In- en uitchecken met keuzedagen | NS Community
beantwoord

In- en uitchecken met keuzedagen

  • 31 August 2014
  • 24 reacties
  • 13232 Bekeken

Het gebruik van keuzedagen is mij wel duidelijk op één punt na: ik ben een treinliefhebber en reis op zo'n keuzedag van hot naar her door het land. Over het algemeen weet ik niet wat mijn programma als ik aan een keuzedag begin. Er staat in de folder dat je bij het eind van een treinreis moet uitchecken en aan het begin weer inchecken, maar als je overstapt hoef je dat niet. Ooit blijf ik 10 minuten ergens, ooit ook een paar uur. Maakt me niet wat ik moet doen, maar ik wil het wel goed doen. 😃.
Ik ben benieuwd.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 31 August 2014, 15:30

Bekijk origineel

24 reacties

1) U moet zodanig in- en uitchecken dat u altijd een toegestane reisroute aflegt van het incheckstation naar het uitcheckstation. Dat houdt in dat de NS-reisplanner die route moet tonen als u een reis tussen die twee stations opvraagt. Om van hot naar her te reizen, zult u wellicht op een of meer stations uit- en weer in moeten checken om als het ware een via-station op te geven. Let er daarbij op dat poortjes een aparte uit- en incheckzijde hebben en dat het na uitchecken bij een paaltje 100 seconde duurt voor u weer bij hetzelfde paaltje kunt inchecken.

2) Na het inchecken moet u binnen een half uur aan de reis beginnen, maar u mag de reis op elk ander station wel onbeperkt onderbreken, zolang u maar binnen 6 uur na het inchecken ergens anders uitcheckt. Verlaat u echter de OV-chipkaartzone (door poortjes of langs paaltjes), dan bent u verplicht om uit te checken (en later als u verder reist weer in te checken).

3) Bij overstappen van de ene naar de andere vervoerder, moet u altijd eerst uitchecken bij de ene vervoerder en daarna inchecken bij de andere vervoerder.
Bedankt voor de snelle reactie. Punt 2 en 3 zijn me duidelijk. Laat ik voor punt 1 een concreet voorbeeld geven: de laatste keer wilde ik over de Hanzelijn, die hadden ik nog niet gehad. Ik ben vanaf Eindhoven via Utrecht naar Zwolle gereisd, daar op de eerste de beste trein naar Amsterdam gestapt, waar ik een uurtje ben gebleven. Toen via Den Haag terug naar huis. Ik snap het nut niet van elke keer in- en uitchecken niet omdat mijn eindstation bijna nooit vaststaat. Volgens mij is het in mijn geval voldoende als ik de halfuur norm voor overstappen in de gaten houdt.
Het is inderdaad totaal nutteloos voor de prijsbepaling, maar desalniettemin verplicht.

Er is overigens juist geen halfuurnorm voor overstappen, alleen voor het beginnen aan een reis na (opnieuw) inchecken.
Omdat ik dit toch een merkwaardige gang van zaken vond heb ik de vraag ook voorgelegd aan de Klantenservice NS en hun antwoord in klip en klaar:
1. Je hoeft niet uit en in te checken als je overstapt in een andere trein van de NS. De conducteur hoeft alleen te zien dat je rechtmatig gebruik maakt van je keuzedag Als je van vervoerder wisselt is in- en uitchecken wel nodig.
2. Na zes uur wordt je automatisch uitgecheckt. De moet dan dus weer opnieuw inchecken
Hieronder de letterlijke tekst van de reactie van de Klantenservice NS:

