Inchecken op keuzedag | NS Community
beantwoord

Inchecken op keuzedag


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Vandaag heb ik mijn keuzedag opgehaald voordat ik op reis ging en vervolgens heb ik ingecheckt en uitgecheckt op alle stations totdat ik weer thuis was.

Nu zijn er toch kosten gemaakt volgens het transactieoverzicht van de NS.

Kan iemand mij vertellen of ik nu misschien niet had moeten in en uitchecken op mijn vrije keuzedag?

Alvast bedankt voor Uw antwoord of bijdrage.

icon

Beste antwoord door Robert B 4 July 2022, 23:02

Bekijk origineel

15 reacties

Goedenavond Wiard en welkom bij de NS Community!

Kan het zijn dat je aan een reis bent begonnen in de avondspits? Keuzedagen zijn tegenwoordig namelijk niet meer geldig in de avondspits, oftewel beginnen aan een reis tussen 16:00 en 18:30. Doe je dat wel, dan zal er op vol tarief gereisd worden.

Als dat niet het geval is, dan kan ik je het beste adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Via dit platform kunnen we niet mee kijken met je reistransacties namelijk.

Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Reputatie 5

Op welke tijden heb je ingecheckt? Als dit tussen 06:35 en 08:55 en tussen 16:05 en 18:25 is dan reis je in de spits en is je keuzedag niet geldig en betaal je wel voor dat stuk

Dank jullie voor jullie antwoord. Ik heb begrepen dat ik Juli mijn keuzedag op mag nemen ongeacht welke tijd. Vanochtend ben ik ingecheckt voor 9:00 uur en vanavond om 18:00 uur weer terug.

 

Stel dat ik inderdaad toch moet betalen, vervalt mijn keuzedag dan omdat ik deze wèl opgenomen heb alvorens te gaan reizen?

Badge +3

Dank jullie voor jullie antwoord. Ik heb begrepen dat ik Juli mijn keuzedag op mag nemen ongeacht welke tijd. Vanochtend ben ik ingecheckt voor 9:00 uur en vanavond om 18:00 uur weer terug.

Stel dat ik inderdaad toch moet betalen, vervalt mijn keuzedag dan omdat ik deze wèl opgenomen heb alvorens te gaan reizen?

Welkom bij de NS Community! Waar ik hieronder ‘je/jij’ zeg lees dat als ‘u’ indien gewenst (ik ben 54, een caissière van 15 mag u tegen mij zeggen) 😀

Als je in de spits incheckt wordt een Keuzedag die op je kaart geladen is niet aangesproken (en betaal je inderdaad voltarief).

Bij de eerstvolgende incheck buiten de spits wordt de Keuzedag wél aangesproken, dus je kunt die gewoon later gebruiken. Hopelijk voor een dag met wat langere reizen.

De spitsbeperkingen (inclusief middagspits) in juli en augustus gelden al een paar jaar, en is als het goed is gecommuniceerd.

Je mag een Keuzedag wel vóór 6:30 geldig maken (doordeweeks) en ermee de spits in reizen. Voorheen was dat inderdaad pas na 9:00 en daarna de rest van de dag geldig.

Reputatie 5

Je keuzedag blijft wel geldig.

 

Als je bijvoorbeeld om 08:40 incheckt bij ns en vanaf 08:55 een overstap maakt naar een andere vervoerder (bijvoorbeeld Arriva of blauwnet) dan reis je op je keuzedag verder. Maar niet van ns naar ns. Dan moet je 35 minuten wachten. Daarna is die wel geldig. Voor een klein stukje kun je beter een e-ticket kopen en dan bij de overstap je ov-chipkaart gebruiken en reis je op de keuzedag.

 

Van dal naar spits reis je op de keuzedag tot aan je eventuele overstap. Bij ns blijft de keuzedag nog 35 minuten geldig, zie ook hier. Naar een andere vervoerder betaal je wel een ritprijs voor het resterende stuk.

Dank je Robert. Dit is een duidelijk antwoord voor al mijn vragen. Fijne avond allemaal van de community.

Badge +3

Je keuzedag blijft wel geldig.

