Er zijn 2 bestemmingen die ik ga bereizen waarbij de vertrektijd rond 16.00 uur is; de eindtijd van de daluren op een doordeweekse dag
De eerste 16.06 vanuit Eindhoven en de tweede 15.58 vanuit Dordrecht.
Ik weet dat de inchecktijd voor 16.00 moet zijn. Daarom 2 vragen:
1: Betekend dat bij vertrek vanuit Eindhoven ik tot 15.59 kan inchecken en voor Dordrecht tot 15.58 om te kunnen profiteren van het dalurentarief?
Wellicht ben ik net iets eerder op beide stations en kan dan bijtijds inchecken om die reis nog in de daluren te kunnen maken. In het geval van Dordrecht maximaal 15.58 reis dan altijd in de daluren. als ik dat goed zeg ☺
2: Bij een incheck is er een speling van 5 minuten dus 8.55 voor 09.00 uur 18.25 voor 18.30 maar bij het einde is dat niet 16.05 bij 16.00 uur als ik het goed begrijp?
Beste antwoord door Henkpeetersen
Er zijn 2 bestemmingen die ik ga bereizen waarbij de vertrektijd rond 16.00 uur is; de eindtijd van de daluren op een doordeweekse dag
1: Betekend dat bij vertrek vanuit Eindhoven ik tot 15.59 kan inchecken en voor Dordrecht tot 15.58 om te kunnen profiteren van het dalurentarief?
Wellicht ben ik net iets eerder op beide stations en kan dan bijtijds inchecken om die reis nog in de daluren te kunnen maken. In het geval van Dordrecht maximaal 15.58 reis dan altijd in de daluren. als ik dat goed zeg ☺
2: Bij een incheck is er een speling van 5 minuten dus 8.55 voor 09.00 uur 18.25 voor 18.30 maar bij het einde is dat niet 16.05 bij 16.00 uur als ik het goed begrijp?
Het is zelfs nog wat gunstiger voor u wat u kunt tot 16.04.59 inchecken om te profiteren van het dalurentarief. U moet wel binnen voor 16.35 uur een trein nemen.
Die 5 minuten is zowel voor als na. Dus als u om 16.04.59 incheckt reist u tegen daltarief maar ook als u om 18.25.01 incheckt reist u tegen daltarief.
Het is zelfs nog wat gunstiger voor u wat u kunt tot 16.04.59 inchecken om te profiteren van het dalurentarief. U moet wel binnen voor 16.35 uur een trein nemen.
Die 5 minuten is zowel voor als na. Dus als u om 16.04.59 incheckt reist u tegen daltarief maar ook als u om 18.25.01 incheckt reist u tegen daltarief.
U kunt tegen daltarief reizen mits u uiterlijk om 16.04 incheckt, bij een incheck vanaf 16.05 geldt spits tarief.
Verder geldt dat u nadat u incheckt u verplicht bent om binnen 30 minuten daadwerkelijk te gaan reizen. Vertrekt uw trein om 15.58 dan mag u dus niet voor 15.28 uur inchecken.
Met OV-chipkaart geldt de incheck-tijd of je met korting reist. Voor een e-ticket met korting gelden andere regels, je mag dan niet tijdens de spits met dat ticket in de trein zijn. Dit voor het geval je een meereiziger/samenreiziger met e-ticket mee neemt.
Al zeer verhelderend, waardevolle tips en inzichten zeker het feit dat je bij een reis die rond 16.00 aanvangt je nog tot 16.04 mag inchecken. Ik dacht daarover echt maar tot 16.00 uur 😅.
Mij was ook bekend dat je binnen een half uur na het inchecken je reis dient aan te vangen.
Ik ben daardoor altijd binnen dat half uur op het station en check zeker niet te vroeg in.
De regel dat je binnen 30 minuten na een incheck moet gaan reizen is met name bedoeld voor een incheck in de daluren (vóór 6:35 en 16:05 op werkdagen). Als je om 16:00 incheckt en pas om 17:00 gaat reizen zit je dus fout.
Mocht je besluiten om pas na meer dan 30 minuten te reizen (stel je komt iemand tegen op het station en gaat samen even wat eten of drinken), dan check kort voor vertrek uit en weer in. Als dat om bijv. 16:50 is voor de trein van 17:00 betaal je dan wel het spitstarief.
Verblijf binnen poortjes zonder te reizen, bijv. om iemand uit te zwaaien of iets te kopen binnen de poortjes is toegestaan tot 60 minuten (de tijd tussen inchecken en de incheck annuleren door weer uit te checken).
Bij langer betaal je het instaptarief (afhankelijk van je abonnement is dat 10 of 20 euro).
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.