beantwoord

Incassobedragen

  • 15 August 2022
  • 22 reacties
  • 284 Bekeken

Uw incassobedragen zijn erg onduidelijk.

Mijn man en ik reizen altijd samen. We maken dus dezelfde kosten op dezelfde data.

De incasso's zijn op verschillende data en worden ook in verschillende  bedragen afgeschreven.

Kan dat niet duidelijker?

 

Met groet,

Trijnie

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 15 August 2022, 11:23

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi TiemNab,

Dat is lastig. De factuurdatum is namelijk de datum waarop ooit het eerste abonnement is ingegaan en blijft daarna maandelijks dezelfde dag van de maand. Deze datum is ook niet eenvoudig aan te passen.

En als die datum afwijkt van elkaar, dan kan het zijn dat de ene factuur een rit wel meeneemt waar het bij de andere niet meer op tijd te verwerken is.

We hebben ons tegelijk aangemeld voor het flex abonnement en met hetzelfde banknummer.

We reizen samen op dezelfde data en hetzelfde traject.

De ene keer wordt het abonnements bedrag apart geïncasseerd en de andere keer zit het bij de reiskosten in.

Mijn reis wordt in 1 keer afgeschreven en dat van mijn man in twee keer met daartussen een maand verschil.

Omdat er zowel in de mail als bij de incasso geen verduidelijking beschreven is, moet ik zelf uitrekenen of de bedragen opgeteld kloppen.

Ik vind dit lastig en dat moet, volgens mij, beter kunnen.

Reputatie 7
Badge +4

….

Als je het tegelijk hebt aangevraagd, zou je dezelfde factuurdatum moeten hebben. Het kan soms voorkomen dat deze af gaan wijken wanneer je de abonnementen tussendoor wijzigt bijvoorbeeld. En helaas komt het dus inderdaad voor dat bij de 1 de reizen sneller zijn verwerkt dan bij de ander. Daar wordt nog altijd aan gewerkt. Het zou overzichtelijker zijn voor jullie als alles inderdaad hetzelfde was. Dat snap ik.

Het zou fijn zijn als dit verbeterd kan worden, of wanneer er in de mail aangegeven wordt waarvoor het bedrag wordt geïncasseerd. Welke reis, alleen de reis of incl. abonnement.

Dan weet je precies of alles is afgeschreven of dat je nog een factuur kunt verwachten.

Dank voor uw reactie.

 

 

Je krijgt een e-mail zodra je factuur klaar staat. In de factuur kun je zien wat er allemaal wordt afgeschreven qua abonnementsgelden en reizen. De afschrijving gebeurt meestal binnen 5 werkdagen nadat de factuur klaarstaat.

Reputatie 7
Badge +3

In de mail zal niet worden aangegeven waar het bedrag uit bestaat, maar dit kunt u wel terugvinden in het betaaloverzicht in uw MijnNS account. Daar staan alle facturen met uitsplitsing naar abonnementsbedrag en reiskosten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel irritant dat er de laatste tijd af en toe twee facturen worden verstuurd. Een aparte voor de abonnementskosten en een aparte voor de reizen. Ik heb dit zelf één keer gehad een paar maanden geleden. Maar aan de verhalen hier te lezen, komt dit dus best regelmatig voor. Ik snap dat er dan verwarring optreedt.

Reputatie 7
Badge +1

We hebben ons tegelijk aangemeld voor het flex abonnement en met hetzelfde banknummer.

We reizen samen op dezelfde data en hetzelfde traject.

De ene keer wordt het abonnements bedrag apart geïncasseerd en de andere keer zit het bij de reiskosten in.

Mijn reis wordt in 1 keer afgeschreven en dat van mijn man in twee keer met daartussen een maand verschil.

Omdat er zowel in de mail als bij de incasso geen verduidelijking beschreven is, moet ik zelf uitrekenen of de bedragen opgeteld kloppen.

Ik vind dit lastig en dat moet, volgens mij, beter kunnen.

