Ik ben benieuwd.
2) Na het inchecken moet u binnen een half uur aan de reis beginnen, maar u mag de reis op elk ander station wel onbeperkt onderbreken, zolang u maar binnen 6 uur na het inchecken ergens anders uitcheckt. Verlaat u echter de OV-chipkaartzone (door poortjes of langs paaltjes), dan bent u verplicht om uit te checken (en later als u verder reist weer in te checken).
3) Bij overstappen van de ene naar de andere vervoerder, moet u altijd eerst uitchecken bij de ene vervoerder en daarna inchecken bij de andere vervoerder.
Er is overigens juist geen halfuurnorm voor overstappen, alleen voor het beginnen aan een reis na (opnieuw) inchecken.
1. Je hoeft niet uit en in te checken als je overstapt in een andere trein van de NS. De conducteur hoeft alleen te zien dat je rechtmatig gebruik maakt van je keuzedag Als je van vervoerder wisselt is in- en uitchecken wel nodig.
2. Na zes uur wordt je automatisch uitgecheckt. De moet dan dus weer opnieuw inchecken
Hieronder de letterlijke tekst van de reactie van de Klantenservice NS:
Graag informeer ik u over het gebruik van de Keuzedagen. U dient voorafgaande aan de reis in te checken, zodat de conducteur kan zien dat u reist met een Keuzedag. Als u overstapt op een andere trein van NS, hoeft u tussendoor niet te checken. Stapt u over op een andere vervoerder, dan dient u wel uit te checken bij NS en in te checken bij de andere vervoerder.
Zes uur na het inchecken zal u automatisch uitgecheckt worden. Indien u langer onderweg bent, dan dient u tijdig opnieuw in te checken. Als u niet bent ingecheckt kan de conducteur niet zien dat u reist met een Keuzedag.
1. Je hoeft niet uit en in te checken als je overstapt in een andere trein van de NS. De conducteur hoeft alleen te zien dat je rechtmatig gebruik maakt van je keuzedag Als je van vervoerder wisselt is in- en uitchecken wel nodig.
2. Na zes uur wordt je automatisch uitgecheckt. De moet dan dus weer opnieuw inchecken
Hieronder de letterlijke tekst van de reactie van de Klantenservice NS:
Graag informeer ik u over het gebruik van de Keuzedagen. U dient voorafgaande aan de reis in te checken, zodat de conducteur kan zien dat u reist met een Keuzedag. Als u overstapt op een andere trein van NS, hoeft u tussendoor niet te checken. Stapt u over op een andere vervoerder, dan dient u wel uit te checken bij NS en in te checken bij de andere vervoerder.
Zes uur na het inchecken zal u automatisch uitgecheckt worden. Indien u langer onderweg bent, dan dient u tijdig opnieuw in te checken. Als u niet bent ingecheckt kan de conducteur niet zien dat u reist met een Keuzedag.
Wij zijn deze week met een keuzedag van Utrecht naar Aken geweest. We hebben daarvoor een internationaal ticket naar Aken gekocht met 100% korting in Nederland. In Utrecht hebben we ingecheckt, maar in Aken kun je niet uitchecken. We zijn oog nergens langs een uitcheckpaaltje gekomen. In Heerlen moet je overstappen, maar dan reis je nog een stuk in Nederland door, dus uitchecken is dan niet verstandig (ik ben ervan uitgegaan dat het kaartje vanaf de grens geldt).
Vanuit Aken zijn we gewoon weer teruggereisd en natuurlijk hebben we daarvoor niet ingecheckt. Dat kan ook niet in Aken, en het was niet nodig omdat we nog ingecheckt waren. Volgens dit verhaal zou dat dus illegaal zijn omdat we in te tegenovergestelde richting gingen. Maar er was gewoon geen andere mogelijkheid. En bij de controle op de terugweg heeft de conducteur er ook niks van gezegd. Dus die regel over in- en uitcheken kun je wel met een korreltje zout nemen.
Ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat iemand de hele dag een rondje om Nederland rijdt en nergens lang een in/uitcheckpunt komt. Waarom zou je dan verplicht zijn om ergens het station te verlaten? Bij de papieren keuzedagen was dat toch ook niet nodig?
Zo is de regel in combinatie met een internationaal ticket. Bij een binnenlandse reis mag niet tegen de richting in worden gereisd.
Zo is de regel in combinatie met een internationaal ticket. Bij een binnenlandse reis mag niet tegen de richting in worden gereisd.
Maar de conducteur heeft ons internationaal ticket niet eens gezien. En hij heeft er ook niet naar gevraagd. Logisch denk ik als je tussen Sittard en Utrecht reist. Dus kennelijk valt het nogal mee met die regel (die ik ook niet kende).
En die 6 uur is kennelijk ook niet van toepassing want we waren nog steeds ingecheckt. En het systeem wist niet dat we op een internationale reis waren.
