beantwoord

Is 1maandkaart traject vrij onder abonnement WEL te combineren met RET regio abonnement voor bus tram metro abonnement?

  • 16 July 2023
  • 5 reacties
  • 190 Bekeken

Heb je bij een 1 Maandkaart traject vrij zonder abonnement ook korting op de ns-tarieven (kan nl niet inzien wat de kosten zijn voor vast te traject bij deze 1maandkart traject vrij zonder abonnement) EN kun je met deze 1maandkaart traject vrij zonder abonnement dan wel een RET abonnement voor bus tram metro (in Rotterdam) erbij zetten op dezelfde ovchipkaart? want het RET regio abonnement voor Bus tram metro kun je niet combineren met NS flex traject vrij abonnement. Hoe is dit op te lossen? 

Nog een vraag:

Kun je bij een NSflex traject vrij abonnement ook één of een paar weken overslaan voordat je een nieuw maandabonnement wil laten ingaan? Of ben je verplicht iedere maand aansluitend je abonnement af te nemen en dat voor een jaar lang?

Dit vraag ik omdat er in sommige maanden schoolvakanties zitten van soms één week en in de mei-en kerstvakantie bijv. wel 2 weken. Dan gaat mijn kind niet reizen met NS.

 

Hoop dat mijn vragen duidelijk geformuleerd zijn. 

 

icon

Beste antwoord door Momo 16 July 2023, 23:50

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je met de 1Maandkaart Traject Vrij de pre-paid maandkaart Traject Vrij bedoelt die je bij de NS kaartautomaat aanschaft, dan krijg je daarbij geen 40% korting op reizen buiten je traject, iets wat je wel krijgt bij Flex Traject Vrij. Deze maandkaart is voor zover ik weet wel te combineren met een RET bus/tram/metro abonnement, want het is geen reizen op rekening.

Maar je zou ook als je Flex Traject Vrij neemt via de klantenservice het BTM gedeelte van NS Flex uit kunnen laten zetten, dan kun je het RET abonnement wel combineren met Flex.

Wat betreft NS Flex Traject Vrij, dit kun je als het minstens 1 maand hebt wijzigen naar Flex Basis. Dit Flex Basis kun je na 1 of enkele weken weer wijzigen naar Flex Traject Vrij, dit hoef je dus niet minstens 1 maand te hebben. Hiermee kun je dus tijdelijk tijdens een vakantie je Traject Vrij “uit” zetten. Zolang je niet wijzigt loopt het Traject Vrij abonnement door. 

@Momo dank voor je reactie. Die prepaid bedoelde ik ook ja. Ik hoef gfeen 40% korting op andere ndere trajecten. Maar heb je dan wel voordeel/korting op vde ns-tarieven? Kan nl niet berekenen op dashboard ns hoeveel dit gaat kosten op de benodigde vaste (school)traject. Zag wel dat het ingaat op moment van aanschaf. 

 

Wat betreft NS flex traject vrij abon kun je dus na 1 maand wijzigen in flex basis, maar kan je dit meerdere keren per jaar doen? En na vakantie weer terugzetten op Flex traject vrij? gaat dan de resterende looptijd van die maandabonnement verder lopen?

Ik snap het het nog niet helemaal.

 

Wat houdt dan flex basis van in? 

Reputatie 7
Badge +3

De pre-paid maandkaart heeft een vast bedrag per traject. De prijs van die maandkaart zie je bij intoetsen van het traject bij de kaartautomaat. En als je weet hoeveel tariefeenheden een bepaald traject is, kun je dit ook vinden in de Tarievenlijst 2023 vanaf pagina 17.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf  Het aantal tariefeenheden kun je vinden als je in de reisplanner je reis plant en dan klikken op “meer prijzen” en daar ipv Enkele Reis selecteer je Trajectabonnementen, onderaan staat dan het aantal tariefeenheiden. 

Reis je op dat traject, dan betaal je verder niets want je heb je Traject al betaald dmv de maandkaart, reis je op een ander traject, dan betaal je gewoon vol tarief en heb je geen korting. 