U heeft gewoon helemaal gelijk. Zeer apart dat er op verschillende dagen geïncasseerd wordt. 

In de mail zal niet worden aangegeven waar het bedrag uit bestaat, maar dit kunt u wel terugvinden in het betaaloverzicht in uw MijnNS account. Daar staan alle facturen met uitsplitsing naar abonnementsbedrag en reiskosten. 

Nou, ik zie nergens een factuur staan op "mijn ns" .

Niet in de app en niet op de site.

Wèl mijn reishistorie met de prijzen er bij.

Maar die bedragen kloppen totaal niet met wat er geïncasseerd wordt.

Uiteindelijk klopt het opgeteld bij elkaar wel maar ik vind het vreemd dat ik zelf allerlei bedragen moet optellen om te controleren of de reis nu wel of niet is betaald.

Voorbeeld:

Op 14 juli wordt er een bedrag van €20,16 afgeschreven.

Op 21 juli een bedrag van 36,90

En nu wordt er op 15 augustus een bedrag van 21,84 afgeschreven.

We hebben allebei tegelijk een reis gemaakt die per persoon €31,80 kost.

Met het abonnementsgeld van €5,10 klopt die 36,90 dus.

Maar hoe zit het nou met die andere bedragen?

Opgeteld is dat €42,00.

Zit daar dan 2x het abonnementsgeld in?

Dat zal wel want het is weer een maand later.

Dat er een paar dagen verschil in de incasso's zit vind ik niet erg. Dat kan ik wel begrijpen maar een volle maand verschil en dan ook nog bedragen die niet logisch zijn, dat stoort me wel.

Heel verwarrend en dat verwacht je niet van een grote onderneming als NS.

Reputatie 7
Badge +3

Nou, ik zie nergens een factuur staan op "mijn ns" .

Niet in de app en niet op de site.

 

In de app zijn de facturen inderdaad niet te zien, ze zouden wel op de website zichtbaar moeten zijn onder het kopje “Betaaloverzicht” .

 

Staan daar geen facturen kan het zijn dat er iets niet goed met uw account, neem dan contact op met de klantenservice zodat dit verholpen kan worden. 

Nou, ik zie nergens een factuur staan op "mijn ns" .

Niet in de app en niet op de site.

 

In de app zijn de facturen inderdaad niet te zien, ze zouden wel op de website zichtbaar moeten zijn onder het kopje “Betaaloverzicht” .

 

Staan daar geen facturen kan het zijn dat er iets niet goed met uw account, neem dan contact op met de klantenservice zodat dit verholpen kan worden. 

Dat staat er bij mij inderdaad niet.

Ik zal de klantenservice benaderen.

Dank voor de tip.

Reputatie 7
Badge +3

U heeft flex beiden tegelijk afgesloten, maar hadden u beiden of een van u daarvoor ook een abonnement?

 

Reputatie 7
Badge +1

Nog een tip-wat velen in deze moderne tijden verrast: het moet dus echt via mijnNS!! gaat niet via de app. Dat blijkt een instinker die velen verrast. Mogelijk verklaart dit bovenstaande al.

Dat de nota uiteindelijk niet klopt komt overigens wel heel zelden voor-die nauwgezette controle is meer tijdrovende bezighouderij als echt nodig (zeg ik na ruim 10 jaar vaste klant zijnde-al vanaf voor de tijd dat dit op de huidige manier ging).

U heeft flex beiden tegelijk afgesloten, maar hadden u beiden of een van u daarvoor ook een abonnement?

 

Ik had een abonnement maar heb dat jaren geleden al opgezegd.

Ben wel dezelfde ov kaart blijven gebruiken.

Die gebruik ik dus nu voor dit abonnement ook.

Badge +3

Als je niet bij je Facturen kunt dan is het inderdaad lastig, maar als incasso’s meestal rond de 14e plaatsvinden vermoed ik dat het te maken heeft met het ontbreken van abonnementskosten op de factuur die op 14 juli afgeschreven is.