Overigens (ik doe een dgl. reis ook regelmatig) kan je in Heerlen gewoon uit (en terug weer In-sjekken, daar is ruim 10/12 min tijd voor en noodzaak van perron te veranderen.
Afh. van je leeftijd en wensen kan het overigens voordeliger zijn met Veolia bus 50 vanaf Maastricht (elke 15 min, rijtijd 55 min.) naar Aken/centrum te reizen. dan niet sjippen, maar met een dagkaartje.
Nu vraag ik me af, of deze regels als zodanig ook gelden voor bvb weekendvrij op ZA/ZO.
Wat is het (financiële) gevolg als je bij overstappen naar een andere vervoerder bij reizen op keuzedag niet in- en uitcheckt? Gevolg is dus dat je uiteindelijk bij een andere vervoerder uitcheckt dan je bent ingecheckt.
Je hebt pas een geldig vervoersbewijs voor een bepaalde trein, zodra je bij de betreffende vervoerder bent ingecheckt. Reis je met vervoerder 2, terwijl je een incheck hebt bij vervoerder 1, dan reis je zwart. Het financiële gevolg zou dus zomaar de ritprijs vol tarief voor de rit met vervoerder 2, plus €50 boete, plus €15 administratiekosten kunnen zijn. Misschien heb je geluk en kom je er bij controle met een reprimande vanaf, maar zeker als je in de spits reist (op een incheck in de daluren bij een andere vervoerder), zal dat niet zomaar getolereerd worden. Na het uit- en opnieuw inchecken in de spits zou een keuzedag immers niet geldig geweest zijn.
Vergelijk het met een museumjaarkaart. Ondanks dat je recht hebt op het gratis bezoeken van (de meeste) musea, kom je met een (gratis) kaartje voor museum A niet binnen in museum B. Je moet bij ieder museum apart laten verifiëren dat je gratis naar binnen mag. Hetzelfde geldt voor het reizen met meerdere vervoerders: bij iedere vervoerder moet je apart inchecken en laten verifiëren dat je keuzedag geldig is. Dat is vervelend, maar helaas het gevolg van het opdelen van het spoorwegnet over meerdere vervoerders.
Wat is het (financiële) gevolg als je bij overstappen naar een andere vervoerder bij reizen op keuzedag niet in- en uitcheckt? Gevolg is dus dat je uiteindelijk bij een andere vervoerder uitcheckt dan je bent ingecheckt.
Simpel, de tweede vervoerder krijgt dan zijn deel van het geld niet. En aangezien die u niet gratis gaat vervoeren zal hij u op een bon trakteren.
Daarnaast kunt u hiermee op een doorzichtige manier sjoemelen met de spitsuren (en misschien is dat ook juist de bedoeling). Dat zal het personeel ook meteen door hebben.
Inchecken bij de ene vervoerder en uitchecken bij de andere vervoerders kan overigens niet. Het betekent dat u twee keer incheckt bij twee verschillende vervoerders zonder bijbehorende uitcheck.
Misschien dat u zich gewoon aan de regels kunt houden in plaats van illegale trucs te bedenken
Wat is het (financiële) gevolg als je bij overstappen naar een andere vervoerder bij reizen op keuzedag niet in- en uitcheckt? Gevolg is dus dat je uiteindelijk bij een andere vervoerder uitcheckt dan je bent ingecheckt.
Vervoerders hebben overigens geen inzage in elkaars incheckgegevens. De tweede vervoerder zal bij controle dus geen incheck zien en sowieso concluderen dat u bij hen zwart reist.
Umbusko e.a.
Ter toelichting. De reis was op zondag (dus geen spits). Ingecheckt bij Arriva (op keuzedag NS dus) in Appingedam. Omreis via Leeuwarden en daar overgegaan op NS trein. (Omreizen was nodig omdat de trein Groningen - Meppel niet reed door al weken durende werkzaamheden ). Overstaptijd in Leeuwarden was veel te kort (slechts ong. 30 seconden met een wachtrij voor de palen) om het uitchecken bij Arriva en daarna inchecken bij NS te kunnen doen zonder de trein (die 1 keer per uur reed) te missen. Dus die wissel om die reden overgeslagen. Controle is er niet geweest op de precies 4 uur durende reis naar Gouda: noch bij Arriva, noch bij NS.
Ik zal controleren in mijn reishistorie of er een boete toegekend is.
Los van deze persoonlijke casus ben ik van mening dat het in- en uitchecken bij wisseling van vervoerder dient te worden afgeschaft, end at op basis van reizigerstellingen, evt. reizigersenquetes, tijdens het vervoer, de toedeling van inkomsten direct tussen vervoerders geregeld kan worden.
Los van deze persoonlijke casus ben ik van mening dat het in- en uitchecken bij wisseling van vervoerder dient te worden afgeschaft, end at op basis van reizigerstellingen, evt. reizigersenquetes, tijdens het vervoer, de toedeling van inkomsten direct tussen vervoerders geregeld kan worden.