Graag informeer ik u over het gebruik van de Keuzedagen. U dient voorafgaande aan de reis in te checken, zodat de conducteur kan zien dat u reist met een Keuzedag. Als u overstapt op een andere trein van NS, hoeft u tussendoor niet te checken. Stapt u over op een andere vervoerder, dan dient u wel uit te checken bij NS en in te checken bij de andere vervoerder.
Zes uur na het inchecken zal u automatisch uitgecheckt worden. Indien u langer onderweg bent, dan dient u tijdig opnieuw in te checken. Als u niet bent ingecheckt kan de conducteur niet zien dat u reist met een Keuzedag.
Reputatie 1
Omdat ik dit toch een merkwaardige gang van zaken vond heb ik de vraag ook voorgelegd aan de Klantenservice NS en hun antwoord in klip en klaar:
1. Je hoeft niet uit en in te checken als je overstapt in een andere trein van de NS. De conducteur hoeft alleen te zien dat je rechtmatig gebruik maakt van je keuzedag Als je van vervoerder wisselt is in- en uitchecken wel nodig.
2. Na zes uur wordt je automatisch uitgecheckt. De moet dan dus weer opnieuw inchecken
Hieronder de letterlijke tekst van de reactie van de Klantenservice NS:

Graag informeer ik u over het gebruik van de Keuzedagen. U dient voorafgaande aan de reis in te checken, zodat de conducteur kan zien dat u reist met een Keuzedag. Als u overstapt op een andere trein van NS, hoeft u tussendoor niet te checken. Stapt u over op een andere vervoerder, dan dient u wel uit te checken bij NS en in te checken bij de andere vervoerder.
Zes uur na het inchecken zal u automatisch uitgecheckt worden. Indien u langer onderweg bent, dan dient u tijdig opnieuw in te checken. Als u niet bent ingecheckt kan de conducteur niet zien dat u reist met een Keuzedag.


Wij zijn deze week met een keuzedag van Utrecht naar Aken geweest. We hebben daarvoor een internationaal ticket naar Aken gekocht met 100% korting in Nederland. In Utrecht hebben we ingecheckt, maar in Aken kun je niet uitchecken. We zijn oog nergens langs een uitcheckpaaltje gekomen. In Heerlen moet je overstappen, maar dan reis je nog een stuk in Nederland door, dus uitchecken is dan niet verstandig (ik ben ervan uitgegaan dat het kaartje vanaf de grens geldt).

Vanuit Aken zijn we gewoon weer teruggereisd en natuurlijk hebben we daarvoor niet ingecheckt. Dat kan ook niet in Aken, en het was niet nodig omdat we nog ingecheckt waren. Volgens dit verhaal zou dat dus illegaal zijn omdat we in te tegenovergestelde richting gingen. Maar er was gewoon geen andere mogelijkheid. En bij de controle op de terugweg heeft de conducteur er ook niks van gezegd. Dus die regel over in- en uitcheken kun je wel met een korreltje zout nemen.

Ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat iemand de hele dag een rondje om Nederland rijdt en nergens lang een in/uitcheckpunt komt. Waarom zou je dan verplicht zijn om ergens het station te verlaten? Bij de papieren keuzedagen was dat toch ook niet nodig?
Reputatie 1
Nog een aanvulling: We zijn langer dan 6 uur weggeweest en de incheck was nog steeds geldig. Terecht natuurlijk.
Vanuit Aken zijn we gewoon weer teruggereisd en natuurlijk hebben we daarvoor niet ingecheckt. Dat kan ook niet in Aken, en het was niet nodig omdat we nog ingecheckt waren. Volgens dit verhaal zou dat dus illegaal zijn omdat we in te tegenovergestelde richting gingen. Maar er was gewoon geen andere mogelijkheid. En bij de controle op de terugweg heeft de conducteur er ook niks van gezegd. Dus die regel over in- en uitcheken kun je wel met een korreltje zout nemen.

Zo is de regel in combinatie met een internationaal ticket. Bij een binnenlandse reis mag niet tegen de richting in worden gereisd.
Reputatie 1
Zo is de regel in combinatie met een internationaal ticket. Bij een binnenlandse reis mag niet tegen de richting in worden gereisd.


