Skip to main content
Beste mensen,



Op de site van de NS staat het volgende bij informatie over het Dal Voordeel abonnement:

"Checkt u 5 minuten voor of tijdens daluren in maar in de spitsuren uit? Dan reist u gewoon met 40% korting"



Ik vind dit een bizarre verwoording.

Er staat dus alvast dat je tijdens de daluren mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken.

Ik mag dus bijvoorbeeld om 15u30 inchecken en om 18u uitchecken.



Daarnaast staat er (hoe ik het lees) dat je 5 minuten vóór de daluren (dus tijdens de spitsuren) mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken. Dit zou dus betekenen dat je om 08u55 's ochtends (want dat is 5 minuten vóór de daluren) mag inchecken en dan zou reizen tot 18u 's avonds en dan reis je met korting. Maar dit is toch een volledig onrealistisch scenario?



Een andere mogelijke interpretatie is dat je om 15u55 mag inchecken en om 18u uitchecken, wat logischer is. Maar dan zie ik niet goed hoe het nuttig is om dat zo expliciet te vermelden.



Of betekent dit dat je bij inchecken om 15u58 en uitchecken om 18u niet met korting reist?



Kan iemand dit verduidelijken?



Met dank
Het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Als u incheckt in de daluren, dan maakt het niet uit hoe laat u uitcheckt: uw hele reis maakt u dan met 40 procent korting. Ook als u uitcheckt in de spitsuren. Als u, zoals in uw voorbeeld, op een werkdag om 15.30 uur incheckt en om 18.00 uur uitcheckt, dan krijgt u dus 40 procent korting op de ritprijs voor die reis.



Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen. Omdat sommige stations bij het begin van de hal of perrontunnel poortjes hebben waar u moet inchecken, wordt het dan wel lastig de trein van 9.00 uur te halen. De marge zorgt ervoor dat u vanaf 8.55 uur kunt inchecken met korting, zodat u de trein van 9.00 uur nog kunt halen. En als u een eerdere trein kunt halen, die voor negen uur vertrekt, mag u die ook nemen.



Hetzelfde geldt bij de andere overgang van spits naar dal (inchecken vanaf 18.25 uur geeft korting), en bij de overgangen van dal naar spits (inchecken tot 6.35 uur en tot 16.05 uur geeft korting).
Er staat dus alvast dat je tijdens de daluren mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken.

Ik mag dus bijvoorbeeld om 15u30 inchecken en om 18u uitchecken.


Nee, want binnen een half uur na het inchecken moet u (volgens dienstregeling) aan de reis beginnen.



Daarnaast staat er (hoe ik het lees) dat je 5 minuten vóór de daluren (dus tijdens de spitsuren) mag inchecken en tijdens de spitsuren uitchecken. Dit zou dus betekenen dat je om 08u55 's ochtends (want dat is 5 minuten vóór de daluren) mag inchecken en dan zou reizen tot 18u 's avonds en dan reis je met korting. Maar dit is toch een volledig onrealistisch scenario?



Een andere mogelijke interpretatie is dat je om 15u55 mag inchecken en om 18u uitchecken, wat logischer is. Maar dan zie ik niet goed hoe het nuttig is om dat zo expliciet te vermelden.


Wat bedoeld wordt is dat 1) het incheckmoment het tarief bepaalt, wanneer u uitcheckt doet er niet toe (behalve dat het binnen 6 uur na het inchecken moet zijn) en 2) dat de Daluren voor de paaltjes en poortjes 5 minuten eerder beginnen en 5 minuten later eindigen dan wordt vermeld.
@Pe_pe: Ja, ik bedoel dus dat ik om 15u30 incheck in pakweg Rotterdam Centraal om de trein van 15u35 richting Groningen te nemen. Dan stap ik uit op dat traject en check uit tijdens de spitsuren. Ik begrijp dat die rit dan volledig met korting zou gebeuren.





