beantwoord

Inchekken

  • 9 January 2023
  • 5 reacties
  • 243 Bekeken

Ik heb al 20 jaar een 60+ daluren abonnement.

Aangezien de voorwaarden van NS steeds wijzigen en er ook een verschil is tussen oude en nieuwe abonnementen is mij iets niet duidelijk en wat ik ook niet in de voorwaarden kan terug vinden.

Ik check om 15:55 in op station Groningen en ik wil naar Utrecht. Een aantal vragen.

1e mag dit en kan ik dan gewoon mijn reis met 40 % korting afmaken of mag ik tussen 16:00 uur en 18:30 niet meer in de trein zitten.

2e Er wordt ook gezegd dat ik wel om 15:55 mag inchecken maar als ik niet binnen twee uur uit gecheckt heb dat ik dan alsnog de volle prijs moet betalen. 

 

Is er iemand die mij nu eens een duidelijk antwoord kan geven want in de voorwaarden en op de NS site vind ik deze niet.

Ik hoor het graag.

Magda

icon

Beste antwoord door Tochjo 9 January 2023, 14:24

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Iemand die heeft ingecheckt met een OV-chipkaart hoeft nooit de trein te verlaten bij de overgang van dal naar spits. Dat geldt alleen voor reizigers die reizen met een e-ticket met kortingstarief, bijvoorbeeld een e-ticket voor Samenreiskorting. Zij passeren de poortjes met de vierkante barcode die op hun ticket staat, maar dat telt niet als inchecken, want het tijdstip van passeren wordt niet geregistreerd.

U checkt om 15:55 in, met de OV-chipkaart waar uw abonnement op staat, en kunt dus zonder problemen van Groningen naar Utrecht reizen. Het tijdstip van inchecken bepaalt het tarief, dus u betaalt voor de hele reis het kortingstarief. (Omgekeerd geldt ook dat inchecken in Groningen om 18:20 geen handige zet is, want dan is de hele reis tegen vol tarief.)

Ik weet niet wie u verteld heeft dat u binnen twee uur na inchecken zou moeten uitchecken om met korting te kunnen reizen, maar dat klopt niet. Alleen het tijdstip van inchecken is bepalend, en hoe laat u vervolgens uitcheckt, maakt niet uit.

Beste Tochjo,

 

Bedankt voor je heldere antwoord.

Die opmerking van binnen 2 uur weer uit de trein kwam van een medewerker van de klantenservice NS.

Ik heb ze gebeld en vond het een raar antwoord, vandaar de vraag op dit forum :-)

 

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk heeft die medewerker dat van die 2 uur gehangen op de regel dat je na in inchecken binnen 30 minuten een reis moet gaan beginnen. Vervolgens is er een bepaalde reisduur naar de bestemming en als een reis dan veel langer duurt dan de reisduur plus die eerste 30 minuten kan bij NS de verdenking komen dat de reiziger niet binnen 30 minuten na inchecken is gaan reizen.

Enige tijd geleden was hier iemand die met een Dal Vrij abonnement voor de ochtendspitsuren incheckte in ik meen Eindhoven en op Utrecht overstapte naar een andere bestemming (die weet ik even niet meer). Op Utrecht bleef deze persoon langer om te ontbijten en omdat de afspraak op de eindbestemming toch later was, de tijd dat die persoon op station Utrecht wachtte voor weer verder te reizen was ruim langer dan die 30 minuten. Dat deed die persoon regelmatig en kreeg daar op een gegeven een waarschuwing voor. Dat was op te lossen door bij aankomst in Utrecht uit te checken en daarna gelijk weer in te checken, op die manier was het duidelijk dat er wel gelijk na inchecken in Eindhoven was gaan reizen. 

Maar zo'n waarschuwing krijg je alleen maar als je zoiets regelmatig doet, niet bij 1 reis. En dat het een vaste tijd van 2 uur zou is gewoon onzin, want dan zou je met een kortingsabonnement nooit een reis langer dan 2 uur kunnen maken als je na inchecken tijdens de daluren doorreist in de spits. Soms kramen klantenservice medewerkers onzin uit, misschien hebben ze ergens een klok horen luiden maar weten ze niet waar de klepel hangt. 

Reputatie 7
Badge +2

Er is wel een regel dat je binnen 6 uur na je check-in moet uitchecken, anders krijg je een gemiste check-out. Maar met een normale reis heb je daar natuurlijk geen last van, zelfs vanuit Groningen zit je binnen die zes uur wel compleet aan de andere kant van het land.

Badge +3

Er is wel een regel dat je binnen 6 uur na je check-in moet uitchecken, anders krijg je een gemiste check-out. Maar met een normale reis heb je daar natuurlijk geen last van, zelfs vanuit Groningen zit je binnen die zes uur wel compleet aan de andere kant van het land.

Dit is niet helemaal waar, je kunt (in ieder geval met NS Flex) ook langer dan 6 uur na een (eerste) incheck nog wel uitchecken maar overstappen lukt dan niet meer. Er begint dan een nieuwe reis, maar dat is verder off-topic.

Hou er verder rekening mee dat bij NS Flex de hele reis (incl. overstappen tussen vervoerders) op hetzelfde tarief is, dus als je bijv. gewend bent om om 8:30 (spits) uit Delfzijl te vertrekken en na 9:00 (dal) over te stappen in Groningen naar NS, je vanaf Groningen nog steeds op spitstarief reist.

Dit werkt twee kanten op, dus als je (bijv. vanuit Utrecht met incheck in de daluren) in de spits in Groningen aankomt kan je gewoon op daltarief verder met Arriva.

Reageer