beantwoord

ingecheckt met daluur-tarief, maar door een (verplichte) tussentijdse overstap alsnog geconfronteerd met het spits-tarief


Reputatie 1

Vrij regelmatig reis ik wekelijks ‘s ochtends vroeg van Roermond naar A’dam. Ik ben abonnementhouder (Dal Voordeel) & ik kan het gehele traject tegen daltarief afleggen aangezien mijn trein om 6:32 uur vertrekt vanuit Roermond. So far so good.

 

Momenteel vinden er echter werkzaamheden tussen Weert & Eindhoven plaats, waardoor reizigers gebruik moeten maken van alternatief vervoer, in dit geval de NS snelbus tussen Weert & Eindhoven. Het valt mij nu echter vrij toevallig op dat ik voor het traject Eindhoven - A’dam vol tarief betaal & dat begrijp ik niet zo goed wanneer ik naar de veelgestelde vragen over “van rit naar reis” kijk (of ik interpreteer hier iets niet goed). Ik ben nl. in de veronderstelling dat ik nu 2 tussentijdse overstappen maak met dezelfde vervoerder. De suggestie wordt op deze NS-website gewekt dat dit inderdaad kan tegen het initiële daltarief (1e incheck), maar dat lijkt niet het geval te zijn.

 

Mijn reishistorie:

6:22 inchecken Roermond, 6:32 vertrek Roermond, 6:46 aankomst Weert, 6:47 uitchecken Weert, 6:49 inchecken Weert (snelbus), 7:35 uitchecken Eindhoven (snelbus), 7:37 inchecken Eindhoven, 7:48 vertrek Eindhoven, rond 9 aankomst A’dam.

Korting heb ik nu op de trajecten Roermond-Weert & Weert-Eindhoven (snelbus). Vanaf Eindhoven…spitstarief…onduidelijk waarom ik ineens geconfronteerd wordt met het spitstarief 

 

Kort samengevat, waarom ben ik mijn korting kwijt op een traject waar ik al sinds jaar & dag korting heb, alleen niet wanneer er aan het spoor gewerkt wordt? Ik heb deze vraag ook al neergelegd bij de (superdrukke) klantenservice, zowel via chat als telefonisch, maar hier kreeg ik het idee dat ik niet echt serieus genomen werd. Een klacht indienen gaat echter schijnbaar via exact dezelfde kanalen, dus ik ben bang morgen weer een dagdeel te mogen opofferen aan de NS Klantenservice…

 

 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 15 March 2023, 18:20

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Cerberus,

Als je daadwerkelijk in- en uitgecheckt hebt zoals beschreven, zou de korting moeten blijven gelden. Het wil wel eens voorkomen dat een mobiele paal niet goed ingesteld staat, waardoor er toch problemen kunnen ontstaan. Vaak is dit dan in de reishistorie in Mijn NS terug te zien. Wellicht kun je daar een screenshot van posten?
De klanteNService zou dit serieus moeten nemen en voor je moeten corrigeren.

Overigens kwam er vorige week een soortgelijke klacht over hetzelfde traject:

 

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter iets soortegelijks, maar dan een reis van Roermond naar Den Haag. Die persoon heeft zo te zien niet in Weet uitgecheckt en weer ingecheckt bij de snelbus. Wel uitgecheckt bij de bus in Eindhoven en weer ingecheckt bij de poortjes in Eindhoven. Ook daar vanaf Eindhoven de korting foetsie.

https://twitter.com/brabantenaar/status/1630837302216777729

Reputatie 1

 

Overal netjes in & uitgecheckt & de klantenservice heeft volgens mij ook naar deze reishistorie gekeken (vandaar dat ik mij niet serieus genomen voel) Het scheelt wel een slok op een borrel spitstarief of daltarief. Mij viel het toevallig op, maar er zullen toch wel meer mensen zijn die hier tegenaan lopen (zoals ik inmiddels begrepen heb)

Reputatie 7
Badge +3

Uit- en incheck in Eindhoven zijn in dezelfde minuut. Zou me niks verbazen als daar het probleem zit. Ik weet niet of er op de achtergrond met secondes wordt gerekend, maar als dat zo is en het paaltje bij de bus loopt bv. een halve minuut voor, kan het zomaar zijn dat het systeem dus eerst een incheck in Eindhoven ziet en pas even later een uitcheck. Daar kunnen ze vervolgens geen bier meer van brouwen.

Ik zou geen nee van de klanteNService accepteren. Dit is overduidelijk een fout bij NS en die moet gewoon gecorrigeerd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Aan wat mrfreeze zegt zat ik ook al te denken. De uit en incheck in Eindhoven bij die persoon op Twitter was ook in dezelfde minuut en daar ging het ook mis.

