Skip to main content
Antwoord

Is het mogelijk om vooraf een kaartje te kopen als abonnementshouder?

• February 14, 2025
  • 19 reacties
  • 669 Bekeken

In verband met een paar dagen A'dam hebben we - beide houder van een dalurenabonnement - tijdig NS Prijstijdkaartjes aangeschaft aangezien de korting (60%) voor deze kaarten een stuk interessanter is dan onze standaardkorting (40%). So far so good. Helaas blijkt nu - door omstandigheden - dat onze eindhalte zondag niet de eindhalte is die we oorspronkelijk in gedachten hadden, maar een halte verder. We hebben nu dus vooralsnog geen geldig kaartje voor dat laatste stukje & dat moeten we nog aanschaffen. Ik weet alleen niet hoe. Voor zover ik het nu begrijp zijn er 2 opties & dat zijn 1. koop een kaartje vooraf tegen het volle tarief of 2. Stap uit op de eindhalte van het prijstijdkaartje & check hier vervolgens in met de OV-kaart, waarna je met 40% verder reist.

Probleem van optie 1. is dat je geen gebruik kan maken van je abonnement & het probleem bij optie 2 is gebrek aan tijd aangezien deze oefening je waarschijnlijk 30 minuten vertraging gaat opleveren omdat je onvoldoende tijd hebt om alles uit te voeren binnen de beperkte tijd dat de trein stil staat bij deze halte. Weten jullie of er nog meer opties zijn, waar ik nu nog niet aan gedacht heb?

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi Cerberus,

Je hebt je goed ingelezen. Dat zijn inderdaad eigenlijk de enige opties. De enige manier om gebruik te maken van je abonnement is door in- en uit te checken met je OV-chipkaart.

19 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • Antwoord
  • February 14, 2025

Hoi Cerberus,

Je hebt je goed ingelezen. Dat zijn inderdaad eigenlijk de enige opties. De enige manier om gebruik te maken van je abonnement is door in- en uit te checken met je OV-chipkaart.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 14, 2025

Dat zijn inderdaad de opties.

• Reisleider**
  • February 14, 2025

Er is nog wel een trucje, maar dat neigt wel een beetje naar misbruik. Je zou een kaartje tegen vol tarief kunnen kopen, en vervolgens je geld terugvragen met de regeling Geld terug bij vergeten OV-chipkaart.

Hoe zou dit dan werken? Bedoel je dan dat je vóóraf in de app dat kaartje koopt zodat je niet hoeft uit te stappen om van kaartje te wisselen? En vervolgens het verschil in prijs terugvraagt?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 14, 2025

Er zijn geen andere opties dan die TS zelf al beschreven heeft.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • February 14, 2025

U gaat naar Amsterdam als ik het goed lees. Zou het een optie zijn om vanaf uw prijstijd-eindstation verder te reizen met de metro of tram? U krijgt dan geen 40% korting natuurlijk, maar het 'instaptarief' is minder hoog dan bij de trein, en wellicht brengt dit u ook dichter bij uw bestemming.

• Koploper****
  • February 14, 2025

x

Aanzetten tot fraude is volgens mij hier niet toegestaan.

Overigens is het waanzin dat een prijstijdkaartje meer korting geeft dan een betaald korting abonnement.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 14, 2025

De enige reden waarom ik het suggereerde is omdat er in dit specifieke geval eigenlijk geen 'verliezers’ zijn. NS loopt geen omzet mis, maar TS is wel een half uur eerder op bestemming.
Maar ik snap de redenatie en zie dat m'n reactie al is aangepast door een moderator. No problem 🙂

(zou alleen dan wel ook de quote van BasReist en de reactie van MoDe aanpassen/verwijderen 😉)

• Auteur
  • Intercity
  • February 14, 2025

U gaat naar Amsterdam als ik het goed lees. Zou het een optie zijn om vanaf uw prijstijd-eindstation verder te reizen met de metro of tram? U krijgt dan geen 40% korting natuurlijk, maar het 'instaptarief' is minder hoog dan bij de trein, en wellicht brengt dit u ook dichter bij uw bestemming.

We vertrekken zondag juist vanuit A'dam. Was het nu maar zo dat A'dam ons eindpunt was, dan was uitstappen, alleen maar om even in te checken voor het laatste deel van het traject, ook geen probleem geweest, aangezien de treinfrequentie in A'dam een heel stuk hoger ligt dan 2 keer per uur & je vertraging hierdoor een heel stuk kleiner is. Ook zou je in deze situatie veel minder moeite hebben om een kaartje vooraf te kopen, gezien de korte afstanden tussen de haltes (& dus lagere kaartprijs).

• Auteur
  • Intercity
  • February 14, 2025

De enige reden waarom ik het suggereerde is omdat er in dit specifieke geval eigenlijk geen 'verliezers’ zijn. NS loopt geen omzet mis, maar TS is wel een half uur eerder op bestemming.
Maar ik snap de redenatie en zie dat de reactie al is aangepast door een moderator. No problem 🙂

(zou alleen dan wel ook de quote van BasReist en de reactie van MoDe aanpassen/verwijderen 😉)

Ik begrijp wat je probeerde duidelijk te maken & dank je wel dat je met mij mee dacht over de mogelijke opties.