Maar de conducteur heeft ons internationaal ticket niet eens gezien. En hij heeft er ook niet naar gevraagd. Logisch denk ik als je tussen Sittard en Utrecht reist. Dus kennelijk valt het nogal mee met die regel (die ik ook niet kende).

En die 6 uur is kennelijk ook niet van toepassing want we waren nog steeds ingecheckt. En het systeem wist niet dat we op een internationale reis waren.
Ik denk dat die bewuste conducteur geen behoefte had om uit te pluizen of het wel helemaal volgens de regeltjes was. Dat is geen garantie dat andere conducteurs ook niet moeilijk doen als er tegen de richting in wordt gereisd met een keuzedag.
Bij het gebruik van een keuzedag kan er geen sprake zijn van "tegen de richting in reizen". De conducteur kan nl helemaal niet zien waar je bent ingestapt en eventueel bent overgestapt. Dat is voor hem ook niet belangrijk. Je kunt in nagenoeg elke trein stappen die je wilt en je van hot naar her, desnoods 20 keer heen en weer, laten rijden. Het enige wat voor de conducteur van belang is om te zien dat je op die bepaalde dag rechtmatig gebruikt maakt van je keuzedag.
Reputatie 1
Badge
Dat is niet waar_ op het 1e, dus normale scherm van zijn handheld ziet de cond. waar en hoe laat je bent ingecheckt en wat voor soort/type tarief. Daarnaast heeft hij/zij nog 3 vervolgschermen.
Overigens (ik doe een dgl. reis ook regelmatig) kan je in Heerlen gewoon uit (en terug weer In-sjekken, daar is ruim 10/12 min tijd voor en noodzaak van perron te veranderen.
Afh. van je leeftijd en wensen kan het overigens voordeliger zijn met Veolia bus 50 vanaf Maastricht (elke 15 min, rijtijd 55 min.) naar Aken/centrum te reizen. dan niet sjippen, maar met een dagkaartje.
Nu vraag ik me af, of deze regels als zodanig ook gelden voor bvb weekendvrij op ZA/ZO.
Ok. Je hebt gelijk, maar dat doet niets af aan het feit dat je een hele dag heen en weer kunt reizen zoveel je wilt net als vroeger met een papieren kaartje

Wat is het (financiële) gevolg als je bij overstappen naar een andere vervoerder bij reizen op keuzedag niet in- en uitcheckt? Gevolg is dus dat je uiteindelijk bij een andere vervoerder uitcheckt dan je bent ingecheckt.

Reputatie 5

Je hebt pas een geldig vervoersbewijs voor een bepaalde trein, zodra je bij de betreffende vervoerder bent ingecheckt. Reis je met vervoerder 2, terwijl je een incheck hebt bij vervoerder 1, dan reis je zwart. Het financiële gevolg zou dus zomaar de ritprijs vol tarief voor de rit met vervoerder 2, plus €50 boete, plus €15 administratiekosten kunnen zijn. Misschien heb je geluk en kom je er bij controle met een reprimande vanaf, maar zeker als je in de spits reist (op een incheck in de daluren bij een andere vervoerder), zal dat niet zomaar getolereerd worden. Na het uit- en opnieuw inchecken in de spits zou een keuzedag immers niet geldig geweest zijn.

Vergelijk het met een museumjaarkaart. Ondanks dat je recht hebt op het gratis bezoeken van (de meeste) musea, kom je met een (gratis) kaartje voor museum A niet binnen in museum B. Je moet bij ieder museum apart laten verifiëren dat je gratis naar binnen mag. Hetzelfde geldt voor het reizen met meerdere vervoerders: bij iedere vervoerder moet je apart inchecken en laten verifiëren dat je keuzedag geldig is. Dat is vervelend, maar helaas het gevolg van het opdelen van het spoorwegnet over meerdere vervoerders.