 

Met NS Flex kun je meerdere keren per jaar wijzigen. Bij een betaald abonnement kan dan altijd vanaf 1 maand na de laatste wijziging, bij het gratis Flex Basis hoeft je niet een maand te wachten, dat kun je bv al de volgende dag weer wijzigen naar een betaald abonnement. Flex Basis wil zeggen, geen kortings of vrij reizen abonnement, je reist wel op rekening maar tegen vol tarief. Reis je in de periode dat je Flex Basis hebt niet, dan betaal je ook niets, dus zeer geschikt tijdens vakanties.

Dus bv, met ingang van het schooljaar Flex Traject Vrij nemen, in oktober herfstvakantie, na de laatste reis wijzigen naar Flex Basis, vakantie afgelopen terug wijzigen naar Flex Traject Vrij. Idem bij kerstvakantie, na de laatste reis wijzigen naar Flex Basis, vakantie afgelopen, weer wijzigen naar Flex Traject Vrij enz. De periodes tussen schoolvakanties zijn volgens mij wel altijd langer dan een maand, dus kun je iedere keer weer Flex Traject Vrij wijzigen. 

@Momo wederom bedankt.

Dus dit wisselen van abonnementen kan meerdere ma l en  ok fijn. Maar hoe zit dat dan met de looptijd vn het maandabonnementmaandabonnementbgaat dat dan ook per kalendermaand? Of m.i.v. wanneer ik het abonnement weer op traject vrij zet.

Ik moet bijv. op 21 augustus gaan reizen en dan wil ik mijn ns flex traject vrij abonnement in laten gaan. Tot wanneer loopt het dan tot eind augustus of tot en met 20 september? En als ik hem dan wil omzetten naar basis bevriest dan het lopende ns flex traject vrij abonnement totdat ik hem weer terug omzet?

🙈 sorry maar ik wil dit gewoon goed snappen. Ik heb een budget waar ik het mee moet doen. En mijn kind moet met trein reizen naar school van Zwijndrecht naar Rotterdam centraal. Op de site word je ik nniet wijzer van. 

Badge +3

NS Flex-abonnementen zijn geen maandabonnementen, maar doorlopende abonnementen waarvoor u per maand betaalt. Na de eerste maand kunt u op elk moment het abonnement wijzigen of opzeggen. De te veel betaalde abonnementskosten krijgt u dan terug.

Een abonnement dat ingaat op 21 augustus loopt dus door totdat u het zelf opzegt of wijzigt. Als dat bijvoorbeeld op 14 oktober is, dan hebt u al twee volle maanden betaald: de eerste maand van 21 augustus tot en met 20 september bij aanschaf, en de kosten voor 21 september tot en met 20 oktober zullen eind september automatisch van uw bankrekening afgeschreven zijn. Dan krijgt u na de wijziging de abonnementskosten voor de periode van 14 oktober tot en met 20 oktober terug.

Abonnementen kunnen niet worden gepauzeerd. Zou u op 14 oktober wijzigen naar NS Flex Basis (= NS Flex zonder abonnement), dan zegt u dus feitelijk het Traject Vrij-abonnement op. Het is niet zo dat u nog dagen daarvan overhoudt; in plaats daarvan krijgt u de te veel betaalde abonnementskosten terug.

Zou u wijzigen naar NS Flex Basis (= NS Flex zonder abonnement) op 14 oktober en weer wijzigen naar NS Flex Traject Vrij op 23 oktober, dan krijgt u vervolgens een tussentijdse factuur voor de periode van 23 oktober tot en met 20 november. En daarna krijgt u steeds facturen voor hele abonnementsmaanden vanaf de 21e. Wijzigingen binnen NS Flex veranderen namelijk de factuurdatum niet; als het abonnement ooit inging op de 21e, dan blijft dat zo bij alle volgende facturen, en krijgt u tussentijdse facturen na elke wijziging.

Reageer