Ik gokte er inderdaad al op dat je tot 16u05 kon inchecken, dank voor verduidelijking. Ik vind het wel erg dubbelzinnig verwoord op de site, al geef ik toe dat ik niet meteen weet hoe ik het duidelijker zou neerzetten in 1 zin.
al geef ik toe dat ik niet meteen weet hoe ik het duidelijker zou neerzetten in 1 zin.

Zo is het geloof ik wel goed: "Checkt u in tijdens daluren of in de 5 minuten ervoor of erna? Dan reist u gewoon met 40% korting, ook als u in de spitsuren uitcheckt", of beter: "U reist met 40% korting als u tijdens daluren of in de 5 minuten ervoor of erna incheckt , ook als u in de spitsuren uitcheckt".
Weet iemand eigenlijk waar die 5 minuten marge na afloop van de Daluren voor dient?
@ Pe_pe: misschien ter voorkoming van klachten van mensen waarvan hun horloge niet exact de NS-tijd aangeeft?
@ Pe_pe: misschien ter voorkoming van klachten van mensen waarvan hun horloge niet exact de NS-tijd aangeeft?



Goede suggestie. Wel jammer dat ze dan alsnog de trein missen. 😉

ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 


ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 


Incheck tijd is bepalend, niet de vertrektijd. Wanneer er in de spits wordt ingecheckt, wordt spitstarief gerekend. Je had bij inchecken op het scherm kunnen zien dat vol tarief gerekend zou worden. Bij keuzedag kan er uitgecheckt worden en bij dal opnieuw ingecheckt worden en wordt keuzedag actief. Bij alle andere abonnementen blijft de 1e incheck gelden als er binnen 35 minuten omgecheckt wordt.


En dit alles in een topic van 5 jaar geleden……..


ik heb dus mee gemaakt dat ik te vroeg heb ingecheckt met mijn kortingskaart  had juist mijn keuze dag opgehaald ! Er was een vreselijke drukte op het station Boxtel do 30 sept er was een treinongeluk gebeurt richting Eindhoven .maar men kan gewoon in de reishistorie zien hoe men reist .mijn trein ging 10 over 9 dus op de tijd dat ik mag reizen !!! al met al was mijn keuze dag reis duurder als dat ik normaal zou reizen kan dit niet correct vinden . 

U moet zich aan de inchecktijd houden. Mogelijk veronderstelt u dat dit niet zo is met een verhaal of excuus, maar zo denkt de computer niet. Als u incheckt vanaf 08.55 reist u gratis en een seconde ervoor dan betaalt u vol tarief. Het is een keuze die u zelf maakt, duidelijk is dat na 08.55 veel beter is voor alles. U bent zelf verantwoordelijk voor een juiste incheck. Doe dat altijd en neem geen voorschot op de genade door het fout te doen. Mooier kunnen we het niet maken. Het moet zo zijn dat fout inchecken geen voordeel oplevert, anders weten we allemaal wel wat er gebeurt. De meeste mensen zijn zeker geen duivels, maar ook geen engelen. ;-)


Beste antwoord door Tochjo

Het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Als u incheckt in de daluren, dan maakt het niet uit hoe laat u uitcheckt: uw hele reis maakt u dan met 40 procent korting. Ook als u uitcheckt in de spitsuren. Als u, zoals in uw voorbeeld, op een werkdag om 15.30 uur incheckt en om 18.00 uur uitcheckt, dan krijgt u dus 40 procent korting op de ritprijs voor die reis.

Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen. Omdat sommige stations bij het begin van de hal of perrontunnel poortjes hebben waar u moet inchecken, wordt het dan wel lastig de trein van 9.00 uur te halen. De marge zorgt ervoor dat u vanaf 8.55 uur kunt inchecken met korting, zodat u de trein van 9.00 uur nog kunt halen. En als u een eerdere trein kunt halen, die voor negen uur vertrekt, mag u die ook nemen.
 

 

Dit is voor mij heel zuur. 18 maart 2022 ben ik om 08.51 uur door de poort gegaan (ingecheckt) NS heeft mij de volle prijs in rekening gebracht terwijl ik in de trein van 09.02 uur ben gestapt. 