Het probleem hier is dat NS simpelweg niet voorziet in scenario's zoals deze. Prijstijdkaartjes met 60% korting zijn voor iedereen interessant (dus ook abonnementshouders). Bij noodgewongen aanpassingen zoals bijvoorbeeld hierboven hebben abonnementshouders echter het nakijken, aangezien ze simpelweg niet in staat zijn om gebruik te kunnen maken van hun abonnement (zonder hiervoor vertraging te accepteren). Op zich niet heel erg klantvriendelijk. Ik ga wel even langs bij een NS servicebalie op het station, misschien kunnen zij nog iets betekenen in dit geval.

Fraude werd in een andere reactie ook even genoemd dat vind ik trouwens wel een heel zwaar woord in dit geval. Het laatste wat we nl. willen is de NS benadelen. Nu benadelen we echter alleen maar onszelf...

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 14, 2025

Tja, wat dat betreft ben ik het ook wel geheel met Tamzin eens. Het is natuurlijk eigenlijk van de zotte dat die PrijsTijd Deals meer korting op kunnen leveren dan dat je met een betaald abonnement zou krijgen.

• Auteur
  • Intercity
  • February 14, 2025

:(

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 14, 2025

Om gebruik te maken van Samenreiskorting moet er door de abonnementhouder wel gebruik worden gemaakt van het abonnement, er moet dus ingecheckt worden door 1 abonnementhouder waarna de 2e persoon met Samenreiskorting kan reizen. Dat lost dus niets op in uw geval want dan moet u alsnog de trein uit en inchecken. Je kunt niet allebei met Samenreiskorting reizen op elkaars abonnement. 

Edit, TS heeft de reactie al weggehaald. 

• Auteur
  • Intercity
  • February 14, 2025

Ik zag het inderdaad :(

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 14, 2025

Er zit helaas niets anders op dat één van door u eerder genoemde opties te gebruiken. Als het gaat om slechts 1 halte zal het waarschijnlijk ook niet om een groot bedrag voor het treinkaartje gaan, waardoor het bedrag aan 40% korting nog minder is en het komt het totaal bedrag van de reis alsnog lager uit dan wanneer u de hele reis met uw abonnement zou reizen. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 14, 2025

Het probleem hier is dat NS simpelweg niet voorziet in scenario's zoals deze. Prijstijdkaartjes met 60% korting zijn voor iedereen interessant (dus ook abonnementshouders). Bij noodgewongen aanpassingen zoals bijvoorbeeld hierboven hebben abonnementshouders echter het nakijken, aangezien ze simpelweg niet in staat zijn om gebruik te kunnen maken van hun abonnement (zonder hiervoor vertraging te accepteren). Op zich niet heel erg klantvriendelijk. Ik ga wel even langs bij een NS servicebalie op het station, misschien kunnen zij nog iets betekenen in dit geval.

Op het moment dat jij kiest voor een prijs/tijdkaartje heb je te maken met de regels die daarbij horen. Een van die regels is dat wijzigen en restitutie niet mogelijk zijn. Dat jij een station verder wilt reizen dan het eindstation van jouw goedkope kaartje heeft niets met benadelen van een abonnementshouder te maken, je kocht het kaartje buiten jouw abonnement om. Dat je niet op jouw abonnement verder kunt reizen zonder de trein uit te moeten stappen om in te checken is de consequentie van het soort kaartje dat jij gekocht hebt. Het is of of. Iemand zonder abonnement met een prijstijdkaartje moet ook het volle pond bijbetalen voor een station verder.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • February 14, 2025

Dat is ook de reden dat je 60% korting krijgt. Het is definitief en wijzigen kan dan niet meer. Ik denk niet dat NS hierin iets te verwijten valt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 14, 2025

Als onderweg inchecken je 30 minuten vertraging oplevert dan kost een los e-ticket enkeltje je € 2,80 voor de eerste 8 km naar een volgend station en kan je blijven zitten.

En je wilt waarschijnlijk ook nog terug, dus voor twee personen € 11,20 aan extra kosten.

Bij ‘de gok wagen’ riskeer je beiden 50 euro correctie. Ik wil ze de kost niet geven die dat voor één station wel aandurven, want al is de ‘pakkans’ klein, er is ook nog de wet van Murphy 🤣

Om welke bestemming gaat het eigenlijk? Misschien bestaan er wel terugsteekadviezen waardoor een station verder reizen gewoon mag.

• Reisleider**
  • February 15, 2025

en de komende week mag je zelfs met een NS kaartje in de metro in Amsterdam (op bepaalde verbindingen)

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • February 15, 2025

en de komende week mag je zelfs met een NS kaartje in de metro in Amsterdam (op bepaalde verbindingen)

Ja, maar alleen bij treinstations kan je met een NS kaartje door (open) poortjes. Van der Madeweg zal niet lukken, ook al geeft de reisplanner het wel als advies (trein only).