Wat is het (financiële) gevolg als je bij overstappen naar een andere vervoerder bij reizen op keuzedag niet in- en uitcheckt? Gevolg is dus dat je uiteindelijk bij een andere vervoerder uitcheckt dan je bent ingecheckt.

Simpel, de tweede vervoerder krijgt dan zijn deel van het geld niet. En aangezien die u niet gratis gaat vervoeren zal hij u op een bon trakteren.

Daarnaast kunt u hiermee op een doorzichtige manier sjoemelen met de spitsuren (en misschien is dat ook juist de bedoeling). Dat zal het personeel ook meteen door hebben.

Inchecken bij de ene vervoerder en uitchecken bij de andere vervoerders kan overigens niet. Het betekent dat u twee keer incheckt bij twee verschillende vervoerders zonder bijbehorende uitcheck.

Misschien dat u zich gewoon aan de regels kunt houden in plaats van illegale trucs te bedenken 

Wat is het (financiële) gevolg als je bij overstappen naar een andere vervoerder bij reizen op keuzedag niet in- en uitcheckt? Gevolg is dus dat je uiteindelijk bij een andere vervoerder uitcheckt dan je bent ingecheckt.

 

Vervoerders hebben overigens geen inzage in elkaars incheckgegevens. De tweede vervoerder zal bij controle dus geen incheck zien en sowieso concluderen dat u bij hen zwart reist.

Umbusko e.a.

 Ter toelichting. De reis was op zondag (dus geen spits). Ingecheckt bij Arriva (op keuzedag NS dus) in Appingedam. Omreis via Leeuwarden en daar overgegaan op NS trein. (Omreizen was nodig omdat  de trein Groningen - Meppel niet reed door al weken durende werkzaamheden ). Overstaptijd in Leeuwarden was veel te kort  (slechts ong. 30 seconden met een wachtrij voor de palen) om het uitchecken bij Arriva en daarna inchecken bij NS te kunnen doen zonder de trein (die 1 keer per uur reed) te missen. Dus die wissel om die reden overgeslagen. Controle is er niet geweest op de precies 4 uur durende reis naar Gouda: noch bij Arriva, noch bij NS.

 Ik zal controleren in mijn reishistorie of er een boete toegekend is. 

 Los van deze persoonlijke casus ben ik van mening dat het in- en uitchecken bij wisseling van vervoerder dient te worden afgeschaft, end at op basis van reizigerstellingen, evt. reizigersenquetes, tijdens het vervoer, de toedeling van inkomsten direct tussen vervoerders geregeld kan worden.

Los van deze persoonlijke casus ben ik van mening dat het in- en uitchecken bij wisseling van vervoerder dient te worden afgeschaft, end at op basis van reizigerstellingen, evt. reizigersenquetes, tijdens het vervoer, de toedeling van inkomsten direct tussen vervoerders geregeld kan worden.

Dat kunt u wel vinden maar zolang dat niet gebeurt gelden de regels ook voor u al vindt u van niet. U staat niet boven de wet.

Inkomstenverdeling op basis van reizigerstellingen zijn in de periode voor de OV-chipkaart gebruikt en zijn toen gebleken zeer fraudegevoelig te zijn. In provincies als Groningen, Limburg en Zeeland bleken de cijfers door bedrijven en personeel tot 30% te zijn overdreven om zo meer geld binnen te harken ten koste van andere vervoerders. Dat was juist één van de redenen om op in/uitchecken over te stappen. Dat telsysteem zal dus niet terugkeren.

Jammer: ik ging er vanuit dat vervoerders zich als nette heren ten opzichte van elkaar zouden gedragen als ze tellingen organiseren. Dan maar terug naar 1 vervoerder voor alle openbaar vervoer in Nederland met prijsregulering door de overheid?

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is ook netjes als u, zoals u in uw contract bent overeengekomen, correct in- en uitcheckt bij elke vervoerder, zodat alles juist kan worden verrekend. Dat is nu de werkelijkheid. Het recht is zo het is overeengekomen, en niet wat u er van vindt, of wat u beter uitkomt.