Een marge van 5 minuten is veel te kort, als het druk is of men is slecht ter been of je moet een grote afstand afleggen (trappen)

Ik heb met een NS-medewerker gechat en die gaf aan hier niets aan te kunnen doen. IK HEB NIET VOOR NIETS EEN FLEX DAL VOORDEEL AANGESCHAFT. om na 09.02 uur te reizen

Ik hoop dat ze hier beter naar zullen kijken want ik heb geen zin om de trap op te rennen en uitgeput op het perron aan te komen


Kom nou toch: als je die kaart al langer hebt dan zou je het toch moeten weten. En als je tot die 8.55 wacht (als ik dat wel eens doe dan staat er vaak een hele drom mensen die scherp de klok in de gaten houden) heb je nog 6-7 min om die trein te halen.

Tuurlijk-het is altijd&eeuwig de schuld van een ander als er onverwacht weer eens hogere kosten als gedacht opduiken.

Op dit forum blijkt keer op keer dat mensen pas echt gaan nadenken er naar handelen als ze een keertje gevoelig de neus hebben gestoken-eerst ff lezen en voorbereiden-nou kom zeg, dat zal wel voor de dommen (?) zijn


 


Bij alle andere abonnementen blijft de 1e incheck gelden als er binnen 35 minuten omgecheckt wordt.

 

Mmm, inmiddels ook als je omcheckt naar een andere vervoerder?


Bij NS Flex-abonnementen wel, bij klassieke abonnementen (reizen op saldo) niet.


Bij NS Flex-abonnementen wel, bij klassieke abonnementen (reizen op saldo) niet.

Top! (Ik reis maar gemiddeld 1 werkdag per jaar op eigen kosten). Vanmiddag nog mijn best gedaan om de trein van 15:12 te halen in HLGH (Harlingen Haven) zodat ik voor 16:05 bij NS kon inchecken In Leeuwarden, maar dat was dus niet nodig. En gisteren op AMF (Amersfoort) nog snel voor 6:36 bij NS ingecheckt terwijl ik rond 5:40 al bij Connexxion had ingecheckt. Weet ik dat voor de volgende keer.


Bij NS Flex-abonnementen wel, bij klassieke abonnementen (reizen op saldo) niet.

(Ik reis maar gemiddeld 1 werkdag per jaar op eigen kosten).

Correctie: gemiddeld 1 werkdag per jaar. In weekenden pak ik de trein veel vaker, maar daarvoor heb ik Weekend Vrij.


Toch nog een nabrander.

 

Afgelopen maandag heb ik gereist (NS Flex, Weekend Vrij + Dal Voordeel) van Ede-Wageningen naar Baflo. Hieronder overzicht van alle in- en uitchecktijden.

 

5:31-6:31 Ede-Wageningen → Amersfoort (Connexxion) EUR 4,81

6:31-8:12 Amersfoort → Groningen (NS) EUR 12,24

8:12-8:42 Groningen → Baflo (Arriva) EUR 0,34

 

Bij elkaar opgeteld is dit EUR 17,39. Als ik de prijs van deze rit opvraag bij NS, dan kom ik uit op EUR 17,02 (met korting over het hele traject). Ik heb in de spits omgecheckt van NS naar Arriva (8:12). Ondanks dat dat stukje heel goedkoop is door de lange afstandskorting, is er wel een klein prijsverschil. Het lijkt er dus toch op dat voor het traject Groningen-Baflo geen korting is toegepast. Dat geeft me toch de indruk dat omchecken naar een andere vervoerder ook met Flex als nieuwe incheck wordt gezien waardoor je korting vanaf dat punt vervalt.


De prijs die de reisplanner geeft, is voor reizen via een andere route (met NS van Ede-Wageningen via Utrecht Centraal). Ik verwacht dat het hogere bedrag daardoor verklaard wordt.

Bij NS Flex wordt echt ook bij een overstap naar een andere vervoerder altijd gekeken naar het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder. Ik praat hier uit ervaring.


