beantwoord

Incheck met dal voordeel na 18.30 en toch vol tarief berekend

  • 11 March 2023
  • 5 reacties
  • 218 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren gereisd van Amersfoort naar Harderwijk met mijn dal voordeelkaart . De incheck was 18.38 uur en het display gaf toch Vol tarief aan.  Bij uitchecken in Harderwijk bleek inderdaad vol tarief berekend, evenals bij mijn reisgenote, die ook met een voordeelkaart reist.

Bij broer en schoonzus die rond dezelfde tijd vanuit Utrecht naar Rotterdam reisden is ook vol tarief berekend.

Was er een storing gisteren of kan er een andere reden zijn voor deze foute berekening?

icon

Beste antwoord door mrfreeze 11 March 2023, 13:13

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Anniejoop,

Heeft u daarvoor nog een andere reis gemaakt, die wel in de spits was begonnen? Als dat zo is, wordt voor de hele reis vol tarief berekend, ook als u uit- en weer incheckt in Amersfoort. Pas als er meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck zit, wordt het als nieuwe reis gezien en wordt opnieuw het tarief bepaald.

Een andere reden kan ik zo eigenlijk niet bedenken, behalve een eventuele storing.

Reputatie 2

van rit naar reis

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. 

Je dient wel binnen 35 minuten in te checken voor het vervolg van je reis. Doe je dit niet, dan bepaalt je tweede check-in het tarief van het vervolg van je reis. Reis je tijdens de spits verder, dan betaal je dus het volledige tarief.

Let op: omgekeerd werkt dit ook. Is je eerste check-in tijdens de spits, dan blijft dit tarief gelden

​het kan zich lonen om voor het deel van de reis in de spits een apart (e-)ticket te kopen, zodat er binnen 35 minuten wel overgestapt kan worden met korting. Dit hoeft niet het geval te zijn, omdat je dan wel je langeafstandskorting kwijtraakt

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren gereisd van Amersfoort naar Harderwijk met mijn dal voordeelkaart . De incheck was 18.38 uur en het display gaf toch Vol tarief aan.  Bij uitchecken in Harderwijk bleek inderdaad vol tarief berekend, evenals bij mijn reisgenote, die ook met een voordeelkaart reist.

Bij broer en schoonzus die rond dezelfde tijd vanuit Utrecht naar Rotterdam reisden is ook vol tarief berekend.

Was er een storing gisteren of kan er een andere reden zijn voor deze foute berekening?

Weet je ook hoe laat de incheck van broer en schoonzus was? Het gaat bij korting om inchecktijd en niet om vertrektijd.

Zoals hier al eerder gemeld wordt de korting bepaald aan de hand van de 1e incheck.

Reputatie 1

Ik ben heel dankbaar voor beide reacties. Inderdaad zijn wij allemaal - ook broer en schoonzus - rond 18.15 ingecheckt in Hilversum en meenden wij dat we voor de rest van de reis even snel konden uitchecken en weer inchecken omdat onze verdere reis in de daluren was.  Blijkbaar heeft de NS een andere mening, waar ik het niet mee eens ben, maar dat is een ander onderwerp. Ik heb weer wat geleerd. Heel erg bedankt allebei. Fijne zondag!

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben heel dankbaar voor beide reacties. Inderdaad zijn wij allemaal - ook broer en schoonzus - rond 18.15 ingecheckt in Hilversum en meenden wij dat we voor de rest van de reis even snel konden uitchecken en weer inchecken omdat onze verdere reis in de daluren was.  Blijkbaar heeft de NS een andere mening, waar ik het niet mee eens ben, maar dat is een ander onderwerp. Ik heb weer wat geleerd. Heel erg bedankt allebei. Fijne zondag!

Je mag het er niet mee eens zijn maar de regel dat 1e incheck bepalend is voor tarief bestaat al jaren. Andersom geldt het ook: Als je om 16.00 uur incheckt mag je de hele spits doorreizen op kortingstarief.

Reageer