Nette heren checken in en uit bij elke vervoerder en houden zich daarmee aan de overeenkomst zoals ze die hebben afgesloten.

Reputatie 5

Ter toelichting. De reis was op zondag (dus geen spits). Ingecheckt bij Arriva (op keuzedag NS dus) in Appingedam. Omreis via Leeuwarden en daar overgegaan op NS trein. (Omreizen was nodig omdat  de trein Groningen - Meppel niet reed door al weken durende werkzaamheden ). Overstaptijd in Leeuwarden was veel te kort  (slechts ong. 30 seconden met een wachtrij voor de palen) om het uitchecken bij Arriva en daarna inchecken bij NS te kunnen doen zonder de trein (die 1 keer per uur reed) te missen. Dus die wissel om die reden overgeslagen. Controle is er niet geweest op de precies 4 uur durende reis naar Gouda: noch bij Arriva, noch bij NS.

 Ik zal controleren in mijn reishistorie of er een boete toegekend is. 

Als er geen controle was, heeft u geluk gehad: er worden niet automatisch boetes toegekend. U heeft nu wel twee openstaande check-ins zonder uitcheck. Ik vermoed dat dat met een keuzedag goed gaat, maar misschien heeft het systeem ten onrechte geprobeerd iets automatisch te herstellen en daarbij kosten berekend. Dat zou ik dus wel even controleren. Mocht er iets fout gegaan zijn, dan kan klantenservice helpen om het te repareren.

Voor een eventuele volgende keer in Leeuwarden (of Groningen, wat dat betreft): mocht u weer zo’n krappe overstap hebben, dan is het ook mogelijk om via de poortjes om te checken (bij het ene poortje naar buiten en meteen daarnaast bij een ander poortje (van de andere vervoerder!) weer naar binnen). Dat gaat doorgaans een stuk sneller dan via de paaltjes, wanneer er een grote mensenmassa is.

Ik ben het met u eens dat er veel eenvoudigere manieren zouden moeten zijn om het geld te verdelen dan de reiziger op te zadelen met dit soort administratieve handelingen tijdens krappe overstappen. Helaas is dit (nog) niet de werkelijkheid.

Dan maar terug naar 1 vervoerder voor alle openbaar vervoer in Nederland met prijsregulering door de overheid?

Dat is er helemaal geen enkele aanleiding meer om nog enigszins efficiënt te werken. Daarnaast wilde NS al jaren de regionale lijnen buiten de randstad opheffen dus dan kunt in de toekomst sowieso niet meer van Groningen omreizen via Leeuwarden.

Nog even voor de duidelijkheid.

als ik s’morgens voor negenen mijn keuzedag op de kaart zet en incheck voor 8.55 uur. Dan reis ik op vol tarief. Ik kom op het volgende station aan na 9 uur, check uit en na 100 sec weer in , reis ik dan op mijn keuzedag?. Ik heb geen tijd om 35 minuten te wachten want dan kom ik te laat op een begrafenis . Ik heb begrepen dat je voor de keuzedag geen 35 minuten moet wachten?

 

Reputatie 7
Badge +3

Nog even voor de duidelijkheid.

als ik s’morgens voor negenen mijn keuzedag op de kaart zet en incheck voor 8.55 uur. Dan reis ik op vol tarief. Ik kom op het volgende station aan na 9 uur, check uit en na 100 sec weer in , reis ik dan op mijn keuzedag?. Ik heb geen tijd om 35 minuten te wachten want dan kom ik te laat op een begrafenis . Ik heb begrepen dat je voor de keuzedag geen 35 minuten moet wachten?

 

Klopt. Bij keuzedag zit geen wachttijd. Als je na 9 uur uitcheckt en weer incheckt, reis je op de keuzedag.

Reageer