Maar die prijs van €17,02 hoort wel bij een reisadvies waarbij je alleen met NS en Arriva reist en niet met Connexxion via Amersfort gaat.  De NS reispanner geeft bv een advies via Utrecht of Arnhem en dan is het met 40% korting inderdaad €17,02. Als met een via station van de Valleilijn plant wordt de vol tariefprijs €28,97 wat met 40% korting €17,38 is. 

Regionale treinvervoerders hebben net wat andere tarieven/instaptarieven dan NS waardoor de prijs licht kan afwijken. Daardoor kunnen prijzen ook anders zijn wanneer je de andere kant op reist. Zo geeft de reisplanner ook voor een reis van Baflo naar Ede-Wageningen via Arnhem een 40% kortingsprijs van €16,73 en €17,21 via Amersfoort met de Valleilijn. 


O ja, dat zal het zijn. Dank voor jullie oplettendheid!


Ik heb onlangs per ongeluk (ik reis zo weinig met de trein dat ik dat niet wist) ook met mijn daluren abonnement te vroeg ingecheckt. Mijn trein vertrok pas om 9.14. Dus helaas vol tarief moeten betalen. Ik vind het toch raar dat er niet gewoon naar de treinrit gekeken wordt. Wat ik mij daarom dus wel afvraag; hoe werkt het dan met een vergoeding voor vertraging? Als ik dus (binnen de daluren) ruim een half uur eerder incheck dan dat mijn trein vertrekt heb ik dus recht op vergoeding voor vertraging? Of kijkt men dan ineens wel naar de daadwerkelijke vertrek en aankomst tijden?


Ik heb onlangs per ongeluk (ik reis zo weinig met de trein dat ik dat niet wist) ook met mijn daluren abonnement te vroeg ingecheckt. Mijn trein vertrok pas om 9.14. Dus helaas vol tarief moeten betalen. Ik vind het toch raar dat er niet gewoon naar de treinrit gekeken wordt. Wat ik mij daarom dus wel afvraag; hoe werkt het dan met een vergoeding voor vertraging? Als ik dus (binnen de daluren) ruim een half uur eerder incheck dan dat mijn trein vertrekt heb ik dus recht op vergoeding voor vertraging? Of kijkt men dan ineens wel naar de daadwerkelijke vertrek en aankomst tijden?

Welkom bij de NS Community!

Het moment van inchecken (met 5 minuten marge in jouw voordeel) telt, vanaf 8.55 kan je dus op daltarief inchecken.

Waarom er niet naar de treinrit gekeken wordt? Omdat men niet weet met welke trein je gaat reizen, ook al kan dat er bij een incheck om bijv. 8.50 (spits) er best eentje na 9.00 (dal) zijn.

De vlieger voor GTbV door (veel) eerder in te checken en pas na een half uur te gaan reizen gaat niet op, want je moet daarbij aangeven met welke trein je gereisd hebt en dan kijkt NS of die inderdaad vertraging had.

Voor de rest kijkt het GTbV systeem naar andere reismogelijkheden na je incheck die je wél op tijd op je bestemming gebracht zouden hebben. Later vertrekken, omreizen of onderweg je reis een half uurtje onderbreken zonder uit te checken levert dus geen geldige claim op.

Voor de rest is het verplicht om binnen 30 minuten na een incheck te gaan reizen, doe je dat niet dan loop je bij controle het risico op een boete.


Dank voor de uitleg. Ik weet oog voor een volgende keer dat ik op de incheck tijd moet letten. Blijf het raar vinden dat er niet naar de rit gekeken wordt. Kijkt men dan naar reisduur ofzo? Je checkt toch ook ergens uit en dan moet het toch (digitaal) makkelijk te zien zijn welke trein er tussen die 2 stations rijdt.

Maar volgende keer dus niet meer even rustig koffie halen voor ik mijn treinreis begin, maar buiten het station wachten tot ik “mag”.

Al met al weer een reden om meestal liever de auto te pakken!


Alleen het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief, niet de vertrektijd of de reisduur.

U kunt wel tijdens de spitsuren het station in om koffie te halen, maar dan moet u daarna wel even uitchecken en weer inchecken in de daluren om met korting te kunnen reizen.


Reageer