beantwoord

Inchecken met Dal Voordeel

  • 21 December 2015
  • 59 reacties
  • 130877 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 2

Alleen het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief, niet de vertrektijd of de reisduur.

U kunt wel tijdens de spitsuren het station in om koffie te halen, maar dan moet u daarna wel even uitchecken en weer inchecken in de daluren om met korting te kunnen reizen.

Volgens mij geldt dit alleen wanneer je weer incheckt bij dezelfde vervoerder.

Omchecken in de spits wanneer je bij NS met korting was ingecheckt levert je bij een andere treinvervoerder (bijvoorbeeld Arriva) maar 0% korting op.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief, niet de vertrektijd of de reisduur.

U kunt wel tijdens de spitsuren het station in om koffie te halen, maar dan moet u daarna wel even uitchecken en weer inchecken in de daluren om met korting te kunnen reizen.

Volgens mij geldt dit alleen wanneer je weer incheckt bij dezelfde vervoerder.

Omchecken in de spits wanneer je bij NS met korting was ingecheckt levert je bij een andere treinvervoerder (bijvoorbeeld Arriva) maar 0% korting op.

wat dit betreft is er verschil tussen een abonnement op saldo en NS Flex. Bij een flex abonnement loopt de korting wel door, bij een saldo abonnement niet. 

Badge +3

Alleen het tijdstip van inchecken is bepalend voor het kortingstarief, niet de vertrektijd of de reisduur.

U kunt wel tijdens de spitsuren het station in om koffie te halen, maar dan moet u daarna wel even uitchecken en weer inchecken in de daluren om met korting te kunnen reizen.

Volgens mij geldt dit alleen wanneer je weer incheckt bij dezelfde vervoerder.

Omchecken in de spits wanneer je bij NS met korting was ingecheckt levert je bij een andere treinvervoerder (bijvoorbeeld Arriva) maar 0% korting op.

Mijn bericht had betrekking op de situatie dat er nog geen reis gemaakt is. Als er 0 tariefeenheden verreisd zijn, dan is er geen sprake van een overstap, maar wordt de eerste check-in geannuleerd en begint met de tweede check-in een nieuwe reis tegen het dan geldende tarief.

Wanneer ik kies om met de trein te reizen die om 6.33 uur vertrekt, reis ik dan in de daluren? Ik kan dan - indien dat relevant is - voor 6:30 uur inchecken.

Reputatie 7
Badge +4

U reist dan in de daluren en u heeft korting, tot u weer uitcheckt. Checkt u binnen 35 minuten daarna in bij een andere vervoerder, dan loopt de korting door edit: maar alleen als u Flex heeft.

U moet absoluut voor 6.35 inchecken - en wacht niet tot het laatste moment. Checkt u na 06.34.59 in, ook al is het een seconde, dan betaalt u vol tarief.

Reputatie 7
Badge +3

U reist dan in de daluren en u heeft korting, tot u weer uitcheckt. Checkt u binnen 35 minuten daarna in bij een andere vervoerder, dan loopt de korting door.

Toevoeging, alleen bij een Flex abonnement. Wanneer je een saldo abonnement hebt loopt de korting niet door bij omchecken naar een andere vervoerder.

 

Als je van 18:00 tot 18:15 gereisd hebt op vol tarief, kun je dan pas vanaf 18:45 gratis reizen met een dalvrij kaart? 

Met andere woorden: moet je toch vol tarief over je gehele reis betalen als je braaf tussen 18:15 en 18:30 bent uitgecheckt en ingecheckt?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling..

Badge +3

Er moet minimaal 35 minuten verstreken zijn voordat het nieuwe tijdstip van inchecken geldt voor de tariefbepaling. Als er minder dan 35 minuten tussen uitchecken en opnieuw inchecken zit, dan wordt opnieuw gekeken naar het eerste tijdstip van inchecken om te bepalen welk tarief geldt.

Deze werkwijze is wel de bedoeling; het lost het probleem op dat mensen die gesloten poortjes moeten passeren voor een overstap te veel betalen als zij in de daluren zijn ingecheckt en in de spitsuren moeten overstappen. Zie deze pagina, in het bijzonder de informatie onder "De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?” en de daaropvolgende alinea’s.

Meteen in de daluren toch gratis kunnen reizen is te realiseren door voor het deel in de spits met een e-ticket te reizen en pas de chipkaart te gebruiken om in te checken in de daluren.

Reputatie 7
Badge +3

Het werkt ook andersom, dus vanaf 15:45 reizen en dan in de spits verder reizen tegen daltarief. 

Je kunt het wel omzeilen door voor je reis van 18:00 tot 18:15 gebruik te maken van een 2e OV-chipkaart of e-ticket en dan vanaf 18:30 (of eigenlijk 18:25) inchecken met je abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Als je van 18:00 tot 18:15 gereisd hebt op vol tarief, kun je dan pas vanaf 18:45 gratis reizen met een dalvrij kaart? 

Met andere woorden: moet je toch vol tarief over je gehele reis betalen als je braaf tussen 18:15 en 18:30 bent uitgecheckt en ingecheckt?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling..

Helaas klopt het dat als je om 18.15 uur uitcheckt je vol tarief betaalt met nieuwe incheck om 18.45 uur. Om gebruik te maken van de korting die jouw abonnement geeft moet er minimaal 35 minuten zitten tussen uitcheck spitstarief en nieuwe incheck Daltarief.

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS? Want dat grapje heeft me zojuist ruim 80 euro gekost in één ritje.

Bedankt voor je snelle reactie iig!

Badge +3

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS?

