beantwoord

In- en uitchecken met keuzedagen

  • 31 augustus 2014
  • 12 reacties
  • 7750 Bekeken

Het gebruik van keuzedagen is mij wel duidelijk op één punt na: ik ben een treinliefhebber en reis op zo'n keuzedag van hot naar her door het land. Over het algemeen weet ik niet wat mijn programma als ik aan een keuzedag begin. Er staat in de folder dat je bij het eind van een treinreis moet uitchecken en aan het begin weer inchecken, maar als je overstapt hoef je dat niet. Ooit blijf ik 10 minuten ergens, ooit ook een paar uur. Maakt me niet wat ik moet doen, maar ik wil het wel goed doen. 😃.
Ik ben benieuwd.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 31 augustus 2014, 15:30

1) U moet zodanig in- en uitchecken dat u altijd een toegestane reisroute aflegt van het incheckstation naar het uitcheckstation. Dat houdt in dat de NS-reisplanner die route moet tonen als u een reis tussen die twee stations opvraagt. Om van hot naar her te reizen, zult u wellicht op een of meer stations uit- en weer in moeten checken om als het ware een via-station op te geven. Let er daarbij op dat poortjes een aparte uit- en incheckzijde hebben en dat het na uitchecken bij een paaltje 100 seconde duurt voor u weer bij hetzelfde paaltje kunt inchecken.

2) Na het inchecken moet u binnen een half uur aan de reis beginnen, maar u mag de reis op elk ander station wel onbeperkt onderbreken, zolang u maar binnen 6 uur na het inchecken ergens anders uitcheckt. Verlaat u echter de OV-chipkaartzone (door poortjes of langs paaltjes), dan bent u verplicht om uit te checken (en later als u verder reist weer in te checken).

3) Bij overstappen van de ene naar de andere vervoerder, moet u altijd eerst uitchecken bij de ene vervoerder en daarna inchecken bij de andere vervoerder.
Bekijk origineel

12 reacties

1) U moet zodanig in- en uitchecken dat u altijd een toegestane reisroute aflegt van het incheckstation naar het uitcheckstation. Dat houdt in dat de NS-reisplanner die route moet tonen als u een reis tussen die twee stations opvraagt. Om van hot naar her te reizen, zult u wellicht op een of meer stations uit- en weer in moeten checken om als het ware een via-station op te geven. Let er daarbij op dat poortjes een aparte uit- en incheckzijde hebben en dat het na uitchecken bij een paaltje 100 seconde duurt voor u weer bij hetzelfde paaltje kunt inchecken.

2) Na het inchecken moet u binnen een half uur aan de reis beginnen, maar u mag de reis op elk ander station wel onbeperkt onderbreken, zolang u maar binnen 6 uur na het inchecken ergens anders uitcheckt. Verlaat u echter de OV-chipkaartzone (door poortjes of langs paaltjes), dan bent u verplicht om uit te checken (en later als u verder reist weer in te checken).

3) Bij overstappen van de ene naar de andere vervoerder, moet u altijd eerst uitchecken bij de ene vervoerder en daarna inchecken bij de andere vervoerder.
Bedankt voor de snelle reactie. Punt 2 en 3 zijn me duidelijk. Laat ik voor punt 1 een concreet voorbeeld geven: de laatste keer wilde ik over de Hanzelijn, die hadden ik nog niet gehad. Ik ben vanaf Eindhoven via Utrecht naar Zwolle gereisd, daar op de eerste de beste trein naar Amsterdam gestapt, waar ik een uurtje ben gebleven. Toen via Den Haag terug naar huis. Ik snap het nut niet van elke keer in- en uitchecken niet omdat mijn eindstation bijna nooit vaststaat. Volgens mij is het in mijn geval voldoende als ik de halfuur norm voor overstappen in de gaten houdt.
Het is inderdaad totaal nutteloos voor de prijsbepaling, maar desalniettemin verplicht.

Er is overigens juist geen halfuurnorm voor overstappen, alleen voor het beginnen aan een reis na (opnieuw) inchecken.
Omdat ik dit toch een merkwaardige gang van zaken vond heb ik de vraag ook voorgelegd aan de Klantenservice NS en hun antwoord in klip en klaar:
1. Je hoeft niet uit en in te checken als je overstapt in een andere trein van de NS. De conducteur hoeft alleen te zien dat je rechtmatig gebruik maakt van je keuzedag Als je van vervoerder wisselt is in- en uitchecken wel nodig.
2. Na zes uur wordt je automatisch uitgecheckt. De moet dan dus weer opnieuw inchecken
Hieronder de letterlijke tekst van de reactie van de Klantenservice NS:

Graag informeer ik u over het gebruik van de Keuzedagen. U dient voorafgaande aan de reis in te checken, zodat de conducteur kan zien dat u reist met een Keuzedag. Als u overstapt op een andere trein van NS, hoeft u tussendoor niet te checken. Stapt u over op een andere vervoerder, dan dient u wel uit te checken bij NS en in te checken bij de andere vervoerder.
Zes uur na het inchecken zal u automatisch uitgecheckt worden. Indien u langer onderweg bent, dan dient u tijdig opnieuw in te checken. Als u niet bent ingecheckt kan de conducteur niet zien dat u reist met een Keuzedag.
Omdat ik dit toch een merkwaardige gang van zaken vond heb ik de vraag ook voorgelegd aan de Klantenservice NS en hun antwoord in klip en klaar:
1. Je hoeft niet uit en in te checken als je overstapt in een andere trein van de NS. De conducteur hoeft alleen te zien dat je rechtmatig gebruik maakt van je keuzedag Als je van vervoerder wisselt is in- en uitchecken wel nodig.
2. Na zes uur wordt je automatisch uitgecheckt. De moet dan dus weer opnieuw inchecken
Hieronder de letterlijke tekst van de reactie van de Klantenservice NS:

Graag informeer ik u over het gebruik van de Keuzedagen. U dient voorafgaande aan de reis in te checken, zodat de conducteur kan zien dat u reist met een Keuzedag. Als u overstapt op een andere trein van NS, hoeft u tussendoor niet te checken. Stapt u over op een andere vervoerder, dan dient u wel uit te checken bij NS en in te checken bij de andere vervoerder.
Zes uur na het inchecken zal u automatisch uitgecheckt worden. Indien u langer onderweg bent, dan dient u tijdig opnieuw in te checken. Als u niet bent ingecheckt kan de conducteur niet zien dat u reist met een Keuzedag.


Wij zijn deze week met een keuzedag van Utrecht naar Aken geweest. We hebben daarvoor een internationaal ticket naar Aken gekocht met 100% korting in Nederland. In Utrecht hebben we ingecheckt, maar in Aken kun je niet uitchecken. We zijn oog nergens langs een uitcheckpaaltje gekomen. In Heerlen moet je overstappen, maar dan reis je nog een stuk in Nederland door, dus uitchecken is dan niet verstandig (ik ben ervan uitgegaan dat het kaartje vanaf de grens geldt).

Vanuit Aken zijn we gewoon weer teruggereisd en natuurlijk hebben we daarvoor niet ingecheckt. Dat kan ook niet in Aken, en het was niet nodig omdat we nog ingecheckt waren. Volgens dit verhaal zou dat dus illegaal zijn omdat we in te tegenovergestelde richting gingen. Maar er was gewoon geen andere mogelijkheid. En bij de controle op de terugweg heeft de conducteur er ook niks van gezegd. Dus die regel over in- en uitcheken kun je wel met een korreltje zout nemen.

Ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat iemand de hele dag een rondje om Nederland rijdt en nergens lang een in/uitcheckpunt komt. Waarom zou je dan verplicht zijn om ergens het station te verlaten? Bij de papieren keuzedagen was dat toch ook niet nodig?
Nog een aanvulling: We zijn langer dan 6 uur weggeweest en de incheck was nog steeds geldig. Terecht natuurlijk.
Vanuit Aken zijn we gewoon weer teruggereisd en natuurlijk hebben we daarvoor niet ingecheckt. Dat kan ook niet in Aken, en het was niet nodig omdat we nog ingecheckt waren. Volgens dit verhaal zou dat dus illegaal zijn omdat we in te tegenovergestelde richting gingen. Maar er was gewoon geen andere mogelijkheid. En bij de controle op de terugweg heeft de conducteur er ook niks van gezegd. Dus die regel over in- en uitcheken kun je wel met een korreltje zout nemen.

Zo is de regel in combinatie met een internationaal ticket. Bij een binnenlandse reis mag niet tegen de richting in worden gereisd.
Zo is de regel in combinatie met een internationaal ticket. Bij een binnenlandse reis mag niet tegen de richting in worden gereisd.


Maar de conducteur heeft ons internationaal ticket niet eens gezien. En hij heeft er ook niet naar gevraagd. Logisch denk ik als je tussen Sittard en Utrecht reist. Dus kennelijk valt het nogal mee met die regel (die ik ook niet kende).

En die 6 uur is kennelijk ook niet van toepassing want we waren nog steeds ingecheckt. En het systeem wist niet dat we op een internationale reis waren.
Ik denk dat die bewuste conducteur geen behoefte had om uit te pluizen of het wel helemaal volgens de regeltjes was. Dat is geen garantie dat andere conducteurs ook niet moeilijk doen als er tegen de richting in wordt gereisd met een keuzedag.
Bij het gebruik van een keuzedag kan er geen sprake zijn van "tegen de richting in reizen". De conducteur kan nl helemaal niet zien waar je bent ingestapt en eventueel bent overgestapt. Dat is voor hem ook niet belangrijk. Je kunt in nagenoeg elke trein stappen die je wilt en je van hot naar her, desnoods 20 keer heen en weer, laten rijden. Het enige wat voor de conducteur van belang is om te zien dat je op die bepaalde dag rechtmatig gebruikt maakt van je keuzedag.
Reputatie 1
Badge
Dat is niet waar_ op het 1e, dus normale scherm van zijn handheld ziet de cond. waar en hoe laat je bent ingecheckt en wat voor soort/type tarief. Daarnaast heeft hij/zij nog 3 vervolgschermen.
Overigens (ik doe een dgl. reis ook regelmatig) kan je in Heerlen gewoon uit (en terug weer In-sjekken, daar is ruim 10/12 min tijd voor en noodzaak van perron te veranderen.
Afh. van je leeftijd en wensen kan het overigens voordeliger zijn met Veolia bus 50 vanaf Maastricht (elke 15 min, rijtijd 55 min.) naar Aken/centrum te reizen. dan niet sjippen, maar met een dagkaartje.
Nu vraag ik me af, of deze regels als zodanig ook gelden voor bvb weekendvrij op ZA/ZO.
Ok. Je hebt gelijk, maar dat doet niets af aan het feit dat je een hele dag heen en weer kunt reizen zoveel je wilt net als vroeger met een papieren kaartje

Reageer