@Cerberus als je morgen weer dezelfde reis maakt, check dan de tijd van uitchecken bij de bus in Eindhoven en wacht wat langer met weer inchecken bij de poortjes daar tot die 1 minuut later aangeeft dan je uitcheck bij de bus. Als het dan wel goed gaat is dat weer een aanwijzing dat het daar aan ligt. 

Reputatie 1

We gaan het zo meemaken, ben nu nl. op weg terug & zit in de snelbus naar Weert. Ik ga hier goed op letten zo dadelijk. Ik ben benieuwd of dit inderdaad de bingo is. Zo ja, dan ben ik echt zwaar teleurgesteld in de klantenservice… Ik houd jullie op de hoogte 

Reputatie 1

Ja hoor, we hebben een bingo. In Weert zojuist uitgecheckt 17:50 (snelbus) & 1 minuut gewacht voordat ik weer incheck 17:51. Nu ziet hij het als een overstap (zoals het ook hoort) & is mijn hele reis netjes daltarief. Timing-issue qua paaltjes, dat meen je toch niet, wie let daar op? Hoe ga ik dit verhaal uitleggen bij de klantenservice

Reputatie 7
Badge +3

Timing-issue qua paaltjes, dat meen je toch niet, wie let daar op? Hoe ga ik dit verhaal uitleggen bij de klantenservice

Ach, we hebben hier op de community vaker bij de hand gehad, al was het een keer wel veel duidelijker. Bij omchecken van de ene vervoerder naar een andere was er gewoon een verschil van 1 minuut in de uit/inchecktijden, dus uitchecken en dan daarna 1 minuut vroeger inchecken wat dan ook te zien was in de reishistorie. Nu was het vanmorgen misschien een halve minuut, uitcheck misschien om 7:36 en 30 seconden, je loopt het stukje van de bus naar de poortjes en incheck daarna 7:36 en 20 seconden of zo. Dan is dat eerder dan je uitcheck en zorgt voor dit soort problemen. 

Op Twitter werd die andere persoon gevraagd een DM te sturen. Als je Twitter heb zou je dan ook kunnen doen en dan deze uitleg hier erbij geven. En misschien komen er wel meer meldingen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien er blijkbaar al contact is geweest met de klanteNService, vind ik eerlijk gezegd dat een moderator hier ook wel z'n licht over zou mogen laten schijnen.

Badge +3

Op Twitter iets soortegelijks, maar dan een reis van Roermond naar Den Haag. Die persoon heeft zo te zien niet in Weet uitgecheckt en weer ingecheckt bij de snelbus. Wel uitgecheckt bij de bus in Eindhoven en weer ingecheckt bij de poortjes in Eindhoven. Ook daar vanaf Eindhoven de korting foetsie.

https://twitter.com/brabantenaar/status/1630837302216777729

Dat maakt in principe niet uit, in Weert (geen poortjes) hoef je niet over te stappen van trein naar bus want je hebt voor de bus al een NS incheck in Roermond (en andersom voor de trein een bus-incheck in Eindhoven).

De mobiele paal bij de uitstaphalte voor de bussen in Eindhoven is inderdaad op een steenworp van de poortjes, en zo te lezen zit daar het probleem.

[s]Onwaarschijnlijk, maar het kan ook nog zijn (bij Flex) dat de uitcheck bij de mobiele paal nog niet bekend is en de incheck in Eindhoven daarom maar op spitstarief gezet wordt. Slordig, want die uitcheck staat gewoon op je kaart (en zou het Flex systeem gewoon één reis van moeten maken).[/s]

Reputatie 7
Badge +3

Aan de screenshots te zien is het geen Flex.

Product: Reizen op Saldo NS Korting

Badge +3

Aan de screenshots te zien is het geen Flex.

Product: Reizen op Saldo NS Korting

Zie het, aangepast. De andere kant op zal het wel goed gaan, want het is een behoorlijk eind lopen naar de instaphalte van de bussen in Eindhoven.

In Weert kan je gewoon in de trein stappen (niet uitchecken bij de bussen daar).

Reputatie 7
Badge +3

Aan de screenshots te zien is het geen Flex.

Product: Reizen op Saldo NS Korting

Bij reizen op saldo loopt de dalkorting bij veranderen van vervoerder tijdens de spits niet door. Of dit hier het geval is? Zou niet mogen, want in principe wordt er met NS gereisd.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat is niet het geval. Zoals TS al aangaf is het zojuist op de terugweg wel gewoon goed gegaan. En vervangende bussen van NS zijn gewoon … van NS 🙂

Ik zet m'n geld op een iets verkeerd lopend klokje in de paal.

Badge +3

Nee, dat is niet het geval. Zoals TS al aangaf is het zojuist op de terugweg wel gewoon goed gegaan. En vervangende bussen van NS zijn gewoon … van NS 🙂

Ik zet m'n geld op een iets verkeerd lopend klokje in de paal.

