheen was dat via Utrecht maar tegenwoordig mag het ook via Ede-Wageningen. Maar goed, zo’n sprinter zal wel lastig in te passen zijn tussen alle intercity's Utrecht - Nijmegen, en dat Db en Klp ‘om-en-om’ bediend worden zal ook wel een reden hebben.