Als je bijvoorbeeld om 08:40 incheckt bij ns en vanaf 08:55 een overstap maakt naar een andere vervoerder (bijvoorbeeld Arriva of blauwnet) dan reis je op je keuzedag verder. Maar niet van ns naar ns. Dan moet je 35 minuten wachten. Daarna is die wel geldig.

​​​​@dennisg een Keuzedag wordt aangesproken bij een incheck of overstap buiten de spits (plus 5 minuten marge), dat is een uitzondering en werkt dus ook bij een NS-NS overstap waarbij je uit- en weer incheckt na 8:55.

Bij een actieve Keuzedag en dan overstappen naar een andere vervoerder in de spits heb je gelijk, dan betaal je van je saldo (voltarief dus) na die overstap, totdat je weer op daltarief/tijd incheckt of overstapt met de (eerder geactiveerde) Keuzedag, en daar hoeven dan geen 35 minuten tussen te zitten.

Makkelijkker kunnen we het niet maken 🤣

Keuzedag opgehaald en ingecheckt na 9 uur, terugreis om 1600 uur nu wordt de reis berekend, ben ik nu mijn keuzedag kwijt ?

Reputatie 6

Hey Felo. Welkom bij de NS Community.

Ik ga er dan van uit dat dit op een doordeweekse dag was? Je hebt je Keuzedag dan wel goed gebruikt voor de eerste rit.

Keuzedagen kun je gebruiken voor reizen in de daluren. In de ochtend- en middagspits zijn Keuzedagen niet geldig. De daluren zijn doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. 

Als je dus tussen 16:00 en 18:30 hebt ingecheckt betaal je inderdaad voor een spits reis.

Badge +3

Je bent hem niet kwijt want bij een incheck of overstap na 18:25 doet hij het weer.

Reputatie 7
Badge +4

Voor de reizigers die met een papieren keuzedag reizen geldt dat ze met de papieren dag helemaal niet kunnen inchecken en moeten inchecken met een ov-chipkaart. Dat hoeft overigens niet persé het Dalvoordeelabonnement te zijn dat er bij past. Het is dan vol tarief en dit geldt ook in de middagspits bij een Keuzedag. Dat is al een tijdje zo, maar er zijn nog steeds senioren die een vrije middagspits vooronderstellen.

Ook de papieren keuzedag doet het weer om 18.25, hij is dan weer gewoon geldig, ook al weigerde hij in de spits. Er staat nu eenmaal geen saldo op en dat kan ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de reizigers die met een papieren keuzedag reizen geldt dat ze met de papieren dag helemaal niet kunnen inchecken en moeten inchecken met een ov-chipkaart. Dat hoeft overigens niet persé het Dalvoordeelabonnement te zijn dat er bij past. Het is dan vol tarief en dit geldt ook in de middagspits bij een Keuzedag. Dat is al een tijdje zo, maar er zijn nog steeds senioren die een vrije middagspits vooronderstellen.

Ook de papieren keuzedag doet het weer om 18.25, hij is dan weer gewoon geldig, ook al weigerde hij in de spits. Er staat nu eenmaal geen saldo op en dat kan ook niet.

Mag je met een papieren keuzedag wel in de spits doorreizen of is er dezelfde regel als met e-ticket dat je voor de spits uit de trein moet zijn?

Reputatie 7
Badge +4

Je mag met een papieren keuzedag de reis in de spits afmaken als je voor de spits volgens de regels bent ingecheckt. Met een papieren keuzedag kun je inchecken, met een e-ticket niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Je mag met een papieren keuzedag de reis in de spits afmaken als je voor de spits volgens de regels bent ingecheckt. Met een papieren keuzedag kun je inchecken, met een e-ticket niet. 

Om verwarring te voorkomen zou je dan beter over keuzedagchipkaart kunnen spreken dan over papieren keuzedag.een uitgeprint e-ticket is ook op papier.

Reputatie 7
Badge +4

De papieren keuzedag  is een klein kartonnen kaartje. Net als uit het automaat. Mensen die papieren keuzedagen hebben doen dat bewust en bovendien moeten dit mensen zijn die al vrij lang papieren keuzedagen hebben. Het valt wat mee denk ik.

Reageer