Dat kunt u wel vinden maar zolang dat niet gebeurt gelden de regels ook voor u al vindt u van niet. U staat niet boven de wet.
Inkomstenverdeling op basis van reizigerstellingen zijn in de periode voor de OV-chipkaart gebruikt en zijn toen gebleken zeer fraudegevoelig te zijn. In provincies als Groningen, Limburg en Zeeland bleken de cijfers door bedrijven en personeel tot 30% te zijn overdreven om zo meer geld binnen te harken ten koste van andere vervoerders. Dat was juist één van de redenen om op in/uitchecken over te stappen. Dat telsysteem zal dus niet terugkeren.
Jammer: ik ging er vanuit dat vervoerders zich als nette heren ten opzichte van elkaar zouden gedragen als ze tellingen organiseren. Dan maar terug naar 1 vervoerder voor alle openbaar vervoer in Nederland met prijsregulering door de overheid?
Het is ook netjes als u, zoals u in uw contract bent overeengekomen, correct in- en uitcheckt bij elke vervoerder, zodat alles juist kan worden verrekend. Dat is nu de werkelijkheid. Het recht is zo het is overeengekomen, en niet wat u er van vindt, of wat u beter uitkomt.
Nette heren checken in en uit bij elke vervoerder en houden zich daarmee aan de overeenkomst zoals ze die hebben afgesloten.
Ter toelichting. De reis was op zondag (dus geen spits). Ingecheckt bij Arriva (op keuzedag NS dus) in Appingedam. Omreis via Leeuwarden en daar overgegaan op NS trein. (Omreizen was nodig omdat de trein Groningen - Meppel niet reed door al weken durende werkzaamheden ). Overstaptijd in Leeuwarden was veel te kort (slechts ong. 30 seconden met een wachtrij voor de palen) om het uitchecken bij Arriva en daarna inchecken bij NS te kunnen doen zonder de trein (die 1 keer per uur reed) te missen. Dus die wissel om die reden overgeslagen. Controle is er niet geweest op de precies 4 uur durende reis naar Gouda: noch bij Arriva, noch bij NS.
Ik zal controleren in mijn reishistorie of er een boete toegekend is.
Als er geen controle was, heeft u geluk gehad: er worden niet automatisch boetes toegekend. U heeft nu wel twee openstaande check-ins zonder uitcheck. Ik vermoed dat dat met een keuzedag goed gaat, maar misschien heeft het systeem ten onrechte geprobeerd iets automatisch te herstellen en daarbij kosten berekend. Dat zou ik dus wel even controleren. Mocht er iets fout gegaan zijn, dan kan klantenservice helpen om het te repareren.
Voor een eventuele volgende keer in Leeuwarden (of Groningen, wat dat betreft): mocht u weer zo’n krappe overstap hebben, dan is het ook mogelijk om via de poortjes om te checken (bij het ene poortje naar buiten en meteen daarnaast bij een ander poortje (van de andere vervoerder!) weer naar binnen). Dat gaat doorgaans een stuk sneller dan via de paaltjes, wanneer er een grote mensenmassa is.
Ik ben het met u eens dat er veel eenvoudigere manieren zouden moeten zijn om het geld te verdelen dan de reiziger op te zadelen met dit soort administratieve handelingen tijdens krappe overstappen. Helaas is dit (nog) niet de werkelijkheid.
Dan maar terug naar 1 vervoerder voor alle openbaar vervoer in Nederland met prijsregulering door de overheid?
Dat is er helemaal geen enkele aanleiding meer om nog enigszins efficiënt te werken. Daarnaast wilde NS al jaren de regionale lijnen buiten de randstad opheffen dus dan kunt in de toekomst sowieso niet meer van Groningen omreizen via Leeuwarden.
Nog even voor de duidelijkheid.
als ik s’morgens voor negenen mijn keuzedag op de kaart zet en incheck voor 8.55 uur. Dan reis ik op vol tarief. Ik kom op het volgende station aan na 9 uur, check uit en na 100 sec weer in , reis ik dan op mijn keuzedag?. Ik heb geen tijd om 35 minuten te wachten want dan kom ik te laat op een begrafenis . Ik heb begrepen dat je voor de keuzedag geen 35 minuten moet wachten?
Nog even voor de duidelijkheid.
als ik s’morgens voor negenen mijn keuzedag op de kaart zet en incheck voor 8.55 uur. Dan reis ik op vol tarief. Ik kom op het volgende station aan na 9 uur, check uit en na 100 sec weer in , reis ik dan op mijn keuzedag?. Ik heb geen tijd om 35 minuten te wachten want dan kom ik te laat op een begrafenis . Ik heb begrepen dat je voor de keuzedag geen 35 minuten moet wachten?
Klopt. Bij keuzedag zit geen wachttijd. Als je na 9 uur uitcheckt en weer incheckt, reis je op de keuzedag.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.