 

Zie deze pagina, in het bijzonder de informatie onder "De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?” en de daaropvolgende alinea’s.

Badge +3

Kan ik dit ergens terugvinden op de site van de NS? Want dat grapje heeft me zojuist ruim 80 euro gekost in één ritje.

Dat lijkt me stug, want de maximale prijs voor een treinreis zonder korting is € 46,59 (1e klas en 200 km of meer). Dit met NS, bij een deel met Arriva kan er nog ietsje bij komen.

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Reputatie 7
Badge +4

45 euro is alleen in de eerste klas. Die 35 minuten klopt. De enige uitzondering er op is de keuzedag voor ouderen.

Badge +3

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Amsterdam - Maastricht zou je 2e klas € 27,90 kosten, mogelijk iets meer als je naast NS ook nog met Arriva reist.

Die 35 minuten ‘overstaptijd’ geldt landelijk in heel het ov, ongeacht welk abonnement. Check je langer dan 35 minuten na een uitcheck weer in dan levert dat je een nieuwe reis op (met de tijd van inchecken bepalend voor je tarief).

Overigens is het vaak voordeliger om een (lange) reis die in de spits begonnen is gewoon af te maken op spitstarief, in plaats van op te splitsen in een deel in de spits en een deel in de daluren. Wegens je langeafstandkorting.

Voorbeeld:
Amsterdam - Maastricht (spits, 2e klas) in één ruk met NS: € 27,90
Amsterdam - Eindhoven (spits): € 21,50

Na meer dan 35 minuten in Eindhoven weer inchecken op daltarief:
Eindhoven - Maastricht net NS (40% korting): € 11,16
Totaal: € 32,66

Bij Dal Vrij scheelt het wel natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Er is alleen verschil qua 35 minuten regel tussen saldo abonnementen en NS Flex waneer je overstapt naar een andere vervoerder. Bij Flex blijft de eerste incheck tellen bij een overstap naar een andere vervoerder binnen 35 minuten, bij een saldo abonnement begin je dan een nieuwe reis.Maar dat staat ook op de door Tochjo genoemde pagina.

 

Reputatie 7
Badge +3

Van Amsterdam naar Maastricht via Rotterdam kost 45 euro voor 2e klasse. Of is dit de 1e klasse? Hoe dan ook, enorm vervelend als je dacht dat het gratis was.

De klantenservice chatmeneer zei zojuist trouwens dat deze 35 minuten alleen gelden voor oude abonnementen, niet voor NS Flex..

Wat is het nou? We zien het wel aan het einde van de maand denk ik…

Bedankt allemaal!

Dan wil ik jouw chatgesprek wel zien. Die 35 minuten tussen uitcheck en nieuwe incheck ivm korting of spits tarief geldt voor alle abonnementen behalve keuzedagen. 

Mogelijk bedoelt de chatmeneer dat als men met een op saldo abonnement/keuzedag in Dal of spits van vervoerder wisselt dat als nieuwe dus 1e incheck wordt gezien en het op dat moment geldende tarief gaat gelden.  Bij flex blijft in geval van wisseling vervoerder de allereerste incheck geldig zolang er geen 35 minuten tussen zit.

Indien dat is gezegd heb ik tevens het vermoeden dat mijn collega doelde op een overstap van vervoerder met een reizen op saldo abonnement.

Reputatie 1

Today 01-08-2022 at Amsterdam RAI train station, all the gates for check-in were inactive with the X sign on them so I could not check in.

Train officers checked me in while I was on the train, but after some hours I received an e-mail with title “Reis met correctietarief” declaring I have to pay 50 euros as a fine with my next Invoice.

Could you please help me in order to cancel this fine ? I have been paying my subscription for 4 years now, this is the 1st time something like that has happened to me.

 

Best Regards

Hi Jeroon K!

My advice would be to contact our Customer Service about this. Unfortunately we can't take a look at your details here.

Reputatie 1

Hi Aurora

Thank you very much for your reply. I already tried to call your Customer Service , they put me on hold for 6 minutes, so the call was terminated and my credits were depleted.

Could someone help me via e-mails please??

Badge +3

NS doesn't do email. You may also try to contact customer service by chat (click the link Chat with NS on this page) or by sending a message on Twitter or Facebook.

Als je van 18:00 tot 18:15 gereisd hebt op vol tarief, kun je dan pas vanaf 18:45 gratis reizen met een dalvrij kaart? 

Met andere woorden: moet je toch vol tarief over je gehele reis betalen als je braaf tussen 18:15 en 18:30 bent uitgecheckt en ingecheckt?

Dit lijkt me toch niet de bedoeling..

Dat is wel degelijk de bedoeling. Als je binnen 35 minuten weer opnieuw incheckt wordt dat automatisch beschouwt als een overstap en niet als een nieuwe reis. En aangezien je voor je hele reis hetzelfde tarief tarief betaalt, betaalt je in dit geval voor de hele reis vol tarief.

Omdat ik weet dat de kaart onthoudt dat ik in de spits ben ingecheckt, heb ik twee kaarten. De ene gebruik ik om koffie te halen en weer uit te checken (0 euro) en daarna de andere om te reizen buiten de spits.
Dit is ook handig als ik net voor de daluren van Rotterdam Noord ver weg moet. Dan reis ik met de ene kaart in de spits tot Alexander of Gouda, waar ik overstap en genoeg tijd heb om uit te checken en de rest van het traject in de daluren. Tot Utrecht loont dan nauwelijks de moeite, maar voor Groningen, Deventer of Den Bosch al wel.
 

Reageer