Bij reizen op saldo kan dat eigenlijk niet anders. Er staat immers duidelijk NS als vervoerder. Het product Reizen op Saldo NS korting is overigens een voormalig VDU.

Reputatie 7
Badge +3

Dat maakt in principe niet uit, in Weert (geen poortjes) hoef je niet over te stappen van trein naar bus want je hebt voor de bus al een NS incheck.

De mobiele paal bij de uitstaphalte voor de bussen in Eindhoven is inderdaad op een steenworp van de poortjes, en zo te lezen zit daar het probleem.

Het maakt ook niet uit, in beide gevallen zowel met wel uit/inchecken in Weert als zonder, gaat het mis in Eindhoven. In Weert loopt de tijd van poortjes en paaltjes blijkbaar wel gelijk waardoor je daar dit probleem niet hebt. Het probleem zit in Eindhoven (en daar bedoel ik jou niet mee 😁 ).

 

Badge +3

Op de terugweg (bus Eindhoven naar Weert) zal het wel goed gaan want het is een eind lopen van het station naar de instaphalte.

Uiteraard zal het ook goed gaan als je na het uitchecken in Eindhoven meteen bij de poortjes alweer incheckt, en vervolgens naar de bussen loopt (of het - gratis- pendelbusje neemt vanaf ongeveer de taxistandplaats).

Reputatie 6

Ik ben even op onderzoek uitgegaan met de informatie die we hier hebben en ik kan op dit moment er niet achter komen waar dit fout gaat. Dit hoort niet te gebeuren. Mijn (voorlopige) theorie sluit aan bij die van mrfreeze in dat er een afwijking in de tijden van de scanners zit. Dat zeggende, ik kijk graag even verder terwijl ik ook de extra kosten voor je vergoed Cerberus. Zou je mij een privé bericht willen sturen? Dan kan ik daar met je verder kijken. Een update zal ook in dit topic volgen als alles opgelost is.

Reputatie 1

Voor de volledigheid heen- & terugreis zijn allebei gestart in de dalperiode & lopen door tot in de spits. Zoals iedereen kan zien gaat het op de terugweg wel goed. In Weert heb ik bewust even uitgecheckt, 1 minuut gewacht & vervolgens weer ingecheckt ten behoeve van deze ‘case’. Dat mensen dit hier vergeten kan ik mij goed voorstellen aangezien er geen paal bij de uitstaphalte staat (wel bij de instaphalte). Ik stuur je later vandaag nog een DM Daniël, eerst een hapje eten (heb ik wel nodig na vandaag)

Reputatie 7
Badge +3

Belangrijkste reden dat het op de terugweg goed ging is denk ik de 3 minuten verschil in Eindhoven, uitcheck 16:35 en incheck daarna 16:38. 

Maak je morgen deze reis ook? Zorg dan voor minstens 1 minuut tussen uit en incheck in Eindhoven.

Badge +3

Belangrijkste reden dat het op de terugweg goed ging is denk ik de 3 minuten verschil in Eindhoven, uitcheck 16:35 en incheck daarna 16:38

Dat verschil komt sowieso omdat het nogal een eind lopen is naar de instaphalte in Eindhoven.

Knap als dat in 3 minuten gelukt is trouwens, maar kan op zich wel (zal zo’n 300 meter zijn).

 

Reputatie 7
Badge +3

Belangrijkste reden dat het op de terugweg goed ging is denk ik de 3 minuten verschil in Eindhoven, uitcheck 16:35 en incheck daarna 16:38

Dat verschil komt sowieso omdat het nogal een eind lopen is naar de instaphalte in Eindhoven.

Knap als dat in 3 minuten gelukt is trouwens, maar kan op zich wel (zal zo’n 300 meter zijn).

Ja nog even, straks gaat de NS nog beweren dat het niet aan de tijdsinstelling van de paaltjes of poortjes ligt maar dat de uitstaphalte te dichtbij is en dat reizigers te snel weer inchecken. 😁 “Meneer, u moet na het uitstappen uit de bus eerst even een rondje rond het stationsplein maken en dan pas inchecken bij de poortjes, want als u dat niet doet checkt u te snel in en krijgt u geen korting meer.”

 

Reputatie 1

Ik weet vrij zeker dat ik meer dan 3 minuten nodig heb gehad om vanuit Eindhoven CS bij de snelbussen te komen. Ik vermoed dat 3 minuten zelfs rennend niet haalbaar is. Instaphalte ligt nl. behoorlijk uit de richting.

Reputatie 7
Badge +3

Als de tijd op het tijdelijke paaltje voorloopt is het dus 3 minuten plus de tijd dat die voorloopt. En 3 minuten kan ook 3 minuten en 59 seconden zijn en dat plus de tijd dat het paaltje voorloopt. 

Badge +3

Hoe dan ook, ben wel benieuwd wat de NS (of @Daniël NS) ervan weet te maken als jij niets fout doet.

Reageer