Die € 20,16 zijn dan puur reiskosten (trein bus tram metro), waar de reis van € 31,80 niet bij staat omdat die nog niet verwerkt was.

Per 21 juli is dat gecorrigeerd (de ontbrekende € 5,10) en is meteen de reis van € 31,80 meegenomen.

Dit hoort niet voor te komen maar gebeurt dus incidenteel. Je zou dan eigenlijk een mail moeten krijgen met uitleg (en excuses) voor die tussentijdse incasso, en niet alleen “Uw NS Flex factuur staat klaar”.

Nog een tip-wat velen in deze moderne tijden verrast: het moet dus echt via mijnNS!! gaat niet via de app. Dat blijkt een instinker die velen verrast. Mogelijk verklaart dit bovenstaande al.

Dat de nota uiteindelijk niet klopt komt overigens wel heel zelden voor-die nauwgezette controle is meer tijdrovende bezighouderij als echt nodig (zeg ik na ruim 10 jaar vaste klant zijnde-al vanaf voor de tijd dat dit op de huidige manier ging).

Lees mijn berichten nog eens door.

Ik heb via de site ns.nl ingelogd op mijn ns.

Uiteindelijk kloppen de nota's wel. Daar heb ik niks over gezegd. Ik betaal niet te veel en ook niet te weinig.

De incassering gaat alleen op een, voor mij, vreemde,warrige manier.

Reputatie 7
Badge +3

U heeft flex beiden tegelijk afgesloten, maar hadden u beiden of een van u daarvoor ook een abonnement?

 

Ik had een abonnement maar heb dat jaren geleden al opgezegd.

Ben wel dezelfde ov kaart blijven gebruiken.

Die gebruik ik dus nu voor dit abonnement ook.

Dat kan de verklaring zijn dat er 2 verschillende incassodata zijn.

Reputatie 7
Badge +1

U heeft flex beiden tegelijk afgesloten, maar hadden u beiden of een van u daarvoor ook een abonnement?

 

Ik had een abonnement maar heb dat jaren geleden al opgezegd.

Ben wel dezelfde ov kaart blijven gebruiken.

Die gebruik ik dus nu voor dit abonnement ook.

Dat kan de verklaring zijn dat er 2 verschillende incassodata zijn.

Dat lijkt mij toch niet. Pas bij Flex is NS maandelijks gaan incasseren. Dus als 2 personen op dezelfde dag een Flex abonnement nemen zou toch echt op dezelfde dag geïncasseerd moeten worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs als je al een saldo abonnement had en dit wijzigde naar Flex, werd de ingangsdatum en de (nieuwe) factuurdatum die van het Flex abonnement. Mijn oude Traject Vrij had een ingangsdatum van de 25e met de incasso vaak enkele dagen daarna, dat gewijzigd naar Flex op de 15e van een maand en dat werd ook de ingangsdatum en factuurdatum. 

Het enige wat ik nog wel kan bedenken is dat de partner misschien nog geen OV-chipkaart had en dus met het Flex abonnement ook een kaart moest aanvragen, dan kan de ingangsdatum op zijn vroegst 7 dagen na aanvraag zijn. Wanneer je al een persoonlijke kaart hebt, kan het abonnement dezelfde dag ingaan. Op die manier kan er, ook al heb je het op dezelfde dag aangevraagd, een week verschil zitten in ingangsdatum en factuurdatum. 

Wat staat er in MijnNS onder “Mijn producten” als ingangsdatum van beide abonnementen?

Het wordt nu steeds ingewikkelder gemaakt.

Dat mijn reis en dat van mijn man op verschillende data wordt geïncasseerd is niet het probleem

Wel dat bij de één de reis + abo bedrag in 1x wordt afgeschreven en bij de ander, waarbij hetzelfde bedrag zou moeten worden afgeschreven het bedrag ineens wordt gesplitst en er een maand tussen zit voordat de andere helft wordt geïncasseerd. 

 

Reageer